Java Café

Welkom in het Java Café, de  vrijplaats voor off topic onderwerpen, borrelpraat zo u wilt.
De pait staat ingeschonken. Laat het u smaken. De bar is open tot de schoonmaker komt.

tabaksplanters

Tabaksplanters aan de dis, Nord-Sumatra

103 reacties op Java Café

  1. buitenzorg zegt:

    De schoonmaker is langsgekomen. Alles is weer netjes en aan kant. De bar gaat weer open….

    • e.m. zegt:

      Heb dank voor de update😉

    • Wal Suparmo zegt:

      SURABAYA
      De eerse schermutseing begon of 27 October 1945 na de HOTEL ORANJE incident omdat 10 Indiase en Gurkha soldaten de kampong in gingen om vrouwen te zoeken.Op 30 October sneuvelde Brigadier Generaal Mallaby bij een schermutsing in JEMBATAN MERAH en toen zijn de Engelsen wakker geworden en een oorlog generaal. Mayoor Generaal ROBERT MANSERGH werdt benoemt.Die onmiddelijk op 10 November 1945 met een ULTMATUM begon dat alle pemoeda’s zich ultimo om1800 uur moesten overgeven. Wat natuurlijk niet door de pemoeda was opgevolg en zo doende werden 20 000 troepen geland en de zee en luchtmacht in betrokken waar na Surabaya van de zee en de lucht werdt gebombaardeerd. En een verkenninsvliegtuig met Brigadier generaal ROBERT SYMONS was neergeschoten.Dus in een week tijd hadden de Engelsen al 2 generaald verloren, wat nooit is gebeurd tijdens de WWII tegen de Duitsers van Japanners. SYMONDS werdin Ereveld in Batavia begraven.
      De ‘’oorlog” duurde nog een week lang waarbij 30.000 toepen in betrokken zijn tot dat de gealieerden om een wapenstilstant had aan gevraagt omdat het niet de bedoeling van de Engelsen was om een nieuwe oorlog te onketenen wat hun niets aan gaat.En daarvoor is Sukarno waarbij zijn defacto status als president van der Repubiek Indonesia ondertusen is erkent, van Batavia telaten overkomen.
      Het schermutsing heeft de Engelsen bij de 2000 soldaten gekost en ongeveer 16000 van het volk( pemoeda’s).

  2. eppeson marawasin zegt:

    Voor de één een feest van herkenning, voor de ander nieuwe inzichten . . .

    De Molukse broers Henry en Joshua Timisela hebben een nieuwe theatershow met als titel “Enkeltje Toekomst”.

    1.Onderstaande link geeft een overzicht van het nieuwe speelschema en 2.via deze verwijzing is ook de DVD van de vorige show ‘Het geheim van de Brothers Timisela’ te bestellen.

    In beide gevallen, veel plezier !

    http://liepde.nl/product/dvd-het-geheim-van-the-brothers-timisela/

    e.m.

  3. Jan A. Somers zegt:

    Ik heb iets interessants opgemerkt. Na een verhaal over stoute KNILlers, die structureel met getrokken klewang achter zielige inlanders aanhollen wordt pagina’s lang schande geroepen. Verderfelijk kolonialisme! Maar na een publicatie van Dirk Vlasblom, de beste Nederlandse correspondent in Indonesië, blijft alles doodstil! Is het de titel die het doet? “Helden met bloed aan de handen” (bloed in rood)? Of zijn het in de ondertitel de woorden ‘structureel’ en ‘Nationale mythevorming’? Worden velen weer boos op mij als boodschapper? Geeft niet hoor. Buitenzorg in ieder geval bedankt voor het stofzuigen. Een zegen voor een langzame computer met langzame wifi.

    • Jan A. Somers zegt:

      Goh, ik heb hier nog geen reacties gelezen. Ondanks de mooie foto’s met mooie ondertitels zoals ‘Een gedode Indo-Europeaan drijft in de Molenvliet’, en ‘gevangen leden van het (overwegend communistische) Volksfront geboeid afgevoerd naar de executieplaats’. Met tekstparagrafen zoals 1. Bersiap!, 2. Opstand in Madiun, 3. Revolutie in Atjeh, Onderzoek?

      • Peter zegt:

        Hr Somers op Indisch4ever enige reacties. Het was een goed artikel in NRC rubriek wetenschap van Dirk Vlasboom: 20000 bersiapslachtoffers, 8000 doden als resultaat van. De Madiunopstand en 3000 doden in Atjeh.

      • Jan A. Somers zegt:

        Waar dan? Niet gevonden, maar ik ben ook niet altijd 100%.

    • RLMertens zegt:

      @JASomers; ‘bloed aan de handen’ – Dat werd toch al jaren lang door koloniale adepten over/van de republiek geroepen! Afgehakte lichaam/ schaamdelen etc. Maar onze jongens, deden het toch voorbeeldig. Nou ja, wat excessen. Zij kwamen toch vooral voor orde en rust. Na de Brandende kampongs van gen.Spoor is het Vlasboom, die de andere kant met het ‘bekende vingertje’ belicht. Met als vanzelf sprekende intro; dat alle ellende begon met het gezagsvacuüm, waardoor Indonesische pemoeda’s, zonder enig aanleiding(!), begonnen te moorden. Dat deze jongeren ‘merdeka= vrijheid’ riepen, zich beroepend op het zelfbeschikking recht, dat door Nederland hautain werd geweigerd, komt natuurlijk in het verhaal niet voor. Dat toen vooral de (Indische) Nederlanders(hoofdzakelijk vrouwen,kinderen) ea. die buiten de kampen verbleven door/voor het beleid werden geslachtofferd , valt eveneens buiten beschouwing. ‘Wij hebben gemoord en huizen platgebrand. Onze handen zijn besmeurd met bloed. Helpt ons terug te keren in de maatschappij. Niet wij zijn de helden maar jullie, het volk’, aldus de verklaring van maj.Isman, commandant van een Republikeinse eenheid bij een feestelijke herdenking, begin 1950. En bij ons, na onze missie om Indië te bevrijden; onze legerleiding, onze regering? Een totale stilte tot 1969 tv. Achter het Nieuw; Hueting’s bekentenissen. Nederland raakt nu in staat van ontkenning, las ik elders. De ‘witwassers van ons verleden’ roeren zich wederom!

      • Jan A. Somers zegt:

        Daar gaat het verhaal van Vlasblom toch niet over? En waarom doet u toch zoveel moeite het bekende verhaal weer over te schrijven? Het gaat over de Nationale mythevorming van de helden van Indonesië, waardoor onderzoek in Indonesië wordt geremd. Het is een aanloop naar de Indonesische Heldendag op 10 november. De dag waarop ik door helden ben bevrijd. Ik heb dat eergisteren ook herdacht, hoeveel mensen in Nederland hebben dat ook gedaan? En uw verhalen komen in dat stukje toch ook aan de orde. De boeken van Gert Oostindie en van Rémy Limpach komen in ieder geval aan de orde.

      • RLMertens zegt:

        @JASomers; ‘daar gaat het verhaal niet over’ – Inderdaad dat; het zelfbeschikkinsgrecht= merdeka, wordt veelal overgeslagen! Juist het kardinale van het conflict(!) nl. merdeka, waar het omging, DE oorzaak wordt door vele/historici buiten beschouwing gelaten. Ook nu(bewust) weer door Vlasboom. Liever nu ‘die andere kant belichten’ na Limpach ea.. Als of het tot onze competentie behoort. Dat Nederlands beleid in 1945 juist die catastrofale gevolgen veroorzaakte; zie de foto van die vermoorde Indo( er is ook een foto van een Indische vrouw-zie Jacob Zwaan/Geallieerde Intermezzo)’ wordt veelal(bewust) verzwegen. Die ellende, toegebracht aan (Indische)Nederlanders en Indonesiërs is op conto van dat Nederlands beleid! De overdracht in dec.1949 als resultaat van poging tot her ‘kolonisatie’ toonde aan, dat het een debacle is geweest! Die slachtoffers herdenken? Daar heeft onze regering geen oren na. Is toch gebleken? En de Indische gemeenschap wordt nog steeds blijvend gevoed met ‘plotselinge’ Indonesisch geweld, zonder enige redenen.
        Inderdaad, die blijven liever Oost-Indisch doof!
        En de Indonesiërs hierover…..het zal hun een zorg zijn.

      • Jan A. Somers zegt:

        Jammer dat u de bedoeling van dat verhaal van Vlasblom nog steeds niet begrepen hebt. Het gaat om gewenst onderzoek naar de gebeurtenissen tussen 1945 en 1950. (vandaar dat de communistenjacht onder Soeharto niet erbij hoort). Samen met Indonesië! Zoals gevraagd door Nederlandse onderzoekinstituten. Met Indonesische officiële bronnen, voor zover die er zijn. Maar Vlasblom stuit daarbij, net als anderen, op stilzwijgen. Hij schrijft hierover in de ondertitel: Nationale mythevorming remt het onderzoek hiernaar. Dat heeft hij niet zelf verzonnen. Heel bekend met Indonesische gevoeligheden, getrouwd met een Indonesische vrouw, kent hij alle Indonesische do’s en dont’s uit de eerste hand. Een tijdje geleden schreef hij in de NRC over zijn vrouw: ‘Zij heeft me ingewijd in de Coro Jowo (Javaanse manieren (…), of hun gevoelens te kwetsen, want dat is een inbreuk op de zedelijke orde der dingen en roept bovennatuurlijke sancties af.’ Opgevoed door baboe Soep, heb ik dat kunnen begrijpen. Niks dus over onze legerleiding, regering, totale stilte, vingertje wijzen, niks. Gewoon de vraag voor verder onderzoek: wat weten jullie van jullie kant te vertellen. Daar moet je in Nederland toch blij mee zijn? Geen heen en weer reageren in het wilde weg op websites, gewoon wetenschappelijk onderzoek naar wat er gaande was. Net zulke zaken die in de Nederlandse archieven zitten te wachten op onderzoekers, maar dan een Indonesische inbreng. Wees blij met een vraag om rustige wetenschap, en geen gehijg op welke website dan ook. Ook niet hier. Wat hij o.a. vraagt: Serieus onderzoek naar het gedrag van de eigen veteranen, zoals Oostindie en Limpach deden met Nederlandse oud-strijders, vereist dat de archieven van het Indonesische leger (TNI) in Bandung opengaan voor kritische onderzoekers. Dat is niet zo eenvoudig. De TNI is geboren in de Revolutie en zijn heldenstatus maakt deel uit van de oorsprongsmythe van de Republiek Indonesië.

      • RLMertens zegt:

        @JASomers; ‘de bedoeling niet begrepen heb’- Juist wel! Door naar de ‘andere kant/ Indonesische te wijzen, doelend op hun oorlogsmisdaden, wordt de kern van het conflict= het zelfbeschikkingsrecht= de roep om merdeka verdoezeld! Daar ligt/is de oorzaak van alle ellende, die over ons kwam na 1945. Waarom moeten wij zo nodig hun geschiedenis/misdaden onderzoeken? Om de onze vrij te pleiten? Hun vrijheid strijd/slachtoffers is/zijn door ons veroorzaakt. Dat is wat ik betoog!

  4. Ælle zegt:

    Russian warships in the eastern Mediterranean Sea have driven away a Dutch submarine shadowing the squadron, the Russian military said.
    Russisch oorlogsscip duwt Nederlandse Walrus opzij. Ze durfen wel, zeg!

    http://chronicle.gi/2016/11/russian-warships-drive-away-dutch-submarine-in-med/

    • Jan A. Somers zegt:

      Dat is eigenlijk geen durven, gewoon aftasten hoe, en hoe snel een mogelijke tegenstander reageert. Net als het onderscheppen van Russische vliegtuigen die net binnen het NAVO-gebied vliegen. Hoe snel komt de reactie? En van onze kant, hoe werd onze eigen bescherming doorbroken? Zo werden de Russische schepen op de Noordzee op weg naar Syrië keurig ‘begeleid’ door NAVO-schepen.
      Hetzelfde merkten we in militaire dienst bij onze schietoefeningen op de Lüneburger Heide, tegen de grens aan. Je wist drommels goed dat de Russische Artillerie Meet Dienst (andere naam overigens) de baan van elk schot aan het meten was en onze radiotelefonie afluisterde. We moesten ook radiostilte oefenen, maar dat was niet zo belangrijk. Die Russen kenden alle schietprotocollen, die hadden die boekjes ook.
      Ik weet niet waarom dit bericht in het Engels werd gesteld, het staat in alle Nederlandse kranten en op de radio/TV nieuwsdienst.

  5. Peter van den Broek zegt:

    Ik heb niet de indruk dat dhr Vlasblom zich rekenschap geeft hoe de gewenst onderzoek tot nu toe door Nederland toch zeer onhandig naar voren is gebracht. Hij kan wel met een Indonesische vrouw getrouwd zijn, maar hij dient wel te begrijpen dat de oud-koloniaal, Nederland dit voorstel doet en hoe dat gevoelig ligt bij Indonesië. Ikzelf die nooit door een baboe ben opgevoed kan dat zelfs begrijpen

    Hij had zich toch wel kunnen afvragen waarom Australische onderzoekers zoals R. Cribb en F Palmos maar ook Amerikaanse onderzoekers zoals W.H.Frederick en B. Anderson wetenschappelijk onderzoek aangaande het geweld in 1945-1950 maar ook 1965 hebben gedaan, zonder belemmeringen in Indonesië wel te verstaan.

    De Heren dienen niet te vergeten dat de fotografe M. van Pagee zonder problemen onderzoek kon doen naar een vermeend oorlogsmisdaad in Indonesië, weliswaar oppervlakkig en onvolledig maar het kan wel. Misschien dienen Nederlandse onderzoekers verkleed te gaan als Ketut Tantri of Bung Tomo?

    • Jan A. Somers zegt:

      “gewenst onderzoek tot nu toe door Nederland toch zeer onhandig naar voren is gebracht” Ik dacht dat het gezamenlijke voorstel van de Nederlandse onderzoekinstituten normaal was geformuleerd, zoals het wetenschappers betaamt: ‘Om deze bronnen in kaart te brengen zal er een inventarisatie gemaakt worden van alle bestaande wetenschappelijke publicaties alsmede gepubliceerde egodocumenten en audiovisuele collecties, zowel in Nederland als in Indonesië en ook andere landen. Daarnaast zal er een overzicht gemaakt worden van de belangrijkste Nederlandse archieven, aanwezig in o.a. het Nationaal Archief, KITLV, NIMH, NIOD en militaire musea, en de ministeries van Algemene Zaken, Buitenlandse Zaken en Defensie. Tevens zal er worden gezocht naar relevante archieven in Indonesië, Groot-Brittannië, Australië en bij de Verenigde Naties.’ Rustig verhaal toch? Geen gehijg zoals op websites!
      Bij de begrotingsbehandeling van zijn departement op 19 december 2012 maakte minister van Buitenlandse Zaken Timmermans bekend het verzoek om aanvullende financiële middelen niet te honoreren. Als argumentatie noemde de minister dat nader overleg hem duidelijk had gemaakt dat Indonesië dit onderzoek niet zou steunen, waardoor de gewenste internationale inbedding zou ontbreken. Dit is nou net de vraag van Vlasblom. o.a. de medewerking van de archieven van de TNI in Bandung.
      “Ikzelf die nooit door een baboe ben opgevoed ” Hoeft ook niet, maar was wel makkelijk voor het begrijpen. Als oud-Indischgast kunt u weten dat in Indië net zoals in Indonesië er een stelregel is: over sommige dingen wordt niet gesproken. Dat is geen doofpot, dat gaat over verstoring van de gemeenschappelijke orde, verstoring van de stabiliteit van het maatschappelijk leven, inbreuk op de orde der dingen. Praten over sommige dingen is een verstoring van het eigenwaardigheidsgevoel. Kan amok of eerwraak met zich meebrengen, verstoring binnen de gemeenschap. In de meeste rechtsstelsels wordt dit soort zaken recht getrokken met verjaring. Een onregelmatigheid na enige tijd vast leggen in de gevestigde orde. Dan hoeft er ook rechtens niet meer over worden gepraat. Dan stokt het zo gewenste onderzoek. Jammer!

  6. Peter zegt:

    Hr Somers u heeft het prima verwoord, zo is het ook!

  7. Peter van den Broek zegt:

    @ Dhr Peter , het antwoord van dhr. Somers is wel prima verwoord maar niet volledig, de dynamiek van het gebeuren wordt onderbelicht, het psychologisch element ontbreekt. .

    Ik citeer ……In december 2012 liet de minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans weten dat de regering een nieuw onderzoek niet financieel zou ondersteunen, vooral omdat de Indonesische regering hierop tegen was……

    Het laatste is wel een diplomatische flater van een Minister en wel één van Buitenlandse Zaken.
    Hij schuift duidelijk de verantwoordelijkheid van het negatieve antwoord op Indonesië. Hierdoor lijdt Indonesië gezichtsverlies, zonder dat zij gesprekspartner is in deze , des te erger. Indonesia kan in deze niet tegenspreken, zo diplomatiek is zij wel. Dat is in de Javaanse cultuur dodelijk. Dat weet zelfs mijn nichtje Illy van 7 jaar.

    Daar komt nog bij dat de Nederlandse regering , dus niet één of Jan met de korte naam iets vraagt aan de Indonesische Regering over een periode waarin de Nederlands regering deze Staat niet eens erkent, 1945-1949. Dus waar spreken we eigenlijk over? Nederland dient haar vraag maar aan een bestaande en soevereine staat te richten, anders waar zijn de verhoudingen (volkenrechterlijk).

    Dat is het breekpunt en daardoor onderneemt Indonesië niets. Zolang de Nederlandse Staat in de persoon van de Minister President of Zijne Majesteit de Koning het woord Recognition (een volkenrechterlijk begrip) in verband met 17 Augustus 1945 niet positief in haar mond neemt, verroert de Indonesische regering zich niet en dat al 70 jaar.

    En over verstoring van de gemeenschappelijke orde,lijkt me iets kortzichtig, dat gaat in de Indonesische cultuur veel verder .Dat begrijp ik als Indische met duidelijke wortels in de Indische maatschappij ook wel (meer dan 6 generaties Indisch en met een Indonesische oma en Chinese voorouder).

    Ik verwijt Nederlanders, de doorgeworstelde totoks, gebrek aan empathie, maw post-koloniale arrogantie.

    • Jan A. Somers zegt:

      “de dynamiek van het gebeuren wordt onderbelicht, het psychologisch element ontbreekt” Ik vertel alleen maar verhalen, u zorgt toch voor de rest? En ik houd mij ook niet bezig met volledig, empathie, arrogantie, dynamiek, psychologie of welke andere logie dan ook. Ik laat alleen die film in mijn hoofd afspelen, en aan te vullen met wat ik hierover lees en hoor. Verhalen, meer niet. En dan nog niet eens een plus twee is ongeveer drie. Dat is een ander verhaal. Meer exact.

  8. Peter van den Broek zegt:

    En dan lees ik iets over ene Dirk Vlasblom, de beste Nederlandse correspondent in Indonesië.

    Heeft deze goede man een onbevooroordeelde, een transnationale kijk heeft op de Indische Geschiedenis laat staan van onze gedeelde (Nederlands en indonesische) koloniale geschiedenis? Dat valt sterk te betwijfelen

    Want hij heeft de gewone post-koloniale, totok-Nederlandse en venauwende blik op het gebeuren en dat nog wel met het opgeheven wijsvingertje, daarin kan ik dhr Mertens wel gelijk geven
    .
    Want wat schrijft hij en ik citeer:
    ………tegen Nederlanders in Japanse interneringskampen, gewezen Nederlandse krijgsgevangenen, Indo-Europeanen (Indo’s golden als pro-Nederlands), Molukkers en etnische Chinezen….

    De deprimerende benaming Indo-Europeanen , kom ik vaak tegen in kranten uit Nederlands Indie van vòòr en direct na de oorlog. Daarmee worden in koloniale, raciale termen, Indischen dus echte Nederlanders bedoeld. Maar waarom schrijft Dirk Vlasblom, de beste Nederlandse correspondent in Indonesie dan niet dat het in dit geval om volbloed Nederlanders gaat.

    Dat niet alleen , wat deze goede Heer gaat in zijn onwetendheid stug verder en heeft het over en ik citeer………Indische Nederlander Herman Bussemaker. Hij houdt het aantal Nederlandse, Indo-Europese en Ambonese slachtoffers op 20.000…….

    Dus hij houdt stug vol dat Indo-Europeannen geen Nederlanders zijn. Wat zijn ze dan wel, soms die Buitenkampers? Dat is de Etnische profilering van dhr Vlasblom.

    Ik raad Dirk Vlasbom aan zich eindelijk eens in de geschiedenis van de Indische Nederlanders te verdiepen, dat is wat anders dan het constant wegkijken Dat zal zijn blik op het gebeuren in Ned. Indie/Indonesië verhelderen. heeft hij de mogelijkheid in exacte taal een objectiverend beeld van de werkelijkheid af te schilderen.

    Na de filosofische overpeinzingen van Marjon van Pagee, de Ketut Tantri in 10-Novemberkleren ruimt onze kwaliteitskrant NRC Handelsblad weer eens ruimte in voor een andere Zwarte Piet, in de figuur van de Bung Tomo uit het polderland, Dirk Vlasblom.

  9. Peter zegt:

    Vreemd hr Vd Broek, ik zie het toch anders. Ik las in het verleden vaker stukjes van hr Vlasbom en dat met plezier. Ik denk dat het bij u meer kwesties van gevoelens zijn. Gevoelens die ik totaal niet heb. Nu ben ik wel een opgebleekte Indo, mijn vader is een totok, geboren in Semarang, zoals ook zijn vader. Het Indische komt van mijn moeder, ook niet bruin, maar wel tjampoer, Boeroeng weet het zelfs nog beter dan ikzelf, trouwens er zit ook nog Chinees bloed bij, maar ook dat van een nationale zeeheld. Mijn schoonzoon is trouwens een bruine Indo, maar ik voel mij meer Indisch dan hij.
    En verder waarom voortdurend dat schuldgevoel inzake het verleden, ik heb er geen last van.
    De Engelsen, nog kolonialer dan wij zingen nog steeds Rule Britannia, wat het al 100 jaar niet meer is.

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik denk dat de heer Vlasblom is geplaatst binnen een nieuwe complottheorie. Een typisch Indisch verschijnsel. Misschien uitmondend in een Indische roman. Gewoon even afwachten.

  10. Peter van den Broek zegt:

    Ik ben niet zo dom dat ik dhr Vlasblom in die komplothoek neerzet maar hij dient wel met een duidelijk standpunt te komen vooral m.b.t. Indische Nederlanders. Schaamteloos, zonder scrupules en dat voor zo’n man, de beste Nederlandse correspondent in Indonesië.

    Ik citeer de woorden van dhr Vlasblom in een NRC- kolom van 2016, anno Nu dus. Het zijn zijn woorden wat dat met mijn gevoelens (welke gevoelens, schaamtegevoel?) te maken heeft, is kul. Ik lees Indische kranten van vòòr en na de oorlog en daar komt zo’n koloniale, racistische term naar voren. het was normaal spraakgebruik in Indie en dat trekt dhr. Vlasblom, de neokoloniaal door naar Anno Nu.

    Schuldgevoel??? Ik snap dat etiket niet, ik heb het over Geschiedenis. Als dhr Peter dat schuldgevoel noemt is dat zijn probleem. Geschiedenis bestudeer ik al mijn leven lang, heb ik altijd heel nauwgezet gedaan met uitstekende resultaten

    Dick Vlasblom zegt en ik citeer …….. Voor een goed begrip van het massale geweld in het Indonesië van de jaren 1945-1950 zou deze reconstructie van Nederlandse oorlogsmisdaden moeten worden aangevuld met een even zorgvuldige studie van het geweld aan Indonesische kant……….

    Hij haalt twee boeken over het misdadig optreden van sommige Nederlandse militaire (20%) aan dat dan gecompenseerd te worden met het misdadig geweld van de ander kant. dan is de kosmos weer in evenwicht. Wie heeft het over schuldgevoel?

    Dick Vlasblom plaatst zich naast Nederlandse historici die 70 jaar lang wegkeken en louter belangstelling hebben voor de oorlogsmisdaden begaan door militairen. Wat heeft hij dan over de Bersiap gepubliceerd? Hij zegt daar zelf over dat er meer dan 20.000 (Nederlandse) slachtoffers vielen. Twintigduizend waarvan het grootste gedeelte Indische slachtoffers. Vlasblom schuift die slachtoffers wel onder het vloerkleed en praat daarna rustig over Madioen etc, dus dan heeft hij het wel over de andere kant.

    W.H. Frederick, ook zo’n buitenlandse wetenschapper verbaast zich dat vanuit Nederlandse zijde zo weinig aandacht aan de Bersiap wordt gegeven. Daar is Vlasbom (en met hem al die andere historici) het sprekend voorbeeld van, ondanks dat hij correspondent in Indonesië is geweest.

    Ik heb zo mijn ideeën waarom in Nederland zo weinig wordt gesproken over de Bersiap, dat zijn louter hypothesen en die dienen bij mij althans getoest te worden, anders wordt ik toch gelijk door enkele Heren gekruisigd. ik kom dan op het terrein van de Nederlandse politiek en daar ligt mijn belangstelling niet.

    Laten we eerst wat doen aan Onze Bersiapslachtoffers, dat is al erg genoeg.

  11. Surya Atmadja zegt:

    De samengestroomde burgers van Malang werden toegesproken door de TRIP-commandant, majoor Isman.
    Hij trok, verrassend genoeg, het boetekleed aan:
    „Jullie hoeven ons niet zo warm te begroeten (1). We zijn niet langer jong en zuiver (2).
    We zijn ook niet de bloem der natie (3)..
    We hebben gemoord en huizen platgebrand(4).
    Onze handen zijn besmeurd met bloed(5).
    Help ons terug te keren in de maatschappij als normale mensen. (6)
    Niet wij zijn de helden, maar jullie, het gewone volk, dat zo zwaar heeft geleden.”
    ======================

    Kennelijk is Dirk Vlasblom niet zo erg bekend met de Indonesische=Javaans-Sundanees cultuur .
    Ondanks getrouwd te zijn met een Indonesische, dochter van een hadji ?
    Het is de zgn “BASA-BASI” toespraak , je moet het niet letterlijk !!! nemen.

    “Mijn” uitleg.
    1. Het is teken van bescheidenheid .
    2.Klopt, ze hebben gevochten , mensen (de vijand) gedood.
    Dus geen “onschuldige” scholieren meer.
    3.Teken van bescheidenheid .
    4. Trekbommen plaatsen , Nederlandse patrouilles beschieten, hit en run methode.
    5.Veel soldaten slachtoffers , jonge soldaten vooral KL-ers, de tentara susu .
    6.Een “verzoek” , die ik persoonlijk als een basa-basi categorie zie.

    In de praktijk zijn de TP-ers vaak ambtenaren geworden , of als vaandrig instromen bij de TNI.
    Of als zakenmensen, ik heb een paar van de Sundanese TP(Tentara Peladjar) jongens ontmoet toen ze hun oud lerares (mijn moeder) gingen bezoeken .
    Dat zijn echte cowboys .
    D.V was mijn favoriete correspondent, jammer dat hij nu uitgleed door een pisangschil.

  12. Ron Geenen zegt:

    “””””””””””W.H. Frederick, ook zo’n buitenlandse wetenschapper verbaast zich dat vanuit Nederlandse zijde zo weinig aandacht aan de Bersiap wordt gegeven. Daar is Vlasbom (en met hem al die andere historici) het sprekend voorbeeld van, ondanks dat hij correspondent in Indonesië is geweest””””””””””””

    Volledig mee eens. Heb in het verleden al vaker opgemerkt, dat wat er uiteindelijk over de bersiap geschreven is, is voornamelijk afkomstig van het gebeuren op Java. En dat een op meer dan 10000 eilanden? Het is haast niet te vatten.

    • JPF Barneveld Binkhuijsen zegt:

      Ron,
      Je bent verbaasd dat wat er over de bersiap geschreven is voornamelijk speelt op Java. Dat is niet zo verwonderlijk. Op Sumatra zaten niet zoveel Nederlanders, Borneo werd al vanaf juli 1945 door de Australiërs bevrijd, operaties Oboe 1 en 2. Celebes, vooral Manado, ook wel genoemd de 12de provincie van Nederland, was erg pro Nederland. Veel KNILers waren Manadonesen. De Molukken waren ook behoorlijk pro Nederland, veel Molukse troepen in het KNIL. De eerste Nederlandse troepen kwamen vanaf nov. ’45 in Brits Malakka, en werden daar door onze “bondgenoten” vastgehouden tot eind februari ’46, dit heeft vele bersiap slachtoffers gekost. Soekarno kwam uit Oost Java. Java was dicht bevolkt, ook veel Nederlanders, dus bersiap slachtoffers.

  13. Ron Geenen zegt:

    Vermoedelijk zijn bij (4) en (5) niet alleen militairen, maar ook vele voornamelijk vrouwen en kinderen het slachtoffer geworden.

  14. Peter van den Broek zegt:

    Wat schrijft onze Heer Vlasblom over de Bersiap in dat NRC-artikel en ik citeer:……..In Nederland verscheen in 2005 (sic) een inventarisatie van geweldsincidenten op Java en Sumatra tot maart 1946, onder de titel Bersiap – Opstand in het paradijs. Auteur is de Indische Nederlander Herman Bussemaker. ….

    Hij haalt dus 1, zegge en schrijven 1 persoon aan, een Indische Nederlander (etnisch profileren !!!) de helaas overleden Heer Bussemaker, die publiceert in 2005 dus 60 jaar na dato belangwekkende dingen over de Bersiap. Dus vòòr die datum is er niets over de Bersiap gepubliceerd dat het vermelden waard is althans volgens de geleerde Heer Vlasblom.

    Deze Heer heeft wel de euvele moed over de Indonesische geschiedschrijving in die periode te verhalen en ik citeer letterlijk:……… Dankzij het werk van een beperkt (SIC) aantal Westerse historici en van Indonesische schrijvers en journalisten die de vrijheid namen nuances aan te brengen in de officiële heldenverering……..

    Dat durft in alle maagdelijke onschuld onze in Nederland wereldberoemde correspondent en weterschapper Vlasblom met het opgeven vingertje te schrijven “beperkt aantal Westerse historici” …….maar dan heeft hij het wel over Heren van het kaliber R.Cribb, F. Palmos, W.H. Frederick, B. Anderson en A.R. Kahin om maar een paar namen te noemen.

    En dat wordt ongenuanceerd afgedaan als complottheorie! Kom nou, dat is toch de onverschilligheid, onwetendheid en post-koloniale arrogantie in één vleesgeworden persoon met de naam Vlasblom (who the hell is Vlasblom?) in de voormalige kwaliteitskrant NRC .

  15. Surya Atmadja zegt:

    Dirk Vlasblom
    4 november 2016 schreef een artikel.
    =====================================
    Heb eerst niet goed gelezen , heb te weinig tijd .
    Tot mijn schrik las ik nu dat Toean Vlasblom behoorlijk aan het raaskallen was.
    O God O God , wat een afgang van ooit door mij bewonderde correspondent.

  16. Peter zegt:

    ik vind dat Vlasboom in zijn artikel juist een helicoptervisie hanteert. Ontwikkelingen zijn nooit geheel van elkaar gescheiden maar grijpen in elkaar. In zijn artikel geeft hij o.m. aan dat NOI/ Indonesie op drift was met alle ellende van dien.

  17. Ron Geenen zegt:

    “””””””””””Op Sumatra zaten niet zoveel Nederlanders””””””””””””

    Eerlijk gezegd betwijfel ik dat. Maar ik spreek dan ook van Nederlanders met een bruine kleur.
    Op west Sumatra, vooral in Padang werd er nogal wat uitgevreten. Lees de Olo straat moorden.
    In het noorden, in de provincie Siantar en Medan, werd er onder andere schoonschip gemaakt door o.a. de toenmalige luitenant R. Westerling met zijn zijn Special Force 136. Hij werd van Europa gestuurd en melde zich bij luitenant-ter-zee 1ste klasse Carolus Alphonsus Maria Brondgeest. Over dit laatste zou alleen al een boek geschreven kunnen worden. Vooral vanwege het gedrag van de Engelsen, die de Nederlanders buiten alles probeerden te houden.

  18. Ælle zegt:

    Even iets anders wat mij in het wereldnieuws is opgevallen, dat Hindoes waarvan er 1 MILJARD zijn en 3 Miljoen in de VS er naar uitzien om met Donald trump’s admin samen te werken.
    Gekozen US House Vertegenwoordigers —Tulsi Gabbard, Raja Krishnamoorthi, Ro Khanna and Pramila Jayapal; state legislatures— Prasad Srinivasan, Niraj Antani, Ash Kalra, Jay Chaudhuri, etc.; en verscheidene andere lichamen over heel de VS!!!
    Rajan Zed, president van Universal Society of Hinduism geeft aan dat Trump’s leiderschap nieuwe mogelijkheden opent voor hun democratische ‘IDEALEN’.
    OOPS!!!
    ‘Demonetisatian’ is bezig!
    http://indianexpress.com/article/indDEFINITION of ‘Demonetization’
    Definitie: Demoneti(s)zation is the act of stripping a currency unit of its status as legal tender. Demonetization is necessary whenever there is a change of national currency. The old unit of currency must be retired and replaced with a new currency unit.

    http://indianexpress.com/article/india/india-news-india/demonetisation-kerala-estate-workers-go-without-pay-owners-warn-of-food-crisis-4381453/

  19. Ælle zegt:

    Indian Americans have the LARGEST ever presence in the U.S Congress now and the community has got its first Senator in Kamala Harris, who won from California. While the Democratic Party has little to celebrate after the crushing defeat at the hands of Republican insurgent Donald Trump for presidency, Indian American leaders in the party have made a mark in Tuesday’s elections.

    Vergis u niet! Geen INDIAN AMERICAN als in UGH – HIAWATHA, maar INDIAN als Hindoes uit INDIA.

  20. Ælle zegt:

    Ik schreef eerder over DEMONETISATION en de Hindoestaanse gemeenschap in de VS, wat niet geplaatst werd om de lezers te beschermen soms? With their largest ever presence in the US Congress now, Indian American ‘leaders’ have made quite a mark in Tuesday’s elections.
    Een lezer schreef: November 10, 2016 at 5:07 am
    Only a person blinded/ VERBLIND by ignorance and a modicum of knowledge of economics will think that demonetistaion will reign in black money, corruption or nullify the intrinsic contradictions of capitalism plaguing the society. The recent demonetisation move is nothing but an attempt to whitewash the walls depicting growing unemployment rate, miseries and hardships being faced by millions of workers and small farmers. Middle-class harbouring the illusion of the ‘dawn of good days’ may exult in joy, but it is the capitalists and corporates who are really having a laugh.

    • Ælle zegt:

      In the better INDIA dot com wordt de vraag gesteld en het antwoord gegeven: So, who, between Hillary Clinton and Donald Trump, would be better for India? A close examination and comparison of each candidate’s views on several India-centric issues may help reveal the answer.
      In New Delhi’s political circles, the general belief is that Republican presidents are generally better for India than Democrats. However, Trump is hardly a typical Republican, having taken up foreign policy positions that conflict with the Republican ethos. On the other hand, India has had a long association with Hillary Clinton who is seen as someone who understands India’s concerns.

      Compared to Clinton, Trump has been more vocal on fighting terror. With an eye on garnering votes from the Indian-American community, Trump has made many comments about India during the last leg of his election campaign. He has also sent a message that under his administration, the US would talk tough with Pakistan on the issue of cross-border terrorism. However, while his statements hint at a tilt towards India, he has also said,

      “Pakistan is semi-unstable. We have a little bit of a good relationship. I think I’d try and keep it.”

  21. Ælle zegt:

    REUTERS dot com schrijft
    : An Indian fringe group on Friday celebrated the “victory” of U.S. presidential contender Donald Trump, hailing his friendship with diaspora Indians and backing his call to ban immigration by Muslims from countries hit by Islamic militancy.

    With drums banging and speakers blaring, the Hindu Sena, or Hindu Army, gathered at Jantar Mantar – New Delhi’s answer to London’s Speakers’ Corner – to proclaim to a knot of TV crews that Trump had “already won” the Nov. 8 vote.

    “Trump’s victory is confirmed early, due to his thoughts against Islamic terrorism and love for India and Hindus,” said Vishnu Gupta, the Hindu Sena’s self-styled national president.

      • Ælle zegt:

        Waar de meeste temples staan heeft Trump gewonnen. Good luck, America!
        Alabama (2)
        Arizona (3)
        Arkansas (1)
        California (27)
        Colorado (8)
        Connecticut (3)
        Delaware (1)
        Florida (11)
        Georgia (8)
        Hawaii (1)
        Idaho (1)
        Illinois (10)
        Indiana (2)
        Iowa (1)
        Kansas (2)
        Kentucky (1)
        Louisiana (2)
        Maryland (10)
        Massachusetts (10)
        Michigan (8)
        Minnesota (3)
        Mississippi (2)
        Missouri (3)
        Nebraska (1)
        Nevada (1)
        New Hampshire (1)
        New Jersey (20)
        New Mexico (2)
        New York (25)
        North Carolina (4)
        Ohio (11)
        Oklahoma (2)
        Oregon (3)
        Pennsylvania (14)
        South Carolina (4)
        Tennessee (5)
        Texas (22)
        Utah (2)
        Virginia (6)
        Washington (6)
        West Virginia (1)
        Wisconsin (4

    • Ælle zegt:

      De twee-termijnen Goeverneurvan Louisiana de 45-jarige Piyush (aka Bobby) Jindal, ooit gekozen India-Amerikaanse goeverneur van de Staat onder de genomineerden voor het cabinet van Trump zal volgens het media rapport de eerste India-Amerikaan zijn die aangewezen om in het kabinet te worden gerekend en als tweede die ooit gekozen is tot het Congres.
      Jindal was eerst van huis uit Hindoe en werd later katholiek gedoopt.

      Uitleg: Het kabinet bestaat uit de minister van Buitenlandse Zaken; de nationale veiligheidsadviseur; de minister van Defensie; de verschillende afdelingshoofden; en het hoofd van Homeland security. Het congres bestaat uit de Senaat en het Huis van Afgevaardigden.

      Vorig jaar wilde hij zelf president worden maar verliet de race na een lage polling onder de 17 kandidaten In het begin had hij veel kritiek op Trump en zijn beleidsplannen. Ha ha ha ! Een echte peloppor, zouden we zeggen, toch?

  22. Wal Suparmo zegt:

    WAT ANDERS. Het a.s bezoek van RUTTE in Indonesie voor bussiness doeleinden . Maar wordt gepraat over de verdwijning van de wrakken van de Hollandse oorlogschepen in Ned.Indie( Indonesische wateren).Gaat hij misschien ook praten over de honderden VOC schepen die gezonken zijn met zendingen van porcelein uit China?

  23. Wal Suparmo zegt:

    Aan Mr/Mrs E.M.
    Korporaal Hitler heeft natuurlijk nooit gewetan de ARIERS een ras is in India en dat de Hakenkruis een symbool is van het Hindhoeisme.

    • Jan A. Somers zegt:

      Geeft toch niet. De KKK gebruikt ook het kruis. Als misbruik maar lang doorgaat is het normaal geworden.

    • Jan van Riebeek zegt:

      Dat heeft korporaal Hitler geweten ook .
      De 8th Indian Division bereikte op 2 mei 1945 de Oostenrijkse grens en namen 11000 Duitsers gevangen waaronder de Duitse 1ste parachute Divisie .
      De 10th Indian Division bereikte ook in mei 1945 Trieste(Joegoslavië)
      De 4th Indian Division vertrok in november 1944 vanuit Italië naar Griekenland en bleef daar tot 1945 .
      De 4th Indian Division heeft de meeste onderscheidingen en decoraties en Roem gekregen in het Britse Rijk .Het vocht van El Alamein tot zuid-Duitsland .

  24. Ron Geenen zegt:

    Europa en het Anti-Amerikanisme.

    In this mailing:
     Soeren Kern: Donald Trump and the Return of European Anti-Americanism

    Donald Trump and the Return of European Anti-Americanism
    by Soeren Kern • November 21, 2016 at 5:00 am
     European criticism of Trump goes far beyond a simple displeasure with the man who will be the next president. The condemnation reveals a deep-seated contempt for the United States, and for American voters who democratically elected a candidate committed to restoring American economic and military strength.
     The primary cause of the global disorder is the lack of American leadership at home and abroad. A series of feckless decisions by Obama to reduce American military influence abroad have created geopolitical power vacuums that are being filled by countries and ideologies that are innately hostile to Western interests and values.
     For the past seven decades, the U.S. has spent millions of dollars annually to guarantee German security, although Germany steadfastly refuses to honor a NATO pledge to spend 2% of GDP on defense spending. Germans are now offended that Trump is asking them to pay their fair share for their own defense.
     Although President Obama’s foreign policy missteps have made Europe much less safe than it was eight years ago, European elites have overlooked Obama’s mistakes because he is a “globalist” who seems to favor recreating the U.S. in the European image. Trump, by contrast, is a nationalist who wants to rebuild the U.S. in the American, not the European, image.
     European anti-Americanism is certain to escalate in the years ahead, not because of Trump or his policies, but because “globalists” appear desperate to save the failing European Union, an untransparent, unaccountable, anti-democratic, sovereignty-grabbing alternative to the nation state.

    In Germany, Der Spiegel, one of the largest-circulation publications in Europe, published a cover, after Donald Trump’s election victory, with an image of a giant meteor in the shape of Trump’s head hurtling towards the earth. The headline reads: “The End of the World (As We Know It)”.
    European anti-Americanism — which was on the wane during the presidency of Barack Obama, who steered the United States on a course of globalism rather than nationalism — is back with a vengeance.
    Europe’s media establishment has greeted Donald Trump’s election victory with a vitriol not seen since the George W. Bush presidency, when anti-Americanism in Europe was at fever pitch.
    Since the American election on November 9, European television, radio and print media have produced an avalanche of negative stories, editorials and commentary that seethe with rage over the outcome of the vote.
    European criticism of Trump goes far beyond a simple displeasure with the man who will be the next president. The condemnation reveals a deep-seated contempt for the United States, and for American voters who democratically elected a candidate committed to restoring American economic and military strength.

    Continue Reading Article
    You are subscribed to this list as ron@myindoworld.com.
    To unsubscribe, go to https://www.gatestoneinstitute.org/list_unsubscribe.php
    To edit your subscription options, go to https://www.gatestoneinstitute.org/list_edit.php
    To subscribe to the this mailing list, go to https://www.gatestoneinstitute.org/list_subscribe.php
    Gatestone Institute
    14 East 60 St., Suite 1001, New York, NY 10022

  25. Wal Suparmo zegt:

    Op antwoordt van een lezer dat de commandant van de MLD mayoor Generaal van Ooyen niet eerde naar ASustralia was vetrokken maar pas op 7 Maart 1942.Heb ik hier een boek over GENERAAL SPOOR geschreven ddor de historicus J.A.DE MOOR, dat de laatste vliegtug een GLENN MARTEN BOMMENWERPER (M585), om 20.00 uurt van Andir( Bandung) is opgesteken met piloot Eerste Luit Vlieger A.B.WOLFF en zijn vrouw met de hoogste in rang dart is Overste P.J.,DROOG en Kapt.S.J.SPOOR(m later Generaal Spoor). Generaal Mayopor van Ooyen was er zeket niet erbij.Het vlieguig( met veel kogel gaten) bereikte Broom (Australie) de volgende vroeg morgen..

  26. Wal Suparmo zegt:

    Sorry voor de vele schijf en taal fouten.!

  27. Ron Geenen zegt:

    Hoe Parijs vandaag er uit ziet, vanwege de vluchtelingen en paupers
    This is PARIS Today – October 2016
    Clic sur le site ci-dessous
    https://www.youtube.com/embed/ pN0QddK8VFk?rel=0

  28. Ron Geenen zegt:

    Gelukkig dat ik het youtube filmpje checked.
    Hier is de uitgave: La ville lumiere…. E.

    This is PARIS Today – October 2016
    Clic sur le site ci-dessous

    https://www.youtube.com/embed/ pN0QddK8VFk?rel=0

  29. Ron Geenen zegt:

    Weer verkeerd, nogmaals https://www.youtube.com/embed/ pN0QddK8VFk?rel=0

  30. Ron Geenen zegt:

    Sorry ik stop er mee.

    • Ælle zegt:

      Misschien moest deze video in de plaats komen. Het is griezelig als men dit hoort en ziet, Ron Geenen.
      Hail Trump! Richard Spencer’s speach excerpts

      • Gerard Huls zegt:

        Helemaal mee eens. In deze tijden moet je het hebben van je vrienden om samen een “vuist” te maken tegen dit soort lieden.

  31. Wal Suparmo zegt:

    Aan Hr PETER. Dat betelkend dat de ERKENDE Hollandse historicis van millitaire zo wel van civielle zijde zoals Kaptien Inf.PETER MEEL en DR J.A.de MOOR, allemal leugenaars zijn.En de Hollandse regering moet er BESLIST wat aan doen want de leugen gaat de werel om met hun boeken!.Terwijl U gelukkig gelijk heeft! De redactie moet hier wat aan doen!

    • Jan A. Somers zegt:

      De heer Meel ken ik niet. Hoe weet u dat de heer de Moor een leugenaar is? Geef eens wat voorbeelden! En met gebruik van het woord ‘zoals’ zegt u dat alle erkende (wat is dat?) historici leugenaars zijn. (gelukkig ben ik geen historicus). De Nederlandse regering hoeft er niets aan te doen, zij hebben wel wat beters te doen. In Nederland mag je vrij schrijven, zolang je niemand beledigt, of de staat in gevaar brengt. En zelfs dan mag de staat niet meer dan je voor de rechter laten brengen. Die beslist, niet de regering.

  32. Ron Geenen zegt:

    Geen beste reclame voor Indonesië. Het lijkt een herhaling van voorgaande perioden.

  33. e.m. zegt:

    Tja … Waarom? Waardoor? Gezagsvacuüm ?

  34. Wal Suparmo zegt:

    De bekende Hollandse commerciele/filantroop di in GANG BLANDONGAN( GLODOK) heeft gewoont met een internaat voor stoute jongens is WIJNHAMER alias PAH WONGSO.

  35. Wal Suparmo zegt:

    Niet alleen maar Jakarta in trouble maar VOORAL de stad SEMARANG.! die misschien in de volgende 30 jaar door ‘ROB’ van zee overstroomt zal worden.

  36. Wal Suparmo zegt:

    Als men gewent is boeken te lezen dan is het niet nodig of je perzoonlijk de auteurs te moeten kennen.Ik heb NIET gezegt dat ALLE historici leugenaars zijn, maar wel deze 2.Omdat in deze 2 boeken volgens andere mensen niet de waarheid bevat. En dat deze leken het beter weten ondangs waarschijnlijk uit de duim gezogen..J.A, DE MOOR heeft in zijn boek geschreven dat de LAASTE en de EENIGSTE NOG BESCHIKBARE VLIEGTUG met VOL KOGEL GATEN maar nog met een relatief goede machine ,op 7 November 1942 is de GLEN MARTIN BOMMERWERPER(M585).Kol A.T Kengen als zijnde de hoogste otoriteit van de MLD op dat moment( omdat zijn commandant er niet meer is) wil hebben dat het vliegtuig ULTIMO om 1600 al moet vertrekken.Maar de technici kunnen het niet voor 20.00 klaar spelen.

  37. Ælle zegt:

    In het midden van de foto ontwaar ik de tekst VERMAK LEVIS. Een glimlach verschijnt op mijn gezicht. Gebruikt men na eeuwen nog steeds als vanouds Nederlandse begrippen en woorden?
    Vermaken heeft intussen meer dan veranderen van kleding te betekenen. Vermaakt men nu spijkerbroeken. Hoe dan? Nòg smallere pijpen of vermaken tot shorts of tas? Gescheurde kniedelen, of juist opgelapt.
    https://www.theguardian.com/cities/gallery/2016/nov/24/shops-trees-jakarta-indonesia-improvised-street-life-in-pictures#img-9

    Krijg ik soms toch heimwee naar toen vroeher? Ik duw mijn gevoelens weg.
    Ik heb andere ideeën, plannen en gevoelens … of hou ik mezelf voor de gek?
    Siapa taoe?

  38. Ron Geenen zegt:

    “”””””””””Krijg ik soms toch heimwee naar toen vroeher? “”””””””””””

    “Heimwee naar wat? De puinhoop? Ik griezel vooral van hun elektrische bekabeling dat overal “houtje touwtje”ergens vast wordt gezet. Vooral wanneer de water overlast nog meer gebeurd.
    Een grote begraafplaats!

  39. Wal Suparmo zegt:

    De koewe LEKKER is zeker lekker.

  40. Ron Geenen zegt:

    “”””””””Itoe dia!!!Feyenoord keok 3 – 0!””””””””””””

    Ben geen Fan!

  41. Ron Geenen zegt:

    “”””””””””En in Florida werd hierop gefeest. Niet mijn soort volk.”””””””””

    U moet niet te vlug oordelen. Mijn nicht in Florida is met een Cubaan getrouwd. Hij was 15 jaar en als enige van de familie kunnen vluchten. De rest is door Castro en zijn trawanten vermoord.
    Zowel mijn nicht (27 jaar) als haar man (35 jaar) zijn beiden als militair gepensioneerd.

  42. Ron Geenen zegt:

    “”””””””Een zucht van verlichting mag altijd.”””””””””””

    Volgens de vrije mening in uw land, mag ook gefeest worden vanwege de dood van een ander.

    • e.m. zegt:

      Volgens mij haalt u zaken door elkaar met betrekking tot grondrechten en wetgeving.

      Mag u onder the First Amendment de Stars and Stripes verbranden in California?

    • Jan A. Somers zegt:

      Normaal fatsoen is een ander verhaal. Zelfs vrije mening heeft haar grenzen. Vele zijn niet opgeschreven, horen gewoon bij beschaving.

  43. Ron Geenen zegt:

    “”””””””””Mag u onder the First Amendment de Stars and Stripes verbranden in California?”””””””””

    Nee, natuurlijk niet. Trouwens, persoonlijk vind ik de Amerikaanse vlag een van de mooiste in de wereld. En grondrechten?. Bedoeld u de grond waar mijn huis op staat? Die is van mij. Daarnaast is CA een staat met eigen wetten en ook een eigen vlag. Pas in de pers verschenen, dat er mensen zijn die CA graag als een zelfstandige land willen laten doorgaan. Het is de 8ste economie van de wereld.

    • e.m. zegt:

      @En grondrechten?. Bedoeld u de grond waar mijn huis op staat? Die is van mij.@

      Oh ! Dus niet van uw liefhebbende echtgenote ?

    • Jan A. Somers zegt:

      “de grond waar mijn huis op staat? Die is van mij.” Ja, de bovenste laag. De ondergrond?
      “Daarnaast is CA een staat met eigen wetten en ook een eigen vlag.” Dit is algemeen bekend (de USA!), maar ik vind dit op een Indische website toch interessant. Net zoals bijvoorbeeld Zwitserland, België, Duitsland, VK en vele andere landen. En niet te vergeten de Zeven Verenigde (soevereine) Nederlanden. En in Nederland de Eerste Kamer (de oude Staten-Generaal!). (En mijn Zeeuws meisje is geen Hollandse!) Wat komt die heisa over de RIS dan vreemd over.
      “Zeker in een ketting verbinding van 4 of meer kopers/verkopers.” Dit gebeurt in Nederland bij het witwassen. Met katvangers daartussen.

  44. Ron Geenen zegt:

    “”””””””””Oh ! Dus niet van uw liefhebbende echtgenote ?”””””””””””

    Het is een kwestie van Title en specifiek in CA de Geenen Trust. De rest zal ik U besparen.

  45. Ron Geenen zegt:

    “””””””””I see, wetgeving dus . . .””””””””””

    Ja, via de makelaardij meestal. Wanneer een getrouwd echtpaar een huis of panden kopen, kunnen ze het samen, of alleen kopen. Ook kan het zo zijn dat een gescheiden man, die een huis heeft, het alleen op zijn naam houden bij een volgend huwelijk. Daarbij zijn er 4 verschillende manieren hoe men het per man-vrouw wilt vastleggen door zakelijke en belastbare voor en nadelen af te wegen. Er zijn zelf mogelijkheden, in het commerciële vlak, waarbij men een pand met winst verkoopt, het afzet tegen een ander pand, zonder een cent belasting te betalen.
    Hierbij komt een derde persoon in view (accommodator) die als tussen persoon fungeert, want beiden, koper en verkoper, mogen het geld bij de wet, niet aanraken. Men noemt het een 1031 exchange.
    Bovenstaand in het kort, maar het kan zeer complex worden. Zeker in een ketting verbinding van 4 of meer kopers/verkopers. Heb in het verleden diverse transacties gedaan.
    U begrijpt dat ik er niet te technisch op in kan gaan.

  46. Ron Geenen zegt:

    Wat is fatsoen, wat is beschaving en wie bepaald dat? Als de Japanse keizer verdwijnt is dat voor mij ook een feest. Moordenaars horen niet op deze wereld.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Wat is fatsoen, wat is beschaving en wie bepaald dat?” Ikzelf dus. Mijn ouders, baboe Soep, de school en studie hebben getracht mij naast ontwikkeling ook beschaving en fatsoen bij te brengen. Dat was gewoon hun taak in de samenleving.

  47. Ron Geenen zegt:

    “”””””””””””“Zeker in een ketting verbinding van 4 of meer kopers/verkopers.” Dit gebeurt in Nederland bij het witwassen. Met katvangers daartussen.””””””””””

    En dat is nu ook het verschil tussen NL en CA. Want hier is het volgens de wet geregeld. Hier komen geen katten en witwassen aan te pas. In de commerciële sector worden de meeste transacties op basis van de 1031 methode gesloten. Een soort gecompliceerde methode van ruilen van gebouwen met verschillende functies en dito land van gelijkwaardige waarden. Als het niet volgens de wet was, dacht u dat ik dan nog vrij kon lopen?

  48. Ron Geenen zegt:

    “””””””””hebben getracht mij naast ontwikkeling ook beschaving en fatsoen bij te brengen””””””””

    Het is dus gewoon persoonlijk. ieder zijn eigen.

  49. hansvschaik zegt:

    In de jaren 70 en 80 ( en zelfs in de 90er jaren) schoten de koopprijzen voor huizen omhoog: zodra een huis te koop stond werd het snel verkocht, heel vaak boven de vraagprijs.
    Daar maakten vele makelaars, projectontwikkelaars en particulieren gebruik van.
    Door een huis te kopen met veel achterstallig onderhoud en snel te herstellen of verbouwen kon het huis binnen zes maanden weer verkocht worden tegen flink hogere prijs.
    Sommige makelaars hadden een deal met een aannemer die snel het huis kon opknappen.
    Als een huis binnen zes maanden weer verkocht kon worden, dan hoefde je geen belasting (6%) te betalen.
    Dus geen witwassen of geldezels! Gewoon legaal.

  50. Ron Geenen zegt:

    “”””””””””In de jaren 70 en 80 ( en zelfs in de 90er jaren) schoten de koopprijzen voor huizen omhoog””””””””””””

    Dat klopt. Kocht mijn huis in Zoetermeer in 76/77 en verkocht het begin 81 met precies 100000 winst. Mooie start voor in Californië.

  51. Ron Geenen zegt:

    Kreeg net een waarschuwend bericht om beslist niet de browser Firefox te gebruiken.
    Zij die het wel doen, lees het volgende:

    We’re sending out this unscheduled emergency bulletin to alert you that there is a 0 day vulnerability in the wild that affects Firefox web browsers and the Tor browser bundle. The vulnerability emerged a few hours ago.

    We recommend you temporarily switch to a non-firefox based browser until the Firefox dev team has a chance to release a fix. That should happen quite quickly.

    We would like to encourage you to share this alert with the larger web community. It’s unusual for us to send out a non-WordPress related vulnerability, but the impact of this may be wide-spread. We also suspect that WordPress websites may be used as a watering hole to infect vulnerable web browsers using this new exploit.

    Full details on our blog…

    Regards,

    Mark Maunder
    Wordfence Founder & CEO

  52. Ælle zegt:

    Dit is grappig, nu het over schepen gaat
    Een kleine vaartuig van de Iraans- Islamitische Revolutionaire Garde richtte zijn wapen op een Amerikaanse militaire helikopter in de Straat van Hormuz.. In het weekend, hebben twee Amerikaanse defensie-ambtenaren, de actie die zij omschreven als ‘onveilig en onprofessioneel ” aan Reuters .verteld.
    En toen al.

    • Jan A. Somers zegt:

      In de oorlog moest er vanaf schepen van de GM met houten mitrailleurs op Japanse vliegtuigen worden geschoten (toen hadden ze nog een echte timmerman aan boord). Met veel technisch vernuft door een koppeling van een stoomleiding die pufjes kon geven. Een escorterend vaartuig van de GM mocht onder bescherming van het te escorteren konvooi komen. Was niet zo grappig.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s