Nederlands-Indisch museum geopend, want ‘geloofd worden is heel belangrijk’

Het moet een ontmoetingsplek worden, informatie bieden en een plaats zijn om te herinneren. Aan wat zich in Nederlands-Indië afspeelde sinds de kolonisatie en het einde daarvan in 1949 – waarna ongelijkheid voor veel mensen bleef bestaan. De bewogen geschiedenis van Nederlands-Indië verdiende een eigen plek en die is er nu: vandaag is het Museum Sophiahof in Den Haag officieel geopend door koning Willem-Alexander.

Koning Willem-Alexander bij de opening van Museum Sophiahof

In het museum staan de culturele en historische erfenis van Nederlands-Indië centraal. Volgens de organisatie hebben twee miljoen mensen in Nederland een verbinding met de voormalige kolonie. Voor hen, maar ook voor alle andere geïnteresseerden besloot het kabinet in 2015 dat de geschiedenis van Nederlands-Indië zo goed mogelijk behouden moet blijven.

Het museum is daar de uitwerking van. De uitvoering is in handen van vijf organisaties die ook in het pand gehuisvest zijn: het Indisch Herinneringscentrum, het Moluks Historisch Museum, het Indisch Platform, Pelita en Nationale Herdenking 15 Augustus 1945.

Silfraire Delhaye van het Indisch Platform noemt het belangrijk dat de Nederlands-Indische gemeenschap nu een plek heeft om terecht te kunnen. “Om meer te weten te komen over hoe het toen is geweest, maar ook over hoe het nu verder moet. Want velen vragen zich af: wat waren onze roots in Nederlands-Indië?”

Al honderden mensen met een achtergrond in Nederlands-Indië hebben de afgelopen week een bezoek gebracht aan het museum, zei Yvonne van Genugten van het Indisch Herinneringscentrum gisteren in het radioprogramma Met het Oog op Morgen. “Je ziet dat deze mensen ontzettend blij zijn dat er nu een nationale plek is, waar aandacht wordt gegeven aan hun geschiedenis en aan hun verhaal.”

Verzet in Nederlands-Indië

De openingstentoonstelling van het museum gaat over het verzet in Nederlands-Indië. Dat ook hier fel verzet werd gepleegd tegen de bezetters is in Nederland niet zo bekend. “We tonen verschillende perspectieven: dus niet alleen het verzet tegen Japan, maar ook het verzet tegen Nederland”, aldus historicus Ron Habiboe gisteren in Met het Oog op Morgen. Habiboe was betrokken bij het opstellen van de tentoonstelling.

“Veel verhalen zijn in huiskamers gebleven, maar die willen we nu naar buiten brengen”, zegt hij. Als voorbeeld noemt hij het verhaal van een Molukse vroedvrouw. In het standaardwerk over de oorlogsjaren van historicus Loe de Jong wordt die vrouw ook genoemd, als boodschapper. “Vanuit Nederlands perspectief is dat voldoende informatie, maar mensen uit voormalig Nederlands-Indië willen meer weten: wie was zij? En ben ik misschien familie van haar?”

‘Excuses! Erkenning!’

Sommigen zien Museum Sophiahof als een gedeeltelijke erkenning van het leed dat Nederland de bevolking van Nederlands-Indië heeft aangedaan. Maar voor sommigen gaat dat lang niet ver genoeg. Daarom was de opening niet alleen maar feestelijk: er werd ook gedemonstreerd.

“Excuses! Erkenning! Compensatie oorlogsschade!”, klonk het op het moment dat de demonstranten de koning en de pers zagen. Koning Willem-Alexander kwam na de opening naar hen toe. “Ik sta hier om te luisteren naar uw verhalen, van de nabestaanden die het zelf niet meegemaakt hebben, maar het wel meedragen”, zei hij.

De pijn zit hem voor de demonstranten onder andere in het deels uitblijven van compensatie voor de voormalige militairen en ambtenaren die in de kolonie hebben gevochten tijdens de Japanse bezetting. Zij kregen destijds geen salaris. Sommige nabestaanden strijden nog altijd in de rechtszaal voor genoegdoening.

Maar de pijn zit hem ook in het gevoel dat er geen erkenning is voor het leed dat er was. Die ervaring hebben veel van de honderdduizenden mensen die na de Tweede Wereldoorlog vanuit Indië, al dan niet gedwongen, in Nederland kwamen wonen.

“Als men naar Nederland kwam, dan vroegen mensen: ‘Welk leed? Het is daar niet koud, jullie hebben fruit om te eten'”, zegt Silfraire Delhaye van het Indisch Platform. “Daarmee werd de pijn die mensen tijdens de oorlogsjaren hadden geleden, niet erkend. Geloofd worden is heel belangrijk, zeker voor de oudere generatie, maar dat werkt ook door naar latere generaties.”

Peggy Stein, die namens de demonstranten het woord voert, zegt achteraf dat ze kon waarderen dat de koning het gesprek aanging. “Het helpt de mensen, die hier eigenlijk voor 50.000 mensen staan, om het verhaal te vertellen. Je ziet dat deze koning een warm hart heeft en ernaartoe stapt. Dat had hij niet hoeven doen, maar hij doet het toch. Ik denk dat hij een bruggenbouwer is.”

‘Ze praten liever niet’

Het gesprek aangaan en herinneringen ophalen, hoe pijnlijk ze ook mogen zijn, daar moet het museum voor gaan dienen. Dat is zeker niet alleen bedoeld voor de inmiddels hoogbejaarde mensen die de gruwelen in Nederlands-Indië of daarna nog als volwassenen hebben meegemaakt, maar ook voor hun kinderen en de kinderen daarna, de derde generatie.

Steffie de Haan hoort bij die derde generatie Nederlanders met wortels in Nederlands-Indië. “De verhalen van mijn ouders komen nu pas”, vertelt ze bij de opening van het museum. “Ze praten er liever niet over, want het is te pijnlijk. Ze zijn destijds verplicht naar Nederland gekomen en hier allesbehalve hartelijk onthaald.”

Dat werkt door, ook naar De Haan. “Wij dragen dat verdriet ook, maar wel op een andere manier. We hebben het niet zelf meegemaakt, maar horen wel de verhalen. Mijn oom vertelde hoe hij op weg naar school werd bekogeld. Mijn familie moest hier verplicht heen en werd in een kamp gezet, het gezin werd uit elkaar getrokken. Je voelt daardoor een bepaald wantrouwen tegenover de overheid.”

Zichtbaar geëmotioneerd zegt ze blij te zijn dat het museum er nu is. “Het is simpelweg de erkenning dat het leed is gebeurd. Dat het niet meer ontkend wordt, dat het békend wordt voor heel Nederland. Dat heelt de wond een beetje.”

 

 

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op www.nos.nl, 27 juni 2018

Dit bericht werd geplaatst in 9. Java Post. Bookmark de permalink .

106 reacties op Nederlands-Indisch museum geopend, want ‘geloofd worden is heel belangrijk’

  1. j.w.hoegen. zegt:

    de waarheid over de laatste 4 maanden op Java , wordt niet verteld .

  2. Toby zegt:

    Dat die Silfraire Delhaye hier een podium kreeg is voor mij onvoorstelbaar en bovendien heel pijnlijk, hij heeft de mensen waar hij over zegt te praten al jaren in de steek gelaten en in de kou laten staan, wij hebben nu een nieuw platform en dat is Indisch Platform 2.0, die doen alles voor deze mensen niet ter meerdere glorie van hunzelf

  3. kakipanah46 zegt:

    Is hiermee de Indische Ereschuld dan vereffend ??

  4. Els Nieuwenhuis zegt:

    In dit verhaal mis ik dat de expositie de strijd van de Indonesiërs tegen de Nederlanders – let wel: waarbij aan (Indisch) Nederlandse kant zeer veel doden en gewonden te betreuren waren – gelijk is gesteld met het enerzijds verzet en anderzijds het verzet dat is gevoerd tegen de As-mogendheden. Ik vind dat nogal wat. Zeer ongepast zelfs. Het is alsof de (Indische) Nederlanders – nota bene in hun eigen museum – nog even een trap na moeten krijgen. Onbegrijpelijk dat niemand hier wat van zegt.

  5. ellen zegt:

    http://www.federatie-indo.nl/19-06-25/

    De Federatie indische Nederlanders (FIN) heeft hiertegen geageerd. “Het Museum Sophiahof is bedoeld als Indische pleisterplek, maar in plaats daarvan wordt een Indonesische kijk op de geschiedenis gepropageerd.” Maar het Sophiahof is een museum. Een museum heeft de taak om de historische feiten – zo objectief mogelijk – te tonen, en niet weg te laten.

    • R Geenen zegt:

      Maar dat is toch de trend in Nederland, het verheerlijken van dat aziatisch land. Indonesisch praten, namen op toko’s, restaurants, Tehuizen, sarong kebaya, batik blouses, Indonesische ambassadeur bij de opening van Sophiahof.

      • Jan A. Somers zegt:

        Indonesische ambassadeur? Maar dat is wel de helft van je Indisch-zijn.

      • R Geenen zegt:

        Wat heeft de huidige Indonesische Ambassadeur nu met mijn Indische afkomst te maken? Of komt het door die bersiap? Mag niet te veel over staan? Politiek? Schei toch uit.

      • Jan A. Somers zegt:

        “mijn Indische afkomst” ligt voor een belangrijk deel in het land waar die ambassadeur de vertegenwoordiger van is. Dat is diplomatieke gewoonte, fatsoen, heeft niets met bersiap te maken. Overigens een land dat vol met mijn herkenningen is. En een Indonesische hoogleraar was secretaris van mijn promotiecommissie.

      • R Geenen zegt:

        @@“mijn Indische afkomst” ligt voor een belangrijk deel in het land waar die ambassadeur de vertegenwoordiger van is. @@
        Uw en mijn afkomst lag in het voormalig Nederlands Indie en dat land bestaat niet meer.

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @Jan A. Somers: ““mijn Indische afkomst” ligt voor een belangrijk deel in het land waar die ambassadeur de vertegenwoordiger van is”

        De ambassadeur is juist de vertegenwoordiger van het land dat de Indische gemeenschap heeft verbannen. Wat een rare opmerking weer zeg

      • Jan A. Somers zegt:

        Jammer dat jullie het verschil tussen land en staat niet kennen. Hoeft ook niet hoor, als ik het in mijn werk maar weet.

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @Jan A. Somers: “Jammer dat jullie het verschil tussen land en staat niet kennen.”

        Uw betoog rammelt. U verwijt enerzijds dat het verschil tussen land en staat niet wordt gemaakt, maar anderzijds stelt u dat de Indonesische ambassadeur de vertegenwoordiger is van het land waar onze Indische afkomst ligt. Daarmee lijkt uzelf weinig onderscheid te maken tussen land en staat. Uw invulling van Indische afkomst is daarenboven apart. Het gaat bij het Indische immers om de gemixte en diverse Indo-Europese achtergrond.

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        *aanvulling laatste zin: precies hetgeen waarvoor wij in Nederlands-Indië zijn vervolgd.

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        *aanvulling op laatste zin: precies hetgeen waarvoor onze gemeenschap is vervolgd in voormalig Nederlands-Indië.

      • Jan A. Somers zegt:

        “weinig onderscheid te maken tussen land en staat.” Ik ben geboren in het land Nederlandsch-Indië. Dat land is uit het Koninkrijk der Nederlanden gelicht en de staat Indonesië geworden, waarvan de ambassadeur de vertegenwoordiger is.
        “invulling van Indische afkomst is daarenboven apart.” Klopt, het is mijn Madoerese grootmoeder, niet de uwe.

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @Jan A. Somers:

        Leest u aub uw reacties mbt land, staat en de kritiek op de aanwezigheid van de Indonesische ambassadeur er op nog eens op na. Deze zijn allesbehalve coherent. Ofwel u snapt het niet, ofwel u ben hier doelbewust een rookgordijn aan het creëren terwijl uzelf anderen de maat neemt.

    • Bill Zitman zegt:

      Ellen heeft volkomen gelijk. Het museum Sophiahof heeft verantwoording op zich genomen om historische feiten zo goed mogelijk te weerklinken en hebben voor diverse redenen als openings-tentoonstelling “Vechten voor Vrijheid. De vele gezichten van verzet” gekozen, met een looptijd van enkele maanden.
      Met deze aankondiging en topic in mijn gedachten ging ik daar naar toe en was niet teleurgesteld. Het was precies zoals het museum had aangekondigd en vanaf het binnenlopen werd ik meteen weer ingenomen met mijn eigen ervaringen en belevenissen – zelfs de Bandoeng confrontatie van Raymond Westerling in Januari 1950 werd beschreven als een toentertijd vorm van verzet tegen de nieuwe Indonesische overmacht.
      Voor dezen die aan de Bersiap situatie meer waarde hechten – wie weet of een van de volgende tentoonstellingen dit topic in deze prachtige Indische Pleisterplek voor ons niet of wel in detail tentoongesteld zou worden, maar het zou ten opzichte van de diplomatieke samenwerking met het huidige Indonesië wel onverantwoordelijk geweest zijn om daarmee te beginnen en ik denk niet dat jullie Koning zichzelf dan had aangesteld om het museum daarmee te openen.
      Volg het advies van Indisch4ever en ga daar eerst even kijken voordat je wildeweg oordelen gaat maken. En vooral, lees goed vooruit de aankondigingen voor wat topic je daar naar toe gaat.

    • R. Dijkman zegt:

      Ellen slaat de plank hier behoorlijk mis, om over meneer Zitman nog maar te zwijgen. Inderdaad, een museum moet de geschiedkundige feiten zo object mogelijk tonen. Tegen dat licht is het extra frappant dat de Indonesische strijd nu wordt gekwalificeerd als ‘verzet’, terwijl het zich het best laat omschrijven als genocide. Waarom wij Indischen altijd zo makkelijk over ons laten heenlopen is mij een raadsel. Al die bobo’s zijn geen knip voor de neus waard met hun verraad aan hun eigen geschiedenis en roots.

      • Bill Zitman zegt:

        Meneer Dijkman, U hoeft over mij niet te zwijgen – zeg maar rustig wat U over mij op uw lever heeft. Maar als U de Bersiap in volle glorie wild herleven, zou U nu ook naar het Westfries Museum in Hoorn kunnen gaan. Daar is het bloed van onze Bersiap slachtoffers nog niet droog.
        Het Westfries Museum opende hun expositie “Depok, de droom van Cornelis Chastelein” verleden week dáár met “deskundige” verhalen over eeuwen geleden vrijgelaten slaven, waarvan een aantal van hun nazaten gedurende Bersiap om het leven kwamen, omdat ze pro-Nederlands, maar vooral (volgens deze “deskundigen”) Christenen waren.
        Wanneer U daar geweest bent, de heel mooie beelden bekeken heeft, het bijgaande boek gelezen heeft en het zelf verwerkt heeft, zou ik graag uw reactie daarover willen lezen.

  6. Els Nieuwenhuis zegt:

    Een doorwrocht protest van de heer Moll. Ik kan mij daarin volledig vinden. Met uw stelling ben ik het overigens oneens, Ellen. Het museum is een Indisch museum en het gevolg van de ‘collectieve erkenning van de Nederlands-Indische gemeenschap’, wat dat ook zijn mag. In de eerste plaats dient daar dus de Indische geschiedenis te worden belicht. Vanuit Indisch perspectief is de massamoord op (Indische) Nederlanders absoluut geen verzet. Ook objectief bezien valt deze slachtpartij op onschuldige burgers overigens niet gelijk te stellen aan verzet. Ik ben benieuwd wie hier verantwoordelijk voor is.

    • RLMertens zegt:

      @ElsNieuwenhuis; ‘niet gelijk te stellen aan verzet etc.’- Waarom niet? Door; geen zefbeschikkingsrecht=geen merdeka toe te kennen/erkennen!, provocaties; Soekarno; de collaborateur ea. voor het gerecht te brengen etc. ontstond toch geen jubel stemming onder Indonesiërs? Het begon al bij het hijsen van onze driekleur op het voormalige koloniale bolwerk; Oranje hotel te Soerabaja,sept.1945. Waarbij vervolgens de blauwe baan, onder gejoel/gefuit van honderden Indonesiërs, werd afgescheurd.( nu pronkend als schilderij in het hotel te zien) Geen daad van verzet? Of het was voor hen een verzetje?
      note; elk gevolg heeft een oorzaak/reden! Zomaar bersiap ellende, zonder een oorzaak (een gezagsvacuum?) is onzin!

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @RLMertsen: dat kan allemaal wel zo zijn, maar u hebt het over het hoe en waarom, terwijl het hier gaat om de historische misdaden die de Indonesiërs gedurende de Bersiap hebben begaan. De massamoord op (Indische) Nederlanders kan onder geen beding verzet worden genoemd, zeker niet vanuit Indisch perspectief.

        Uw opmerkingen dienaangaande raken hier dan ook kant noch wal. Los daarvan moet ik bekennen dat ik buitengewoon veel moeite heb met uw benadering. Geweld tegen onschuldige burgers is onder geen enkel beding te rechtvaardigen. Ik begrijp niet dat u, als nota bene Indisch man, iets dergelijks durft te betogen

        Hoe ziet u lijn van redeneren er eigenlijk uit met betrekking tot de Politionele Acties?

      • Arthur Olive zegt:

        “Hoe ziet uw lijn van redenering er eigenlijk uit met betrekking tot de Politionele Acties?’

        Here gaan we weer. Fasten your seat belts!

      • Jan A. Somers zegt:

        “Fasten your seat belts!” Zo’n waarschuwing is niet eens nodig. Komt vanzelf. Ik moet daarbij denken aan de voorstelling die ze in Zeeland over Den Haag hebben: Ze doen daar niks voor ons, en als ze iets doen, doen ze dat dan ook nog verkeerd. Herkenbaar heh?

      • RLMertens zegt:

        @ElsNieuwenhuis; ‘kant noch wal etc.’- Inderdaad moord op onschuldige mensen is moord!
        Maar over het waarom/waardoor lijkt mij meer intersannter/waardevoller. Om vooral; van wat geschied(!)is te kunnen verwerken! -U praat over Indisch perspectief. Bekijk het vanuit Nederlands perpectief; wij werden geslachtofferd voor Nederlandse belangen! De herbezetting van Indië, de kurk waarop Nederland drijft. Ons Indisch perspectief (als die bestond)telde helemaal niet.

      • Arthur Olive zegt:

        “Inderdaad moord op onschuldige mensen is moord! Maar over het waarom/waardoor lijkt mij meer interesanter/waardevoller.”

        Ach ja, dat zal die Jood Adolf Eichmann ook wel hebben gedacht voordat hij werd opgehangen voor zijn bijdrage aan de Holocaust. Die Joden waren toch de oorzaak voor het verlies van Duitsland in de eerste wereld oorlog.

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @RLMertens: “Bekijk het vanuit Nederlands perpectief; wij werden geslachtofferd voor Nederlandse belangen! De herbezetting van Indië, de kurk waarop Nederland drijft. Ons Indisch perspectief (als die bestond)telde helemaal niet.”

        Wat een nonsens. Het Indisch perspectief telde wel degelijk. Daarvoor hebben ruim 6800 Nederlandse soldaten tijdens de Politionele Acties hun leven gegeven. Zonder hen zou ik – en misschien u ook – er niet zijn geweest. De offers die voor ons zijn gemaakt te plaatsen in het frame van ‘herbezetting’ is misschien wel populair, het is alleen niet de waarheid. Uw kortzichtigheid schokt mij.

      • Jan A. Somers zegt:

        “de kurk waarop Nederland drijft.” U loopt wel achter hoor.

      • RLMertens zegt:

        @ElsNieuwenhuis; ‘ hun leven gegeven etc.’- Met als resultaat……. toch merdeka!

      • R. Dijkman zegt:

        @RLMertens: “Met als resultaat……. toch merdeka!”

        Zeker, maar ook minder doden. Als het aan de Indonesiërs had gelegen waren wij tot de laatste man aan de bamboestok geregen. Nederland stak daar met succes een stokje voor. Daar ben ik al die dappere militairen toch zeer dankbaar voor.

      • R.L.Mertens zegt:

        @RDijkman; ‘ook minder doden etc.’- Een gevoerde oorlog, tegen beter weten in. Tegen een VN wereldforum in. Waarvoor stierven zij eigenlijk? Toen ik met gezin in 1980 bezocht en op verzoek van een KL’er meeging naar een kerkhof/Semarang waar zijn maat ruste, liet deze een hartgrondig gvd horen met ; waarom/waarvoor? -Om maar te zwijgen over meer dan 200.000 Indonesische slachtoffers, althans volgens Nederlandse telling. Hatta ; meer dan 500.000! Het grotendeels burger slachtoffers! Een goed uitgedoste leger- zee- en luchtmacht tegen ….armoedig bewapende jongelingen( zie de foto’s!), die niets anders voor ogen dan vrijheid/merdeka! Na 300 jaar!

      • R.L.Mertens zegt:

        @arthurOlive; ‘die Jood Adolf Eichman etc’ – Nooit geweten, dat hij een Jood was. En dat de Joden ook in 1e wereldoorlog actief waren geweest. Tropenkolder? Malaria tropica!

      • R.L.Mertens zegt:

        @ElsNieuwenhuis;’massa moord etc.’- Uitgelokt door Nederland’s beleid/provocaties; geen gesprek met de republiek/ Boeng, de collaborateur(?), voor het tribunaal brengen etc. Uitlokken; Al 300 jaar de beproefde tactiek; JP.Coen; Jacatra,Banda, vHeutz/Colijn; Atjeh,Lombok, Bali etc.- zie Ten Hage; 500 koloniale oorlogen. Hoeveel slachtoffers? Historische misdaden. Of voor U helden daden? Hard terugslaan met met een goed bewapende overmacht. Pacificeren= vrede brengen; opdat ze de zegeningen van ons bestuur kunnen ervaren. Nou, dat is dan ook geschied met ons Nederlandsch Indië. Tot 1945….

      • Arthur Olive zegt:

        @ RL Mertens; Tropenkolder? Malaria tropica!
        Ja dat kan het best zijn als men het waarom/waardoor van de Bersiap meer interesanter vind dan de moorden op onschuldige mensen.
        Voor Hitler was het ook meer intersanter om de Joden, Marxists en Bolshevics te beschuldigen voor het verlies van Duitsland in de eerste wereld oorlog.
        Het waren de “November Crimenelen” van de Weimar Republiek.
        Dat was het waarom/waardoor voor hem om de Joden te moorden.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Hatta ; meer dan 500.000!” Soeharto 1,5 miljoen doden.

      • R.L.Mertens zegt:

        @JASomers; ‘en Soeharto; 1,5 miljoen etc.’- ‘beter door je eigen bangsa gedood worden dan door die belanda’s’, zei een betjak kerel.

      • Jan A. Somers zegt:

        “beter door je eigen bangsa gedood worden” Onze Indonesische ploegbaas bij het lichamen bergen zei: Dooien zijn ook mensen.

    • Indisch4ever zegt:

      Deze expositie is onder verantwoordelijkheid van het Indisch Herinneringscentrum en het Moluks Historisch Museum. Het lijkt me niet dat zij het excessief geweld tegen burgers willen goedpraten of bagatelliseren.
      Ga eerst die expositie zien en oordeel dan pas.

      Dit staat op de website van Museum Sophiahof :
      “..
      maar er waren ook mensen die kansen zagen om Nederlands-Indië te bevrijden van de koloniale overheersing. In de tentoonstelling wordt dat ook gezien als een vorm van verzet.
      ..”

      https://www.museumsophiahof.nl/wat-er-te-doen/tentoonstelling-vechten-voor-vrijheid
      Bedoelen ze daarmee de activiteiten van het Indonesisch nationalisme onder de Japanse bezetting?
      Dan is dat idd verzet te noemen tegen de weggejaagde Nederlandse dictatuur.
      Je kunt het ook collaboratie noemen .
      Zelfs de moordpartijen van Indonesische opgefokte jongeren kun je verzet noemen.
      Maar hoe wordt dat in de expositie uitgebeeld?

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        Vreemde reactie, meneer/mevrouw Indisch4ever. De promotie is fout. De uitleg is fout. Hoe er vervolgens invulling aan wordt gegeven is niet van belang. Dit is gewoon fout. Wie dat niet aanvoelt heeft weinig feeling met het Indische. De mensen die dit hebben verzonnen moeten hun conclusies trekken. Dit kan gewoon niet. En dan ook nog de Indonesische ambassadeur uitnodigen. Iedereen moet maar dansen rondom de Meiboom. Deze inclusiviteitsdrammerij maakt meer kapot dan ons lief is. Geen wonder dat onze jongelui niet meer weet waar de geschiedenis ons vandaan heeft gebracht en wat onze ouders hebben moeten doorstaan. Dit soort ontwikkelingen beangstigen mij.

      • R Geenen zegt:

        @Zelfs de moordpartijen van Indonesische opgefokte jongeren kun je verzet noemen.@

        Ik hoop niet dat ze dat doen.

      • Indisch4ever zegt:

        Els Nieuwenhuis
        Volgen mij heb ik wel feeling met het Indische. Al tientallen jaren
        Maar ik zie de grote fout niet in de promotie.
        Het gaat om 1 zinnetje… en ik neem aan dat het niet de bedoeling is van de stichtingen moordpartijen te bagatelliseren.
        Ga eerst kijken hoe dat ene zinnetje uitwerkt in de expositie

      • Jan A. Somers zegt:

        ” mensen die kansen zagen om Nederlands-Indië te bevrijden van de koloniale overheersing.”Dat is 100% deel van onze geschiedenis, ik zat er midden in. Met alle nare ervaringen! Maar ik ben er goed uitgekomen en ik leef nu.

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @Jan A. Somers: “Dat is 100% deel van onze geschiedenis, ik zat er midden in.”

        Mee eens. Maar om die episode aan te duiden als verzet is een miskleun. Het had beter geweest als de organisatoren van de expositie langer dan twee seconden hadden nagedacht. Wat is de toegevoegde waarde om de overlevenden nu nog pijn te doen? Alleen maar om te laten zien hoe goed zij wel niet zijn? “Wij zijn de animositeit ontstegen. Wij zijn beter! Kijk ons eens!” Bezitten deze luitjes dan over geen enkele compassie?

      • R.L.Mertens zegt:

        @ElsNieuwenhuis; ‘ compassie etc.’- Hadden wij dat dan ook? Uit de Soerabaiasche Handelsblad krant jr.20/30 van Mozes(!) van Geuns; ‘men zou wensen met een lange zweep dat volkje te kunnen afranselen om het orde en tucht te leren’. -Sjahrir uit zijn verbanningsoord Banda jr.30/40; voedingsbodem voor alle nationalistische extremisme(!) is de minderwaardige positie, maatschappelijk en geestelijk van Indonesisch wrok; door dat op hen neerkijkende ras! * ‘animositeit ontstegen etc.’- Oh ja, sinds wanneer? Of bedoelt u de anonimiteit ontstegen? Of ontstoken door die animositeit? Vanwege die anonimiteit?

      • Jan A. Somers zegt:

        “om de overlevenden nu nog pijn te doen? ” Ik ben zo’n overlevende. En wat voor een! Pijn? Het is mijn geschiedenis. Die staat opgeschreven in de film in mijn achterhoofd. Lekker opgeborgen, en bruikbaar als iemand er naar vraagt. Ik neem de ervaringen van anderen (niet die van horen zeggen) serieus, dat zijn hun ervaringen. Maar u weet wel, geschiedenis is een grote zak vol met allemaal eigen geschiedenissen. De mijne evenveel waard als de andere.

      • R Geenen zegt:

        @@. Die staat opgeschreven in de film in mijn achterhoofd. Lekker opgeborgen@@
        En ik heb altijd gedacht dat de herinneringen in de kleine hersenen waren opgeslagen. Die zijn bij ieder normaal mens onder de grote hersenen gelegen.

      • Jan A. Somers zegt:

        @bij ieder normaal mens onder de grote hersenen@ Klopt! Maar er zwerft hier een meneer rond die vindt dat ik niet in zijn profiel past. In zijn ogen kennelijk niet normaal. En die meneer schijnt altijd gelijk te hebben.

      • R Geenen zegt:

        Dat is dan een probleem voor die zwervende meneer. Gewoon laten zwerven en verder geen aandacht aan besteden. Ik gebruik heel vaak de delete toets van mijn keyboard.

    • R. Dijkman zegt:

      Volledig mee eens mevrouw Nieuwenhuis. Als dit de toon is bij de opening van ‘ons’ museum, wat staat ons dan nog te wachten? Ik houd mij hart vast. Gelukkig hoeven mijn ouders dit niet meer mee te maken.

      • R Geenen zegt:

        Het Sophiahof en museum worden door de volgende groepen bepaald:
        Bestuur
        Jan Willem Kelder, voorzitter
        (voormalig voorzitter Raad van Bestuur TNO a.i. en Vice-admiraal b.d.)

        René Laurens, penningmeester
        (marineofficier b.d.)

        Alexander Scholtes, bestuurslid
        (Public Affairs adviseur Royal Schiphol Group)

        Roel Dagevos, bestuurslid
        (commissaris bij Bartosz ICT)

        Jim van der Meer Mohr, bestuurslid
        (Fine Art Consultant)

        Henk Itzig Heine, bestuurslid
        (schout-bij-nacht b.d.)

        Magda Wallenburg, bestuurslid
        (cultuurbewaker en geestelijk/spiritueel begeleider Stichting Woonzorgcentrum Raffy)

        Beloningsbeleid
        De bestuursfuncties zijn onbezoldigd.
        Stichting Indisch Herinneringscentrum volgt de CAO welzijn en maatschappelijke dienstverlening.

        Comité van aanbeveling
        Dick Berlijn
        Generaal (bd), oud-Commandant der Strijdkrachten, Senior Board Advisor Deloitte, voorzitter van “de Maatschappij”

        Bernard Bot
        Partner van Meines & Partners, oud-minister van Buitenlandse Zaken

        Adriaan van Dis
        Schrijver

        Andrée van Es
        Voorzitter Nationale Unesco Commissie

        Winnie Sorgdrager
        Minister van Staat

        Carl Everaert
        Adviseur vreemdelingenzaken, oprichter en inspirator van Everaert Advocaten

        Kete Kervezee
        Oud-voorzitter PO-raad (werkgeversvereniging voor het primair onderwijs)

        Hans Wijers
        Oud-voorzitter Raad van Bestuur Akzo & Nobel en oud-minister van Economische Zaken

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @Indisch4ever: “Maar ik zie de grote fout niet in de promotie.
        Het gaat om 1 zinnetje… en ik neem aan dat het niet de bedoeling is van de stichtingen moordpartijen te bagatelliseren.”

        Wat is dit voor reactie? 1 zinnetje? 1 zinnetje? Beseft u dan echt niet wat er in dat ‘ene zinnetje’ staat? Als u dat wel beseft nodig ik u uit dat uit te leggen aan de nog levende overlevenden van de Bersiap.

    • Robert zegt:

      De slachtpartij op onschuldige mensen is a crime against humanity.

  7. Els Nieuwenhuis zegt:

    Meneer/mevrouw Indisch4ever
    Nee. U kunt dit wel bagatelliseren tot ‘dat ene zinnetje’, maar dat hele ‘zinnetje’ had gewoon niet gemoeten. Dat is een politieke miskleun. De toonzetting is een misrekening. En dan komt die ambassadeur er ook nog bij.
    Ik weet voldoende. Dat u daar zo gemakkelijk over doet bevreemd mij zeer

    • Indisch4ever zegt:

      Ik doe genuanceerd, Els.
      Jij kent die expositie niet en dat ene zinnetje is echt te weinig om te denken dat de expositie Indonesische excessen goedpraat.
      Nou… is het een expositie die gaat over de periode van de Japanse bezetting.. en de vele gezichten van verzet in die periode.aldus de aankondiging.
      Die Indonesische geweldsexcessen gebeurde na die periode.
      Het kan zijn dat men toch iets laten zien over deze na-Japanse tijd… maar wat dan ?
      Voor mij hoeft die ambassadeur ook niet uitgenodigd worden.
      Hoewel, wat is het grote verraad in die uitnodiging ?

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @Indisch4ever: “Ik doe genuanceerd, Els.”

        Nu, verre van dat! U bedrijft politiek. Hebt u toevallig aandelen in deze expositie?

  8. Eddy Lemper zegt:

    Als u zulke vragen stelt Indisch4Ever dan ben ik het met mevrouw Nieuwenhuis eens dat u de gevoeligheden in de Indische gemeenschap niet kent.

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik behoor ook tot die Indische gemeenschap. En ik heb die bersiap heel sterk gevoeld. En lijken bij elkaar gescharreld. Na de Japanse Kenpeitai waar de Indonesische ondervragers harder mepten dan de Japanners. Dat was ook gevoelig! En de Indische gevoeligheden vliegen mij om de oren. Mag ik zelf daar dan geen last van hebben? Het leven gaat door, niet blijven rondwentelen in die bubbel! En op de TTF lemper met tjendol. Ik denk volgende week (als ik tijd heb) even ga rondwandelen op die tentoonstelling.

    • Indisch4ever zegt:

      Wel Eddy Lemper,
      Ik vroeg wat is het grote verraad met het uitnodigen van de Indonesische ambassadeur voor opening van het Museum Sophiahof.
      Kun je dat beantwoorden?
      Ik zie die ambassadeurs al vele jaren op de 15 augustusherdenkingen te Den Haag komen…. en zeker sommige mensen worden daar een tikkeltje boos om .
      Maar waarom is dat zo vreselijk als hij komt

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @Indisch4ever: “Ik zie die ambassadeurs al vele jaren op de 15 augustusherdenkingen te Den Haag komen…. en zeker sommige mensen worden daar een tikkeltje boos om .
        Maar waarom is dat zo vreselijk als hij komt”

        U zegt “sommige mensen”. Zeg maar gerust “heel veel mensen”. Er zijn er alleen maar een paar die hun mond durven open te trekken. Stuitend dat u die emoties niet serieus neemt. Het had u gesierd indien u uw laatste opmerking achterwege had gelaten.

      • Indisch4ever zegt:

        Els,

        Wat is zo schokkend aan mijn vraag
        “waarom is dat zo vreselijk als hij komt “

      • R Geenen zegt:

        @“waarom is dat zo vreselijk als hij komt “@
        Het spijt me dat je dat niet door hebt.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Het spijt me dat je dat niet door hebt.” Mij niet hoor. En dan heb ik het over de realiteit van vandaag. Indonesië, een land als elk ander land, net zoals de USA voor ons gewoon een ander land is. Landen die over en weer ambassadeurs hebben binnen de gewone internationale betrekkingen. We zijn al 70 jaar verder hoor! Met een gezamenlijk stuk geschiedenis, Nederland en Indonesië. Dat sommige mensen daar boos over zijn, dat mag toch? En dat gun ik hun ook. Dat ik er anders over denk hoort weer bij mij. Ook een deelnemer aan de Indische en Indonesische geschiedenis. Deelnemer in een wel heel harde realiteit. 70! jaar geleden!

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @Indisch4ever: “Wat is zo schokkend aan mijn vraag
        “waarom is dat zo vreselijk als hij komt “”

        U leest dingen die ik niet heb geschreven. Mijn opmerking luidde: “Stuitend dat u die emoties niet serieus neemt. Het had u gesierd indien u uw laatste opmerking achterwege had gelaten.”

        Misschien kunt u daar eens op reageren.

  9. ellen zegt:

    “Vechten voor vrijheid, de vele gezichten van verzet” is een prachtige tentoonstelling. Mijn vriendin en ik komen er net vandaan. Mijn vriendin zei dat het bij haar als een soort van verbroederingsverhaal overkomt. De verzetsstrijders komen uit verschillende hoeken en bevolkingslagen en hebben soms dezelfde, soms een heel andere vijand. Bezetting, verzet en vrijheid betekenen voor iedereen iets anders. Diverse bevolkingsgroepen komen in verzet tegen de Japanse bezetter, tegen de Nederlandse kolonisator of tegen allebei. Maar hun doel – het vechten voor vrijheid – is hetzelfde en geeft – heel vreemd – een soort van verbroederingsgevoel tijdens het bekijken van de expositie.
    U moet de tentoonstelling eerst zelf gezien hebben, voordat u er een oordeel over velt.

    • Els Nieuwenhuis zegt:

      Wat een goedkope opmerking zeg. U bent toch ook niet van de school dat wie niet eerst met een hamer op zijn duim heeft geslagen niet kan weten dat dat pijn doet? Welke toegevoegde waarde heeft uw reactie anders dan het bevredigen van uw ego?

  10. ellen zegt:

    Els Nieuwenhuis, waarom zo bitter. Ook onze familie heeft geleden onder de misdadige elementen van de bersiap.

    Voor Indonesie is de bersiap een onderdeel van hun onafhankelijkheidsstrijd. Voor de Indische gemeenschap bevat de bersiap echter misdadige elementen die massamoorden pleegden, met name op Indo-Europeanen. Het ligt heel gevoelig. Mijn vader heeft altijd gezegd sympathie te hebben voor deze vrijheidsstrijd van de Indonesiers, maar keerde zich ook tegen die misdadige elementen. Omdat ik de deelname van mijn vader aan de eerste politionele actie (Operatie Produkt) altijd een raadsel heb gevonden, begrijp ik nu enigszins waarom hij als scherpschutter in het KNIL-bataljon meegeholpen heeft deze misdadige elementen van de revolutie uit te schakelen. Hij was geen beroepsmilitair, maar werd in 1933 op 19-jarige leeftijd ingelijfd bij het KNIL, en heeft daarna deelgenomen aan herhalingsoefeningen en patrouilles. Hij heeft de Pakan baroe dodenspoorweg op Sumatra overleefd, en heeft na de oorlog direct gehoor gegeven aan een oproep van het KNIL voor de politionele actie.

    • ellen zegt:

      rectificatie: Hij was geen beroepsmilitair, maar werd in 1933 op 19-jarige leeftijd vanwege de dienstplicht ingelijfd bij het KNIL,,,, [etc.]

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @ellen

        Dank voor uw anekdote. U gaat helaas volledig bij aan de kritiek met ongefundeerd gejijbak. Ondertussen erkent u wel dat de materie “heel gevoelig” ligt. Waarom verdedigt u dan deze expositie, die overlevenden en nabestaanden zoveel pijn doet? Dit had anders gekund. Ik hoop dat u dat zelf ook inziet.

    • Peter van den Broek zegt:

      redenering 1) …………….eerste politionele actie (juli/aug 1947)………begrijp ik nu enigszins waarom hij als scherpschutter in het KNIL-bataljon meegeholpen heeft deze MISDADIGE ELEMENTEN(okt 1945) van de revolutie uit te schakelen.
      redenering 2) MISDADIGE elementen pleegden massamoorden m.n. op Indo-Europeanen

      Het is absurd de eerste politionele actie als rechtvaardigiung te gebruiken om Indonesiers (misdadigeg elementen) te straffen voor Bersiap-misdaden
      Het is maar een voorbeeld maar met zulke generaliserende redeneringen wordt helemaal geen geloofwaardig Bersiap-verhaal gebracht. Waar is dat sluitend geschiedkundig laat staan juridisch bewijs, om maar een detail te noemen?

      Onschuldige en weerloze Indonesiers, slachtoffer van Nederlands militair geweld hebben dat toch op een andere en veel effectievere manier hun gelijk gehaald. Kijk maar hoe dat bij de Rawagede-weduwen is gebeurd, het moet wel in alle details kloppen.

      Heilige verontwaardiging als rechtvaardiging van het ” Morele Gelijk van onze Bersiapslachtoffers ” is heus niet voldoende. Waar is dat geloofwaardige tot in alle details kloppende Bersiapverhaal?

    • Els Nieuwenhuis zegt:

      @ellen

      Dank voor uw anekdote. U gaat helaas niet in op de kritiek. Tegelijkertijd doet u aan jij-bakken, maar erkent u wel en passant dat het “heel gevoelig” ligt. Waarom verdedigt u dan toch de invalshoek van de expositie; een expositie die de Bersiap eenzijdig en incorrect benaderd?

      • Indisch4ever zegt:

        Els… heb je die expositie gezien dan ?
        Zo niet…. dan praat je vanuit vooroordelen.

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @Indisch4ever: “Els… heb je die expositie gezien dan ?
        Zo niet…. dan praat je vanuit vooroordelen.”

        Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat het geweld van de Indonesiërs gelijk wordt gesteld aan het verzet van Indische Nederlanders. Waarom reageert u niet inhoudelijk? Uit uw reacties blijkt dat juist u vanuit vooroordelen spreekt.

      • Indisch4ever zegt:

        Els,
        Je hebt die expositie niet gezien ,,, dus je kunt niet oordelen
        Stel je nou bescheiden op .

        Wbt het woordje “verzet”
        Uiteraard kun je het indonesisch streven naar onafhankelijkheid en de bevrijding van de Nederlandse dictatuur , of van elke dictatuur, verzet noemen.
        Dat is het ook.
        Ook de moordpartijen van Indonesische extremisten en/of belandahaters kun je daar onder scharen. Wat niet wil zeggen dat je het goedkeurt of minder erg vind.

  11. ellen zegt:

    Vertel u het mij dan eens, als u het zo goed weet, Peter van den Broek, Waarom een vader na Japans krijgsgevangenschap (dodenspoorweg op Sumatra) weer de oorlog intrekt? Het is voor mij altijd een raadsel geweest.

    • Peter van den Broek zegt:

      Wat ik weet is dat gevangenen, die aan de Pakan-Baroe (doden)spoorweg ingezet werden, de ernstigste patiënten na de japanse capitulatie per vliegtuig naar Singapore werden getransporteerd.
      Nederlandse gevangenen werden tot 25.11.1945 geevacueerd naar Medan, Padang en Palembang en vandaar naar het eiland Java, niet alleen Batavia. Ook burgers zoals mijn moeder en haar familie.

      Wat ik verder weet is, dat bij gebrek aan goed uitgeruste en geoefende militairen, de GG Van Mook genoodzaakt was een beroep te doen op ex-krijgsgevangenen, die lichaamlijk en gesstelijk het best aan toe waren om weer onder de wapenen geroepen te worden. Ik dacht dat de dienstplicht nog steeds bestond en er nog steeds sprake was van een in Staat van Oorlog o.i.d.
      Ik neem aan dat de vader van Ellen gewoon zijn dienstplicht moest doen.

      Ik maak profielen op basis van eigenschappen van personen. Der Mann ohne Eigenschaften (Robert Musil) heeft geen profiel. Het gaat erom of een verhaal van (geschiedkundige) betekenis is.

      • Jan A. Somers zegt:

        “GG Van Mook genoodzaakt was een beroep te doen op ex-krijgsgevangenen,” Van Mook was geen GG.
        Uit J.J.P. de Jong, door mij hier al vaker vermeld: De Australiërs maakten bekend, dat NICA geautoriseerd was onder auspiciën van generaal Blamey de wetten van Nederlands-Indië toe te passen. In feite continueerden zij daarmee het patroon van samenwerking met de Amerikanen (Civil Affairs Agreement): militaire supervisie van de V.S >Australië, en het civiele bestuur volledig in handen van NICA. Dit agreement als model voor de overeenkomst die op 25 augustus 1945 met de Britten werd gesloten. Mountbatten hield zich er niet aan, de Australiërs wel. Hierbij verleenden de Australiërs steun aan de plannen van kolonel C. Giebel, de Nederlandse commandant in dat gebied. Hij wilde voormalige Nederlandse krijgsgevangenen, ondanks hun slechte fysieke toestand bewapenen, en als KNIL-eenheden organiseren. Deze eenheden werden snel, systematisch en efficiënt ingezet. Overal waar zij aankwamen ruimden de Australiërs met vreugde het veld, oorlogsmoe, zij wilden naar huis. Het resultaat was, dat in november 1945 het grootste deel van het gebied dat onder Australisch bevel stond (Indië, buiten Java en Sumatra, Bali) onder Nederlands gezag stond. Gezien de mogelijkheden een minimaal gezag, maar het gebied was politiek relatief rustig. Het Australische bevel werd overgedragen aan SEAC , dat niet anders wist te doen dan het volledige gezag over te dragen aan het Indische gouvernement.
        “dacht dat de dienstplicht nog steeds bestond” Klopt. (de opkomstplicht, de dienstplicht bestaat nog steeds). Mijn vader kreeg Europees verlof voor het gezin, maar mijn broer en ik mochten niet weg vanwege die dienstplicht. Mijn broer berustte daarin, ik (op papier 18) wist me te onttrekken met behulp van een verband met het Rode Kruis.

  12. Jan A. Somers zegt:

    Laten we niet vergeten dat er revolutie was. Hoe we er ook tegen aan kijken, of wat we er van vinden is in die geschiedenis niet relevant, die revolutie was er gewoon. Met twee (of meer) tegenover elkaar staande partijen. Partijen bestaande uit mensen. In vele soorten. In mijn perspectief aardige en slechte mensen. Vanuit een ander perspectief misschien andersom. Ik heb ook bijzondere ervaringen opgedaan. zowel tijdens de Japanse bezetting, als tijdens de bersiap en daarna. Wat we (en ik) er ook van vinden, die revolutie is 100% onze Indische geschiedenis. Net zoals we nu Indische geschiedenis maken in Nederland. Wij, allemaal mensen uit Indië. Die gelukkig allemaal anders zijn, niet in een voorgeschreven profiel passen. Ieders kleine, eigen geschiedenis. In een grote zak gestopt is dat de Indische geschiedenis. Wat dat ook moge zijn.

    • R Geenen zegt:

      @@Wij, allemaal mensen uit Indië. Die gelukkig allemaal anders zijn, niet in een voorgeschreven profiel passen. Ieders kleine, eigen geschiedenis.@@
      Eindelijk iets heel juist. Wordt het dan niet tijd, dat een ieder de ander zijn geschiedenis in zijn waarde laat? En niet het probeert tegen te argumenteren met “dat heb ik niet zo meegemaakt of tegen mij waren de jap niet zo kwaad”, enz. Want meneer Somers, daar heeft U ook aan meegedaan.

      • R. Dijkman zegt:

        @R Geenen: Ik ben het volledig met u eens.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Want meneer Somers, daar heeft U ook aan meegedaan.” Hoezo? Ik hoor op dit soort forums veel verhalen vol ellende. Over wat familieleden, kennissen enzo allemaal hebben ondergaan. (bijna nooit eigen ervaringen!). Ook van u. Volgens mij heb ik daartegen nooit geargumenteerd. Ik neem al deze verhalen serieus. Ik kan er niet eens tegen in gaan, want ik ken de details niet. Op dezelfde manier vertel ik zelf ook over mijn eigen wederwaardigheden. Als die wat anders zijn dan de voorgaande is dat toch geen tegenargumentatie? Gewoon mijn verhaal? Min vader en zus hebben behoorlijk in de Japanse kampen geleden. Ikzelf heb geen last van de Japanners gehad, zelfs niet bij de Kenpeitai! Die Japanse rechercheurs blaften wel behoorlijk, maar dat doen rechercheurs altijd, ook in Nederland of de USA. Bij de Kenpeitai deden de Indonesische rechercheurs het degelijke werk, met karwats en schoenneuzen. Moet ik nou tegen die Japanners moeilijk doen? Dat is toch geen argumentatie tegen al die andere verhalen? Dat is toch gewoon mijn verhaal. En dan moest ik op mijn werk toch gewoon optrekken met Japanse collega’s en stagiaires! Die kwamen ook wel bij ons thuis. Die bogen netjes tegen ons, vonden het leuk dat ik dat correct wist te beantwoorden, uit de heupen. Vooral van de dames vond ik dat prettig, die begonnen tenminste niet met zoenen zoals we dat hier gewend zijn. Voor ons was een Japanse bezoeker net zo welkom als een Portugese!
        Mijn broer heeft in het Japanse kamp zijn gymnasiumopleiding voltooid, zelfs met eindexamen! Maar toen mijn oudste dochter een boek had geschreven over het optreden van Wim Kan (door de Japanners betaald!), Corry Vonk en het duo LiLi Kraus/Szymon Goldberg? Onweer! En de tentoonstelling in 2005 in het Museon: Pret achter het prikkeldraad? De wereld was te klein! Ik rangschik zoiets maar onder de Indische wijsheid: hierover wordt niet gesproken.
        In de Werfstraatgevangenis, bersiaptijd, hoorde ik in levensbedreigende omstandigheden te verkeren. Misschien een beetje dom, maar daar gebeurde eigenlijk niets. Vervelend?!?! Werd me ook niet in dank afgenomen. Maar het was wel de werkelijkheid, niks andermans ellende tegenspreken. Was een soort nestbevuiling. Maar ik ben het wel gewend hoor. Het is tenslotte gewoon mijn eigen kleine geschiedenis. Evenveel waard als de ellende van de ander.

      • Arthur Olive zegt:

        @ heer Somers, moet ik nou tegen de Japanners moeilijk doen?
        Ik zelf heb geen personelijke ervaring met de jap, was amper 4 jaar oud toen ze oprotten.
        Het leed dat ze mijn familie en de Indischen, my kinsmen, hebben aangedaan neem ik ze zeer zeker kwalijk.
        Ik zal geen Japanner kwaad doen, maar buigen voor hun is waar ik de lijn trek. Het zijn hun gewoonten waar ik niet aan mee wil of hoeft te doen. Trump deed ook niet moeilijk door niet te buigen voor de Japanse Keizer.

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @Jan A. Somers: “Ieders kleine, eigen geschiedenis. In een grote zak gestopt is dat de Indische geschiedenis.”

        Natuurlijk, maar wat u doet meneer Somers, is dat u met uw unieke en toch afwijkende verhaal, de toon wilt zetten. Juist in de Indische gemeenschap is men opzoek naar erkenning van het leed dat ons is aangedaan, daarom ook die ‘collectieve erkenning’. Dit gezegd hebbende is het benaderen van het Indonesische geweld als een vorm van verzet, gelijk aan het verzet van Indische Nederlanders, een totale miskleun. Dat u dat verdedigt, is vanuit uw eigen minigeschiedenis logisch, maar zou het misschien kunnen dat u de uitzondering bent die de regel bevestigd?

      • Jan A. Somers zegt:

        “waar ik niet aan mee wil of hoeft te doen. ” Ook zo bij een werkbezoek aan Japan, en de VN in Genève. Gelukkig was ik getraind, kon ik beleefd blijven. En Zeeuws meisje was door mij al voorgelicht. Tja, bij die Japanners zat rotvolk. Maar die zijn allang dood. En bij het opruimen van het Leger des Heilshospitaal in Soerabaja kregen we een Japanse krijgsgevangene toegewezen voor het ontcijferen van de etiketten op de potten. Aardige knul, was student farmacie.

      • R Geenen zegt:

        @@Japanners zat rotvolk. Maar die zijn allang dood@@
        Dan moet U toch even goed nadenken. Zolang U en ik nog in leven zijn, zijn er ook nog levende rotzakjappen. O.a. de pas afgetreden keizerlijke god. Werd niet alles in zijn naam gedaan?

      • Jan A. Somers zegt:

        “de uitzondering bent die de regel bevestigd?” Nee hoor. Lees eens de ervaringen van de 720 mensen uit de SMGI. En de enquête van het IHC van een paar jaar geleden. Sorry dat ik niet zielig ben. Ik ben gewoon die ik ben. Ik doe daarbij niet aan ‘Dat u dat verdedigt’, ik verdedig niets. En mijn Kenpeitai-ervaringen zijn echt geen uitzondering, overigens te midden van de velen die het niet hebben gehaald. Je kreeg af en toe een medegast in je cel. Waarvan je wist dat die er de volgende dag niet meer zou zijn.

      • Els Nieuwenhuis zegt:

        @Jan A. Somers: “Lees eens de ervaringen van de 720 mensen uit de SMGI. En de enquête van het IHC van een paar jaar geleden. Sorry dat ik niet zielig ben.”

        Het gaat er niet om wel of niet zielig te zijn. Waar gaat dit over? De ervaringen van 720 mensen op een gemeenschap van +/- 2 miljoen zet uw punt evenmin kracht bij.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik wist niet dat u de ervaringen van twee miljoen mensen uit Indie kende. Ik wist ook niet dat zoveel mensen geleden hebben onder bezeting en bersiap. Inderdaad zijn de door mij genoemde aantallen dan ook wel erg laag. Maar ze waren er wel bij!

      • Arthur Olive zegt:

        “Tja, bij die Japanners zat rotvolk, maar die zijn allang dood.”
        De dood van dat rotvolk is alleen het begin van een Japans volk die niet alleen hun misdaden ontkennen maar op school leren dat de oorlog niet de schuld van Japan was.
        Ontkennen dat zij sexslaven hadden en tot nu toe ontkennen dat ze ons iets moraal schuldigs zijn. How soon we forget!

      • R Geenen zegt:

        @@How soon we forget!@@

        Vergeet ook niet dat hun huidige politieke leider Abe, de zoon is van een van de grootste Japanse misdadigers. Mensen die het nu goed hebben willen alles gauw vergeten. Maar ik zeg u, pas op.
        Een jap blijft een jap!

      • Jan A. Somers zegt:

        “de zoon is van” Mijn vader is een koloniaal waarvan gezegd wordt dat zij met klewangs achter stoute inlanders aan renden, en het Indonesische volk 300 jaar hebben uitgebuit. Daar ben ik een zoon van! “ik zeg u, pas op.”

      • R Geenen zegt:

        @@Daar ben ik een zoon van! “ik zeg u, pas op.”@@
        Die zoon van, ABE genoemd en min. president van Japan, wil nog steeds niet meewerken aan het herkennen/erkennen/compenseren van de misbruikte Troostmeisjes door Japanse militairen.
        U ook?

      • RLMertens zegt:

        @ElsNieuwenhuis; ‘op zoek naar erkenning van het leed etc’.- Dat leed is geschied/gevolg van door Nederland’s beleid in 1945! Geen merdeka dus amok! Het was Nederland, die toen; niet praten(!) met Soekarno etc. bewust(!) de confrontatie met de Republiek zocht, in weerwil van de Britten. En bewust(!) de Indo ea/ gemeenschap buiten de kampen, onbeschermd(!), in gevaar bracht! Zelfs door Britten er op gewezen, dat dit gevaar aanwezig was. Aangezien zij middels een brief van Soekarno dd.9/10-’45; dat niemand in staat wordt geacht, ook hij niet, een volkswoede tegen te gaan/te stoppen.

    • ellen zegt:

      Heer Jan A. Somers. Wat een verademing zijn uw wijze woorden. Ik heb er heel wat aan gehad. Dank u wel.

  13. Peter van den Broek zegt:

    Dhr Geenen heeft door waar het eigenlijk om gaat, want kijk maar op zijn eigen web site, hij is empirisch bezig

    Het is in het algemeen de wijze van argumenteren en bewijsvoering n.l. deductie en inductie .  dan gaat het om de verschillen tussen deze twee “methodes” precies te begrijpen, beide benaderingen uit elkaar te halen en op de juiste manier te combineren.
    .
    Het hanteren van deductie dan wel inductie bepaalt in welke mate theorie en empirische waarnemingen een rol spelen in een verantwoorde, discussie, let daarbij vooral op duidelijk taalgebruik en nauwkeurigheid.

    In ons geval gaat het om Inductief redeneren dwz uitgangspunt zijn de singuliere gebeurtenissen, waarnemingen of een verhaal uit bvb de Bersiapperiode, men komt tot een algemene regel, generalisatie geheten, op grond van empirisch onderzoek (specifieke verhalen=waarnemingen=gebeurtenissen).

    Om het wat simpel voor te stellen : Een veel gehanteerd voorbeeld zijn zwanen in een park
    In een park wordt de kleur van afzonderlijke zwanen bekeken=waarneming:
    “De eerste zwaan in het park is wit”
    “De tweede zwaan in het park is wit”
    “De laatst waargenomen zwaan in het park is wit”

    Conclusie: “Alle zwanen in het park zijn wit”

    De eigen “waarneming” kan wel “waar” of “juist” ,en wordt gerespectererd maar dat betekent natuurlijk niet dat de eigen , singuliere waarneming de algemene regel is, die foute redenering wordt zoals bovenstaande reacties heel duidelijk aangeven te vaak gemaakt.

    Redeneert ik door op het voorbeeld van de zwaan, dan haal ik uit de waarnemingen een “profiel”, een profiel is dat zwanen van een bepaalde kleur. Zwanen die buiten het profiel passen, hebben een andere betekenis. Een profile is niet VOORGESCHREVEN maar ontstaat uit de waarnemingen. Deze woordne zijn toch duidleijk en begrijpelijk Nederlands?

    Daarom heeft een uitspraak van bvb dhr Geenen aangaande de Bersiap een andere betekenis, een ander gewicht als een uitspraak van Ellen, met alle respect voor de laatste. .

    • Els Nieuwenhuis zegt:

      @Peter van den Broek:

      Mag ik applaudisseren?

    • Jan A. Somers zegt:

      Kennelijk zijn er vele profielen. Het begrip profiel ken ik nog uit mijn technisch verleden. Maar die waren wel erg hard.

      • Peter van den Broek zegt:

        Ik denk dat hier een misverstand ontstaat. Het begrip profiel of digital profile hanteer ik anders. ik kijk naar de characteristieken van een persoon , zijn/ìhaar context of situatie. Ik ben meer geinteresseerd in de Heer Somers’ zus en zijn moeder en hun ervaringen in de Bersiap, deze zijn van historische betekenis. Hun namen zullen wel ergens staan op de lijst van degenen die gedeporteerd werden uit Soerabaja en in de Republikeinse beschermingskampen verbleven, een soort ghetto’s . Er waren meer dan 50.000 personen op die lijst, dus ik kan nog wel vooruit.
        Dhr Somers heeft als singulier persoon weliswaar wat meegemaakt en dat respecteer ik maar de Bersiapervaringen zoals hij die presenteert, , hebben in mijn optiek geen betekenis, daargelaten dat cruxiale details ontbreken. Hij is een veels te gewone Indische jongen, dat is zijn noodlot.

      • Jan A. Somers zegt:

        ” de characteristieken van een persoon , zijn/haar context of situatie.” 1,75 m lang (iets gekrompen vanwege leeftijd), licht getint, ietwat platte neus, 71,9 kg. Groot litteken op borst en rechteronderbeen. Weinig haar, glad geschoren. Draagt de kleren die door zijn Zeeuws meisje worden klaargelegd. CV (uit dissertatie: ‘(…) behaalde hij het diploma HBS-B aan de Rijks Hogere Burgerschool te Vlissingen. Opleiding tot reserve-officier der artillerie in Breda en tot civiel ingenieur, richting civiele gezondheidstechniek, aan de Technische Hogeschool in Delft. Als wetenschappelijk onderzoeker was hij werkzaam bij het Instituut voor Milieuhygiëne en Gezondheidstechniek TNO en de Hoofdgroep Maatschappelijke Technologie TNO in Delft. Van 1990 tot 1996 studeerde hij Nederlands recht, staatkundig-juridische richting, aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Op 6 december 2001 gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op het proefschrift De VOC als volkenrechtelijke actor. Laatste stelling: “12a. ‘Ik geloof er niet in maar houd er wel rekening mee’ is de opvatting van de Indische Nederlander over in Indië gangbare paranormale en occulte verschijnselen, maar moet ook de grondslag zijn voor een correcte (natuur)-wetenschappelijke attitude. Het aantal stellingen bij dit proefschrift zou dan ook als ongepast moeten worden beschouwd.”
        Voldoende ‘characteristieken’ voor mijn profiel? (vergeten: loopt mank achter een rollator).

      • Jan A. Somers zegt:

        ” ben meer geinteresseerd in de Heer Somers’ zus en zijn moeder en hun ervaringen in de Bersiap, deze zijn van historische betekenis.” Die dus van hot naar her werden versleept over Oost- en Midden-Java. Beschermingskampen!? Terwijl zij gewoon hadden kunnen worden overgedragen aan de Brits-Indische militairen een paar straten verder. Had die Indonesiërs een hoop werk bespaard. En mijn moeder en zus een hoop ellende. Tja, die bevrijding van mij uit de Werfstraatgevangenis past immers ook niet in uw profiel? En past dus ook niet in de geschiedenis. Niet erg hoor, ik heb het steeds alleen maar over mijn ervaringen. Die u niet heeft!

  14. R.L.Mertens zegt:

    @JASomers; ‘en Soeharto; 1,5 miljoen etc.’- ‘beter door je eigen bangsa gedood worden dan door die belanda’s’, zei een betjak kerel.

  15. Indisch4ever zegt:


    Ik heb niet kunnen zien dat de Indonesische moordpartijen bij ‘verzet’ werden ingedeeld.
    Hoewel men dat wel kan doen.

  16. Evert Mutter zegt:

    Wie verlost ons van die vervelende betweterige A. Somers? Pardon, ik moet natuurlijk zeggen Dr. A. Somers. Hij laat zich te pas en te onpas er op voorstaan dat hij gepromoveerd is…..

    • Jan A. Somers zegt:

      Klagen over mij mag natuurlijk. Maar dan met volledige titulatuur en initialen. 🙂

    • eppeson marawasin zegt:

      Dan slaat u die voor mij zeer leerzame bijdragen van meneer Somers voortaan toch gewoon over. Geen haar op mijn hoofd om medelezers op te roepen mij te verlossen van ene Evert Mutter.

      e.m.

Laat een reactie achter op Evert Mutter Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s