Onvrede over lopend onderzoek naar geweld in Nederlands-Indië

Er is onvrede over het onafhankelijke onderzoek naar standrechtelijke executies in de jaren veertig door het Nederlandse leger in Zuid-Sulawesi. Dat zegt advocaat Liesbeth Zegveld, die spreekt namens nabestaanden die een claim hebben ingediend tegen de Nederlandse staat. Het onderzoek is onder meer vertraagd.

Nederlandse militairen in Indië

x

Deskundige Robert Cribb was in januari 2016 door de rechtbank in Den Haag aangesteld om het onderzoek te leiden. Cribb moest onder meer kijken of er op erevelden op Sulawesi behalve slachtoffers van standrechtelijke executies ook gesneuvelden kunnen liggen van de ‘gewone’ strijd in het voormalig Nederlands-Indië. Dat is belangrijk voor de beoordeling van de claims. Door de executies in ’46-’47 in Zuid-Sulawesi kwamen zeker 3500 mannen om.

Het rapport had in december klaar moeten zijn, maar na zijn aanstelling liet Cribb niet veel meer van zich horen. Toen het rapport er in december nog steeds niet was en Cribb ook niet liet weten hoe het ermee stond, is volgens Zegveld zelfs gekeken naar een alternatief voor hem. 

Eind maart stuurde Cribb toch een concept van een gedeelte van het onderzoek. Maar volgens Zegveld is het onder de maat. Vragen zouden onjuist zijn geïnterpreteerd of helemaal niet beantwoord. Zo zijn volgens Zegveld wel erebegraafplaatsen bezocht, maar is niet onderzocht hoe ze tot stand zijn gekomen en is daar ook niet met betrokkenen over gesproken.

Gerekt

De Nederlandse staat vindt dat er moet worden gewacht tot het onderzoek helemaal klaar is. Over de uitkomsten kan dan later worden gesproken bij de rechtbank, aldus een woordvoerder. Zegveld vindt echter dat zo tijd wordt gerekt, terwijl de nabestaanden die hun echtgenoot of vader zouden hebben verloren al bejaard zijn.

Bij de rechtbank Den Haag wordt maandag gesproken over de kwestie. Daar zal het ook gaan over het snel oplopende aantal claims. Momenteel lopen er zo’n negentig zaken en zijn er nog honderden in voorbereiding.

Advocate Liesbeth Zegveld, die zelf in Indonesië onderzoek deed naar de authenticiteit van de verhalen die nabestaanden over de executies van familieleden door het Nederlandse leger vertelden, liet eerder in Trouw weten bedenkingen te hebben over de duur van het onderzoek.  “Als de uitkomsten nog zes jaar op zich laten wachten – zo lang duurt dat meestal, zal het voor veel nabestaanden te laat zijn.”

 

Dit artikel verscheen eerder in Trouw, 28 mei 2017.

Dit bericht werd geplaatst in 9. Java Post. Bookmark de permalink .

50 reacties op Onvrede over lopend onderzoek naar geweld in Nederlands-Indië

  1. Eus Daems zegt:

    kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de “Java Post ” meer en meer de kant kiest van de Indonesische “slachtoffers ” en de Indische Nederlanders bewust vergeet .

    • buitenzorg zegt:

      Laat me die indruk wegnemen: de Java Post kiest geen kant. Wat ik wél wil, is zo veel mogelijk alle relevante informatie met de lezers delen. Artikelen over Indië uit bijvoorbeeld Volkskrant, NRC, of in dit geval Trouw, neem ik dan ook graag over. Als in de media méér wordt gepubliceerd over bijvoorbeeld misdaden van de kant van de Nederlandse militairen dan van de Indonesische jongeren, dan kan dat misschien de verkeerde indruk wekken. De keuzes liggen dan echter vooral bij die media, en minder bij de Java Post.

      • Th.J. Daems zegt:

        Met uitzondering van misschien de Telegraaf, hebben de door u genoemde links georiënteerde.kranten alleen maar belang voor de excessen die door de KNIL militairen zijn gepleegd. Geen woord over de gruwelijke misdaden die de z.g. Indonesische vrijheidsstrijders zijn gepleegd. De misdaden door Nederlandse militairen gepleegd, kunnen niet in de schaduw staan van wat die Indonesische moordenaars hebben gepleegd. Ik vraag me trouwens af wie advocate Zegveld betaalt voor haar inzet voor de nabestaanden van geëxecuteerde Indonesiërs. Voor de Indische slachtoffers is er geen potje…..Het zou de Java Post sieren om eens zelf een artikel over genoemde kwestie te publiceren..

      • buitenzorg zegt:

        Deze kranten hebben wel degelijk ook belangstelling voor andere verhalen. Zo verscheen bijvoorbeeld in de JP dit verhaal uit de Volkskrant: https://javapost.nl/2015/02/02/de-wandaden-van-de-indonesiers-moeten-ook-onderzocht-worden/. De Java Post publiceerde naast dit artikel meerdere andere verhalen over de bersiap, en zal aan dit onderwerp ook in de toekomst aandacht schenken.

      • eppeson marawasin zegt:

        Ach ja, Hermes heeft het weer gedaan. Als altijd, kortzichtigheid is koning . . .

        “Don’t shoot the messenger!”.

        e.m.

      • Eus Daems zegt:

        suggestie , lees eens een jaargang van “Checkpoint “een veteranenblad , daar staan genoeg artikelen in van oud KNIL militairen die de acties van dichtbij hebben meegemaakt o.a. moordpartijen van de pemuda,s , oorlog is wreed maar belicht dan allebei de kanten .

  2. Ælle zegt:

    Moet zijn lopende onderzoek, niet lopend toch!?

  3. Jan A. Somers zegt:

    Van een nichtje uit Australië kreeg ik een scriptie van een kennis, discipel van Prof. Cribb. Ik weet nu wat meer af van de werkwijze van de heer Cribb:
    A thesis submitted for the degree of Bachelor of Asian Studies (Honours)
    The Australian National University.
    October 2016
    PRIVATE MEMORIES, NATIONAL HISTORIES:
    Indonesia and the Japanese Occupation, 1942 – 1945
    “de kant kiest van de Indonesische “slachtoffers” ” De heer Buitenzorg had niets te kiezen. Het was een opdracht van de Rechtbank in Den Haag. Naar aanleiding vaneen zaak van advocaat Liesbeth Zegveld, die spreekt namens nabestaanden die een claim hebben ingediend tegen de Nederlandse staat. Dat was toch hierboven te lezen?

    • Arthur Olive zegt:

      De opdracht van de Rechtbank in Den Haag was naar aanleiding van een zaak van advocaat Liesbeth Zegveld.
      Zegveld wordt betaald door de Netherlands Human Rights Watch een afdeling van de American Human Rights Watch die gefinancieerd wordt door de Open Society Foundation.
      De Open Society Foundation is van George Soros, een pro-Nazi Hongaarse Jood gedurende WWII.
      Soros is voor een wereld gouvernement en financieerd o.a. hulp organizaties voor Moslim immigratie into Europa.
      Follow the money!

      • Eus Daems zegt:

        Human Rights , hoe diep kan je zinken om betaald te krijgen van een pro nazi , or it,s only the money that counts ?

      • Jan A. Somers zegt:

        Het maakt toch niet uit wie een zaak heeft voorgelegd en wie dan de advocaat-procureur betaalt? Er is een zaak voorgelegd, (dat gebeurt elke dag vele keren), en de rechtbank moet reageren. Hadden Indische mensen ook kunnen doen voor de ‘Indische Kwestie’. Zo’n advocaat zal ook niet elke zaak leuk vinden, maar er moet kennelijk brood op de plank.
        “Geen woord over de gruwelijke misdaden die de z.g. Indonesische vrijheidsstrijders zijn gepleegd.” Ik zou zeggen, ga een advocaat-procureur opzoeken. Ik doe dat niet, ik pas ervoor mijn hand te moeten ophouden voor een stapeltje Euro’s. En hoeveel zou ik dan voor mijn oma moeten vragen? En voor die twee tantes?

      • Eus Daems zegt:

        “Ik doe dat niet ” typisch een opmerking van iemand die het niet begrepen heeft , al zou de schadeloosstelling 1 euro bedragen dan is er nog recht gedaan aan de Indische gemeenschap

      • Jan A. Somers zegt:

        “nog recht gedaan aan de Indische gemeenschap” Als u dat wilt kunt toch een advocaat-procureur een zaak aanhangig laten maken? Ik vind hormat brengen op een van de erevelden voldoende. Ben daar bitter weinig leden van die Indische gemeenschap tegengekomen.
        “wordt idd nagenoeg geen enkel officieel onderzoek gedaan door Nederland naar de genocide ” Heeft u dat al aangekaart om daar belastinggeld aan uit te geven? Ik heb daar in de krant nog niets van gelezen.

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Slechte raad is dure raad, zoals veel Indische Nederlanders bij de Back-pay gemerkt hebben.

        Kijk maar bij de laatste Back-pay zaak. Daarbij werden de aanklagers buiten spel gezet omdat zij geen rechthebbenden waren. Dat had ik als leek ook van te voren kunnen vertellen. Niemand klaagde toen over de desbetreffende advocaat die dat van te voren ook had kunnen vertellen, maar daarvoor wordt hij niet betaald. Misschien was het wel een begaafde advocaat maar wel zwak en onzinnig (m.a.w. zwakonzinnig begaafd)

        Misschien kunnen Indische Nederlanders, door schade en TEVEEL schande wijs geworden een zgn class–action onder de “Alien Tort Statue” in New York indienen Ik citeer ….” which let a person of ANY nationality sue in an American court for violaties of International law such as genocide and ex-properation of property or any action without compensation (bvb Back-Payof dat Traktaat van Wassenaar) .

        Er is heus wel een Amerikaanse advocaat die op no cure-no pay basis eraan wil beginnen. Anders vragen we toch Mevr.. Zegveld, één met een veelbelovend track-record, niet één van die die loosers van advocaten bij de Haagse rechtbanken., alhoewel Indischen hebben wel een fijne neus voor verliezende advocaten.

        Hormat is leuk, maar er dient wel Recht gehaald danwel RECHT getrokken worden.

  4. J.W.Hoegen zegt:

    Een betere dan Cribb vind je niet .

    • Bill Zitman zegt:

      Dat prof. Robert Cribb een goede keuze van Den Haag geweest was, hadden we vanuit Australië wel vooruit geweten. Zijn werkwijze valt in dit geval ook mooi samen met dezen die hopen dat bij weinig (of geen) aandacht aan een probleem te geven, dit zichzelf wel zal oplossen.

      De drie instituten (KITLV, NIMH en NIOD) in het gezamelijk onderzoek van de dekolonisatie periode 1945-1950 gaan van zijn wetenschap ook gebruik maken……

  5. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Lokale en Nederlandse autoriteiten op Zuid-Celebes meldden dat in de Bersiaptijd Pemoeda’s 1.200 Nederlanders en met Nederlanders sympathiserende Indonesiers vermoordden . Wie die mensen zijn en waar ze vermoord werden weet ik nog niet. Wat Nederland met deze moorden gedaan heeft? niks natuurlijk terwijl Nederlandse militairen op Zuid-Celebes de Westerling-methode toepasten.

  6. Nel muller-koster zegt:

    Natuurlijk moet het zorgvuldig worden uitgezocht, zorgvuldig naar alle kanten. En de zwarte Piet heet oorlog. Kennen wij een oorlog waar het netjes toeging, geen verraad, geen uitbuiting, geen standrechtelijke executies? Ach toe nou, die zijn er niet. Maar dat het nu, vele jaren na dato zorgvuldig uitgezocht wordt, dat is in mijn ogen winst, het vereist een zekere moed om de schaduwzijde van de oorlog onder ogen te willen komen. Waarvoor dank.

  7. hansvschaik zegt:

    Wat is de waarde van: wie heeft de meeste moorden gepleegd? Wij of zij?
    Blijkbaar is de onderste steen nog niet boven gekomen.

  8. R.C.J.M. van de Rijdt zegt:

    Het is idd diep triest hoe een voormalige kwaliteitskracht als Trouw maar ook ergens NRC hard afglijden naar een krant van bedenkelijk links populistsich niveau. Dat komt met name door het lage niveau van huidige opportunistische jonge “journalisten” die het verleden (zeer eenzijdig) blijvend meten aan de normen en waarden die wij nu hanteren. En op deze wijze willen zij, let wel een hele kleine minderheid die dus van deze kranten een platform krijgen, eeuwige schuld laten ontstaan en hypocriet slachtofferschap creeren. Zegveld is daar het absolute trieste toonbeeld van.
    Daarnaast wordt idd nagenoeg geen enkel officieel onderzoek gedaan door Nederland naar de genocide die is gepleegd op al die Nederlanders en Indische Nederlanders tijdens de Bersiap periode. En ook de Indonesiers hebben, bij monde van de huidige president Jokowi, duidelijk aangegeven niet meer in het verleden te gaan graven.

  9. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    En dan komt dhr van de Rijdt met het Woord” Genocide”, hij trekt dan wel een grote broek aan en zet de toon voor de discussie.

    Een Amerikaans historicus William H. Frederick heeft Genocide in verband gebracht met Bersiap, Als ik hem juist citeer was het om meer de aandacht te trekken. Het lijkt mij dat dhr van de Rijdt dat ook doet maar hij gaat een stapje verder. Als het meer is dan kretologie dan dient hij zijn term wel nader te verklaren en toe te passen op een praktisch voorbeeld uit de Bersiaptijd. Anders is het gewoon prietpraat, zoals de rest van zijn verhaal.

    Oh, dhr van de Rijdt. Misschien is het U ontgaan, maar dan bevindt U zich in goed geschiedkundig gezelschap, Dhr W.H. Frederick heeft wel onderzoek gedaan naar genocide die is gepleegd op al die Nederlanders en Indische Nederlanders tijdens de Bersiap periode, zie Journal of Genocide …….

  10. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Genocide is een apart woordgebruik en dat dient voorzichtig gebruikt te worden. Hoe meer ik over de Bersiap lees, des te meer krijg ik de indruk dat er eigenlijk ook sprake is van het z.g.n. Etnic Cleansing”: een term die eigenlijk het eerst gebruikt werd in het vroegere Joegoslavië (de jaren 90 van de vorige eeuw) waarbij mensen om hun geloof werden vervolgd en met een beetje goede wil kan ik dit begrip toch ook op de gebeurtenissen in de Bersiap toepassen? Weliswaar niet om het geloof maar wel om Nederlandse sympathieën werden toenmalig mensen achtervolgd en vermoord. En ligt Etnic Cleansing niet in het verlengde van de Genocide of is het eigenlijk omgekeerd dat genocide in het verlengde ligt van Etnic Eleansing i.c. etnische zuiveringen, daar komt het ontstaan van de Republikeinse beschermingskampen toch in wezen op neer? “Dat lijkt me toch een plausibele verklaring waarom deze kampen medio 1945 werden gecreëerd, dat is niet zo toevallig.

    Er wordt wel beweerd dat in de Bersiap ook Chinezen en Indonesiër werden vervolgd.
    De Indonesische nationalisten/Republikeinen/Pemoeda’s beschouwden degenen die met de Nederlanders heulden eigenlijk als COLLABORATEURS en dat gegeven brengt toch wel een ander licht op de zaak. Trek ik de zaak rücksichtslos door dan kunnen eigenlijk termen als razzia’s, deportaties, pogroms (een Russische term) ook in dit verband gebruikt worden.
    Is dat zo vreemd? Eerst mogen we de begrippen toch wel definiëren en dan kunnen we die begrippen duidelijk en verantwoord toepassen op de gebeurtenissen in de Bersiap. !!!

    Mevr. Zegveld, een bekend en in Indische kringen beruchte advocaat heeft al meermaals aangegeven dat de Bersiap vooral uit oogpunt van de Mensenrechten bekeken dient te worden, het gaat tenslotte om mensen en vooral Indische Nederlanders. Dat mag zij toch als prominent verdediger van de Mensenrechten met Track-record toch wel zeggen?. Dat gezichtspunt geeft nieuwe inzichten en wellicht oplossingen van onze Indische problemen.

    • eus daems zegt:

      Wilt u meer weten over de Bersiap periode google dan tjaberawit.nl
      “De Bersiap ” ,
      Genocide / collaborateurs enz laten we het simpel houden , opgezweepte pemuda,,s vierden hun moordlust uit op onschuldige medemensen .

  11. van den Broek van een andere generatie zegt:

    tjaberawit.nl is een lovenswaardige en interessante website. Bersiap betreft vnl een bespreking van het boek van dhr Bussemakers, maar dit boek volgt niet principieel het spoor van de Bersiapslachtoffers.

    Als het zo simpel was, waarom spreken we nu nog over de Bersiap waarover we zo weinig weten? Want zeg nou zelf : wie waren die pemoeda’s? opgezweept door wat ? en wie waren precies die onschuldige medeburgers, Indische Nederlanders? Daar komt nog bij dat velen spreken over een periode van Wanorde en Chaos en ook dat leidt niet tot een beter begrip van deze periode.

    Ook Bussemakers laat zien dat in Bersiap structuur zit, maar hij diept dat niet voldoende uit, ook hij geeft aan dat Indonesiers met lijsten op stap gingen om Nederlanders van huis te haken in de Bersiaptijd, ook hij spreekt van 3 Indonesische verdedigingslinies in Soerabaja .Als je maar lang genoeg die slachtoffers volgt, dan kom je uiteindelijk uit op de namen van die vermisten en tenslotte op de daders. Dat mag toch wel, ook na meer dan 70 jaar. Zo simpel is dat.

    • Eus zegt:

      Onderstaande overgenomen uit “Documentaire Buitenkamp kinderen ”
      “Wie waren de onschuldigen medeburgers ” simpel antwoord ? Wij , de Indo,s , ondergetekende is een “Buitenkamp kind “mijn broers zagen vlotten vol “gehakte lijken “voorbij drijven , Dus eerste generatie en niet de generatie die het uit boeken of “overlevering “heeft en het met de “ogen van nu “probeert te begrijpen wat er is gebeurt .Met vriendelijke groet ,
      Eus

      Pemoeda’s
      De Pemoeda’s waren strijdgroepen die voortkwamen uit de jeugdbewegingen met arme jongeren die tijdens de Japanse overheersing ontstonden. Deze nationalistische strijdgroepen schrokken niet terug veel geweld te gebruiken om hun doelen te bereiken. Meestal waren de groepen erg ongeorganiseerd. De strijdkreet van de Pemoeda’s was Bersiap, wat ‘wees paraat’ betekent, waaraan de naam voor de periode is ontleend. Als wapens maakten zij vaak gebruik van kapmessen en geslepen bamboesperen.

      Bersiapperiode in Indonesië
      Veel Indische Nederlanders en andere Indo-Europeanen waren tijdens de oorlog door de Japanners in Jappenkampen opgesloten. Na de bevrijding waagden zij zich weer op straat. Hier merkten zij echter dat ze niet meer welkom waren en dat er een vijandige sfeer hing. Eind september arriveerden de Britse troepen. Dit was de aanleiding voor de uitbraak van geweld. De Pemoeda’s wilden de terugkeer van de oude verhoudingen en het gezag van Nederland voorkomen en begonnen met het plegen van aanslagen op Indische Nederlander

  12. van den Broek van een andere generatie zegt:

    Buitenkamp kind? Dat is een koloniale term eind jaren 80 uitgevonden door Totoks om een onderscheid te maken tussen degenen binnen het kamp (de “echte” slachtoffers) en de Buitenkampers. Dat begrip is onbegrijpelijk nooit van toepassing geweest op de geinterneerden in de Republikeinse kampen en degenen erbuiten , toch ook buitenkampers. De term Buitemkamper heeft daardoor een meer racistische oorsprong.

    Dus wie probeert met de ogen van Nu, te begrijpen wat er toen gebeurd is?

    De tweedeling Indische Nederlanders-Pemoeda’s is een te simpele voorstelling van zaken. Niet alleen zij maar ook Chinezen en met Nederlanders collaborerende Indonesiers werden vervolgd en vermoord.

    Mij gaat het om de beschrijving van de gebeurtenissen , wie waren die Bersiapslachtoffers en wat is er precies met hen gebeurd? Aan het eind van mijn verhaal kan ik dat wel duidelijk maken en wellicht ook wie de daders i.c de schuldigen. van de moorden waren, dus niet iets algemeen als Pemoeda’s maar wie en wat dat geweest zijn.

    • Eus zegt:

      Stop er eens mee met teksten als “koloniale term “hieruit blijkt dat u zich niet genoeg verdiept heeft in de geschiedenis en alles vanuit een “tunnelvisie “oordeelt .
      Buitenkamp kinderen geeft precies weer wat het betekent , buiten het kamp , evenveel slachtoffer als “binnen het kamp “Praat eens met de mensen die het nog bewust hebben meegemaakt , ze leven nu nog !!!
      of bezoek : http://www.buitenkampkinderen.nl
      of lees onderstaande , overgenomen uit “Buitenkamp kinderen”
      Grt:Eus

      DOELGROEP
      zijn zij die als kind gedurende de Tweede Wereldoorlog in Nederlandsch-Indië

      buiten de Japanse kampen

      en/of in de Bersiap kampen verbleven.

      Alsmede hun ouders, partners en nakomelingen.

      Gebeurtenissen toen en daar

      200.000 Indische Nederlanders buiten de Japanse kampen
      Vaders vaak wel in een kamp of gewoon verdwenen
      Moeders zonder inkomen
      Kinderen met een te grote verantwoordelijkheid
      Vogelvrij en geïsoleerd
      In de Bersiap werden 50.000 alsnog in Indonesische kampen opgesloten
      Bevrijding daaruit soms pas in 1947
      Politionele akties
      Souvereiniteitsoverdracht
      Een afwijzend Nederlands toelatingsbeleid
      Repatriëring na een lange en moeizame procedure

      Gebeurtenissen hier

      Slechte opvang
      Vaak werk op een te laag niveau
      Terug betalen van reis-, kleding-, en meubelvoorschotten
      Zwijgen, om het integreren niet te bemoeilijken
      Een gevoel van achterstelling en isolatie
      Soms ontkenning van de eigen identiteit
      Beelden vergelijkbaar met bedreigende situaties uit het verleden roepen vaak oude angsten en gedragspatronen op
      Met vaak als resultaat: emotioneel uit balans, en soms als gevolg lichamelijke en psychische klachten op latere leeftijd

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik vind ‘buitenkampers/binnenkampers’ net zo handig als ‘allochtonen/autochtonen’. Maar net als bij elk ander ezelsbruggetje zijn er altijd mensen die de onregelmatigheden in die terminologie opsporen, benadrukken, en daar zuur over doen. Wat is een buitenkamper die bij de Kenpeitai heeft gelogeerd? Gewoon ikzelf! Ik heb een kennis, nogal (behoorlijk) zwart, geboren in Sri Lanka, die toch autochtoon is! Familierechtelijk knutselwerkje, niks bijzonders, niks zuur.

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Aardige website http://www.buitenkampkinderen.nl Het probleem is dat het v.n.l. gaat over de Bersiaptijd en dan worden die Buitenkampkinderen veelal Binnenkampkinderen. Maar dat lees ik begrijpend/begrijpelijk nergens.
        Het zijn niet onregelmatigheden in de terminologie, maar gewoon onzorgvuldig en slordig gedefinieerd Nederlands, een manier van onhygiënisch denken, want zegt U zelf, het koloniaal taaltje zit toch vol met eufemistische termen, te eindigen bij politionele acties. Alhoewel, ezelsbruggetje vind ik best toepasselijk.

        Er zitten voor de oplettende lezer ook opmerkelijke dingen op de website zoals:

        1) Er waren niet alleen op Java interneringskampen/beschermingskampen maar ook op Madoera en Celebes. Celebes vind ik niet verwonderlijk want daar werden volgens lokale bronnen 1.200 Nederlanders, Chinezen en met Nederlanders collaborerende Indonesiers vermoord. Toch iets meer doden dan bvb in Soerabaja, aan Nederlandse zijde wel te verstaan.

        2 ) Nederlanders spreken over de Bersiaptijd veelal als een periode van wanorde en chaos. maar dan vind ik het volgende citaat wel opmerkelijk :
        …..Dit werd uitgevoerd door de laskars, de verzamelnaam voor al die honderden ongeregelde groepen, maar ook door de lokale, inheemse, politie, door de BKR, (Badan Keamanan Rakjat, Volks-Veiligheidsleger). Dat wijst erop dat de Indonesische achterban van Soekarno en Hatta niet zo ONGEORGANISEERD was………
        Daarom is de ondertiteling van het proefschrift van Mevr,. van Delden ORDE IN DE CHAOS (uitroepteken). Dus Heren, let wel even op en een gewaarschuwd mens telt voor 2.

        3) Het doet mijn hart deugd dat eindelijk op correcte manier OOK door deze website de situatie in Soerabaja beschreven wordt. ………De Nederlander Jack Boer (reserve-officier KNIL en hoogste in rang) nam actie en met behulp van 10 Ghurka’s en een tank (sic) werden 2.384 mensen bevrijd, niet 1 meer of minder.

        4) Opmerkelijk is dat een welbekende Bersiapmoordenaar uit de Simpang Club genaamd Boeng Tomo niet uitdrukkelijk op deze site wordt genoemd als Richter und Henker in één persoon. Zijn kwalijke rol is toch alom bekend maar dat weerhield Indonesië er niet van om een Marineschip naar hem te noemen en hem postuum alsnog tot Held van de Revolutie uit te roepen. Ook voor Indonesië was het te gortig om hem bij te zetten op de Erebegraafplaats voor deze Helden.
        Uit Nederland heb ik nooit kritiek daarover gehoord, dat komt zeker om de handelsbelangen niet op het spel te zetten. Boeng Tomo als oorlogsmisdadiger zou toch eens aangekaart dienen te worden op 17 Augustus bij de Indonesische ambassade onder het genot van een sateetje en een Bintang-biertje.

        Er zitten wat kleine onvolkomenheden in het verhaal, zoals die gevangenen in de Boeboetan gevangenis waren Japanners en dat verklaart wel het hoge sterftecijfer, maar grosso modo kan ik best met het verhaal meegaan.

        Ook de bronvermeldingen zijn een lust voor het oog voor iemand die systematisch te werk gaat.

      • R.L. Mertens zegt:

        @PetervdBroekveag; ‘boeng Tomo als oorlogsmisdadiger etc.’ – Voor de Republiek was hij de aanjager voor de strijd in Soerabaja. Mobiliseerde de massa. En wat te denken van onze JP Coen, die op Banda genocide pleegde; ‘in God’s naam werden 1500 zielen omgebracht’, schreef hij aan de Heren 17. Wij rijden nog steeds door de Coen tunnel. Over helden gesproken. Of over moordenaars?

      • Eugène zegt:

        Wij hebben het over de slachtoffers van de Bersiap periode !! Dat heeft m. i . Niets te maken met ons koloniaal verleden , dacht u nou werkelijk dat een Pumuda dacht : Omdat Coen ons uitbuitte ga ik nu maar wat Indo,s vermoorden !! En gebeurtenissen uit het verleden moet je zien in de context van die tijd en niet met de hedendaagse bril

        Verstuurd vanaf mijn iPhone

        >

      • Jan A. Somers zegt:

        “slachtoffers van de Bersiap periode ” Nee, het gaat over de dekolonisatie. Bersiap is maar een onderdeel van de dekolonisatie van Indië: Indonesianisatie, Proklamasie, bersiap, perjuangan dan diplomasi. ‘koloniale oorlog’, Linggadjati, RTC, uittocht, opvang enz. En wat mij betreft ook RMS. En achterstallige salarissen. Voor dat onderzoek worden dan ook de levensverhalen uit die tijd gevraagd. Niet alleen bersiapverhalen! U kunt ook meedoen. En niet alleen van uzelf, maar ook over de ervaringen van familie enz.

      • Eugene Daems zegt:

        Als ik weer terug ben dan zal ik weer reageren over wat mijn Fam. Als ” buitenkampers ” is overkomen , ongelijke behanding , nooit uitgekeerde salarissen , enz enz

      • R.L. Mertens zegt:

        @Eugène; ‘bersiap; niets te maken met ons koloniaal verleden’ – Oh, neen? Waarom dan bersiap?

      • Jan A. Somers zegt:

        “Als ik weer terug ben dan zal ik weer reageren ” Als u en uw familie ervaringen hebben in deze periode kunt u die het best opsturen naar het onderzoeksteam. Zij vragen om levensverhalen voor het onderzoek. Vertellen hier in Javapost is natuurlijk ook goed voor ons om te lezen, maar daar helpt u het onderzoek niet mee.

  13. J.W.Hoegen zegt:

    De Japanse Opdracht aan de Javaanse jongeren was :

    dood alle blanken en alle christenen.

    • Ælle zegt:

      In een Japans bericht van gisteren, aangaande London Bridge en Borough Market – laffe aanval , noemden ze (de Jappen) de terroristen ‘militanten’,
      Domgeboren niets bijgeleerd en door de ratten besnuffel, of niet?!

      • Ælle zegt:

        Sorry, ik heb toch echt besnuffeld met een d getypt! Gggghhhrrrrrrrrrrrrrrrr

      • Jan A. Somers zegt:

        Er zijn ook (Indische)Nederlanders die roofmoordenaars vrijheidsstrijders noemen. Mag van mij hoor, wij leven in een vrij land. Die watergeuzen was ook niet zo’n vriendelijk volk.

      • Ælle zegt:

        Ik praat over gisteren anno HEISEI, en niet over de Slag bij Lillo in de 80-jarige oorlog.

      • Jan A. Somers zegt:

        “niet over de Slag bij Lillo ” Ja, maar het is allemaal geschiedenis incl (de Jappen). Als WE!! de slag bij Nieuwpoort (1600) niet hadden gewonnen, was er geen Republiek der Verenigde Nederlanden (een soort RIS) geweest, geen VOC, geen bersiap, geen RIS. Lekker rustig. Geen Javapost en I4E.

    • Indisch4ever zegt:

      Overdrijf je nou J.W.Hoegen?

  14. Eus zegt:

    Mijn ” buitenkanp ” moeder moest ook ” bezoek ” bij de Kempeitai , wat ze heeft meegemaakt ben ik nooit te weten gekomen , en laten we ophouden met zinnen te ontleden. , hou het simpel , buiten of binnen blijft slachtoffer . Niets meer niets minder

  15. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Om iets zinnig te zeggen over de Bersiaptijd dien ik wel een paar sleutelbegrippen te verklaren, want anders waar praten we over.
    Het gaat om begrippen die Nederlanders wel vertrouwelijk in de oor klinken en zich daarbij wat kunnen voorstellen. Het gaat dan louter om historische precisieringen. Het stuurt de dsicussie wel in een bepaalde richting. ,maar maakt het wel begrijpelijk. Met pemoeda’s e.d. kom ik niet zo ver.

    – Razzia
    – Progroms
    – Ethnische zuiveringen
    – Het G-woord (Genocide)

    Razzia
    Een razzia is een door de overheid (politie, leger o.i.d.) georganiseerde, groots opgezette, opsporing en jacht op een groep mensen. Het woord zou uit het Arabisch stammen (ghazwa) en betekent zoveel als invasie, bestorming of militaire expeditie. In het Nederlands taalgebied is het woord tijdens de Duitse bezetting algemeen verbreid.

    Pogroms 
    Het wordt gebruikt voor gewelddadige aanvallen op bepaalde groepen; etnisch, religieus e.d. die vooral worden gekarakteriseerd door de vernietiging van hun omgeving (huizen, bedrijven, religieuze centra).
    Het begrip (het woord is afkomstig uit het Russisch) is vooral verbonden met jodenvervolgingen in het tsaristische Rusland en de vernietigingspolitiek van het nationaal-socialistische Duitsland. Vaak gaan pogroms vergezeld met fysiek geweld tegen en zelfs moord op een bevolkingsgroep met de bedoeling om die groep te intimideren en zodoende te verdrijven of te dwingen zich te assimileren met de omgeving. Men vernielde, zonder tussenkomst van de politie, of zelfs met medewerking van de autoriteiten, een wijk en mishandelde of vermoordde de bewoners. Soms vond de overheid de pogroms een goede uitlaatklep voor het volk, omdat het de aandacht van de slechte economische toestand afleidde.

    Etnische zuiveringen
    Is etnische zuivering slechts een verhullende, bagatelliserende term voor genocide, volkerenmoord? Of is hier alleen maar sprake van een nieuw woord voor de vanouds bekende overvallen van een sterkere volksgroep op een zwakkere? Tomeloze agressie, waarvan de haat en wreedheid afdruipen.
    Zo mogen de pogroms (de Jodenvervolgingen) in het Russische rijk niet gelden als de voorlopers van de deportaties van hele volken. Evenmin loopt er een rechte lijn van de overvallen van Osmanen (Turken) op andere volken naar de beruchte genocide op de Armeniërs. Sommige Indischen maken zich trouwens evenzeer schuldig aan onjuiste continuïteitsthesen, aan het leggen van de verkeerde historische verbanden.

    Totale opzet
    Cruciaal kenmerk van etnische zuivering is haar „totale opzet.” Zij dient álle leden van een natie, een volksgroep te treffen. In die zin was ook de algehele verdrijving van Duitsers uit Polen en Tsjechoslowakije geprogrammeerd. En zonder enige uitzondering werden 480.000 Tsjetsjenen en Ingoesjen alsmede 189.000 Krimtataren naar Kazachstan, Kirgizië en Oezbekistan gedeporteerd. Op gelijke wijze moesten in het voormalige Joegoslavië alle leden van een bepaalde volksgroep uit bepaalde gebieden worden „geëlimineerd.”

    Het patroon van de etnische zuiveringen is klip en klaar.
    Steevast gaven leiders handlangers het sein of beter het bevel tot deze gruwelen. De samenhang met oorlogstijden of naoorlogse perioden is evenzeer evident.
    Verklaarbaar, want in een door oorlog geteisterde en ontwrichte samenleving functioneert de maatschappelijke rem op geweldpleging niet langer. Bovendien is er in zo’n gespannen situatie makkelijk een voorwendsel te vinden voor etnische zuivering. Denk aan de beschuldiging van spionage, collaboratie of ondermijning van de nationale weerbaarheid.

    Is in het geval van Indische Nederlanders tijdens de Bersiap , zij sympathiseerden toch met de kolonialen, het argument van beschermingskampen niet een elegante vorm van etnisch zuiveren?
    Aan concrete historische voorbeelden geen gebrek. In de schaduw van de Eerste Wereldoorlog heetten de Armeense slachtoffers van de Jong-Turken Russische agenten. En Stalin betichtte de Kaukasische volken van heulen met Hitler. Hét argument voor de ”Grote Leider” om voorgoed met deze immer weerspannige nationaliteiten af te rekenen.
    .
    Vrouwen
    Etnische zuiveringen gaan consequent gepaard met het toepassen van dwang en veelal uiterste geweldsmiddelen. Doorgaans oorlogshandelingen van gewapende geweldplegers jegens weerloze, onschuldige slachtoffers: bejaarden, kinderen, vrouwen.

    Bijzondere betekenis in dit verband is het geweld tegen vrouwen. Waarom? Omdat vrouwen vaak de culturele, spirituele en altijd ook de „biologische kern van een natie” vormen.
    Is in de Bersiaptijd het afsnijden van vrouwenborsten, het met bamboestokken beschadigen van intieme vrouwelijke lichaamsdelen niet ook een geweldadige uiting om de biologisch kern van koloniale natie te vernietigen?
    Maar niet alleen de mensen moesten verdwijnen, ook hun cultuur, hun religie, ja in wezen alles wat aan hen herinnerde?

    Over de G van Genocide ga ik later op in

    De Bersiap is niet iets simpels anders hadden we de afgelopen 70 jaar ruim de tijd gehad om het verschijnsel te verklaren. Het is en blijft belast verleden.

  16. J.W.Hoegen zegt:

    Indisch4ever , nee ik overdrijf niet .De bewijzen zijn zo duidelijk dat de Amerikaanse hoogleraar Frederick spreekt over genocide.

    • Indisch4ever zegt:

      Toch wel, J.W. Hoegen, je overdriljft met deze bewering:
      De Japanse Opdracht aan de Javaanse jongeren was :
      dood alle blanken en alle christenen.

      Gedurende de bezetting werden jongeren gedrild door de Jappen.
      Amerika, Engeland en Nederland waren de vijanden die men moest bestrijden.
      Dat was de Japanse opdracht, maar zoals jij het omschrijft is het overdreven.

      • Jan A. Somers zegt:

        In de plannen voor de Nanyo, de expansie in zuidelijk Azië, was er sprake van een blijvende bezetting en japanisering van Nederlands-Indië. In afwachting van een definitieve verwijdering uit de Aziatische samenleving werden niet alleen de Nederlandse bestuursambtenaren en militairen geïnterneerd, maar werden ook Nederlandse burgers in kampen ondergebracht, als consequentie van de bevrijding van het westerse kolonialisme. Dat bekt toch wat anders dan “dood alle blanken en alle christenen.”.

  17. Eus zegt:

    Typisch Hollands , spelen met woorden , Genocide ! Geen genocide ! Het blijft een feit dat duizenden toen zijn afgeslacht . Hoe je het ook wil noemen doet dan niet ter zake .
    Eus

  18. Jan A. Somers zegt:

    Hebben jullie allemaal jullie levensverhaal al ingestuurd?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s