Horror, maar dan waar gebeurd

The Act of Killing, gisteren in première in Den Haag, is een schokkende film over een Indonesisch bloedbad. In Jakarta is hij alleen te zien op verzoek.

Door Melle Garschagen, Jakarta

Het kan wel, op zijn Indonesisch met een sateetje bij Bioskop Blitzmegaplex in Jakarta naar de documentaire The Act of Killing kijken. Eenvoudig is dat niet. De documentaire van de Amerikaan Joshua Oppenheimer over de communistenjacht in Indonesië in 1965-66 ligt gevoelig, omdat de zwartste bladzijden uit de Indonesische geschiedenis worden behandeld op een manier die tot een paar jaar geleden totaal onbespreekbaar was. Daarom moet je eerst uitvogelen wanneer een van de zeldzame voorstellingen wordt gehouden. Dan moet je je via Facebook aanmelden. Alleen een officiële uitnodiging op naam verschaft toegang tot de filmzaal.

Hoofdpersoon Anwar Congo (rechts) toont in de film hoe hij rond 1965 eigenhandig honderden communisten doodde.

Hoofdpersoon Anwar Congo (rechts) toont in de film hoe hij rond 1965
eigenhandig honderden communisten doodde.

Oppenheimer laat zien dat de communistenjagers geen helden zijn die het jonge Indonesië hebben behoed voor de gevolgen van een gevaarlijke ideologie, waar Vietnam en Cambodja wel voor vielen. De Amerikaanse documentairemaker laat op verbluffende wijze de daders van het geweld een beeld van henzelf schetsen.   

Het waren verveelde gangsters, die moordenaars werden en mensen afslachtten zonder enige vorm van bewijs of proces. De mannen die de gruwelijkheden pleegden, werden actief gesteund door maatschappelijke organisaties die in een functionerende maatschappij tegenwicht zouden moeten bieden aan dit soort heksenjachten, zo blijkt uit de documentaire.

Oppenheimer laat een hoofdredacteur van een krant op Sumatra aan het woord die vertelt hoe hij op zijn typemachine op de redactiezaal verhoren afnam. Als hij overtuigd was dat het een communist betrof, gaf hij een seintje aan de moordenaars dat de executie voltrokken kon worden.

Buiten Indonesië vestigt de documentaire de aandacht op een van de gruwelijkste moordpartijen uit de moderne geschiedenis. Oppenheimer heeft het over een miljoen
slachtoffers. Een rapport van de CIA houdt het op driehonderd- tot vierhonderdduizend doden, zo schrijft Indonesië-expert Adam Schwarz in zijn boek A Nation in Waiting. „Het is een van de ergste massamoorden van de twintigste eeuw, samen met de pogroms in de Sovjet-Unie, de nazimoorden tijdens de Tweede Wereldoorlog en de maoïstische bloedbaden in de vroege jaren vijftig”, aldus de Amerikaanse veiligheidsdienst.

In Indonesië zelf is het effect van de documentaire beperkt. De Engelstalige krant Jakarta Globe schat dat er sinds de première ruim 260 besloten voorstellingen zijn gehouden met in totaal tienduizend bezoekers. Op een bevolking van 248 miljoen inwoners betekent het dat 0,004 procent van de Indonesiërs de film heeft gezien. Discussies over de documentaire blijven beperkt tot de Engelstalige of intellectuele media. Politici en regeringsfunctionarissen reageren terughoudend.

Op de vraag of de bekentenissen van hoofdrolspelers als Anwar Congo reden zijn om vervolging in te stellen, antwoordde de Indonesische advocaat-generaal vorig jaar dat hij de film niet had gezien en eerst de wet wilde bestuderen.

Het is lastig voor de schokkende en prachtig gefilmde documentaire van Oppenheimer om het geldende discours over communisten bij te stellen. Indonesië is een jong land. Nog geen 20 procent van de bevolking is ouder dan 50 en heeft de massamoorden bewust meegemaakt, terwijl de bevolking op school wel massaal de onder Soeharto geldende anticommunistische doctrine ingepeperd heeft gekregen. Na de val van het autocratische regime in 1998 en de democratisering van Indonesië is de officiële retoriek getemperd. Maatschappelijk wordt communisme nog steeds maar mondjesmaat geaccepteerd, waardoor het voor slachtoffers moeilijk blijft over de verschrikkingen te praten.
Oppenheimer laat dit zien in een scène waarin twee van de gangsters, die bezig zijn een film te maken over hun daden, in een buurt op zoek gaan naar figuranten. Niemand wil voor communist spelen, zegt een van hen. Dat komt doordat ze hier vroeger allemaal communisten waren, antwoordt Anwar Congo. Vijftig jaar later blijft de argwaan bestaan.

The Act of Killing gaat over geschiedenis, maar toont ook een duistere zijde van de Indonesische samenleving dienog steeds relevant is:massahysterie.
Hoe diep demoordenaars ook graven, een echt antwoord op de vraag waarom ze deden wat ze deden geven ze niet. Indonesië-expert Schwarz noemt dit ‘the beast within’. Nog steeds steekt dat beest, weliswaar in bescheidener vorm, zijn kop op.
Gisteren werd in Bekasi,een voorstad van hoofdstad Jakarta, een katholieke kerk met bulldozers verwoest omdat er geen vergunning voor het gebouw was. Een deel van de lokale islamitische bevolking moedigde de vernieling aan. Ze scandeerden leuzen en maakten de katholieken uit voor ongelovigen. Bekijk sommige scènes uit de film van Oppenheimer en je weet hoe dat er ongeveer uitziet.

x

Dit artikel verscheen eerder in NRC Handelsblad, 22 maart 2013.

x

Dit bericht werd geplaatst in 5. Indonesia en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

114 reacties op Horror, maar dan waar gebeurd

  1. Ed Vos zegt:

    Op facebook is er wel een niet-indonesische pagina te vinden over de film
    http://www.facebook.com/#!/actofkilling?fref=ts

    Wanneer je de “likes” doorneemt lijkt het wel erop dat men er zich buiten indonesie meer druk over maakt. Daar wordt meer propaganda gemaakt voor de film
    Ik zal de link niet doorgeven aan mijn indonesische ‘vrienden’, Ik zal ze niet er niet onnodig mee bezwaren of belasten, of commentaar leveren. Ik zou straks nog voor een communist worden uitgemaakt, of voor een subversief element en ten prooi vallen aan massahysterie (amok). Ik wil nog regelmatig mampirren in dat land 😉
    Overigens, woon ik niet in Indonesie, geinteresseerden aldaar, zullen hen weg wel vinden.
    Maar zoals het gaat op facebook: een geupload fotootje over masakan/makanan indonesia levert meer likes op dan een kritische opmerking op dat land.
    That’s life. Real life in Indonesia.

    • Ed Vos zegt:

      O ja, nadat iedereen de film heeft gezien, wat zouden Merkel die haar tanks kwijt wil, Hollande zijn vliegtuigen, Rutte vol bewondering kijkt naar het indonesisch economisch wonder en Obama nu doen?
      Toen, in 1965 ttv de Koude oorlog, had de internationale gemeenschap moeten protesteren.
      Nu is het een interne indonesische verwerkingskwestie geworden, waar je verre van moet blijven, en het succes van de film over de ruggen gaat van de Indonesiers. Zou de opbrengst ook naar de communistische slachtoffers gaan?

      De keerzijd van de medaille is dat met de komst van Soeharto, Indonesie welvarender werd.
      Veel Indonesiers denken er nog zo over en aan een sterke man (zoals hij).

    • Jan A. Somers zegt:

      Gelukkige mensen toch?

      • Ed Vos zegt:

        Balinezen die elkaar om diverse redenen om zeep helpen. Javanen die hetzelfde doen. Weer wordt er de benaming genocide gebruikt: dit slaat als een tang op een varken.
        Ik begrijp nog immer niet waarom rechtse Amerikanen zich druk maken om het om zeep brengen van Communisten – denk aan McCarthy terwijl zij op de achtergond zelf hebben meegewerkt om Suharto aan de macht te helpen..

        Stemmingmakerij?

        Overigens bevond zich al in Indie een heuse concentratiekamp waar kritische personen -uiteraard aangduid als Communisten werden geinterneerd.
        De Perhimpunan Indonesia was een linkse organisatie die verboden werd. Soekarno voor Communist versleten: maar kortom iedereen kon dat predikaat opgeplakt krijgen wanneer men kritiek had op het Nedrlands-Indisch beleid..

        Hopelijk wordt er in Indonesie gediscussierd over deze Act of Killing zodat tzt de Communistische partij niet meer wordt verboden. Dat zullen de Koranvaste moslims (of Bijbelvaste christenen) zeer toejuichen.
        Voorts ook de betrokkenheid van de Amerikaanse CIA aan de kaak wordt gesteld..
        Ik zou wederom in herhaling treden — teken van ouderdom — dat geen land toen heeft geprotesteerd, behalve Zweden.

        .

    • A Nony Mouse zegt:

      Co-director of The Act of Killing says crew fear for their lives

      A chilling documentary about one of the worst massacres since the second world war is up for an Academy Award. If it does win, don’t expect the Indonesian co-director to go on stage to receive an Oscar: he’s worried for his life.

  2. j.w.hoegen. zegt:

    bersiap is mijn eerste reactie .

    ook redeloos , matagelap .

    • HankyPanky zegt:

      Ja, dat kwam ook als eerste bij mij naar boven: Bersiap …… !
      Precies hetzelfde gehalt aan inhoud en personnage.
      Er heeft zich sindsdien niets verandert.
      Geen opschonen van gevoelens van Merdeka, geen heldenmoed………slechts het intensief uitleven van moordlust door gansterschorremorrie op arme weerloze mensen!
      Hoop dat nu eindelijk eens die figuren (eerste, tweede generatie of hoe ze zich ook noemen willen) tot ‘bezinning’ gaan komen m.b.t. het ophemelen van hun Indonesia.
      Jullie hebben het in Nederland nog veel te goed, er wordt jullie niets in de weg gelegd
      en jullie kunnen intensief deelnemen aan ‘discussie-fora’, waar jullie op meer dan onbeschofde manier blijk kunnen geven van anti-Nederlands gedachtengoed !
      Probeer dat maar eens in jullie hemelrijk Indonesia !
      Dit geldt overigens ook voor bepaalde mensen van ‘gemengd’ bloed met teveel ‘hang’
      naar hun moedersland !

      • Ed Vos zegt:

        Hoop dat nu eindelijk eens die figuren (eerste, tweede generatie of hoe ze zich ook noemen willen) tot ‘bezinning’ gaan komen m.b.t. het ophemelen van hun Indonesia.
        Jullie hebben het in Nederland nog veel te goed, er wordt jullie niets in de weg gelegd
        en jullie kunnen intensief deelnemen aan ‘discussie-fora’, waar jullie op meer dan onbeschofde manier blijk kunnen geven van anti-Nederlands gedachtengoed !
        Probeer dat maar eens in jullie hemelrijk Indonesia !
        Dit geldt overigens ook voor bepaalde mensen van ‘gemengd’ bloed met teveel ‘hang’
        naar hun moedersland !
        —————————–

        Hanky Panky, U moet niet zo dom kletsen op uw leeftijd..Het ware beter dat u psychiatrische hulp zoekt en anderen l;astig valt met uw frustraties. Ook in Indonesie is het mogelijk om te discussieren. Op fora wordt daar zelfs op de persoon gespeeld.

        Zoals pak Surya Atmadja schreef, de inhoud van de film is voor de meeste Indonesiërs niet nieuw. Oude koek.
        Ook is het mijns inziens, alweer een geforceerde poging vanuit het buitenland om de indonesiers te laten zien wat men al weet. Een poging om externe/interne verhoudingen te verstoren. Zo zullen veel indonesiers het straks uitleggen.

      • Ed Vos zegt:

        Hanky Panky, dat Hemelrijk Indie/Indonesie heeft u toch met de overmoed der wanhoop proberen te behouden? Hoe reageerde u toen die linkse – nog net geen communistische -historici de gebeurtenissen tijdens de politionele acties aan de kaak wilden stellen?

        Begon u zelf geen hetze tegen al dat links tuig? Gelukkig hebben we hier op dit fora te maken met geschoolde personen die politiek enigszins bewust zijn.
        U gaat me straks toch niet vertellen dat u opkomt voor al die (vermeende) communisten die ten prooi vielen aan de hetze veroorzaakt tegen personen van uw rechtse soort?. Wie weet deden die communisten mee met de grote schoonmaak van oktober 1945- begin 1946.
        Ik ben me ervan bewust dat veel mensen opgebouwd zijn uit paradoxen. Ik ben geen Zen-kenner. Maar ik ben ervan overtuigd dat deze paradoxen vaak voortspruiten uit ultieme domheid dan uit inzichten van het Hogere.

        Maar langzamerhand ben ik me echter ook gaan beseffen dat wanneer ik na WOII in Indonesie een jongeman was geweest (ik was toen nog niet eens geboren) en iemand van uw soort zou zijn tegengekomen ik dan vreselijk zou radicaliseren, en dan was ik nog niet eens een pemoeda.

        Wat een kletskoek was uw laatse posting. Verveling? Schizofrenie? Dat was ook een reden van die hetze tegen die vermeende communisten

      • van Beek zegt:

        Ed Vos, wij moeten deze meneer niet serieus nemen. Ik lach me elke keer weee rot om hem. In indonesia zouden we hem si badut noemen. Vooral zijn slot zin: gemengbloedigen met een hang naar het moederland.

        Maar even een serieuze reactie op toean hankypanky. Dat ik als gemengdbloedige een band heb met Indonesie wil niet zeggen dat ik de moordpartijen, corruptie goedpraat. Dat er bepaalde zaken in Indonesie zich afspelen/afspeelden die niet door de beugel kunnen, heeft niks te maken met de liefde voor het land zelf. Dat Nederland daar in Indonesie(toen Indie) flink heeft huisgehouden wil overigens ook niet zeggen dat ik Nederland haat of niet wil ophemelen.

      • Ed Vos zegt:

        @Van Beek,
        Deze man, Hanky Panky, heb ik nooit serieus genomen
        Sudah bau tanah, moeten we respecteren.

  3. P. Vermaes zegt:

    Bersiap, rampok bij de “Krismon 1998”, en “The act of killing 1965”, dat is volkshysterie, amok. Dat is groepsdynamica, na jarenlange opgekropte woede.
    Je kunt je afvragen wat de amok veroorzaakt zou hebben als de communisten hadden gewonnen. Dan zou je misschien een opmaat gezien hebben van “The killing fields Cambodja 1975” tien jaar eerder.

    • Surya Atmadja zegt:

      P. Vermaes zegt:
      23 maart 2013 om 4:29
      na jarenlange opgekropte woede.
      Je kunt je afvragen wat de amok veroorzaakt zou hebben als de communisten hadden gewonnen.
      ———————————————————————————————
      Geen gekke opmerking.
      Wat gebeurde als 5 miljoen komunisten(de meesten meelopers, opportunisten, onwetenden) de macht overnemen ???.
      dan zullen de Moslims , de Christenen, de rijke uitbuitende haji, corrupte ambtenaren, handelaren , foute bezittende klasse het moeilijk hebben, hun vrijheden/bezittingen afgepakt , hun leven niet gegarandeerd kan worden, de Gordel van Smaragd een Gordel van ” Buru” achtige eilandjes.

      Dan zal ene OmeSid( aka A.M.I.S.S.Atmadja) ook politiek asiel vragen bij de Nederlandse ambass waren.ade , beroep doen om menselijkheid van de Nederlanders omdat zijn oude heer en opa’s Nederlandse Onderdanen waren.

      Gaat niemand afvragen waarom er 0.004% geinteresseerden waren ?
      Mijn stelling (uit eigen waarneming en mijn directe omgeving) is:
      1. dat voor veel Indonesiers een oude kue verhaal is.
      2. dat wat de cijfers betreft niet echt betrowbare schatting gemaakt kan worden
      (tussen 78.000 t/m 400 of 500.000) of zelfs meer omdat er veel mensen administratief gezien verdwenen zijn , terwijl ze nog levend zijn onder andere identiteit.
      3.te veel onduidelijkheden in een wayangspel met veel dalangs.
      4.Wat belangrijk is dat de direct en indirect betrokkenen, de slachtoffers, de hoofddaders ,de nakomelingen diep in hun hart weten wat er toen gebeurde.

      Dus kom niet met een docudrama,” eye opener” verhaal van buitenlandse makelij of verhalen( veel hengkie pengkie verhalen) bij de Indonesiers.
      Ga eerst goed inlezen , desnoods Westerse bronnen die men kan gebruiken tegen de (onbetruowbare) Indonesische bronnen.

      Salam Sejahtera dari Jakarta

      • HankyPanky zegt:

        Ome Sid,
        (pardon, Meneer Atmadja)
        U mag best wel een beroep doen op die medemenselijkheid van Nederlanders ….. maar
        gezien Uw diverse uitingen nu en in het verleden (anti-Nederlandse hetze)……. ben ik bang dat de politieke inlichtingendienst van Nederland U zal afwijzen en zal betrachten als ‘persona non grata’ ! Maar geen nood: Misschien komt U bij mij (oude totok) nog eens ‘op de koffie’ ?!

      • P. Vermaes zegt:

        @Surya Admaja. Opgekropte woede zou bij communisten beter ideologische indoctrinatie genoemd moeten worden. Als de 5 miljoen communisten destijds de baas waren geworden dan zou de Gordel van Smaragd een tropische Goelag Archipel geworden zijn.
        En wat HankyPanky over de AIVD mbt tot u suggereerde, dat moet u zo snel mogelijk vergeten. Mensen met de kennis en ervaring van u zijn in Nederland van harte welkom.

      • Ed Vos zegt:

        Eerst dit lezen zou ik zeggen:
        http://www.contradictie.nl/1965cc/archive/2005/12/051218JomaNL.html

        De beste en grappigste reactie die ik op een forum las over de fim is deze:
        “baru tau aku ada film ini, mudah-mudahan sama bagusnya kyk The Raid”

        vrij vertaald: ik wist pas dat er een film was als deze, ik hoop dat hij even goed is als The Raid.
        The Raid is een indonesische actiefilm met muziek geschreven door de hiphop groep Linki Park.

        wat mij betreft: eerst wilde ik ook kijken, maar nu hoeft het voor mij niet meer. Dat die Oppenheimer – van die atoombom? – de opbrengst van zijn film maar schenkt aan de miljoenen slachtoffers en hun nabestaanden

      • R Geenen zegt:

        Eerst dit lezen zou ik zeggen:
        http://www.contradictie.nl/1965cc/archive/2005/12/051218JomaNL.html

        Als leek heb ik het gevoel een eenzijdig propaganda artikel te hebben gelezen. Het enige wat mij duidelijk werd gemaakt was dat het een corrupte bende was.

      • Ed Vos zegt:

        Het onderhavig onderwerp hebben we hier in Nederland ook eerder behandeld, dus we doen niet of alles nieuw voor ons is:

        De stille genocide – Lambert Giebels

        http://blog.londoh.com/item/2294

      • Ed Vos zegt:

        Een interessante vraag. Deze vraag werd ook gesteld aan de producer van de film:

        Hypothetically, what do you think communist Indonesia would be like?

        It’s difficult for me to speculate. But I’ve read that there are three possibilities.

        Firstly: Indonesia could suffer a setback, just like Pol Pot’s Cambodia. Or stagnate like East Germany and Cuba. Secondly: Indonesia would neither set-back nor skyrocket, but people would have better livelihoods because communism and democracy balance each other. Thirdly: Indonesia, like Communist China, could be a world-class industrial country, especially if it had the independence of managing its own wealth of natural resources.

        http://www.thejakartaglobe.com/arts/indonesias-dark-past-retold/564287

      • R Geenen zegt:

        Indonesia, like Communist China, could be a world-class industrial country, especially if it had the independence of managing its own wealth of natural resources.

        Not too many people will believe that, I guess! They do not have the same mentality like the Chinese.

      • P. Vermaes zegt:

        @Surya Admadja, kunt u toelichten wat ik me bij de “de rijke uitbuitende haji” mag voorstellen?

    • Ed Vos zegt:

      Ed Vos zegt: 25 maart 2013 om 12:38 am

      Dit was een reactie op P. Vermaes 23 maart 2013 om 4:29 pm

      Je kunt je afvragen wat de amok veroorzaakt zou hebben als de communisten hadden gewonnen.

      • Ed Vos zegt:

        Sorry: dat was dus een interview met een van de co-directos die anoniem wilde blijven.
        Zijn naam wordt op de filmposter als anonymous vermeld.
        Niet zo verwonderlijk, want veel leden van Soeharto’s Orde Baru trekken nog steeds aan de touwtjes in Indonesie, maar daar weet Surya Atmadja meer van af dan ik.

      • Ed Vos zegt:

        R Geenen zegt:

        25 maart 2013 om 4:28 am

        Not too many people will believe that, I guess! They do not have the same mentality like the Chinese.

        Dat ben ik wel met u eens :-0

        Indonesie (voor mij is dat Java, Bali, Lombok) is een mooi land Je kunt op alles daar wel kritiek uitoefenen, hetgeen niet wegneemt dat ik mij bijzonder senang voel wanneer ik daar ben. Ik voel me gezonder, historisch is het zeer interessant. Je kunt daar heel mooie foto’s maken van pasars, de mensen, de natuur, de (koloniale) architectuur. Vergeet niet waar wij of onze ouders vandaan komen.

        Maar keep on smiling over there, anders houd je het daar niet lang uit 😉

      • R Geenen zegt:

        Hr. Vos zegt o.a.:dat ik mij bijzonder senang voel wanneer ik daar ben. Ik voel me gezonder, historisch is het zeer interessant. Je kunt daar heel mooie foto’s maken van pasars, de mensen, de natuur, de (koloniale) architectuur.

        Daar twijfel ik niet aan, vooral als je daar met vakantie bent en/of gepensioneerd. Maar als je nog een carrière moet gaan opbouwen en daar moet gaan werken is dat a total different story.
        Vooral in een land van corruptie en geen voorzieningen. Als uitgezonden kracht, ja——-!

  4. R Geenen zegt:

    >>>>>>>Gisteren werd in Bekasi, een voorstad van hoofdstad Jakarta, een katholieke kerk met bulldozers verwoest omdat er geen vergunning voor het gebouw was. Een deel van de lokale islamitische bevolking moedigde de vernieling aan. Ze scandeerden leuzen en maakten de katholieken uit voor ongelovigen.<<<<<<<<<<<<

    Is dat niet kenmerkend? Was dat ook zo in 1965/1966?
    Vrede zal er nooit komen wanneer de gelovige mens het niet kan accepteren dat een ander anders denkt. Tussen haakjes, mijn beste vriend, een indo, is een zwaar gelovig persoon, maar we respecteren elkaar om onze waarden, normen en interesses.

    • P. Vermaes zegt:

      @ R Geenen: Kleine correctie, het betreft geen katholieke kerk maar een protestantse, Huria Kristen Batak Protestan, http://id.wikipedia.org/wiki/Huria_Kristen_Batak_Protestan.

      • HankyPanky zegt:

        Nou meneer Vermaes,
        U bent wel behoorlijk aan het dwepen met de personage Atmadja.
        Alsof die man het weten in pacht heeft !
        Het gaat U verder goed hoop ik ?
        Niet dat U van een koude kermis thuis komt !?!

    • Ed Vos zegt:

      Ja, R. Geenen, zo was het ook.
      Nu waren het ook vermeende communisten die het moesten ontgelden.
      Het geweld , en de ophitsing daartoe, kwam van rechts.
      Ook in Amerika was er na WOII een communistische heksenjacht, van ene McCarthy, die inspeelde op de (heersende) angst voor communisten.
      In Indie was dat ook het geval, waar de heersende koloniale klasse bang was dat het volk de macht naar zich toe zou trekken – angst voor Merdeka.

    • Surya Atmadja zegt:

      R Geenen zegt:
      23 maart 2013 om 5:33 pm
      Is dat niet kenmerkend? Was dat ook zo in 1965/196
      ———————————————————————————————–
      NEE , het was niet zo.
      (Sorry Ed).
      Ik woonde tot begin 1968 in Gambir Jakarta( Weltevreden) , op school geweest
      ook in Gambir 9SMAN-VII-ex CAS HBS/Lyceum.
      De Christenen/Moslim wonen vredig naast elkaar , ook v.w.b hun (huis)kerken *
      In onze straat Laan Trivelli (bij jou bekend) heb naast die Christelijk school(?) ook een kleine kerk.
      Jaren 80-90 waren er meer dan 4 of 5 (HUIS)kerken , in feite in strijd met de bouw en
      bestemingplan.***
      Tot (milde) ergenis van de wijkbewoners en gasten die daar op bezoek waren.
      Later werd het gereguleerd.

      De ” botsingen” kwamen pas veelvuldig nadat de 9-11 affaire( WTC – USA).
      En de War tegen terror, inval van afganistan.
      Ook onder invloed van buitenlandse krachten zoals Jema’ ah Islamijah die vaak alles wat westers (i.h.b USA) als de grote vijand zien.

      De irritaties /frustraties , belangentegenstellingen , krap behuisd(kleine steegjes etc) heeft er toe geleid dat veel gebedshuizen vaak onder de categorie geen vergunning hebben.
      In zo’ n kleine opgepakte wijk waar mensen op hun lippen staan , op elkaar voeten per
      ongeluk trappen geeft dat problemen.
      Een zwakke stadsdeelbestuur , incompetente politie brengt geen oplossing.
      En dan krijg je een vonk, en mensen gaan eigen rechten spelen.

      Regulatie van gebedshuizen, is geregeld bij de WET.
      ongeluk trappen

      • Ed Vos zegt:

        In Salatiga schijnen er naar schatting 100 (150?), grote en kleine christelijke gemeenschappen te zijn. Alle vanuit Amerika en goed gesponsord vanuit dat land
        Van Jehova getuigen tot idioten als De Scientologykerk .
        Zoveel tel ik er nog niet eens in Tilburg. Wanneer die alle een kerk willen bouwen. Zelfs in Tilburg zouden er vele geen schijn van kans maken.

  5. hansvschaik zegt:

    Ondanks de uiteenlopende reacties, lijkt het mij toch goed dat deze film onder de aandacht wordt geplaatst bij een groter publiek.

  6. Wat is waarheid? En is de waarheid op zich belangrijk? Is jouw waarheid mijn waarheid?
    En wie is (nu) met “de waarheid” over die periode gediend? Ik, de 2e generatie of mijn kinderen de 3e generatie. Of de nog levende 1e generatie? Dit lijkt mij meer voer voor geschiedschrijvers.
    Wat gebeurd is kunnen u en ik niet veranderen; alleen de manier waarop u en ik er naar kijken.
    Speculaties over “wat als” zijn zinloos en oeverloos; het is niet anders en wordt niet anders.

    Wat ik waardevoller vind, is om met respect naar elkaar toe een open discussie over (huidige en vroegere) normen en waarden te kunnen voeren. Iedereen mag een mening hebben, en iedereen mag het er (on)eens mee zijn. Jij en ik hoeven ook niet overal op te reageren.

    Nu schijnt mij toe dat de boventoon van de gesprekken gaat over het al dan niet elkaar, vanuit de eigen beperkte visie (in en bij welke mate van intelligentie dan ook) te karakteriseren middels negatieve, oordelende bewoordingen, wat op een mentale en/of emotionele staat van traumatisering of onvolwassenheid zou kunnen duiden.
    Als dat zo is, doe daar dan iets mee, gewoon voor jezelf. Maak je leven plezieriger.
    En nee, je hoeft het niet met mij eens te zijn, het mag. De keuze is aan jou.

  7. Peter van den Broek zegt:

    Nu kom ik met mijn beperkte visie. Ik ben op aangeven van dhr Surya Atmadja gaan grasduinen in de geschiedenis van de Coup in 1965. Dat rapport van de CIA wordt een verplicht nummer: “The Coup that backfired”. ik snap niet dat dat rapport opgemaakt in 1968 pas voor publikatie vrijgegeven werd in 2007. er staan toch niet geheel schokkende dingen in, altijd schemerig is de rol van de CIA in de Coup.
    .Een persoonlijke noot is het verhaal van de couppleger(??) Kolonel Latief, hij werd in 1968 aangehouden en daarbij werd hij in beide voeten geschoten, hij kreeg infecties aan zijn voeten en beiden moesten geamputeerd worden, toch wel een bruuske manier om iemand het weglopen te beletten. Als ik me niet vergist is hij door zijn band met Suharto niet geexecuteerd . Ik meen dat hij nooit veroordeeld is maar bleef wel 32 jaar in de gevangenis. Hij is nou op vrije voeten en vraagt rechtsherstel.

    En van Peter Dale Scott, Professor aan de UC Berkely het artikel “The United States and the Overthrow of Sukarno, 1965-1967” die uitgaat van de these van 2 strijdende legerfracties, één olv Genraal Yani en de ander olv Genraal Nasoetion. Dat dat de eigenlijke machtstrijd was waarvan de Communisten de dupe werden. ik moet daar wat meer over lezen.

    @Psycho-Dynamisch: over dat waarheidverhaal of dat al dan niet bestaat. Het zijn weer van de oeverloze pseudo-filosofische verhalen waarbij iedereen de grootste onzin mag verbreiden. En ik moet het ook nog respecteren. Het gaat eigenlijk om de argumente en daar hebben sommige mensen wel wat moeite mee. je kan het ook aannemelijk maken en dat gaat volgens bepaalde regels. Is Uw kijk een fenomenologische benadering of gaat U uit van een meer existentalistisch gedachtengang.
    Maar ja dan trap ik weer wat open deuren in….in zulke dingen ben ik zwak begaafd moet ik wel met wat zelfkennis toegeven

    @Psycho-Dynamisch: Iedereen mag een mening hebben, en iedereen mag het er (on)eens mee zijn….dat mag. ….dat wordt zomaar verkondigd,.ook als die mening nergens op gebaseerd is of waar de argumentatie alleen naar gebakken lucht ruiken…. dan wil ik wel wat daarover zeggen…….en dan komt weer dat typische Indische botol tjebokverhaal waaruit blijkt dat de schrijvende en kritiserende persoon psychiater of psychiatrische patient is alleen hij weet nog niet uit welke 2 rollen hij moet kiezen: ………:mentale en/of emotionele staat van traumatisering of onvolwassenheid………………… het is zeker door iemand geschreven die aan een inburgeringscursus meedoet, want volgens mij is het gewoon slecht Nederlands…. kijk maar eens naar de schuilnaam, daar word ik toch wat misselijk van: ik ken wel bio-dynamische groenten maar morgen ga ik vraag naar die psycho-dynamische groenten

  8. psychodynamisch zegt:

    LOL Wat een prachtige reactie van iemand die niet heeft gelezen, laat staan begrepen, wat ik geschreven heb ! Succes, “heren van het balkon van de Muppets”.

  9. Peter van den Broek zegt:

    @ psychodynamisch: wat heb ik niet gelezen of wat heb ik niet begrepen???? het begint wel chronisch te worden dat veel Indische mensen op dit blog het argument niet gebruiken, dit verwijst alleen naar het gemis aan een duidelijke discussietechniek.
    Ik heb ook last van dyslexie: dus kan U even voor me uitleggen wat de volgende zin betekent: mentale en/of emotionele staat van traumatisering of onvolwassenheid……

    Ook aan de logica schort het één en ander: als ik het NIET gelezen heb, hoe kan ik het dan begrijpen.
    In en bij welke mate van intelligentie dan ook: de laatste zin kreeg ik ook op de inburgeringscursus voorgeschoteld en werd afgedaan met: wel erg belabberd ABN

  10. Surya Atmadja zegt:

    Voor belangstellenden die iets meer willen weten , probeer bepaalde link te ontdekken tussen de zgn betrokkenen .
    1.De link Untung-Latif en Suharto.
    2.de link Ahmad Yani en Suharto.
    3. de achtergrond van Suharto toen hij nog militaire komandant was in Semarang.
    ( daar zal je ook andere namen tegenkomen.)
    4.Kijk naar de namen van de vermoorde generaals( hun functie )
    Er werd toen een verhaal rondgestrooid dat het corrupte generaals zijn .
    Niet dus !!

    Tussen A,Yani en Nasution was er GEEN wrijving geweest , hoogstens verschil van mening over bepaalde zaken die (mijn” inzien” s) niet aanleiding was voor de latere gebeurtenissen.
    Yani en Nasution zijn beiden slachtoffers , zaten in de dodenlijst.
    Veel van de oudere generatie indonesische nationalisten hadden hun hoop op Nasution gelegd.
    Sommigen vinden dat hij te lang aarzelde die zijn politieke macht negatief had beinvloed.

    Over de verdwijningen :
    Er zijn honderdduizenden mensen “verdwenen” en of vermoord.
    Barbaars en onmenselijk.
    Voor de goede orde ik ben voorstander van de reconciliatie gedachte (zie FSAB groep, daar heb ik respect voor).

    Voorbeeld :
    Ik heb 2 klasgenoten die lid zijn van P.R(Pemuda rakyat), eentje was mijn beste vriend.
    Vlak na de ontdekking van Lubang Buaya was hij verdenen, komt niet op school.
    Dus verdwenen, gekidnapt of erger.
    Tig jaren later vertelde iemand tijdens schoolreunie dat hij die 2 vrienden (ex PR) had gezien/gesproken.
    Onze buurman/vrouw (2 huizen verder van mijn ouderlijke huis) waren ook ” verdwenen” , man kader bij PKI , vrouw bij Gerwani.Dat werd gezegd.
    Goede buren van mijn ouders , ze waren uit banten, mijn moeder sprak met hun in Sundanees.
    Waar zijn ze gebleven ?

    De meeste slachtoffers waren toch plattelandsbevolking (boeren, vaak ongeschoold, gelokt door herverdeling van de stukjes grond (van de staat en bezittende klasse).
    Iedereen KENT iedereen , er zijn rode nesten(dorp) en groene dorpen.
    Haat en nijd van tientallen jaren komt tot uitbarsting , die mensen hadden onze grond (bron van inkomsten=leven) afgepakt !!.
    Dus ontsnappen is bijna onmogelijk, en zeker als je arm bent.

    Bij een bijltjesdag (of is het hier sprake van klewang of golokdag ??) werden persoonlijke vetes en andere niet vorderbare schulden snel vereffend, en door wie ??

    Het is drama van de hoogste orde.
    Chaos , en als sommigen hier vergelijkingen met bersiap (ook wanorde, rondreizende rampokkers) kan ik me best voorstellen.

    In Jakarta horen we alleen geruchten of verhalen van familie/vrinden die bij het leger politie justitie werken..
    Wel vertelde mijn tante ( man was rechter in midden java) over rondzwervende kinderen omdat hun ouders verdwenen zijn.
    De vermoede omvang komt pas jaren later bekend geworden

  11. Surya Atmadja zegt:

    P. Vermaes zegt:
    25 maart 2013 om 8:35 am
    @Surya Admadja, kunt u toelichten wat ik me bij de “de rijke uitbuitende haji” mag voorstellen?
    ————————————————————————————————–
    Vroeger en vlak na de merdeka konden alleen mensen met bezit(dus rijk) die naar Mekka konden.
    Het was een heel dure onderneming ( men met zelfs hun sawahs,gronden verkopen).
    Ik heb ergens aangegeven dat de basis v.d conflict was gebaseerd op een ” klassestrijd”, rijk tegen en arm( bezit / landloze boeren).
    Die rijke dorpsgenoten, die inmiddels hadji zijn geworden werden door de ” rooien'(PKI-BTI) als UITBUITERS gezien.(Out of record: het gebeurde ook wel eens ).
    Dus toen Soekarno op o.a aandringen van o.a de PKI( zie diverse artikelen =Landhervorming en de PKI) nieuwe Landhervorming wetten invoerde was het het begin van een gewelddadige belangenstrijd.

    De rijke Moslim landeigenaren(veel zijn haji) worden dan gesteund door Moslim organisaties zoals de Nachdatul Ulama’ s .
    Zie ook de rol van BANSER van de N.U(Nach.Ulama),

  12. Peter van den Broek zegt:

    @Admatja
    Er werd toen een verhaal rondgestrooid dat het corrupte generaals zijn .Niet dus !!

    Het omgekeerde is wel waar. Ik heb begrepen dat begin jaren 60 Gen. Nasoetion een corruptiegeval onderzocht, waarbij Gen. Suharto betrokken was danwel zijn vrouw die de sprekende bijnaam had Meprouw 10%

  13. Jan A. Somers zegt:

    Wat ik merkwaardig vind: Dat Indonesiërs door Indonesiërs zijn vermoord, daar praat je in Indonesië niet over. Dat (Indische) Nederlanders o.a. tijdens de bersiap door Indonesiërs zijn vermoord, daar praat je in Nederland niet over. Deze slachtoffers worden straks op 15 augustus bij de Natiuonale Herdenking ook niet herdacht. Is dat ook die oude Indische gewoonte, over sommige dingen praat je niet?

    • Ed Vos zegt:

      Het er niet meer over praten hebben veel indische mensen dus van de javanan overgenomen.
      Het in de doofpot stoppen van de Nederlanders 😉

      • Ed Vos zegt:

        Dat niet meer erover praten is om de onderlinge verhoudingen niet te verstoren. Daarom kan het voorkomen dat in een bepaald dorp dader en slachtoffer (inzake de heksenjacht) naast elkaar (kunnen) leven.

        Daarom kan ik het ook begrijpen (voor de volle 100%) waarom SA zich drukt maakt over het feit dat (nota bene ) een buitenstaander een dergelijke film maakt over die periode.
        Ergens denk ik ook waar bemoeit die bule zich mee?

      • R Geenen zegt:

        Dat niet meer erover praten is om de onderlinge verhoudingen niet te verstoren.

        Het omgekeerde kan ook waar zijn. Het kan voor alle partijen soms beter zijn klaar licht te geven, zeker na meer dan 50 jaar. Dan valt er niets meer te spitten.

      • Ed Vos zegt:

        Er zijn in dat land wel andere methodes om — in een uiterste situatie – iemand terug te pakken. Een volgende omwenteling en/of afrekening
        En niet te vergeten guna-guna, met alleen maar stille getuigen.

      • Jan A. Somers zegt:

        Met het in de doofpot stoppen bedoel ikzelf dat de een of andere instantie niet wilt dat er over wordt gepraat. Het zwijgzame van Indische mensen, (en kennelijk ook Indonesiërs) gaat van hunzelf uit. Het is niet opgelegd. Zou het schaamtegevoel zijn? Het verhaal over Rawagede valt hier toch niet onder? Dat stond toch al in de excessennota voor iedereen open en bloot te lezen? En de Indonesiërs wisten toch allemaal af van de act of killing? Of van de bersiapmoorden? Er is toch geen instantie geweest die heeft verboden er over te praten? Er zijn nou eenmaal dingen waar je niet over praat. En daarmee los je het probleem niet op. Of hoef je het probleem niet op te lossen? Er is toch geen instantie geweest die verbood om in Den Haag op 15 augustus de bersiapslachtoffers te herdenken? Als je dan vraagt: waarom niet? krijg je een raar antwoord. Zoiets als van: dat is van na 15 augustus 1945. En toen was het vrede!

      • R Geenen zegt:

        >>>>>>>>Het zwijgzame van Indische mensen, (en kennelijk ook Indonesiërs) gaat van hunzelf uit. Het is niet opgelegd. Zou het schaamtegevoel zijn?<<<<<<<<<<<

        Schaamtegevoel of niet, ik zou er van alles aan kunnen toevoegen, echter het denken aan de medemens die om opheldering vraagt, wordt vaak niet gedacht.
        Een persoon die iets zoekt, blijft zoeken en vragen. Een persoon die het weet, kan de bladzijde van de geschiedenis omslaan. En als dat de laatste bladzijde is, kan hij/zij het boek dicht doen.

    • R Geenen zegt:

      Wat ik merkwaardig vind: Dat Indonesiërs door Indonesiërs zijn vermoord, daar praat je in Indonesië niet over. Dat (Indische) Nederlanders o.a. tijdens de bersiap door Indonesiërs zijn vermoord, daar praat je in Nederland niet over. Deze slachtoffers worden straks op 15 augustus bij de Natiuonale Herdenking ook niet herdacht. Is dat ook die oude Indische gewoonte, over sommige dingen praat je niet?

      Goed punt heer Somers. Ik vraag me trouwens af of deze episodes wel in de Vaderlandse geschiedenis boeken wordt besproken, of zijn ze het “vergeten” op te schrijven.

    • Ed Vos zegt:

      Jan A. Somers zegt:

      25 maart 2013 om 4:14 pm

      Met het in de doofpot stoppen bedoel ikzelf dat de een of andere instantie niet wilt dat er over wordt gepraat. Het zwijgzame van Indische mensen, (en kennelijk ook Indonesiërs) gaat van hunzelf uit. Het is niet opgelegd. Zou het schaamtegevoel zijn?

      Ze praten er wel over maar niet in het openbaar. Iemand rechtstreeks op zijn daden aanspreken over zijn gedrag dat is 1, maar een vervolgstap zetten schijnt moeilijk te zijn vooral wanneer je met hem een band hebt. Het blijft binnen de familie lijkt het adagium, binnen de gemeenschap of onder ons, want malu.

      Bij een vijand, vreemde of buitenstaander is dat iets anders, die hak je de kop gewoon eraf. Eigenlijk heerst daar een teritoriumdrfit.

      Op Java is er een spreekwoord: Mikul dhuwur, mendhem jero, dat is zoiets als wanneer je iemand omhoogtilt (naar hem opkijkt/respecteert) moet je zijn wandaden diep begraven;cq hem positief voorstellen.
      Zoiets doet hij toch niet? (ongeloof).

      Wat de gebeurtenisseni in Indonesie betreft, ga je na wat er gebeurd is toch niet in het openbaar kritiek leveren? Zeker niet tijdens het regime van Pak Soeharto.
      Overigens zorgde hij volgens zeggen ook goed voor zijn volk. er was wel corruptie en dergelijke maar men scheen het toch goed te hebben daar en er was stabiliteit. Iedereen scheen tevredengesteld, en dat is heel belangrijk.
      Hij wist wel om te gaan met oproerkraaiers. Hij was niet voor niets opgeleid als KNIL-militair. 😉
      Nu is het maar niks in dat land. Iedereen doet maar wat. Maar ja, zo gaat het nu eenmaal in een democratie 😉

      Wat die bersiap betreft en de herdenking, of wat de indischen beweegt laat ik het maar over aan de eerste die het wel voor de volle 100 procent weet.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ben betrokken geweest met het zoeken en bergen van slachtoffers van de bersiap en de slag om Soerabaja. Dat was tamelijk smerig werk. Het beweegt me niet meer en ik heb geen PTSS. Het enige wat mij nog steeds beweegt is dat op 15 augustus in Den Haag die mensen niet worden herdacht. Net zo min als onze (gesneuvelde) bevrijders. Binnen onze Indische gemeenschap wordt hierover niet gepraat.

  14. Peter van den Broek zegt:

    Niet erover praten is niet het probleem in de documentaire, maar dat de moordenaars vrijelijk kunnen rondlopen en zich op de borst slaan wat ze hebben gedaan, zonder dat er gerechtelijke consequenties aan verbonden zijn . Veel oorlogsmisdadigers zijn terecht gesteld. De verantwoordeliijken in Joegoslavie zijn ter verantwoording geroepen. De hoofdverantwoordelijken, Khmer Rouge, van de Killing Fields zijn voor de rechtbank gebracht. Ik dacht dat in de strijd tussen de Hutsi en Tutsi ook de verantwoordelijken voor de rechtbank zijn gebracht. In Indonesie is dat niet gebeurt en dat laat de documentaire zien……..Wij hebben weinig te be-oordelen want tijdens de politionele acties werden de Indonesiers toch ook maar lukraak kapotgeknald. 431 doden bij Rawagede en aan Nederlandse zijde nog geeneens een lichtgewonde. In die tijd exporteerde Nederland legio doofpotten naar indonesie. Geen ene officier is voor de rechtbank gebracht. Wel zijn legio lagere rangen voor de rechtbank gebracht vanwege het weigeren van orders om ongewapende Indonesiers in het hoofd of in de rug te knallen.

    • R Geenen zegt:

      Wij hebben weinig te be-oordelen want tijdens de politionele acties werden de Indonesiers toch ook maar lukraak kapotgeknald. 431 doden bij Rawagede en aan Nederlandse zijde nog geeneens een lichtgewonde.

      Daar gaan we weer, het benaderen van een kant. Wie zijn met de killing begonnen direct na 15 augustus 1945? De vader van mijn vrouw, zij moest nog geboren worden, werd al 4 dagen later in de rug doodgeschoten door indonesiers en dat voor de ogen van zijn 12 jarige zoon. En zo weet ik meerdere gevallen.
      Die hele periode stinkt aan beide kanten.

  15. Ed Vos zegt:

    Niet erover praten is niet het probleem in de documentaire, maar dat de moordenaars vrijelijk kunnen rondlopen en zich op de borst slaan wat ze hebben gedaan, zonder dat er gerechtelijke consequenties aan verbonden zijn .

    Soeharto (die van de situatie profiteerde) werd president. …
    In Suriname hebben we het geval Bouterse.

  16. Ed Vos zegt:

    R Geenen zegt:

    25 maart 2013 om 4:28 pm

    Maar als je nog een carrière moet gaan opbouwen en daar moet gaan werken is dat a total different story.
    Vooral in een land van corruptie en geen voorzieningen. Als uitgezonden kracht, ja——-!

    Dat klopt, zal ik niet tegenspreken. Een rijke familielid of vriend in het westen biedt vaak veel uitkomst. 😉
    Maar over de situatie op Midden-java heb ik het vorig jaar al geschreven op I4ever….
    In Indonesie is het prettig wanneer je rijke ouders(of rijke familie) hebt Je kunt daar zelfs een doctorstitel krijgen zonder dat je ooit een studieboek aandachtig hebt bestudeerd.
    Overigens waarom zou zo’n iemand studeren met zo veel geld. Iedereen met een Modal (een startkapitaal) kan een toko beginnen, en maar hopen dat dat veel geld oplevert.

    In Indonesie heerst de liberale gedachte van de eigen verantwoordelijkheid..

    • P. Vermaes zegt:

      @Ed Vos: “Maar over de situatie op Midden-java heb ik het vorig jaar al geschreven op I4ever….” Vraag: Kunt u me een de url geven van bewuste post?

  17. Surya Atmadja zegt:

    Ed Vos zegt:
    25 maart 2013 om 12:38 pm

    Daarom kan ik het ook begrijpen (voor de volle 100%) waarom SA zich drukt maakt over het feit dat (nota bene ) een buitenstaander een dergelijke film maakt over die periode.
    ————————————————————
    Pardon,
    ik maak me niet drukt wat een Amerikaan/buitenlander schrijft of hoe hij een film maakt.
    Ik vertel hier de andere kant van de medaille.
    En hoe het volgens anderen die het weten(moeten weten) het gebeurde.
    Ik vertel ook mijn eigen ervaring / waarneming en mijn mening (positie).
    Het was een barbaarse afrekening !!

    Voorts ben ik voorstander van de reconsiliatie gedachte van de FSAB groep.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Afrikaanse_Waarheids-_en_Verzoeningscommissie

    Voor de goed orde lees a.u.b de namen van de leden van die groep.!!!
    Als men(het Westen) zo graag wil hebben dat alle schuldigen (dus ook de komunisten) vervolgd worden, dan moet het recht zegevieren.
    Brengt de schuldigen(ALLEMAAL) voor de rechter..

    De Indonesiers uit die periode weten wel wat er toen(ongeveer) gebeurde.
    Daar hebben ze (ik in ieder geval) ene Elske Schouten of wie dan ook nodig.

  18. Surya Atmadja zegt:

    correctie
    Elske Schouten of wie dan ook nodig , moet zijn : NIET nodig

    • P. Vermaes zegt:

      @Surya Atmadja. ‘k Ben het volledig met u eens. Als je ziet hoe goed Indonesië zich in druk en op het Internet presenteert, erbij gevoegd de talrijke FM- en TV-zendgemachtigden en je je realiseert dat al die content-providers beschikken over een redactie, dan zit daar in Indonesië een respectabele macht aan intelligentia.

      • Ed Vos zegt:

        Wanneer bent u voor het laatst in indonesie geweest?
        Intelligentsia OK, maar wanneer die geen geld heeft om te studeren behalve dan de hele dag internetten in een warnet schiet het ook niet op.
        Ik heb hierover al reeds op Indisch4ever geschreven.

      • Ed Vos zegt:

        Intelligent zijn betekent niet zo zeer dat je een wiskundeknobbel hebt of goed met de computer kan omgaan. Maar hoe je bepaalde situaties in het leven oplost. Volgens mij zijn de meest intelligente mensen de boeren en de kleine bung die een warung makan begint, die weten waarvoor ze werken. Ik daar bijzonder veel respect voor

        Ja maar wie wil daar een boer worden in dat land. Dat is geen status en geen prestige. Daar gaat het in dat land om bij de rijkeren. Helaas vormen die ook voor veel minder intelligente mensen het voorbeeld.
        Maar hoe de intelligentsia met de natuur en het milieu omgaat, lijkt me toch verre van intelligent.
        Daar kunnen de Holanders nog veel werk verrichten met hun ingenieurs (uit Delft bijvoorbeeld of uit Wageningen).

      • Surya Atmadja zegt:

        Pas op !!
        Veel afgestudeerden met HBO en W.O niveau die potentieel tot de toekomstige werklozenleger worden.
        Dus veel onderhuidse bron van ontevredenheid.

        Zo’ n afgestudeerde jongeren krijgen als ze geluk hebben een baan met aanvang salarissen van ongeveer 250 euro per maand.
        Zoon van mijn broertje en dochter van mijn nicht (met buitenlandse diploma) verdienen ongeveer 250 euro als aanvang salaris.
        Een dochter van een kennis studeerde hotelschool in Zwitserland ook kon ze beginnen met een paar honderd euro.
        Een schoonmaakster in Amsterdam krijgt 5x zo veel.

        Hoe zit het dan met de Mavo- HAVO niveau( SMP-SMA).?
        Als bedienen en winkel personeel verdienen ze ongeveer 100 euro , soms exclusief uang transport en makan.

        De industrie arbeiders verdienen redelijk goed (minimumloon) en toch gaan ze demonstreren voor veel meer loon.
        Grote looneisen, sommige arbeidsintensieve bedrijven gaan sluiten of verdwijnen naar goedkopere landen.

      • R Geenen zegt:

        Ik weet niet wat er aan de hand is in het kikker landje, maar het schijnt dat er niet veel banen beschikbaar zijn en het niets uitmaakt wat je heb geleerd.
        Hier in California heb ik een paar dingen geleerd, die toen in 1984 in Nederland nog niet voorkwamen.
        Ten eerste: Hoe meer je van verschillende markten thuis was, hoe beter jobs en hoe beter de betalingen waren en zijn.
        Ten Tweede: Mijn baas bij CF Braun Engineering gaf mij een artikel, waarin vermeld stond, dat in de toekomst de mens hier er rekening mee moest houden, dat hij/zij minstens 7 keer van beroep moest veranderen.
        Als voorbeeld kan ik u als voorbeeld mijn eigen ervaring geven, terwijl anderen nog veel meer gingen leren, zoals een vriend van engineer naar MBA. Mijn indo vriend had UTS van Rotterdam en studeerde hier en werd nuclear engineer.
        Als scheepswerktuigkundige met 10 jaar ervaring kon ik direct terecht in Mechanical Piping Engineering. Een paar jaar later voegde ik hier aan toe a civil Engineering applikatie aan toe. Ook volgde ik een speciale opleiding for ondergrondse pijpleiding systemen, zowel druk als druklose systemen, maar ook electrisch and instrument systemen. Toen het computer systeem werd ingevoerd, heb ik 2D en 3D MicroStation design geleerd en 4 jaar later weer naar school voor 14 dagen. Ik nam 14 dagen vacantie en leerde het hele proces van AutoCad 2D en 3D. Ook heb ik in 3 maanden avond school een microsoft professionals graad gehaald met betrekking tot “word”, “Excel”, “D-Base” en “Powerpoint”. Allemaal voor job security.
        En als laatste heb ik mijn Makelaars diploma gehaald door in mijn lunch pauzes te studeren. Dit laatste heb ik gedaan, omdat ik ontdekte dat ik niet altijd de juiste informatie kreeg, wanneer ik ging shoppen voor een huis. Vooral als makelaar heb ik later goed geboerd.
        Ten derde: Als je flexible bent en je bent bereid te reizen of uitgezonden te worden, geeft dat je ook meer job security.
        Ik heb een reden voor bovenstaande, want hier krijg je haast geen werkeloosheid uitkering. Het maximum is 6 maanden en gebaseerd op het minimum loon. Ik kon het mij niet permiteren werkeloos te worden.
        De jonge mensen moeten leren beseffen dat de tijden zijn verandert en dat je het zelf moet doen en dat je omgeving ook niet stil staat. Je moet een reputatie opbouwen en een naam vestigen, zodat je jezelf kan verkopen.

      • P. Vermaes zegt:

        @Ed Vos: Elk jaar ga we een maand op vakantie naar Yogyakarta; in januari van dit jaar nog. Daar luister ik naar FM-zenders, kijk ik TV, neus ik rond in boekhandels (Gramedia), bezoek Yogya Library Center, Karta Pustaka en speel ik met mijn laptop (Chromebook). Ik heb een ziekenhuiskaart van RS Bethesda en laat me daar behandelen als ik ziek wordt of een algehele medische checkup wil laten maken. De een oogarts van dat ZH controleert mijn ogen en meet de gegevens voor een nieuwe bril. Regelmatig huren mijn vrouw en ik een busje met chauffeur om ons in de streek van het Zuidergebergte (Gunung Kidul) en richting Semarang rond te rijden.
        Ik ben onder de indruk van de bedrijvigheid, het wegvervoer (motorfietsen), de bebossing van de woestenij die het Zuidergebergte destijds was en sinds kort van de rioolwaterzuivering (IPAL).

    • Ed Vos zegt:

      Ja spreek die SBY cs dan ook maar weer aan op zijn daden tijdens de onafhankelijkheidsstrijd van de Oost-Timorezen. Daar kwam hij met de schrik vrij.
      Wat hij slechts kan doen is de slachtoffers rehabiliteren uit de periode 1965-1966, Daar staat natuurlijk iets tegenover.
      De volgende president maakt excuses – nadat SBY reeds lang overleden is – voor de gebeurtenissen die plaatsvonden in oost-timor.

      Wanneer je al voor elke plek moet betallen waar je je sepeda moter dropt, weet ik inmiddels al hoe het in dat land er aan toe gaat.

    • Jan A. Somers zegt:

      De toon van Melle Garschagen was veel harder, ik lees liever Elske Schouten. Ik heb begrepen dat men Elske Schouten niet graag wil horen. Zij is overigens de eerste die ik er rustig over heb horen spreken (en gelezen). Zij bracht geen nieuws en stelde niemand aan de kaak. Zij had alleen verbazing en vraagtekens. Maar er zijn dingen waar men niet over praat. Elske zal uit Indonesië nooit antwoord krijgen. En in Nederland buitelt iedereen gewoon over elklaar heen.

  19. Als wij over een massa slachting spreken dan kan ik nog herinneren dat 300 plus hollandse mannen en jongens door ploppors werden afgeslacht naar dat een trein was gestopt in 1945 op Java, En dat ter eere van hun toekomstige communistische “president for life” boeng Sukarno. Dat was toen geen nieuws in de wereld maar dit nu wel. Mijn vader en broer waren onder de slachtoffers per klewang afgeslacht. Wij zeggen “What comes around, goes around”.

    • R Geenen zegt:

      Mijn vader en broer waren onder de slachtoffers per klewang afgeslacht. Wij zeggen “What comes around, goes around”.

      Robert, Ik ben het helemaal met je eens. Blijkbaar gold toen alleen het recht van de sterke, welk geloof of sekte je aanhang en het maakt niets uit of je mens bent of niet.

  20. Peter van den Broek zegt:

    @ Dhr Geenen, ik wil het aan een verkeerde verstaander met hele woorden zeggen. Ik kan best indenken dat Uw perceptie door persoonlijke emoties beinvloedt worden: in de film The act of killing kan bvb die Heer Anwar Congo zonder enige problemen aanhalen dat hij honderden veronderstelde communisten zonder enige vorm van proces met ijzerdraad naar Eutopia hielp. Dat gebeurde ook in onze koloniale oorlog waarbij honderden mensen door een leger (zie majoor Wijnen) uit een democratisch land naar het land van Allah werden gestuiurd zonder dat een haan naar kraaide. Mij gaat erom dat die moordenaars niet voor het gerecht worden gesleept en ik wil weten waarom, Generaal Suharto is toch al dood dus wat is het probleem.

    Daarnaast wordt er heel druk gedaan omdat er naar die film maar 10.000 mensen zijn gegaan, ik ben verbaasd dat er toch nog 10.000 mensen er naar toe gaan. En dat dat er 0,0000% zijn en wat heeft dat voor betekenis. Hoeveel bezoekers is dan voldoende in deze kontekt.. De laatste James Bond haalde miljoenen bezoekers maar wat zegt dat over film. .. Volslagen onzinargumenten….een staaltje van onzedelijk en onhygienisch denken… Wat voor betekenis hebben Uw woorden dan

    “De Indonesiers uit die periode weten wel wat er toen(ongeveer) gebeurde. Daar hebben ze (ik in ieder geval) ene Elske Schouten of wie dan ook nodig…….zegt dhr Atmadja .
    Mensen zoals , Kolonel Latief zijn jarenlang in het gevang opgesloten geweest, leven nog steeds met het stigma van Kommunist, Die hebben toch enige uitleg nodig waarom ze precies 32 jaar zijn opgesloten. Als al die Indonesiers dat weten waarom wordt er dan niks aan gedaan. Waar is dan de gerechtigheid. ik vind dat dhr Atmadja daar iets kan zeggen of stel ik een vraag uit zijn complottheorie (waarvan Elske Schouten ook een onderdeel van is) Daar stelt dhr Atmadje wel vragen over maar over de antwoorden van de Coup hoor ik maar weinig…. selectieve verontwaardig of zij het de oogkleppen met het houten bord.

    Het gaat om al die gevallen om de totale rechteloosheid en amoraal handelen van de moordenaars. van zowel Nederland als Indonesie. En als U dat niet vind, dan moet U aangeven obv welke critera dat dan zo is en niet met meer gevallen komen. Het is hier geen wedstrijd wie de meeste slachtoffers aan eigen zijde kan tellen maar gaat om het recht,,,,,

    • HankyPanky zegt:

      Lieve mensen,

      geef het nou eindelijk eens toe: Er is ook na de onafhankelijkheid van Indonesia ‘gerotzooid’ vanjewelste. De Hollander eruit, ‘andere sinjeuren er in’ en verder gaan met de buit te verdelen (of voor zichzelf te behouden).
      Het Japans ‘intermezzo’ heeft dit mogelijk gemaakt en werd geconsolideerd door een machtsvacuum (waarbij het Westen de handen behoorlijk heeft gewreven)
      Dus niet noodzakelijkerwijs Nederland van alles de schuld gaan geven.
      Indonesiers (en aanhang) ……. het zit in jullie eigen clubje !!!
      En nu maar lachen (meneer van Beek !)
      Inderdaad waren diegenen opgeleid bij het KNIL de domste niet (hadden ze immers hun vorming en bestaan te danken aan deze institutie)

      • van Beek zegt:

        Wat bedoelt de heer Hankypanky toch met ‘jullie clubje’ en ‘jullie Indonesia”? Leg dat eens uit. We hebben het op dit forum momenteel over de film act of killing en meneer hankypanky verwijst dan onmiddelijk naar zogenaamde anti Nederlandse meningen van andere topics. Een anti Nederlandse hetze noemt toean besar Hankypanky het. U kan er blijkbaar niet tegen dat Juist Nederland er een puinhoop van gemaakt heeft waardoor ‘ jullie totok’s’ en ‘wij’ Indo’s eruit GESCHOPT zijn. Dit feit probeert u te verdoezelen door uw koloniaal geschrijf.

      • Ed Vos zegt:

        Terzijde

        Meneer Van Beek. Javapost – of Jawa Pos, gaat over Java. Het eiland bedoel ik. U bent enigszins bekend met de Javaanse geestenwerld?
        Voor anderen Hocus Pokus, maar we hebben hier toch echt te maken met de geest van iemand die het niet kan verkroppen dat hij zijn eiland kwijt is geraakt. Een eilandje op de wadden was hem blijkbaar te min.
        Ik plaats hem in de categorie gendruwo, maar wel van de komische soort,. Wat is dat nou weer voor iets?

        Genderuwo bisa dilihat dari kebiasaannya yang suka memindahkan celana dalam wanita,menepuk pantatnya,mengelus-ngelus tubuh wanita ketika tidur bahkan yang paling parah adalah meniduri wanita-wanita yang kesepian ditinggal suaminya

        Sorrry voor de andere lezers: dit is een indisch/Indonesisch onderonsje. Deze mensen kunnen vaak heel hard zijn in hun uitspraken. en zo belangrijk is deze mededeling ook weer niet.

    • Surya Atmadja zegt:

      Peter ,
      Latif was voor zover ik weet GEEN communist.
      Hij was een goede bekende van Untung(van Cakrabirawa-presidentiele lijftwacht).
      Het schijnt dat hij toen bepaalde sleutelrol had bij de KODAM V Djaja ( Legerdivisie van Jakarta).
      Probeer Untung-Latief-Suharto als keywords.
      Veel buitenlandse artikels.

  21. Ed Vos zegt:

    U stelde deze vraag aan SA. Maar het antwoord werd reeds gegeven in:. https://javapost.nl/2013/03/19/het-leven-als-rivier/#more-6154

    SBY, die ik reeds noemde mbt Oost-Timor maakte carriere tijdens de regeringsperiode van Soeharto.
    Veel leden – welke moet u maar aan SA vragen – maken nog steeds deel uit van de regering., of trekken nog steeds aan de touwtjes. Vervolgens de jongeren in moslimorganisaties die niets moeten weten van communisten, immers zonder geloof ben je al communist, laat staan wie kritiek levert. Dit lijkt Indie wel.
    De Communistische partij in indonesie werd verboden en heeft zich niet zoals in Nederland opgeheven wegens gebrek aan belangstelling.

    Kijk maar naar die intelligentsia op Facebook. Discussie-groepen zul je in Indonesie maar nauwelijks vinden. Je bent gewoon gek of verdacht wanneer je daaraan deelneemt.
    De site van the Act of Killing kun je vanuit Indonesie niet bereiken. althans enige tijd gelden.
    SA zit nu in Jakarta, hij kan dit onmiddelijk checken. Bisa dicheck Mas.

    Maar hoe dan ook ik ben benieuwd hoe het met die Anwar Cogo zal aflopen. Enige tijd geleden voelde hij zich al bedrogen door Oppenheimer. De titel van de film zou volgens afspraak anders heten en niet Jagal of the Act of Killing. Vervolgens werd hem verteld dat fde film niet commercieel zou worden gemaakt.

    .

    • Ed Vos zegt:

      Discussie-groepen zul je in Indonesie maar nauwelijks vinden.

      ik bedoelde dus politieke discussiegroepen, en geen discussiegroepen mbt bijvoorbeeld het gemeentelijk /stedelijk beleid.

      • Surya Atmadja zegt:

        Ed Vos zegt:
        25 maart 2013 om 7:13 pm

        Discussie-groepen zul je in Indonesie maar nauwelijks vinden.
        ik bedoelde dus politieke discussiegroepen,
        ————————————————————————————
        Gedeeltelijk waar (alweer, sorry Ed).
        De mensen die dat rechtstreeks meegemaakt hebben (daders-slachtoffers-toeschouwers) zijn als het goed is 70-80ers en mss iets ouders.
        De meesten zijn ook vaak ” plattelandsbevolking” , de groep die niet over vorming en opleiding en toegang hebben tot internet *** als ze nog geestelijk actief zijn ..

        *** Dit in tegen stelling tot de groep ” oudere” Indische mensen die de bersiapperiode hadden meegemaakt.
        Er zijn 60ers-70ers-80ers en ouder die hun verhalen(dus ook discussies) kunnen vertellen op internet en fora zoals I4E, Onze Plek , IAF etc.

        De Indonesiers, de 70ers die actief zijn betrokken,ook toeschouwers zoals de generatie van mijn ouders (Made in indonesia 1915)tot mijn jongste ooms (met een leeftijdsverschil van ongeveer 10 jr of meer (ambtenar-leger-politie-justitie etc) zijn ook niet actief op internet.
        De 60ers t/m jonge 70ers die wel toegang hebben tot inernet vinden meestal niet nodig , uitgezonderd die in het buitenland studeren .

        Ik kom begin 68 vers uit Jakarta als Indonesische student in diverse unisteden(wissel vaak van opleiding , zelfs bijna drop out).
        Ben meer of meer gedwongen om over die periode te vertellen in soms discussie/werkgroepen (tijdens 1ste jaar Sociologie in Nijmegen-Tilburg).
        Voor medestudenten was het interessant(?) om te horen hoe het geweest was in Jakarta, uit de mond van een Ind .student, zoon van een Indon.”ambtenaar”(expat) .
        Ik kan ook alleen vertellen wat ik zelf gezien/gehoord en meegemaakt heb , en alleen in Jakarta Centrum .

        Er zijn andere mensen die beter zijn geinformeerd zoals een paar oud klasgenoten die echt actief zijn en later in dienst gingen bij de ABRI(TNI).
        De Ind. jongeren (40ers-50ers ) zelfs 60ers) die het niet persoonlijk hadden meegemaakt gaan niet echt discussieren, hoogstens gaan ze vragen stellen.
        Meer als toehoorder.
        Als je echt zoekt kan je soortgelijke discussie ook vinden..
        Gewoon google indonesia gebruiken en bepaalde keywords gebruiken.

    • P. Vermaes zegt:

      @Ed Vos: U gebruikt vaak het woord intelligentsia, met een s. Met een s is het woord afgeleid uit het Russisch en heeft een negatieve betekenis. Zonder s komt uit het Latijn en heeft een positieve betekenis.

      • Eppeson Marawasin zegt:

        Bij meneer Vos zit er altijd een gedachte achter. Onder topic natuurlijk de ‘S’ van Stalin.

        E 😉 M 🙂

      • Ed Vos zegt:

        @ Vermaas:
        Dank voor uw opmerking. het probleem bij mij is dat ik een beetje kippig ben, en vaak met drie dingen tegelijk bezig ben. Spelfouten maken lijkt opeens mijn handelsmerk te zijn. 😉

        @Eppeson Marawasin
        Bij meneer Vos zit er altijd een gedachte achter. Onder topic natuurlijk de ‘S’ van Stalin.

        Pak Eppeson. heeft u mij ooit kunnen betrappen op iets wat op een vernunftige gedachte lijkt.?
        Ik zou alle filosofen van de wereld kunnen citeen, of alle wetenschappelijke geschiedenisboeken, maar dat komt zo komisch en ongeloofwaardig over.
        Laat dat maar over aan het orakel van Bari ;-).

      • R Geenen zegt:

        Spelfouten maken lijkt opeens mijn handelsmerk te zijn. 😉

        Misschien helpt het volgende ook u. Wanneer ik, van uit California, een brief of een blog schrijft en een fout maakt, maak ik met de muis een rechtse klik. Het venster dat te voorschijn komt geeft mij ook de keuze welke taal ik wil gebruiken. Ik switch dan over van het Engels naar het Nederlands.
        Op dit blog kan ik dan zoveel mogelijk de woorden aanpassen en/of corrigeren.
        Door mijn positie gebruik ik deze methode dagelijks.
        Veel succes.

    • Surya Atmadja zegt:

      Ed Vos zegt:
      25 maart 2013 om 7:10 p

      SA zit nu in Jakarta, hij kan dit onmiddelijk checken. Bisa dicheck Mas.
      —————————————————-
      Eerlijk gezegd heb ik beters te doen, jalan2, Mall bezoek , koffers inpakken , oleh2 onder andere bumbu’ s ,kretek etc kopen.

      Oeps ,
      de generatie van mijn ouders waren ook ambtenaren etc ten tijde van Soekarno en Suharto (Orla en Orba)
      Zijn zij medeverantwoordelijk.?
      Of de generatie van mijn grootouders , waren ook in dienst als ambtenaren bij de Nederlanders .
      Waren ze ook fout geweest ?
      Van onderdrukken en uitbuiten van hun landgenoten ten behoeve de Nederlanders ?.

      .

  22. Ed Vos zegt:

    Sorry; veel leden . lees aanhangers van de orde Baru van Soeharto

    • Ed Vos zegt:

      Overigens en tot slot; ik meen dat er ooit een Indonesische film werd gemaakt over die Gestapu. Misschien dat SA weet wat daarvan de titel was en hoe men de gebeurtenissen aan de Indonesiers voorschotelde. Dat daarin veel propaganda zat staat buiten kijf.

      • Ed Vos zegt:

        Hier de film die ik boven noemde;
        Het is de volledige versie, met helaas zonder ondertitels
        Pengkhianatan G 30 S-PKI –
        pengkhianatan = bedrog
        Indien u op Pengkhianatan zoekt treft u de film ook in gedeeltes aan

      • Ed Vos zegt:

        p.s. vergeet u ook niet om de commentaren op beide films te lezen;

  23. HankyPanky zegt:

    Die vent blijft maar praten………… !
    Het is om gek van te worden, op alles heeft ie meerdere vervolgen.
    Veel heeft ie zelf niet eens meegemaakt !
    Vaak mist ie totaal zijn doel en brabbelt maar wat raak.
    Neen, dan zijn er gelukkig ook nog anderen op dit forum aanwezig,
    mensen die weten waarover ze praten (wijl uit eigen ervaring !!!)
    Aan hen een groet !

  24. Peter van den Broek zegt:

    @ ondanks mijn kritiek op dhr Atmadja staat zijn bijdrage aan de discussie buiten kijf, maw de brijdrage van anderen, zie bovenstaande vind ik meer dan discutabel, door weinig argumenten onderbouwd, meer door onderbuikgevoelns geleid, ik zou mijzelf diep schamen dezulke argumenten te gebruiken en deze zijn meer door voor oordelen en schijnargumenten geleid. Ik kan dat zonder moeite beargumenteren want domheid is voor mensen door kinderen geleid , maar kinderen hebben toch altijd een excuus en dat hebben volwassenen niet.

    Ik vind de informatie over de coup meer dan stuitend… meer door onbenul dan door argumenten gestaafd. Het zou de mensen sieren zich enigszins in de materie te verdiepen want door de mond open te doen betekent niet dat er ook meer dan geluid uit komt.

  25. Peter van den Broek zegt:

    @dhr Vos, ik dweep nooit met mensen, maar dhr Atmadja is welhaast op deze blog de enige persoon die redelijke en interessante dingen zegt over de 30 September coup in 1965, waar ik iets mee kan, dwz er nader over lezen. Het lijkt me toch het doel van een blog dat anderen over onderwerpen gaan lezen waar ze tot nu toe niet aan gekomen zijn. Er zijn mensen die aan de bijbel al genoeg hebben om het leven te beoordelen. Ik doel daarmee niet specifiek op bepaalde mensen in het blog maar als iemand zich aangesproken voelt.. ….. De anderen hebben het meer over het onderbuikgevoel, zonder veel argumenten naar voren te brengen danwel teksten niet volledig lezend. Zonder argumenten kan men toch moeilijk een discussie aangaan. Daar zal U wellicht toch mee eens zijn anders hoop ik dat het ook met U het verder goed gaat.

    Bijgaande wat informatie over de door U gevraagde film, hoop ik , aangezien ik het Bahasa Indonesia niet machtig ben, kan ik het niet beoordelen wat de tekst is (in de Google vertaling heb ik niet zoveel vertrouwen wat Engels, Duits, Frans en Italiaans betreft) , daarom aan U de bal:

    Pada kesempatan kali ini saya akan mengingatkan Anda mengenai kejadian yang terjadi 42 Tahun yang lalu. Kejadian tersebut adalah kejadian yang mengawali perang saudara di negeri kita yang tercinta ini, yaitu adanya Pemberontakan G 30 S PKI 1965.

    Mungkin bagi Anda yang sudah berusia lebih dari 20 tahun pernah menyaksikan film dokumenter Pemberontakan G 30 S PKI pada tahun 90’an. Pada waktu itu saya juga sempat menyaksikan film tersebut karena rasa keingintahuan saya saat asih kecil. Tapi pada waktuitu saya belum pandai mengingat, jadi banyak yang lupa isi filmnya seperti apa.

    Pada kesempatan saat ini, saya sama teman teman kontrakan sepakat melakukan renungan tentang film tersebut. Mumpung koneksi lagi lancar dan internet lagi ngebut. Kami bareng bareng mencari download’an film tersebut. Dan akhirnya nemu juga.

    Bagi para sahabat blogger yang ingin melihat lagi film dokumenter tersebut, para sahabat bisa mendapatkannya di link di bawah ini.

    En Heer Vos; Uw antwoord aan dhr Hankypanky, hij is de uitzondering die de regel bevestigt, vond ik wel gevat

  26. appie b. broek zegt:

    Dhr. Vos heeft een interessante opmerking m.b.t. die Anwar Cogo:’Enige tijd geleden voelde hij zich al bedrogen door Oppenheimer. De titel van de film zou volgens afspraak heten en niet Jagal of the Act of Killing. Vervolgens werd hem verteld dat de film niet commercieel zou worden gemaakt.’

    Om met dit laatste te beginnen, is het van belang of iets commercieel gemaakt wordt? Of bedoelt men dat Anwar niet wist dat hij zichzelf speelde en dat hij misleid is m.t.v. de rol die hij in de film speelde. Voor dat ik weer voor ‘dom’ wordt uitgemaakt, wil ik maar even op wijzen dat iets dergelijks zich ook bij de film ‘Innocence of Muslims’ heeft voorgedaan. Ook hier spelers en figuranten die zich achteraf ‘misleid’ voelden omtrent hun deelname en het eindresultaat.

    Ja, men zou haast denken dat beide films eenzelfde doel hebben, n.l. ‘provocatie!’

  27. Ed Vos zegt:

    P. Vermaes zegt:
    26 maart 2013 om 10:01 am

    Oh, dan zijn we wat Indonesie betreft, bondgenoten. Ik ga om de twee jaar naar salatiga,

    http://www.astaga.nl/galerie/salatiga/index.htm

    ja en dan erger ik me vaak aan die corrupte burgemeester daar, die alleen maar aan zijn eigen hachje enpositie denktt. overigens kunnen de jongeren er ook niets aan doen dat noodgedwongen wat rondhangen. Wanneer de plaatselijke overheid hen niet stimuleert of hun ouders hebben het niet breed, dan zijn ze veroordeeld tot langdurige werkloosheid en het aannemen van schnabbelwerk.
    Excuses wanneer ik soms wat kribbig ben, want het is hier af en toe een slangenkuil 😉

  28. Jan A. Somers zegt:

    Klopt!. En ik ben dan de man die steeds beweerd heeft dat er dingen zijn waarover men niet praat!

  29. Peter van den Broek zegt:

    “The act of killing” als titel van de film doet al bevreemdend aan, alsof het voor de beulen een soort theatervoorstelling, een ritueel was. Dus niet voor hun een confrontatie maar een ver van mijn bed af behandeling, een act. Zo beschouwen de beulen het ook, na gedane arbeid gaan ze weer naar huis, het zijn toch gewone mensen of niet soms.

    Ik was zeer onder de indruk van die twee zusters van de communistische vakbond. De ene alhoewel ze bijna doodgeslagen is, haar hoofdwonden gingen pas na 3 maanden dicht, zong op gedreven wijze en heel overtuigend het lied van de communistische vakbond, ondanks de bijna dodelijke slagen bleef zij trouw aan haar vakbond, aan haar goed ezaak. zij had haar respect behouden, dat vond ik wel sterk.

  30. Jan A. Somers zegt:

    Ook in Zeeland: Film by the Sea vertoont de volgende films:
    •Boven is het stil van Nanouk Leopold naar de roman van Gerbrand Bakker (in aanwezigheid van de schrijver en producent)
    •LeeTowers: The Voice of Rotterdam van Hans Heijnen
    •Night Train to Lisbon van Bille August naar de roman van Pascal Mercier
    •Wadjda van Haifaa Al-Mansour
    •The Act of Killing van Joshua Oppenheimer
    •The Deep van Baltasar Kormàkur
    •Oh Boy van Jan Ole Gerster
    •Two Mothers van Anne Fontaine naar de roman van Doris Lessing

  31. Ed Vos zegt:

    Terzijde :Horror in Indie.

    We hoeven natuurlijk niet ach en wee roepen en de vermoorde onschuld uithangen over de gebeurtenissen in 1965-67 in Indonesie. In Nederland keek men met leedvermaak naar de gebeurtenissen.
    Nadat Suharto zich had geinstalleerd als president kreeg Indonesie opeens veel ontwikkelingshulp van Nederland. Maar hoe ging het er zelf in Indie aan toe?

    – Op de Mulo kreeg je drie soorten geschiedenis. Je had dus vaderlandse geschiedenis, dat was dus Nederlandse geschiedenis. Je had Indische geschiedenis, dus over Indië, Indonesië. En dan had je algemene geschiedenis, dus over de hele wereld. Ik weet nog goed, vaderlandse geschiedenis of Nederlandse geschiedenis: dat was zó’n dik boek. En de Indische geschiedenis was een heel dun boekje. Maar ik dacht, vaderlandse geschiedenis? Nederland is toch niet mijn vaderland? Dus wat deed ik? In plaats van vaderlandse geschiedenis schreef ik op: Nederlandse geschiedenis . En op het Indische geschiedenisboekje, schreef ik op het kaft: vaderlandse geschiedenis . Ik zal het nooit vergeten, we kregen les van meneer Beerling, dat was in 1938. En omdat ik de zoetste was, zat ik altijd voor, dus direct onder controle van de leraar.

    – En het woord Indonesiër, dat was levensgevaarlijk! Je werd gelijk getjapt (bestempeld) als nationalist, communist, noem maar op. Anti-Nederlands.

    http://www.indomovie.nl/bert.htm

    • Surya Atmadja zegt:

      Ergens in Javapost stond een topic over Verboden voor Inlanders en Honden.
      Sommige Indonesiers hadden dat verteld , o.a de dochtr van een Regent in Sumatra, ook Muchtar Lubis.
      Andere oud Indiegangers( totoks ) vertellen ook dat ze van mensen hoorden .
      Nu lees je dat Bert Simon ook dat had gezien en meegemaakt . In Bogor (Buitenzorg).
      Alleen in een ander versie , zonder Honden.

    • P. Vermaes zegt:

      @Ed Vos: De verbeterde contacten van Nederland met Indonesië na het aantreden van Suharto heeft ook te maken met internationale spelregels. Zijn voorganger had alle Nederlandse bezittingen (BPM, Unilever, alle plantages en bijbehorende fabrieken) geconfisqueerd. Suharto heeft de bestolen eigenaars in de gelegenheid gesteld hun bezittingen te reclaimen. Dan wordt je weer opgenomen in de internationale rechtsorde.

    • Jan A. Somers zegt:

      “In Nederland keek men met leedvermaak naar de gebeurtenissen.” Ik dacht dat het de Nederlanders helemaal niet interesseerde. Ontwikkelingshulp e.d. zijn interessant voor de regering, parlement en ngo’s, voor de rest van de Nederlanders is het een soort Verweggistan.

  32. Ed Vos zegt:

    De Act of Killing in dit geval is dat je gewoon monddood werd gemaakt. Daar had mijn vader het ook ooit eens over. Elke vorm van kritiek was subversief taalgebruik, hetgeen je je baan kon kosten ook, of in het uiterste geval verbanning naar diverse oorden o.a. Boven Digoel.

    • Ed Vos zegt:

      Overigens terzijde

      taalgebrik = taalgebruik 😉
      Omdat het taalgebruik van de schrijver zo nauw aansluit bij diens levensvisie en verhaal, is ervoor gekozen het zo veel mogelijk intact te laten. De lezer vergeve de redactie woorden en wendingen die volgens het Groene Boekje, Het Witte Boekje, de Nederlandse Taalunie, de Vereniging onze Taal, of de Grote Van Dale niet helemaal correct zijn 🙂

  33. Surya Atmadja zegt:

    Bert Simon is een Ambonese(Molukse) , hij woonde in Buitenzorg( Bogor)
    Ik dacht dat H.Keppy(?) ooit zijn verhaal over KNIL had geplaats in Javapost.
    Dacht dat hij ook jarenlang had gewerkt bij GIA, Singel Amsterdam.
    Hij kon goed Sundanees , echt Sunda lemes als hij met mijn moeder sprak.

    Quote:
    Maar in Kedoeng Halang stond een bord ‘Verboden voor inlanders’. En in de Sociëteit stond ook een bord ‘Verboden voor inlanders’. Dus als mijn vrienden of vriendinnen in het zwembad Kedoeng Halang zwommen, mocht ik alleen kijken: van boven… , ik mocht niet naar binnen.

    http://www.indomovie.nl/bert.htm

    • buitenzorg zegt:

      Sorry. Ik wist het wel, maar reageerde vanuit de optiek van de lezers.
      Het artikel van Herman Keppy:
      https://javapost.nl/2012/07/21/het-verhaal-van-oom-bert/

      Over het genoemde bordje heb ik al genoeg geschreven. Bij het Tjikini zwembad in Batavia heeft waarschijnlijk een tijdje een bordje gestaan “Alleen voor Europeanen”. Da´s niet helemaal hetzelfde als “Niet voor inlanders.” Let wel, deze vereniging droeg een privé karakter.
      Deze en andere nuanceringen heb ik – dacht ik – in mijn artikel over Tjikini voldoende toegelicht.

  34. Ælle zegt:

    De waarheid boven tafel (tje dek je):
    Ajo, dong, lihat dan denger sadja!
    http://www.guardian.co.uk/film/video/2013/jun/26/act-of-killing-indonesia-genocide-video

    • Ronny Geenen zegt:

      De waarheid boven tafel (tje dek je):
      Ajo, dong, lihat dan denger sadja!
      http://www.guardian.co.uk/film/video/2013/jun/26/act-of-killing-indonesia-genocide-video

      Hoe kun je het bekijken van die film combineren met het eten van een saté?

      Ronny

      • Ælle zegt:

        STATE HISTORIANS CONCLUDE U.S. PASSED NAMES OF COMMUNISTS TO INDONESIAN ARMY, WHICH KILLED AT LEAST 105,000 IN 1965-66

        Dit is nu je geweldige United States, waar vandaan je durft te schrijven: Hoe kun je het bekijken van die film combineren met het eten van een saté?

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””Dit is nu je geweldige United States, waar vandaan je durft te schrijven: Hoe kun je het bekijken van die film combineren met het eten van een saté?””””””””””

        Mijn United States? Ik woon in California net als u in NL. Ik beschuldig u toch ook niet als er in een ander Europees land mede lid van de EU iets niet volgens de normen wordt gedaan.
        “”waar vandaan je durft te schrijven? Niet zo moeilijk met een figuur als u.
        Hoe kun je het bekijken van de film met het eten van een sate?”'””””””” Heel makkelijk, ik kijk nooit tv/film als ik aan het eten ben. Ik pas nog steeds de opvoeding toe, die mijn moeder mij mee heeft meegegeven.
        Nog meer problemen?
        Even er aan herinneren dat in nog steeds het Nederlanderschap bezit.

      • Ælle zegt:

        The tapes, along with notes of conversations, show that the United States furnished critical intelligence — the names of thousands of leftist activists, …both Communist and …non-Communist — to the Indonesian Army that were then used in …the bloody manhunt.

        There were other details that illustrate … the depth of US … involvement and …culpability in the …killings For example, the US provided key logistical equipment, …hastily shipped in at the last minute as Soeharto weighed the risky decision to attack. Jeeps were supplied by …the PENTAGON to speed troops over Indonesia’s notoriously bad roads, along with “dozens and dozens” of field radios that the Army lacked. The US (namely, the Pentagon) also supplied … “arms.” Cables show these were small arms, used for …killing … at close range.

  35. Ed Vos zegt:

    Ja nu praat men wel over de uitbreiding van de economische en culturele betrekkingen.

  36. Ælle zegt:

    Een verrassende ontmoeting online is vandaag met Ibu Karmel Budiardjo, 90, een Joodse vrouw uit Engeland, die trouwde met een Indonesische man, Suwondo in 1950. Suwondo was 11 jaar lang gevangen geweest en Carmel 3 jaar waarna ze ook het land uit werd gegooid in 1971. Terug in Londen stichtte ze TAPOL, promoting human rights, peace and democracy in INDONESIA.

    Hier is de YouTube film over haar en haar verhaal.
    CARMEL, and the STORY of TAPOL.

    Zij schreef haar ervaringen in het boek,”Bertahan Hidup di Gulag Indonesia”.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s