Met ´HMS Princess Beatrix´ naar Batavia

We schrijven 11 november 1945. Terwijl in de stad nog kanongebulder klinkt, worden in Tandjoeng Perak voorbereidingen getroffen voor de afvaart van alweer een volgend evacuatieschip. Gisteren is een groep vrouwen en kinderen uit het Darmokamp naar Singapore vertrokken met de ´Rocksand´, vandaag was het de beurt aan de ´Van Heutsz´. Ook arriveerden nog tientallen vrachtauto´s met zojuist bevrijde gevangenen uit de Werfstraatgevangenis. Bij het uitladen op de kade bleek een deel van deze groep er slecht aan toe. De Britten besluiten de zwaksten meteen te verschepen met het eerstvolgende schip dat klaar ligt voor vertrek, ´HMS Princess Beatrix´.    

De Werfstraat-geïnterneerden zullen op dat moment niet beseft hebben hoe bijzonder het schip was waarmee ze de volgende dag zouden vertrekken. ´Weg is weg´, zullen ze hebben gedacht. Maar bijzonder was het wél. De ´Beatrix´ was samen met haar zusterschip ´HMS Queen Emma´ misschien wel het Nederlandse schip met de meest eervolle staat van dienst in oorlogjaren.  

Tewaterlating m.s. Prinses Beatrix, 1939

Beide schepen waren kort voor de oorlog gebouwd in opdracht van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ), als veerboten voor de lijnverbinding Hoek van Holland – Harwich. De ´Koningin Emma´ werd te water gelaten op 14 januari 1939, de Prinses Beatrix korte tijd later.  Na enkele proefvaarten kwam de Beatrix op 3 juli 1939 in dienst, om na twee maanden al weer uit de vaart te worden genomen. De Duitsers waren Polen binnengevallen en de Britten hadden Duitsland de oorlog verklaard. Gevolg was, dat alle Britse havens voor de burgervaart werden gesloten. Toen de Duitsers ook Nederland binnenvielen kon de Prinses Beatrix te nauwernood wegkomen naar Engeland. 

Zowel de Emma als de Beatrix werden nu gevorderd door de Britten. De hele oorlogsperiode voeren ze onder Britse vlag, met een Britse bemanning en een Britse naam. Het motorschip Prinses Beatrix heette van nu af aan ´Her Majesty´s Ship Princess Beatrix´. Vóór ze in gebruik konden worden genomen als oorlogsvaartuigen, moesten beide schepen echter eerst nog zwaar worden omgebouwd. Alle overbodige luxe werd er afgehaald en ingeruild voor boordbewapening, radar en anti-zeemijnenapparatuur.  

HMS Princess Beatrix, bij de Lofoten

Tot voorjaar 1945 waren zowel de Emma als de Beatrix in gebruik voor speciale operaties en troepentransport. De eerste acties waarbij ze werden ingezet vonden plaats in de Noordelijke Atlantische Oceaan, bij IJsland en Noorwegen. Vervolgens, vanaf 1942, in de Middellandse Zee. De Emma zou een belangrijke rol spelen bij het overzetten van troepen tussen Engeland en Frankrijk na D-Day. Bij het beëindigen van de strijd in Europa werden de schepen naar het Verre Oosten gestuurd om nog te worden gebruikt in de strijd tegen de Japanners.

Op 17 juli 1945 arriveerde de Beatrix in Colombo. Al snel bleek dat er geen sprake meer zou zijn van speciale militaire operaties. De Japanners capituleerden een maand later. Beide schepen zouden nog slechts worden ingezet bij evacuaties vanuit Maleisië en Nederlands-Indië. Eind oktober zetten ze koers naar Soerabaja.

Eén van de Werfstraatgeinterneerden, Jan Somers, herinnert het zich als volgt:

´Op 11 november zwierf ik door het havengebied. Van een Engelse matroos hoorde ik dat alle Europese vrouwen en kinderen naar Singapore zouden zijn geëvacueerd, mogelijk waren mijn moeder en zus daar ook bij. Met een kennis van mij, die ik daar tegen kwam, maakte ik de afspraak dat ik zou proberen naar mijn vader in Singapore te gaan en daar ook naar zijn vrouw en dochtertje zou uitkijken. Hij zou op zijn beurt in Soerabaja proberen naar mijn moeder en zus te zoeken. Ik kon mee met de Princess Beatrix.´

Inscheping evacuées

De volgende morgen, op maandag 12 november, werden ongeveer 500 ex-Werfstraatgevangenen aan boord gebracht van de Beatrix: alle vrouwen en kinderen, de mannen die er het slechtst aan toe waren en verder de andere mannen die graag wilden vertrekken. Net zoals bij de eerdere afvaarten uit Soerabaja, waaronder die van de ´Emma´ op 2 november, was het reisdoel Singapore. Onderweg werd echter een telex ontvangen dat ´Singapore´ vol zat en dat het schip moest uitwijken naar Batavia. De ´Van Heutsz´ had hetzelfde bericht gekregen; ook dát schip moest zijn koers wijzigen.
Na een korte stop in Tandjoeng Priok werd de Beatrix nog slechts één keer ingezet bij een andere evacuatie: eind december 1945 van Semarang naar Colombo. Vandaar ging het schip weer terug naar Engeland. 

m.s. Prinses Beatrix in Hoek van Holland, begin jaren ´50

Een paar maanden later lagen de Emma en de Beatrix weer voor de rede van Vlissingen. De oorlog was voorbij, de dienst zat erop. Na alle administratieve formaliteiten werden ze weer overgedragen aan de SMZ, en moesten ze opnieuw worden aangepast. Vanaf 1948 kwamen ze weer in de vaart op het traject waarvoor ze oorspronkelijk waren gebouwd: Hoek van Holland – Harwich v.v.. Terwijl de Beatrix naar Engeland voer, kwam de Emma terug naar Nederland. En als de Emma naar Engeland ging, zette de Beatrix koers naar Nederland. En dat zo dóór, dag in, dag uit, tot in 1968 toen beide schepen naar Antwerpen werden gesleept om te worden gesloopt. Relatief jong nog, maar dat zal ongetwijfeld het gevolg zijn geweest van de zware wissel die in de oorlogsjaren op beide schepen was getrokken.
De vele tienduizenden reizigers die in de jaren ´50 en ´60 tussen Nederland en Engeland werden vervoerd zullen misschien wel nooit beseft hebben welke roemruchte andere plaatsen ooit door deze schepen waren aangedaan: Scapa Flow, de Lofoten, Dieppe, Normandië, Sicilië, Suez, Colombo en ….. Soerabaja.

 

x

Bronnen:
Informatie en foto´s zijn o.m. afkomstig van de websites van Peter Lee:
HMS Princess Beatrix en Picasa/Princess Beatrix

Passagiers a/b van HMS Princess Beatrix, ex-Werfstraatgevangenen, d.d. 12 november 1945: 

Vrouwen en kinderen:

C.H.M. Authier, R.M. Beauchez, E. Bol-Brouwer (+ 4 k), P. Brouwer, E. Buese, O. Buese,
O. Dunlop-Weber, A.E. Esser ( + 1 k), R. Hock (8 jr), T. Hock (6 jr), M. de Jager (+ 1 k), Kailala, E. Kleist (+ 2 k), M. de Koning (+ 1 k), W. de Lamers (+ 1 k), R. Latumahini (+ 1 k), F.A. Lents (+ 6 k), X. Lents (+ 2 k), Liebek, M. van Ligten (+ 4 k), C.F. Maigret (+ 5 k), Nagel, E. Rapmund, L. Rosalien, Sahertian, A.E. Samethini, S. Samethini, C. Schilte, A. van Slooten (+ 2 k), S.M. van Slooten, L.A. Spengler (+ 4 k), V. den V.(onleesbaar), H. de Vries, C.S.H. van der Werff-Rapmund, B. Zeldenrust en D. Zeldenrust.

Mannen:

HMS Princess Beatrix, bij Scapa Flow

E.L. Abbink, R.G. Abbink, W.G. Abbink, A.J. van Agterborg, W. Akkermans, H.C. van Alphen, W.A. Andela, H.C. van Ardenne, R.W. Ardesch, H.C. Adriaansz, M. Aronson, V.E. Axt, H.J. Baarslag, W.B.F. de Baat Doelman, M. Backer, W.J. Badart, A.M. Baier, A. Bakker loogstra, A. Bakker Loogstra, H.W. Baron, G.D. Been, D.J. Bekedam, A.G.L. Bekker, B. van Berkum, P. van Berkum, A.W. Bernhard, C. Betlem, G.C.G. Betlem, W.P.H. de Bie, B.W. Bloemhard, W. Bloemhard, J. Blom, F.H. Bol, K.A.J. Bol, G.J. Bomas, J. Bontje, H.S. Bos, W.G.C.J. Bosman, W.P. Brand, D. Bravenboer, G.V. Bredow, J.E. Broers, M.M. Broers, R.G. Broers, A.S.J. Brouwer, J.J. Brouwer, J. Brunner, A.P. de Bruyn, M.J. Buisman, R. van de Burg, G. Burger, A. Busch, V.A. Busch, P.P. van Casand, R. van Casand, S.L.B. Cassa, G.A. de Ceuninck van Capelle, F. Claproth, M. Claproth, J.E. Clee, L. Cohen, E. de la Comble, A.J.C. Coppy, H. Correlje, H.J. Cortel, M.J. Cortel, A.A. Crince le Roy, F.C. Croes, M.L. Croes, A.J.Th. van Chijs, A.J.A. Dagevos, A.J. van Dam, G.A. Degener, A.C.W. van Deutekom, A.G.L. Dezentje, J.A. Dezentje, C.H. Dickmann, H.A. Dikmans, D.H. Dol, J.F. Dol, J.H. Donleben, A.B. Doppert, G.E. Dorn, Z. Douwes, C. Drissen, J. Drissen, J.M.E. van Eck, W.M. van Eck, J.A. Eduard, O. Eduard, M. van Eecke, E. Eekhof, M. Eiselin, W.H. van Eldik, T.W. Elias, J.A. Eman,

HMS Princess Beatrix: boordschutters

A.A.E. Emmels, J.F. Enzlin, E.G.O. Erdmann, E. Esser, E. Färber, R.F.C.A. Feddema, J.C. Fisser, C.W. Forbes, W. Foster, B.T. Fransz, A.C. Frederiks, I. Fruneaux, E.F. Gebhardt, A.H. Gemser, E.H. Gersen, P. Gode, J.M. Gorter, A.M. Gossow, R. Gout, R. Gouwen, W.F.R. Graaff, W.L.H. van de Graaff, E. Greeber, W. Greeber, D. Groenveld, W.F. de Groot, G. Guttenberg, J.W. Gysing, A.M. Haag, L.C. van Haase, J.H. Hafkenscheid, C.T. Hakkers, F. Hanhart, M. van Harras, T.A. Hartman, W.G. van der Have, H. van der Have, F.A. Heil, J.M. van Hek, F. Herf, B.L. Herkemij, P. van Herrewijn, G.J.A. Hertel, A.T. Herting, W.A.R. Hielckert, M.Hirschel, J.C. Hitzler, N.L. van ´t Hoff, E. Hofland, W.F. Hofmeister, B.W.J. Hooft, E.E. Hooper, F.E. Hooper, O. Hooper, R.E. Hooper, M. Hoornweg, J.J. van Houtum, Hubrecht, K. Hugenholtz, D.W. Hulskamp, E.A. Hulskamp, R.F. Hulskamp, R.L. Hulskamp, C.F.C.P. van der Jagt, C.H. van der Jagt, E.F. Hahn, A. de Jong, A. Jongeneelen, S. Joor, A.J.P. Kalis, C.M. Kan, U.T.A. Kattenburg Schüler, E.R. Keijner, P.W. Keijner, A.F. Keijner, J. Kern, R. Ketting Olivier, D. Kleist, F.P.R. Kleist, W.J. Kleist, W.L. Kneefel, C. de Koning, F.L. Koster, L.F. Koster, W. Koster, J.A. Kraayenbrink, R. L. Krab, B.H. Kreuger, W. Kreumer, I.L. Krijgsman, L. Krijgsman, P.C. ter Kuile, H.C. Lamers, A.H.L. Lang, W. Lang, S.P. de Lange, A. Lapré, A.B. Lapré, E.H. Lapré, H.P. Lapré, J. Lapré, J.F. Lapré, C.J. Latumahini, E. Lavalette, H. Lavalette, N. Lavalette, R. Lavalette, W. Lavalette, G.R.J. Lebert, A.A. Leedeman, F.H. leenen, M.G. Leenen, C.W. van Leeuwen, G.D. van Leeuwen, A. lenstra, J.A. Lerutte, R.C. Lerutte, H. Letsch, N. Letsch, W.J.J. Leuring, H. van Ligten, R. van Ligten, T.E. van Ligten, R. van Ligten, A. de Ling, W.F. de Ling, Th. Lit,  J.W. Lobry, F.A. Loth, J.B. Loth, P.R. Loth, J.C. Louman, J. maidman, B.C. Maigret, P.M. Maigret, K.F. Martens, H.W. Massing, L.F. Mayer, L.H.A. van der Meer, P.G. van der Meer, H. Meinke, W.E. Menningh, W.H. Meyer, W. Meyerink, C.E.E. Moll, C. Mons,  D.R. Mooijaart, E.R. Mooijaart, B. Mouthaan, W.G. Mouthaan, W. Mulder, A.C.W. Muller, E. Muller, J.A. Muller, R. Musch, P.G. Muys, W.T.M. Nagel, J. Nanning, C. de Neef, N. Nicolaas, J.P.C. Nicolai, M.A.A. Nicolai, A.N. Nicolitz, C.H.J. Nilles, J.J. van Nispen, J.B. Nix, V.C. Nyenhoff, G. Ockeloen, J. van Olderen, A.J.W. van Overeem, G. van Pasand, C.L. Passago, R.C. Passago, W. Paulus, W.H. Peeschman, F. Peterse, F.R.S. Philippi, Th. Pijpaard, L.S. Podrabsky, B. Poestkoke, E.L. van der Pol, M.B.M. van der Pool, P.C.F. van de Post, H. Potjes, J.P. Prins, P.A. Prins, R.E.L. Prinsen, J.E. Pruysenaere de la Woestijne, E. van Raadshoven, L. van Randwijk, J. Rijn, J. Roelofs, F.H.W. Roggeveen, C. Roks, Rooske, J.C. Rosen, A.H.L. Rosenquist, W.L. Rosenquist, R. Rovius, G.H. le Roy, J.J.A. le Roy, J.H. Ruben, N. Ruben, E.R. Rudolph, G.F. Ruitenbach, J. Saffrie, L.T.O. Sahertian, R. Samethini, J.J. Sanders, N. Saris, W.G. Saulus, C. Schaagen, K.A. van Schaagen, F.L.A. Schaap, L. Schaddelee, P. Schaddelee, D.R. Scheerder, A.E. Scheltens, M.L. Scheltens, M. Scheltens, E.A. Scheltes, J. Schömpf, A.C.W. Segeren, L.T.E. de Sevron Jacquet, F.E. Slot,

1968: Op weg naar de sloper

R.C. Slot, E.S. Smeets, F.L. Smeets, W.B. Smit, F.C. Smith, J.A. Somers, C. Spengler, W.A. Spoelstra, J.W. van der Stadt, W.F.M. Staeter, H.J. Stalder, C.C. van der Star, R. van der Steeg, P.A. Stekelenburg, R. Stens, L.E. Stijns, G.C. Stokking, A.L. Stolz, W. Stolze, H. Tangerman, K. Tangerman, J.W. Tekenbroek, R. Terlinden, C.H.L. Termijtelen, M.A. Termijtelen, E.H. Theuvenet, L. Thoen, H.A. de Thouars, M.A.F. de Thouars, P. de Thouars, L.F. Tinklenburg, G. Topzand, R.C.F. van der Touw, C.F.W. Trouerbach, A.A. Turpijn, F.C. Turpijn, J.A.W. Veelings, J. Veenstra, B.S. Veldhuyzen, J. Veldhuyzen, H. van Velthoven, J. van Velthoven, K.E. van Velthoven, H.J. Veraart, F.W. Verdam, G.M. Vermeeren, L. Vermeulen, F. Visscher, G. Vleeschdrager, M. Vleeschdrager, R.A. Vodegel, J.C. Vogelsang, R.J. Vogelsang, H. Vos, T. W(onleesbaar)ma, W.F. Waas, J.G. van Wachem, R.J. van Wachem, J.C. van Wagtendonk, R.H.J.F. Walheim, H.B. Warnaar, J.G. Weenink, E. Weintre, J. Weintre, G.A. Weisner, C.A. Wendersteyt, G.F.H. Wesseloo, F.E.B. Wetzel, H. Wetzel, H.M.J. Wetzel, M. Wetzel, W. Wetzel, W.A. Wetzel, J.W. Widenhof, A.D.B. van Wijk, B. Willems, R.H. Willems, K.A. Windrich, M.J. Windrich, A.G. van Wingen, F. Winkler, F.C.J. van Winkler, F.L. Winter, N. de Witt, R. Wittenrood, W. Wolthers, M. Wüstlich, V. Wüstlich, S.D. Zandstra, A.C. Zeeman, C.W. Zeeman, H.G. Zijlstra, J.R.D. Zijlstra, J. van Zitter, J.J. Zwaardemaker.

Dit bericht werd geplaatst in 3. Bersiap en Merdeka, 1945-1949 en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Met ´HMS Princess Beatrix´ naar Batavia

  1. Jan A. Somers zegt:

    In de tijd dat de Prinses Beatrix in Vlissingen op de werf ‘De Schelde’ weer werd (terug) omgebouwd tot passagiersschip zat ik op de HBS in Vlissingen. In een adoptieprogramma werd het schip geadopteerd door onze klas. Met de proefvaart van Vlissingen naar Rotterdam mochten wij meevaren. Een heel bijzondere ervaring! Een compliment voor de auteur die zoveel details boven water weet te halen.

  2. Peter zegt:

    If you are interested in learning more about HMS Princess Beatrix and Queen Emma service career and further photos of these ships, some of the pictures found on this site are from my Picasa Site, please check out my sites listed above. your site has added to my knowledge of these two ships.

    Wenn Sie mehr über HMS Prinzessin Beatrix und Königin Emma dienstliche Laufbahn und weitere Fotos dieser Schiffe interessiert sind, finden einige der Bilder auf dieser Seite sind aus meinem Picasa-Site, überprüfen Sie bitte meine oben genannten Seiten. Ihre Website hat mein Wissen über diese beiden Schiffe aufgenommen.

  3. Eppeson Marawasin zegt:

    Vandaag, Hemelvaartsdag 2011 is weer zo’n dag dat ik op mijn gemak Java Post kan doorbladeren. Teruguit lezende vanaf september 2010 ontdek ik nu bij dit artikel, dat er in mij geen historicus schuilt, want ik heb in een reactie onder het artikel Batavia seint ‘Berlijn’ aan chronologische geschiedsvervalsing gedaan en mezelf 10 jaar ouder voorgedaan dan ik in 1958 werkelijk was. Ik kan dus nooit in 1948 op de lagere school hebben gezeten, want die periode ligt tussen 1956 en 1962. Vader was in 1948 geen kraanmachinist, maar een Amboneese KNIL militair in Nederlands-Indië. Hoe ik zo’n deceniumvergissing heb kunnen maken; misschien ein bisschen Alzheimer, maar hopelijk wishful thinking. Excuus aan de ware geschiedkundigen!

  4. Bart van den Eijnde zegt:

    Ik lees zojuist dat een zekere L.S. Podrabsky genoemd wordt in de lijst van mannen die aan boord van de Prinses Beatrix waren. Kloppen die voorletters wel, want het zou best kunnen zijn dat het in dit geval om mijn schoonvader J.S. Podrabsky, geboren 8 december 1920 gaat. Hij overleed in 1992 en wij hebben erg weinig gegevens over hem. Misschien kan iemand ons helpen.
    Bart en Christien Van den Eijnde-Podrabsky

    • buitenzorg zegt:

      Beste Bart,
      De naam Podrabsky was zeer zeldzaam in Nederlands-Indie, zo zeldzaam dat persoonsverwisseling weinig waarschijnlijk is. Misschien werd de naam verkeerd opgenomen op de lijst van geevacueerden, misschien heb ik hem weer verkeerd overgetypt. Alles kan natuurlijk, maar, als je schoonvader destijds in Soerabaja woonde, is de kans klein dat het hier iemand anders betreft.
      Hebben jullie nooit van hem gehoord dat hij in de Werfstraatgevangenis heeft gezeten?

      Bert

  5. S.N. Brouwer-Krab zegt:

    Natuurlijk wist ik wel dat mijn vader ook op transport naar Batavia is gesteld, vanuit de Werfstraat gevangenis, Toch is het een verbijsterende ervaring om zijn naam hier in de lijst te zien staan. Ik ga dit uitprinten en aan hem laten lezen, als hij daar toe in staat is. Dit was voor hem als 14-jarige een levensvormende ervaring.

  6. Carl Stalder zegt:

    Bij toeval vond ik de naam van mijn vader, H.J. Stalder, die aanboord was van de Prinses Beatrix en schijnbaar geïnterneerd was in de Werfstraat gevangenis.
    Ik weet helaas heel weinig over zijn verleden omdat ik hem heel kort heb gekend, hij overleed in 1959 toen ik amper 8 jaar oud was.
    Graag wil ik weten of er iemand is die mijn vader heeft gekend tijdens die periode en mij kan vertellen hoe de situatie was in die gevangenis/interneringskamp.
    Ook ben ik benieuwd of er een boek is geschreven over mensen die in deze gevangenis hebben gezeten

    • buitenzorg zegt:

      Over de Werfstraatinternering werd in de volgende boeken geschreven:
      Klaessen, R., Macaber Soerabaja 1945. Boek en Blad, Altea, 1990: Dit is een collage-achtige beschrijving van één van de gevangenen zélf, met diverse getuigenverklaringen. Leest moeilijk.
      Boer, J., Koninklijke Olie in Indië. (1997): een beschrijving van de loopbaan van de hoofdrolspeler (?) Jack Boer, met een hoofdstuk gewijd aan de bevrijding van de Werfstraat in 1945.
      De volgende boeken gaan ook uitgebreid in op het gebeurde:
      Meelhuijsen, W., Revolutie in Soerabaja. Walburgpers, Zutphen, 2000.
      Bussemaker, H.Th., Bersiap! Opstand in het paradijs. Walburgpers, Zutphen, 2005.

  7. Jack Voogt zegt:

    Ik zie in de lijst van mannen de naam J.C. Hitzler staan. Mijn overgrootvader was een Hitzler en ik heb daar helemaal geen gegevens van. Ik dacht dat hij Aloysius heette, als voornaam, en oorspronkelijk uit Beieren kwam. Hij zou een portier bij het Velodrome racebaan zijn geweest ? Ik heb verder geen weet van broers of zusters Hitzler, of dat zijn vader op dat tijdstip (1945) nog leefde. Overgrootvader Hitzler had een dochter, Anna Louisa Katharina, die getrouwd was met Jonny Thomson. Hoe kom ik aan meer info over deze passagier J.C. Hitzler ?

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik vond het al geweldig dat Buitenzorg over deze lijst beschikte. Hem maar vragen waar deze vandaan komt. Uit mijn gerafelde geheugen: Je kwam aan boord met alleen de kleren die je aan had, naam invullen op een velletje papier, klaar. Controle niet mogelijk. Bij de overnachting op een hospitaalschip in Batavia werd volgens mij niets gevraagd. Bij aankomst in kamp Struiswijk waarschijnlijk ook naam opgegeven, controle weer niet mogelijk. Ik heb mezelf daar wel gezien op een lijst van de keurende (Amerikaanse) keuringsartsen.

      • R. van der Werff zegt:

        Ook wij hadden gehoopt op Singapore.Mijn vader Frans van der Werff, die de “Burma Spoorweg” had overleeft, werd daar in het Johore State Hospital verzorgd. Wij hebben hem maanden later eindelijk terug gezien, toen hij was overgebracht naar een militair hospitaal in Batavia. Hij en mijn zwager, Eduard Camphuisen behoorden tot de gelukkigen, die het
        brute slavenwerk aan de Burma Spoorweg overleefden.

      • Jan A. Somers zegt:

        Op 10 november na de bevrijding uit de Werfstraatgevangenis rondzwervend over het haventerrein hoorde ik van Engelse matrozen dat alle Europese vrouwen en kinderen naar Singapore waren geëvacueerd. ‘Dus’ ook mijn moeder en zus. Ik kon daarna met de Princess Beatrix mee.Gelukkig ben ik niet in Singapore (waar mijn vader zat) terecht gekomen. In Batavia hoorde ik met een telegram van mijn vader dat mijn moeder en zus niet in Singapore waren aangekomen. Gelukkig kon ik in dienst van het Rode Kruis terug naar Soerabaja. Mijn moeder en zus waren echter verdwenen, naar later blijkt weggevoerd door de Indonesiërs, hun huis leeg geroofd. Pas half juni 1946 zijn ze in Midden-Java vrij gelaten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s