Erasmus Universiteit eert Mohammed Hatta

Mohammed Hatta (1908-1980)

Mohammed Hatta (1908-1980)

Namens het College van Bestuur heeft em. professor Wim Lammerts van Bueren (Erasmus School of Economics) in Jakarta een foto van het nieuwe Hatta-gebouw overhandigd aan de oudste dochter van Mohammed Hatta. De huisvesting voor internationale studenten is vernoemd naar deze alumnus, vrijheidsstrijder en eerste vice-president van de Republiek Indonesië.

Als eerbetoon aan de familie overhandigde emeritus hoogleraat Wim Lammerts van Bueren (Erasmus School of Economics) namens het College van Bestuur onlangs in Jakarta  een ingelijste foto van het Hatta-gebouw aan de oudste dochter van Hatta, prof.dr. Meutia Hatta, in het bijzijn van haar man prof.dr. Sri-Edi Swasono en jongste dochter dr. Halida Hatta. Ook aanwezig was drs. Kwik Kian Gie, oud-minister in Indonesië en alumnus van de Nederlandse Economische Hogeschool (NEH), later Erasmus Universiteit Rotterdam.

De overhandiging vond plaats in het voormalige woonhuis van Mohammed Hatta, waar studieboeken uit de jaren twintig in de bibliotheek ook nu nog verwijzen naar de Hogeschool waar Hatta zijn opleiding genoot. De familie toonde zich zeer ingenomen en geroerd met dit blijk van begrip en respect achteraf voor de activiteiten en houding van Mohammed Hatta in zijn streven naar onafhankelijkheid van Indonesië.   

Hatta-gebouw

Hatta Gebouw

Hatta Gebouw

De vorig jaar geopende huisvesting voor internationale studenten is als eerbetoon vernoemd naar Mohammed Hatta (1902-1980). Hij studeerde van 1921 tot 1932 aan de Nederlandsche Handels-Hoogeschool, de voorloper van de Nederlandse Economische Hogeschool (NEH), later Erasmus Universiteit Rotterdam. Tijdens zijn studie werd Hatta vanwege zijn kritische opstelling tegenover het optreden van Nederland in Nederlands-Indië enige maanden gevangen gezet.

Terug in zijn vaderland groeide hij uit tot één van de meest prominente nationalistische leiders. Vanwege die rol werd hij tot tweemaal toe door de Nederlandse autoriteiten verbannen. Inmiddels had Hatta, samen met Sukarno op 17 augustus 1945 een proclamatie ondertekend waarin de onafhankelijkheid (‘Merdeka’) van de Republiek Indonesië werd uitgeroepen. In 1949 leidde Hatta de Indonesische delegatie naar de Ronde Tafel Conferentie in Amsterdam waar de soevereiniteitsoverdracht werd getekend.

x

Dit artikel werd eerder, op 16 juni 2014, gepubliceerd op de website van de Erasmus Universiteit.

x

Dit bericht werd geplaatst in 4. Nederlands-Indië overzee en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

53 reacties op Erasmus Universiteit eert Mohammed Hatta

  1. j.w.hoegen. zegt:

    zijn warme banden voor de oorlog met japan werd hem door de nederlanders kwalijk genomen.

    • H.A.Naberman zegt:

      Waar kan ik hierover wat lezen?
      Dit is nieuw voor mij!

      • Fabricius “Een wereld in Beroering,” Bernard Vlekke “Nusantara”, Krancher “The defining years of the Dutch East Indies,” de boeken van Jacob Zwaan , en ik heb ook het een en ander hier over te zeggen in mijn boek, “Tjideng Reunion.” Hatta was een redelijke man die op onredelijke wijze behandelt werd door de Nederlandsch Indische regering. Jammer.
        Boudewyn van Oort

      • A Nony Mouse zegt:

        Een Nederlands Indische Regering bestond niet. Wel de Raad van Indië in Weltevreden, Batavia.
        De Raad van Indië was van 1609 tot 1942 een centraal orgaan van het Nederlandse koloniale bestuur in Azië, een regering onder de gouverneur-generaal.
        Op 11 maart 1942 nam de Japanse generaal Hitoshi Imamura, bevelhebber van het Japanse 16de leger de bevoegdheden van de laatste Nederlandse gouverneur-generaal Tjarda van Starkenborgh Stachouwer over. Na de capitulatie van de Japanners kon de luitenant gouverneur-generaal Hubertus van Mook het gezag van de gouverneur-generaal van Nederlands-Indië niet meer herstellen.

      • Jan A. Somers zegt:

        ” een centraal orgaan van het Nederlandse koloniale bestuur in Azië” Het Nederlandse koloniaal bestuur bestond pas vanaf de 19e eeuw. Het was ook geen bestuur in Azië (dat is wel heel erg groot), maar in Nederlands-Indië. Daarvóór was er geen Nederlandse kolonie. Wel het handelsrijk van de VOC, dat was de halve wereld vanaf Kaap de Goede Hoop, via Oost-Afrika, langs de kusten van Arabië,en ‘India’, Ceylon, de Indische archipel, Siam, China, Japan. Het bestuur van die Aziatische werkmaatschappij van de VOC bestond uit de Gouvereur-generael (…) mitsgaders de Raedt van India in Indien.

    • Ælle zegt:

      Zijn warme banden met Nederland duurden bijna 11 jaar toen hij op verschillende adressen, in Rotterdam, Den Haag en Leiden woonde, en leefde als god in Frankrijk.
      Pada hari Minggu disediakan nasi goreng./Op zondag kreeg hij nasi goreng voorgeschoteld.
      Turun Gunung: Bung Hatta 11 Tahun di Belanda (20 September 1921 – 20 Juli 1932)
      http://archive.today/I71rD
      Een leuk stukje geschiedenis.

    • Ed Vos zegt:

      Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat mbt de warme banden voor de oorlog van Hatta met Japan maar iets te vinden is in eender welk boek ook.

      Ik begrijp de verwijzing naar de biografie van Van Mook door T van den Berge ook niet geheel. Van Mook was toch de persoon die ergens in de jaren 1910 al in politieke termen sprak van het bestaan van een staat Indonesie onder Nederlands paraplu. Sind die tijd bestond de staat indonesie al in de hoofden van menigeen, maar daarover mocht niet openlijk gesproken worden.

      Toen de Duitsers Nederland bezetten gaven zelfs de Nationalisten blijk van hun medeleven en ontstentenis. Ik meen mij te herinneren in een discussie elders op dit blog dat al in 1940 een lid van de Volksraad een petitie indiende met dezelfde strekking als die van Soetardjo. Zij stonden zelfs achter de Nederlandse regering. Daar moest naturlijk iets tegenover staan. Maar dat was verkeerd gedacht.

      Van Mook reageerde met een 7 decemberrede (om kleur te bekennen tegenover de Amerikanen) uitgesproken door Koningin Wilhelmina, maar deze was zo vaag, er werden geen concrete voorstellen gedaan en alles werd doorgeschoven in een toekomst na de oorlog. Geen enkele Nationalist kon hier iets mee.

      Geen wonder dat Soekarno “panas” werd van binnen, en het op een akkoordje gooide met de Japanners. Dit werd hem door zowel Hatta en Sjahrir niet in dank afgenomen.
      Welke helder denkend intellectueel of linkse (mijn part Communistische) activist wilde nou met de fascistische Japanners (en bondgenoot van Hitler’s Duitsland) in zee gaan? Maar uiteindelijk, het doel heiligde de middelen.

      • Ed Vos zegt:

        “Welke helder denkend intellectueel of linkse (mijn part Communistische) activist wilde nou met de fascistische Japanners (en bondgenoot van Hitler’s Duitsland) in zee gaan?”

        Een en ander neemt niet weg dat men de activiteiten van P.H. van den Eeckhout en P.F. Dahler de Japanse zijde kozen, maar moeten verdonkeremanen. Ook dit is een leuk stukje (indo-)geschiedenis, en wellicht interessanter dan menigeen wel denkt.

      • Surya Atmadja zegt:

        Ed Vos zegt:
        21 juni 2014 om 10:52 am
        Geen wonder dat Soekarno “panas” werd van binnen, en het op een akkoordje gooide met de Japanners. Dit werd hem door zowel Hatta en Sjahrir niet in dank afgenomen.
        —————————————————————————————————————
        Het is te simplistisch (denken in zwart-wit) dat de nationalisten leiders en Indonesische “elite”, Moslim groepen pro Japan of tegen Japan (facistische Japan) waren.

        Naast vele gematigden(1) , heb je ook een groep die in het begin Japan als bevrijders zagen=2( en gelijk wakker geworden toen bleek dat Japan een eigen plan had) en in principe als vijand zagen.
        De Kominterngroep=3 uit Nederland en Europa, de voorganger van PKI (Partai Komunis Indonesia).

        Ook is het bekend dat er een “bovengroep”bestaat die met de Japanners moeten meewerken (o.a Soekarno , de Putera , De Barisan Pelopor-Barisan Banteng , Hizbullah -Masjumi etc) en de ondergrondse beweging.

        Mijn ouders , hun broers/zusters/familievrienden zou ik ze als grp 2 zien.
        Maar volgens de definitie van vele Nederlanders ( simpel en zwart-wit) zijn ze “collaborateurs”.
        Fijn , who cares .
        Wij hebben geen goedkeuring(schouderklopjes) van de Nederlanders nodig .

      • Ed Vos zegt:

        “Fijn , who cares .
        Wij hebben geen goedkeuring(schouderklopjes) van de Nederlanders nodig .”

        Laten de Nederlanders zich maar druk maken over Europa. 😉

        Overigens was het Van Mook, die Soekarno een Quisling noemde en de Britten verzocht de geproclameerde nieuw staat Indonesie niet te erkennen: het was een Japans maaksel en een poging om de terugkeer van de Nederlanders in de kiem te smoren (!).

        Maar ja, die Indonesiers dachten er na een paar jaar Japanse bezetting daar al heel anders over: De anjing is vertrokken de babi is gekomen.
        Babi?

    • Ed Vos zegt:

      Wellicht bedoelt u de tactiek TIJDENS de oorlog waarbij Sjahrir zich afzijdig zou houden maar Hatta wel onder 1 hoedje (pura-pura) speelde met de Japanners? Wat er ook waar is van deze veronderstelling. Hoe het ook zij het is niet niks om een beroemde alumi onder de gelederen te hebben daar bij de NEH (nu Erasmus Universiteit). Geldt ook voor Amsterdam waar Sjahrir studeerde. Toch nog Indonesische namen voor Nederlandse gebouwen en/of straten?

  2. Surya Atmadja zegt:

    Alle Indonesische studenten in Nederlands Indie en Nederland die samen hadden gewerkt met Soekarno , of ambtenaren werden bij de 1ste regering zijn voor sommige Nederlanders “collaborateurs” met de Japanners.

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik ken een buitengewoon talentvolle en actieve wetenschappelijk onderzoeker, die veel heeft betekend voor de ontwikkeling van zijn vakgebied. Bij zijn pensionering werd zoals gewoonlijk een voorstel voor een lintje ingediend. Werd afgewezen vanwege zijn actieve deelname aan de NSB.

      • Surya Atmadja zegt:

        Jan A. Somers zegt:
        17 juni 2014 om 5:10 pm
        Ik ken een buitengewoon talentvolle en actieve wetenschappelijk onderzoeker,…
        ——————————————————
        Het gaat hier om de posting van dhr Hoegen.
        Als Hatta al in zo’n negatieve positie werd geplaats , hoe zit het met de andere nationalistenleiders die in Ned.Indie tot de moderaten werden gezien, zelfs ambtenaren waren ?
        En hoe zit het met de vele Indonesische studenten , de leden van Perhimpunan Indonesia die in het verzet kwam tegen Nazi Duitsland.
        Hun offers ( o.a verlies van toekomst/ en leven) zijn volgens verhalen zelfs nog groter dan de andere groepen .
        Die grote groep, 1ste nationalistenleiders hebben samengewerkt met Soekarno .

      • Jan A. Somers zegt:

        Nee, ik maakte een vergelijking van Hatta met een collaborateur in Nederland die ik goed kende. Hier werden ze berecht. Ik ben het niet die Hatta in een negatieve positie heeft geplaatst, daar zat hij al lang in. Sjahrir, die zich steeds had onthouden van samenwerking met de Japanners, was van mening dat de onafhankelijkheid buiten hen om moest worden uitgeroepen en vooral buiten de door de Japanners ingestelde commissie om. Soekarno en Hatta zagen hierin geen voordelen, zij zouden door het Nederlandse gezag toch als collaborateurs worden aangemerkt.

    • Ed Vos zegt:

      Dat klopt Pak Surya Atmadja collaborateurs om tzt een zelfstandig Indonesie bij de Japanners af te dwingen. Collaboratie met de Nazi’s houdt in om (al dan niet als satellietstaat) op te gaan in het 1000-jarig rijk van Hitler en te komen tot de Endlösung der Judenfrage (en die van andere minderheden).

      De Indonesiers leefden na WOII in een droomwereld van een Vrij en gelukkig Indonesie in de toekomst, de (Indische) Nederlanders in een gelukkig vooroorlogs verleden die nog steeds door hen wordt gekoesterd om zichzelf op wankele been te helpen.

      Stelt u deze laatsten de vraag:”heeft u ooit een Indonesier in uw huis als gast of bij u te logeren gevraagd,?”, dan wordt het akelig stil. Zo goed meenden zij het het met hen – die Indonesiers.

      • Ed Vos zegt:

        correctie: ” gelukkig vooroorlogs verleden DAT nog steeds door hen wordt gekoesterd om zichzelf op HET wankele been te helpen. “

  3. Als al deze lange of vele jaren voorbij zijn gevlogen kunnen wij wel vele omstandigheden van toen annaliseren maar uiteindelijk heeft iedere persoonlijkheid een plaats in onze wereldgeshiedenis, sommige triest andere opbouwend. Onze levens waren alsware een kaleidoskoop van kleuren en gebeurtenissen. Al hoewel met veel familie verlies ben ik dankbaar in dat land geboren te zijn.

  4. H.A.Naberman zegt:

    Bedankt heer van Oort. Ik heb die boeken niet tot mijn beschikking.
    Ik heb naar mijn weten nooit iets gelezen over Hatta’s vooroorlogse warme banden met Japan.
    Kan iemand hier iets concreter over schrijven?
    Waar bestonden die banden uit? Is daar ook in de bezettingstijd iets van gebleken??
    Ik ken uiteraard de rol van Hatta in de Japanse tijd.

  5. RLMertens zegt:

    Een zeer opmerkelijke geste om het gebouw naar Moh.Hatta te vernoemen. Aan de andere kant; zeer terecht! Hatta was student geweest, van het Erasmus, die het tot vice president van de Republiek heeft gebracht! In die roerige dagen na 17 Aug.1945, was het door hem opgestelde Indonesisch Manifest 1945 zelfs een handreiking naar Nederland, om tot een vergelijk te komen.
    Helaas,… Nederland was toen Oost Indisch doof.

    • Jan A. Somers zegt:

      Nou zo doof waren we niet hoor. Als in Nederland de collaborateurs worden berecht, zelfs enkele doodstraffen, dan geldt dat in Indië ook. Gelijke monniken, gelijke kappen. Gelijk recht binnen het koninkrijk. Ik heb als alumnus en promotus van de EUR overigens geen moeite met het Hatta-huis,.

      • Surya Atmadja zegt:

        Jan A. Somers zegt:
        20 juni 2014 om 11:52 am

        Nou zo doof waren we niet hoor. Als in Nederland de collaborateurs worden berecht, zelfs enkele doodstraffen, dan geldt dat in Indië ook. Gelijke monniken, gelijke kappen. Gelijk recht binnen het koninkrijk.
        ——————————————————————
        Gelijke monikken , gelijke kappen.
        Sinds wanneer zijn de Indonesiers( toen Nederlandse Onderdaan NIET Nederlander) dezelfde status hebben zoals de Nederlanders(Totoks) .

        God alle jezus nog aan toe, mijn familie kwam uit een zgn nationalistische nest , zij en in het bijzonder mijn ouders hadden samengewerkt met de eerste lichting nationalisten /regering van Soekarno.
        Dus zijn ze volgens bovenstaande definitie ook “collaborateurs” ?
        Oeps , dan heb ik foute ouders?

        Dus hoe noemt men alle ambtenaren, werknemers die tijdens de Duitse bezetting hun werk netjes doen ?
        Zijn ze ook collaborateurs, want door hun inspanningen konden de Duitsers Nederland beter bezetten.
        We hebben hier niet over de NSB-ers of Nederlandse Politie (? )
        Werden ze na het vertrek van de Duitsers vervolgd , ontslagen (bijltjesdag).
        Wel las ik dat er tientallen of mss honderden Nederlandse vrouwen die te intiem omgingen met de bezetters een nieuwe kapsel gekregen.

      • Ed Vos zegt:

        Pak Surya Atmadja wat is goed en wat is fout. Als Indonesier zult u zeker zeggen: Die tijd van de Nederlandse als de Japanse onderdrukking keert nooit meer terug, en dat is maar goed ook. Zo komt alles wel op zijn pootjes terecht. Collaboratie of niet. Als getinte Nederlander staat er anno 2014 in Indonesie geen pemoeda met een bamboe roentjing achter een klapperboom of muurtje je op te wachten.
        Maar in Nederland staat er wellicht iemand klaar met een tube anti-zonnebrandcrème en met de kreet:”He wat ben jij bruin”..
        Ik (moraal)filoseer maar wat.

      • RLMertens zegt:

        Had de onderdrukker van de onderdrukte dan loyaliteit verwacht? Gelijk recht binnen het koninkrijk? Morale nonsens ten top. Of morale naïviteiten?

      • Ed Vos zegt:

        @Heer Mertens, dat de Nederlanders grote moraalridders zijn (waren) en het heel goed voor hadden met de volkeren in de Archipel, blijkt maar weer dat zij in een later stadium hebben geprobeerd de Papoea’s Nederlands te leren. Dat was naast de christelijke religie goed voor hun verheffing (opheffing?) Soekarno daarentegen vond het bahasa Indonesia voor hen het meest geschikte.

        Van de andere kant denk ik maar zo, wanneer NNG een kolonie was gebleven van Nederland en zij daarna de Onafhankelijkheid kreeg, beleefden wij “Surinaamse toestanden” zoals na 1973 en stond daar op een muur in Amsterdam een Wilderiaanse tekst geschreven:
        West-papua krijgt ontwikkelingshulp van Nederland, en Nederland krijgt de Papoea’s..

      • eppeson marawasin zegt:

        @Pak Ed Vos zegt: 21 juni 2014 om 1:37 am@

        — Dag meneer Vos, take it away 😉

        Fijn weekend!

        e.m.

      • Jan A. Somers zegt:

        De berechting van collaborateurs viel niet onder het reguliere strafrecht, het waren bijzondere tribunalen. net zoals bijvoorbeeld in Joegoslavië is gebeurd en nu nog voor diverse Afrikaanse landen. Nu geconcentreerd in Den Haag. Daar vallen alle ingezetenen onder. Ook Duitsers, niet-Nederlanders! Ook de Nederlands onderdanen. Maar naast het recht is er ook het koopmanschap. Buitenlandse studenten zijn meer dan welkom. Misschien komt er in Jakarta ook nog een Lunshuis! Volgens sommigen heeft hij Indonesië vele miljoenen geschonken.
        Ja, in de bevrijdingseuforie hebben de Nederlandse vriendinnen van Duitsers zwaar geleden. Schandalig! Wat te zeggen over de Nederlandse slachtoffers in de Indonesische vrijheidseuforie? Ik buig alleen maar mijn hoofd.

      • RLMertens zegt:

        In die roerige dagen na 1945 waren er ook Nederlanders, die een andere koers voor ogen hadden met de Republiek; wo.De Progressieve Groep 1946 met oa. journalist DMG Koch, drs JHW Veenstra, B v.Tijn(de vader van), prof.Wertheim, JdeKadt.ea Hun oproep was destijds; ‘Voor het kleine Nederland, dat terecht groot gaat op zijn gevoel voor vrijheid en voor recht en dat dit gevoel voor de eeuwen door wist om te zetten in daden, is het weggelegd opnieuw een daad te stellen. Nederland staat voor de keuze, eerlijk en royaal dezelfde gevoelens te erkennen en ter bevredigen voor het miljoenen volk van Indonesië en zich dusdoende de vriendschap van dit volk te verwerven, of klein en benepen te ageren en met tegenzin en met gebruik van argumenten, waarachter ander vermoed kunnen worden, dusdoende wantrouwen inboezemend en vijandschap kwekend!’ -Waarschijnlijk heeft het bestuur van Erasmus, ca 70 jaar na dato, deze oproep alsnog voor ogen gehad. -Met mijn oprechte bewondering voor deze Progressieve Groep, die toe al het besef had, dat wij anders ‘aan de verkeerde kant van de geschiedenis’ zouden staan!

      • RLMertens zegt:

        @Somers; ‘wat te zeggen over de Nederlandse slachtoffers in de Indonesische
        vrijheid euforie?’ Dat is nu juist gebeurd door dat ‘klein en benepen’ reageren van toenmalige verantwoordelijke Nederlandse politici. Uitspraak van min.Klompé na de repatriatie; ‘de Indische Nederlanders werden toen geofferd (geslachtofferd) aan grotere Nederlandse belangen’.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Dat is nu juist gebeurd door dat ‘klein en benepen’ reageren van toenmalige verantwoordelijke Nederlandse politici.” Ik heb geprobeerd beleefd te blijven met het begrip Indonesische vrijheidseuforie. In Soerabaja heb ik weinig van die euforie gemerkt. Ik dacht niet dat roofmoorden/Simpangclub en Werfstraat daaronder kunnen worden gerangschikt. Ook de massamoorden (geen roofmoorden) zoals het Goebengtransport en de dag daarna de kindertjes van der Werff. Gewoon mata gelap. En de Indonesische politie en hergegroepeerde PETA niet gezien. Beide organen bestonden toch echt! Maar voor mij is dat geschiedenis, vandaar dat ik geen problemen heb met het Hattahuis. Net zomin als we in Nederland problemen hebben met Duitsers.

      • RLMertens zegt:

        @Somers; ‘beleefd blijven bij het begrip Indonesische vrijheid euforie’? En dan gelijk daarbij (massa)moorden door het gepeupel benoemen. Hun (Indonesisch)vrijheid ideaal werd gedwarsboomd door het benepen ageren van toenmalige Ned.politici, waardoor ,zoals de Progressieve Groep reeds voorspelde; wantrouwen en vijandschap werd gekweekt. De slachtoffers die toen vielen zijn een gevolg van die Ned. politiek. Reeds in 1945 verscheen in Nederland het boekje van JFH Alb.de la Court (oud dir.HIK Bandoeng); Het vraagstuk Indonesië; ‘In de persoon van ir.Soekarno heeft de Nederlandse regering zich een verklaarde vijandschap geschapen, van wie het te betreuren, maar niet onbegrijpelijk is, dat hij zich aan Japanse zijde heeft gesteld. Het zou onjuist zijn als zeker aan te nemen, dat Indonesiërs eensgezind de weerkomst van de Nederlanders zal toejuichen’.Geschiedenis is niet alleen gruwelijke feiten aankaarten om zodoende de werkelijke schuldvraag te verdoezelen. Dit conflict heeft duizenden Ned. en meer dan honderd duizenden Indon.slachtoffers gemaakt! Zoals eerder gememoreerd; De Brittten gingen in 1947 met een parade uit India en Ned. startte ‘de 1e poltionele actie’!

      • Ed Vos zegt:

        “De Brittten gingen in 1947 met een parade uit India en Ned. startte ‘de 1e poltionele actie’!

        Hr. Mertens, zo’n Brits-Indier die bvb in Surabaya vocht, zou hij mischien niet denken “Why should I fight (and die) for the Dutch?” De Britten hadden hun lesje inmiddels al geleerd. De Nederlanders zagen twee economische levensaders afgeknepen, Rotterdam en Indie en streden rustig door pecunia causa . Het was een keuze tussen de Marshallhulp of het behoud van Indie. Men koos voor het laatste.

      • Jan A. Somers zegt:

        “waren er ook Nederlanders, die een andere koers voor ogen hadden” Dat komt gelukkig toch elke dag voor? Dat kan in een democratie. Ik lees namen als Wilders, Roemer enz. Die willen toch ook wat anders? Ook in het Indonesische parlement wilden sommigen iets anders, wanneer krijgen we daar een overzicht van (hoeft voor mij niet)?. En het Indonesische leger deed allen wat het zelf wilde. Wat er gebeurt is geschiedenis, de rest is niet zo belangrijk. Alleen geschikt voor de Handelingen (die niemand meer leest).

      • Ed Vos zegt:

        Jan A. Somers zegt:
        24 juni 2014 om 11:38 am
        “waren er ook Nederlanders, die een andere koers voor ogen hadden” Dat komt gelukkig toch elke dag voor? Dat kan in een democratie. Ik lees namen als Wilders, Roemer enz. Die willen toch ook wat anders? Ook in het Indonesische parlement wilden sommigen iets anders, wanneer krijgen we daar een overzicht van (hoeft voor mij niet)?. En het Indonesische leger deed allen wat het zelf wilde. Wat er gebeurt is geschiedenis, de rest is niet zo belangrijk. Alleen geschikt voor de Handelingen (die niemand meer leest). ‘”

        Tja Pak Jan, wat moeten wij hierop nu inbrengen? Het sluit als een bus.

        En zo wordt alles , in weerwil van gevoelens en sterke emoties, GESCHIEDENIS. Indie en Indisch = GESCHIEDENIS.
        Historie en historisch, zoals de Nederlandse Gulden.

        Maar houdt u wel rekening met het feit dat er een aantal zijn die de gulden weer willen terughebben.

        Ik vond recent nog twee haast gloednieuwe briefjes van tien gulden
        Ik dacht: Leuk, das war Einmal.
        Leuk om weer in gedachten terug te gaan naar vroeger, toen alles veel en veel beter was, en de Nederlandse maatschappij harmonisch. Toch. 😉

      • RLMertens zegt:

        @Somers. Geschiedenis is ook….willen weten wat werkelijk is gebeurd, of te wel waarheidsvinding!

      • eppeson marawasin zegt:

        @Tja Pak Jan, wat moeten wij hierop nu inbrengen? Het sluit als een bus.@

        — Met bovenstaande concluderende constatering van Pak Vos op de bijdrage van meneer Somers ben ik het ook eens.

        Geschiedenis als waarheidsvinding, te mooi om waar te zijn. Als er twee partijen tegenover elkaar staan, dan heb je op zijn minst al twee joekels van eigen waarheden, waarbij de andere waarheid als vanzelfsprekend tot onwaarheid atau leugen verword. Geschiedenis als selectieve geheugenverlies, zeg maar …

        De Republik Indonesia doet er dus goed aan om niet aan een dood paard te (willen) trekken. Daarom boeren* ze ook zo goed. Dat laat verder onverlet dat het iedereen vrij staat om in Nederland te vinden wat-ie wil vinden. Waarom ook niet?

        Tot nu toe heeft de Nederlander Louis van Gaal gelijk en op de Molukken zijn ze daar maar wat blij mee. Geschiedenis -welke ook alweer precies- … ach de ene keer schud ik mijn hoofd en een andere keer buig ik mijn hoofd. Ik blijf per saldo tweede generatie.

        *macro-economisch gezien dan hè …;)

        e.m.

      • Jan A. Somers zegt:

        En vergeet vooral niet al die ‘eigen kleine oorlogen’. Vreemd genoeg zijn dat de echte ‘waarheden’. En wat ze bijzonder goed doen: zij houden de toen heersende chaos goed in stand.

      • RLMertens zegt:

        Geschiedenis, de feiten, de ware toedracht, en …..’er staat een Hatta huis in Nederland!’
        Inderdaad, nu is gelijk recht binnen het koninkrijk.
        (ik denk niet dat er nu ergens in Indonesië een gebouw… etc.)

      • Jan A. Somers zegt:

        Ja, kunnen we meer studenten uit Indonesië aantrekken. Vinden de universiteiten leuk. Brengt geld binnen.

      • Ed Vos zegt:

        Jan A. Somers zegt:
        25 juni 2014 om 12:14 pm
        Ja, kunnen we meer studenten uit Indonesië aantrekken. Vinden de universiteiten leuk. Brengt geld binnen.”

        De Indonesische jongeren kennende vinden zij dat ook best leuk – uiteraard stimuleren met studiebeurs. Kunnen zij zeggen dat zij in het buitenland zijn geweest en hebben gestudeerd in de negara penjajah/ maju.

        Overigens staat er in JKRT en Huis vernoemd naar ene Desiderius.

      • Jan A. Somers zegt:

        Het Erasmushuis in Jakarta is de culturele afdeling van de Nederlandse ambassade. Van dit soort (Nederlandse) instellingen zijn er maar een stuk of drie in de wereld.

      • Ed Vos zegt:

        Om terug te komen – heel kort maar – op dit onderwerp papoea’s. Kleurrijk volk die papoea’s, Ik zie ze ook vrolijk rondlopen in Salatiga (studenten van de Universitas Satca Wacana)

        Ik weet niet hoeveel honderden stammen daar rondlopen. Los van de vraag wat Soekarno zelf van plan was met het voormalige NNG: wat zouden de Nederlanders dan met de papoea’s gedaan hebben, behalve hen in reservaten te stoppen zoals in de USA gebeurd is met de Indianen (die ook bestonden uit verschillende elkaar beconcurrerende stammen )?

        West-Papua is de zoveelste tijdbom die Nederland daar plaatste om Soekarno maar flink dwars te zitten en die tikkende wordt gehouden door de steun aan het (ook weer onderling verdeelde) OPM door oud-Indie gangers/veteranen.
        Neem me niet kwalijk zeg.

        Die provincie wordt momenteel bezet door grote buitenlandse (Amerikaanse) ondernemingen die grote winsten maken en daarnaast het milieu behoorlijk verknallen.
        Die ondernemingen krijg je daar moeilijk uit, tenzij de Indonesische regering eens nadenkt over de toekomstige status van die provincie . Maar dat gebeurt wel, vermitst presidentskandidaat Prabow niet aan de macht komt.
        Overigens is dit mijn persoonlijke mening.

      • Nel Muller-Koster zegt:

        U weet niet wat U zegt mijnheer Somers, Nederlanders kunnen zo doof als een kwarten zijn. U kent de omstandigheden niet, het land niet, de mensen, de cultuur niet, U bent een echte Nederlander met het Nederlandse Zwart en Wit die behoorlijk kortzichtig kunnen zijn zoals menigeen heeft ‘mogen’ ondervinden. Wij overleefden mede dankzij de Heren Hatta en Sjahir die hun personeel boodschappen voor ons lieten doen op de Pasar, verboden terrein voor Indische Nederlanders want Indonesiërs mochten niet aan ons verkopen. In Indië/Indonesië bestaat er geen Zwart/ Wit behalve als je mata gelap bent, ze leven met grijzen, het hele scala ven grijzen. Zoals U wellicht merkt ben ik kwaad over Uw zo weinig genuanceerde en in mijn ogen zelfs domme opmerking.

      • Jan A. Somers zegt:

        Nel Muller-Koster zegt: “U kent de omstandigheden niet, het land niet, de mensen, de cultuur niet” Hè hè, eindelijk iemand die echt boos op me is geworden. Niet erg hoor, mensen zijn vaak gewend andere mensen in een hokje te stoppen. Voortaan wel even nagaan welk hokje voor mij geschikt zou zijn.

    • RLMertens zegt:

      @Vos; ….men koos voor het laatste’. Inderdaad na al die ellende en vergeefse slachtoffers! En dan nog jaren later de werkelijke schuldvraag (bersiap en vervolg) toeschrijven aan dat gepeupel. Want @somers ‘had geen politie of Peta gezien’ dehalve insinuerend, dat de Republiek instemde met deze moordpartij. -Deze moordpartij; bersiap werd uitgelokt,door ontkenning van het zelfbeschikkingsrecht! en notabene pamfletten boven Soerabaja uitgestrooid; ‘zich rustig te houden en Japanse orders op te volgen!’. En…om de Britten ertoe over te halen hard in te grijpen!

      • Jan A. Somers zegt:

        “insinuerend, dat de Republiek instemde met deze moordpartij.” Ik wist niet dat ik dat heb geschreven. Ik dacht alleen dat de Republiek verantwoordelijk was voor alle ingezetenen in het gebied ‘under effective control’. Ik heb bij die moordpartijen overigens het woord ‘zelfbeschikkingsrecht’ nooit gehoord. Ik denk ook niet dat dat de bedoeling was van die lui. Ik hoor nu ook pas voor het eerst dat de Britten door Nederlanders waren over te halen hard in te grijpen. Ik ben die Britten overigens heel erg dankbaar voor dat ingrijpen. Als dank mogen zij overigens niet worden herdacht op 15 augustus a.s.. En de Japanners hadden bij de Japanse capitulatie van de Amerikanen/Engelsen opdracht gekregen rust en orde te handhaven, een standaard clausule, dat was geen Nederlandse uitvinding. Hr. Buitenzorg, sorry dat ik me weer zo off topic heb laten verleiden.

  6. Ælle zegt:

    Ik zag net, alert na een goede nachtrust, dat de typo ook mee gekopiëerd werd in de regel dat begint met Als eerbetoon … .in de tweede paragraaf. Dank u wel. Wat betreft het eerbetoon aan Hatta zeg ik: Eer aan wie eer toekomt uit de brief aan de Romeinen hoofdstuk 13 vers 7b. Niemand heeft geprotesteerd. Ik hoorde als kind mijn Moeder, die politiek zeer geëngageerd was, zijn naam noemen, maar ik was te klein om te begrijpen waarover ze sprak. Ik zoek mijn heil bij de Allerhoogste (Psalm 91).

  7. Surya Atmadja zegt:

    Ed Vos zegt:
    25 juni 2014 om 1:53 pm
    De Indonesische jongeren kennende vinden zij dat ook best leuk – uiteraard stimuleren met studiebeurs. Kunnen zij zeggen dat zij in het buitenland zijn geweest en hebben gestudeerd in de negara penjajah/ maju.
    —————————————————————————————-
    Ik denk niet dat Indonesische jongeren als ze eigen keuze mag maken Nederland als de eerste drie keuzelanden zal kiezen.
    In feite kwam Nld als nr 8 van de top 10 buitenlandse studie.Engeland zit op nr 7 .
    Nr 9 is Egypte en nr 10 is China(cijfer 2012) .

    • Ed Vos zegt:

      Meer promoten dan onze negara kencir angin, van bloembollen, van Vincent van Gogh en een multicultureel nationaal elftal en niet als het land van excuses, claims en intolerantie 😉 Dat was in de jaren 60/70 van de vorige eeuw wel anders. Aan de winters zal het niet liggen.

  8. Surya Atmadja zegt:

    Juist in mijn tijd (kwam begin 1968 in Nld) voelden velen nog steeds aangetrokken om in Delft te studeren.
    Ik werd gelijk geadviseerd om naar T.H Eindhoven studierrichting Bedrijfskunde omdat mijn math.(dif/intregal-calculus) erg zwak is .
    Na 1 semester ben ik gestopt .
    Mijn laatste jaar SMA beta (Pasti) had ik min of meer op straat doorgebracht, tijdens de scholieren/studenten demonstratie 1965-1966.
    We waren 6 maanden te laat met de eindexamen, en mijn toelatingsexamen voor I.T.B/U.I Teknik was studieeen ramp geweest.

Plaats een reactie