Nabestaanden KNIL-militairen naar rechter om ‘backpay-uitkering’

Nabestaanden van enkele KNIL-militairen stappen naar de rechter om de zogeheten backpay-uitkering van 25.000 euro. Die is bedoeld voor ambtenaren en militairen uit Nederlands-Indië die in de Tweede Wereldoorlog geen salaris ontvingen en op 15 augustus 2015 nog in leven waren.

Nabestaanden van eerder overledenen vinden dat oneerlijk.

KNIL-militairen

KNIL-militairen

De backpay-kwestie heeft decennialang gespeeld. Na de Tweede Wereldoorlog was Nederland juridisch niet verplicht om de achterstallige salarissen uit te keren. Dit tot grote en blijvende onvrede in de Indische gemeenschap.

Staatssecretaris Martin van Rijn (Oorlogsgetroffenen) kwam daarom – op morele gronden – in 2015 met de eenmalige uitkering.

Nabestaanden zijn ontevreden omdat de regeling alleen geldt voor de allerlaatste nog levende getroffenen. Enkele honderden backpay-aanvragen zijn afgewezen omdat mensen al waren overleden. 

Discriminerend

“De regeling is discriminerend voor mensen die hun leven hebben ingezet om Nederlands grondgebied te verdedigen tegen de Japanse agressie”, aldus de vrouw van een in 2011 overleden oud-militair van het KNIL (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger).

“Ze hadden recht op hun soldij en kregen dit nooit uitgekeerd. Nu zijn ze weer uitgesloten omdat zij voor 15 augustus 2015 zijn overleden.”

De dochter van een voormalig Birma-krijgsgevangene: ”Mijn vader is overleden in 2004. Hij kan er niets aan doen dat hij voor 2015 is overleden maar de Nederlandse overheid is wel verantwoordelijk voor het feit dat de backpay-regeling zo lang op zich heeft laten wachten.’’

Zij is naar de rechter gestapt uit principe. Deze zaak dient a.s. donderdag 16 februari 2017 in Den Haag.

x
Dit artikel is afkomstig van het ANP, 14 februari 2017.

Dit bericht werd geplaatst in 9. Java Post. Bookmark de permalink .

42 reacties op Nabestaanden KNIL-militairen naar rechter om ‘backpay-uitkering’

  1. Mieke Ketting-Jansen zegt:

    De regeringen hebben net zo lang gewacht tot dat het merendeel overleden was.

    • Mona zegt:

      Mijn vader heeft zijn bijna zijn hele leven gewacht op zijn niet gekregen soldij. Hij werd als 19 jarige door de japanners gevangen genomen, gewoon weggevoerd van zijn familie en moest werken in erbarmelijke omstandigheden aan de Birma spoorweg. Voor mijn moeder inmiddels 90 jaar is het nu inmiddels ruim 4 jaar geleden dat haar man overleed. Ze moet toch zeker recht hebben als erfgename op de backpay krijgsgevangenschap van mijn vader, die helaas voor 2015 is overleden op de leeftijd van 89 jaar. Ik betreur het sowieso ten zeerste dat je zo’n hoge leeftijd moet bereiken om het uitgekeerd te krijgen. Mijn moeder is het immers die met de geestelijke en fysieke gevolgen van de krijgsgevangenschap van mijn vader heeft moeten dealen in een huwelijk dat meer dan 50 jaar heeft geduurd.

      • Ron zegt:

        Uw familie verhaal toont aan hoe misdadig de Nederlandse regeringen, geen een uitgezonderd, met de Indische Nederlanders zijn omgegaan. Ze moesten zich diep schamen.

    • marcel zegt:

      Wat kunnen wij doen als Indische Nederlanders om toch het recht voor onze ouders waar te maken we zijn altijd zo bescheiden geweest en nog, (laat maar komt wel) dat maakt mij zo kwaad terwijl andere bevolkingsgroepen hun recht halen op een andere manier vul dat zelf maar in …hier hebben de nabestaande ook recht op die nog in leven zijn…….

      • Ælle zegt:

        Beloftes kunnen wel waargemaakt worden, maar het recht?

        Augustinus, Romeins filosoof, theoloog en Kerkvader 354-430 zegt:
        Er zijn mensen, die vol geduld sterven, maar er zijn ook gehoorzame mensen, die met geduld blijven leven.

  2. peterflohr zegt:

    Er wordt weer een poging gedaan om een kleine, maar belangrijke stap te zetten. Wij zijn hier nog niet mee klaar! Deze rechtszitting is belangrijk en ik hoop dat het slaagt.

    • Marcel Meijer zegt:

      Goedzo mijn vader is ook KNIL-militair geweest en heeft ook gediend en is in 2013 overleden maar moeder is er nog de nabestaande hebben ook daar recht op zoals Mieke Ketting=Jansen zegt wachten totdat iedereen dood is en dan uitbetalen Schande voor deze regering ik zal dit blijven volgen gerechtigheid moet er zijn voor de nabestaande.

  3. H.J. Hermans zegt:

    Weer blijkt hieruit dat de overheid altijd al niet te vertrouwen was. Jammer dat de 2e Kamer zo zwak opereert.

  4. Henk Harcksen zegt:

    De SP en Groen Links willen informatie van de staatssecretaris voor aanstaande donderdag:

    41. Agendapunt: Verzoek om een stand van zaken brief van het kabinet over de uitvoering van de backpay kwestie te ontvangen voor donderdag 16 februari 12:00 uur.
    Zaak: Rondvraagpunt procedurevergadering – Tweede Kamerlid, H.P.J. van Gerven (SP) – 7 februari 2017 Verzoek om een stand van zaken brief van het kabinet over de uitvoering van de backpay kwestie te ontvangen voor donderdag 16 februari 12:00 uur. – 2017Z01961 Besluit: Het verzoek is gehonoreerd.

  5. Ælle zegt:

    Overmorgen!
    Deze zaak dient a.s. donderdag 16 februari 2017 in Den Haag. Niet in Amsterdam.
    Over het resultaat wensen wij gaarne geïnformeerd te worden.

    • Ælle zegt:

      Nu effe iets vrolijks:
      De vrouw van Noord- Koreaanse leider heet Ri -Sol – ju, Klinkt als Risolles, toch? Verwant aan Ricky Risolles, vraag ik me af

      Lachen met Ricky Risolles
      We kennen hem als Ricky Risolles: ‘Ik ben niet dé Indo, maar ik ben een Indo…’ Zijn echte naam is Jaro Wolff, geboren in de dessa van Rotterdam, opgegroeid met Tammy Wynette, The Blue Diamonds, Johnny Cash en zijn grote held: Rudi van Dalm. Hij is afkomstig uit een grote familie met de welbekende kumpulans en natuurlijk makan(an). Op zondag 18 september trekt Ricky Risolles zijn lolbroek aan, en zal een optreden geven op de Pasar Makanan, onder andere met zijn hilarische nummers ‘Mijn soto, Gila Risolles en oma’s Song’. Ricky heeft net zijn nieuwe song ‘Ik wil naar Bali’ uit. En zeg nou zelf, wie wil er nou niet naar Bali? https://www.youtube.com/watch?v=n_F1xbWHU8Q
      Hahahahahaaaa

  6. Moesa Renjaan zegt:

    De Nederlandse staat zal nooit veranderen,ze laten anderen de vuile was doen en zelf achter bureaus zitten.Ooi zal Nederland weer oorlog meemaken dan zullen nog terug denken aan de KNIL .Tegen die tijd zal niemand hun helpen.Leugenaars worden tegen die tijd niet meer geholpen.

    • RLMertens zegt:

      @MoeaRenjaan;’zal nooit veranderen etc.’ – Niet met uitreiken van medailles; mobilisatie oorlogskruis is nog in overvloed aanwezig. Roept u maar….

  7. Peter Logger zegt:

    Het had de Nederlandse Staat meer gesierd als het de ex-KNIL soldaten die in krijgsgevangenschap hebben gezeten, gewoon hun soldij had uitbetaald, direct na de oorlog. Ik ben niet helemaal zeker van “backpay” aan nabestaanden, zijn hebben niet in de kampen gezeten, ook al is er een 2e generatie syndroom. Ik ben zelf een zoon van een ex-POW van Japanese kampen, mijn vader is in 1995 overleden.

    • Indisch4ever zegt:

      De politiek moet het juridisch recht op salaris 42-45 herstellen.
      Inclusief het erfrecht , da de kinderen dat juridisch recht erven.
      Dat staat los van wel of niet oorlogsleed ondervonden.
      Overigens ben ik een zoon van een knil-militair die moest overleven in de jappenkampen.
      Hij werd de dood ingejaagd door de Nederlandse staat, overleefde het wel, maar 20% van de collega’s niet, en toen zei die staat: ga je loon maar halen bij Soekarno.

      • Jan A. Somers zegt:

        “De politiek moet het juridisch recht op salaris 42-45 herstellen.” Tja Boeroeng, je hebt wel gelijk. Maar je kent ook het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Van wie moet je dat gelijk krijgen? Je schrijft het zelf, van de politiek. Daar wordt het belastinggeld verdeeld. Uit alle reacties krijg ik het idee dat de gemiddelde Indo (inclusief de Indische totoks die het ook aangaat) zich niet bemoeit met politiek. Is het dan zo vreemd dat de politiek zich dan ook niet bemoeit met de Indo? Loop eens door het gebouw van de Tweede Kamer (best interessant) en vraag zo links en rechts naar Indisch verdriet, back pay, en dat soort zaken. Ogen gaan op oneindig, en het verstand op nul. En de vraagsteller kan weer in de wachtstand. Achter aansluiten. Vier jaar wachten op de volgende verkiezingsbeloften. Je zult wel denken, daar heb je die starre Jan weer. Ja. ik kan ook niet anders, zo is het systeem. Mijn ouders zaten in hetzelfde schuitje als die van jou. Je krijgt je gelijk met 75 + 1 stemmen. Maar dan moeten die stemmen jou wel kennen. In een rechtszaak kan het anders verlopen. Maar de rechtbank, en hogerop, blijft meestal in lijn met de jurisprudentie, vroegere uitspraken. En die stemmen ook niet vrolijk.

      • Jan A. Somers zegt:

        ff vergeten: Hoeveel Indo’s en Indische totoks zaten op de publieke tribune toen de staatssecretaris met zijn brief voor de voorzitter kwam?

      • rob beckman lapre zegt:

        Volledig mee eens; de (reservisten) werden onder de wapenenen geroepen,en sneuvelden/stierven/verdronken binnen een aantal jaar.Inderdaad keerden slechts een handvol terug uit krijgsgevangenschap.Ook werden zij die het overleefden OPNIEUW onder de wapenen geroepen.Na de overdracht was “men” zo slim om de “backpay” bij dhr Soekarno(!) te doen vragen.Alles wijst er op dat de Indo niet “verwacht” werd in Nederland.Wim Willems en Hans Meyer schreven er over. En toch,24/7,365 dagen/jaar klaarstaan voor het “Red-White-and Blue”?

      • Ron zegt:

        Wat denk je van mijn neef, die als dienstplichtige door de KNIL werd opgeroepen.
        1. De Molukken – Timor transporten en werkzaamheden aan vliegvelden overleefd
        2. De Junyo ramp na 3 dagen in het water overleefd
        3. De Pakan Baru dodenspoor door Sumatra overleefd
        4 Als KNIL betrokken bij de 1st en 2de politionele acties na de oorlog

  8. August Pijma zegt:

    Als kind hoorde ik vaak de volwassenen spreken over de Hollanders.
    “Hollanders kennen vele talen, behalve betalen.”

    • Ælle zegt:

      Toen Indonesië onafhankelijk werd zei Drees in zijn nieuwjaarsrede: “Vergis ik mij‘als ik veronderstel dat bij velen van u het gevoel leeft dat het Nederlands gebied is verschrompeld en de adem van grootheid is geweken?”’
      Daarom is Nederlnd geworden wat ze nu is door … de bemoeienissen van de Verenigde Staten van Amerika die nog steeds voortduren. Denk hierbij aan het Marshallplan. Eind jaren veertig deed de steenrijke Amerikaanse diplomaat Harriman Den Haag aan om te praten over de Marshallhulp. Drees nodigde de hoge gast uit in zijn huurwoning aan de Beeklaan.
      Tussen 1948 en 1954 ontving Nederland in het kader van het Marshallplan bijna een miljard dollar (vriendjes politiek!), waarvan meer dan tachtig procent als schenking.
      Waar is dit geld gebleven?
      Wikipedia meldt overduidelijk het volgende:
      De Amerikaans-Nederlandse betrekkingen zijn de internationale betrekkingen tussen Nederland en de Verenigde Staten. Beide landen zijn ‘goede vrienden’ van elkaar. De voormalige president George Bush noemde dat ook wel de Brother nations. President Barack Obama had het over “closest friends which friendship will never die”. Ook zei Obama zei dat, “Without the Netherlands there wouldn’t be a United States of America as everyone knows it now”.

      • Ælle zegt:

        Als 2 miljard aan defensie (Amerikaanse teringdrones etc) kan worden uitgegeven dan kunnen wij ook de back pay van wijlen onze Vaders, die 3 jaren ‘gesappeld’ hadden en zich vernederd hebben gevoeld dat ze er in alle talen over hadden gezwegen uit schaamte tegenover in de eerste plaats hun echtgenotes en ons, hun kinderen,

      • Ælle zegt:

        Sorry, ik maakte de zin niet af door mijn emoties van verontwaardiging wanneer ik terugdenk aan mijn eigen Vader.
        Mogen wij, de nabestaanden, aub de back pay in naam van Papa ontvangen en alsnog trots zijn op onze huidige rechtvaardige parlement die 500 jaar geleden geboren werd?
        _ De naam Staten-Generaal stamt uit de vijftiende eeuw. In 1464 werden de Staten voor het eerst bijeengeroepen door Filips III van Bourgondië (Filips de Goede). In de Staten zaten vertegenwoordigers van de 17 Bourgondische landsdelen in de Lage Landen. Van 1588 tot 1795 waren de Staten-Generaal de vergadering van de Republiek der zeven Verenigde Provincies (Gelderland, Holland, Zeeland, Utrecht, Friesland, Overijssel en Stad en Lande (Groningen)). De Staten-Generaal waren toen als het ware de confederale regering van de Republiek. De Statenleden voerden ook het bewind over de Generaliteitslanden (de gebieden die niet tot een provincie behoorden) en hadden het toezicht over de Verenigde Oost-Indische Compagnie en de West-Indische Compagnie._

      • Ron zegt:

        Een beetje Amerikaans-Nederlandse geschiedenis:
        http://myindoworld.com/heritage/

      • Ælle zegt:

        In het nieuws van vanavond, 15 februari 2017, werd er niet over 2 miljard aan defensie gesproken, maar over 14 miljard!.

  9. RLMertens zegt:

    Mijn inmiddels overleden-2006- vader heeft zich al in eind 1945(!) gewend tot de legerleiding! Als maar; geduld, geduld, het komt in orde. Traineren tot de overdracht. Het is toch van de gekke, dat Nederland een overeenkomst sluit met de Republiek, aangaande Nederlands Indië/ back pay en zich daarna vrijwaart, als de Republiek zich daar niet aan houdt!
    Op (met mevr.Zegveld) naar het Europese Hof!!

  10. Jeannette zegt:

    Mijn vader is al in 1980 overleden. Ik herinner me dat hij tot aan zijn dood bezig was met de oneerlijkheid van de overheidsbeslissingen. Hij prentte ons nadrukkelijk in: ‘Ze wachten tot de laatste KNIL’ler overleden is. Beloof me dat jullie erachter aan gaan!’ Ik heb me dit nooit persoonlijk aangetrokken, totdat ik andere nabestaanden ging volgen. Wat begreep ik goed waarom zij de strijd aangingen! Onze jeugd is niet makkelijk geweest. Er hing altijd een schaduw van een kampverleden. Daar kan niemand iets aan veranderen, maar ik denk wel dat een financiële compensatie een hoop leed kan verzachten…

  11. Willem Valkier zegt:

    Ook bij ons thuis was de back pay regelmatig onderwerp van gesprek. Zelfs na het overlijden van mijn vader, oud KNIL militair, in 1964. Hij was krijgsgevangene in Japan. Het kampverleden van zowel mijn vader en moeder bracht veel verdriet in hun en ons leven nog lang nadat ze waren bevrijd. Als kinderen begrepen we dat in die dagen niet altijd maar het zwijgen over de oorlog en de felheid waarmee over de back pay werd gesproken is ook begrijpelijk. Inderdaad kan een financiële genoegdoening het leed niet verzachten maar is wel rechtvaardig.

  12. joost van bodegom zegt:

    Ik geef alle nabestaanden die menen dat vader,moeder of grootvader/moeder nog recht heeft op achterstallige soldij in overweging navraag te doen bij de SAIP in Heerlen (Stichting Administratie Indische Pensioenen) of er in de jaren vijftig gebruik is gemaakt van de Rehabilitatie Regeling.
    Alle militairen en ambtenaren konden toen een beroep doen op die regeling. Zij kregen een voorschot van ongeveer 2/3 van het achterstallige salaris onder voorwaarde dat het gekort zou worden als het ooit tot een finale betaling zou komen.
    Mijn vader heeft dat gekregen. Hij had nr 24 duizend nog wat. Aangenomen wordt dat er ongeveer 40.000 militairen en ambtenaren waren. In elk geval hebben er dus zo’n 24.000 van de regeling gebruik kunnen maken. Informeren dus bij de SAIP!

  13. Ælle zegt:

    Bedankt, heer Van Bodegom,
    Heb onmiddellijk een formulier verzonden naar SAIP website.
    U hoort tzt nog wat er van terecht is gekomen.
    Mvg,
    Ælle

    • Ælle zegt:

      Ik ontving als antwoord de volgende mail:
      RE: Vraag/Opmerking http://www.saip.nl
      BR
      CM-INFO SAIP

      Beantwoorden|
      Vandaag, 10:43

      LS

      De Uitkeringsregeling Backpay is eind december 2015 ingesteld door de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en wordt uitgevoerd door de SVB.
      Vragen over deze regeling kunt u richten aan de afdeling Verzetsdeelnemers en Oorlogsgetroffenen
      Adresgegevens:
      Sociale Verzekeringsbank
      Afdeling Verzetsdeelnemers en Oorlogsgetroffenen
      postbus 9575
      2300 RB Leiden

      Bezoekadres
      Stationsplein 1, Leiden

      Telefoonnummer
      Algemeen: 071 – 535 65 00
      Clientenservice : 071 – 535 68 88

      Mvg
      Mw. R.M. Braun

      • joost van bodegom zegt:

        Lijkt me wat kort om de bocht. Als vader een SAIP pensioen had dan vragen naar zijn dossier en of hij in de jaren 50 een bedrag heeft gehad op grond van de Rehabilitatie Regeling. Zo niet dan sajang jammer deze, denk ik.Succes

  14. Wat heeft dat te maken met de Rehabilitatie Regeling??

  15. Willemina zegt:

    Is er al iets bekend over de uitspraak rechtszaak van afgelopen donderdag 16 februari?

  16. margreet zegt:

    Alle pogingen waarbij wij ons in allerlei bochten moeten wringen om gelijk te halen, mislukken een voor een. De vermeende rechtszaak van 16/02/2017 over de backpay voor de Haagse rechtbank heeft niet plaatsgevonden. Er is hiervan geen enkel spoor op internet te vinden. De volgende oproep van het team Katjang Kaas om massaal ten strijde te trekken naar de rechtbank, heeft weinig respons, – ook op de Indische websites bijna nihil reacties. Alleen op Molukse websites staan er nog hoopvolle kreten. Uitkeringen zijn er van belastinggelden. En alles wat er verdeeld wordt aan belastinggeld, moet gedaan worden langs en door de Tweede Kamer. Ook dat bleef steken in slechts een update van hetzelfde verhaal van staatssecretaris Van Rijn. Dat ondanks de poging van PvdA-er Flohr om de kwestie op de kameragenda te plaatsen met de hoop op een diepere behandeling. Ten leste vind ik nog op de website van het College voor de rechten van de mens te Utrecht een enkele reactie van iemand die het probeert via een klacht over ras. Uitspraak over acht weken.

    https://www.mensenrechten.nl/Zittingsagenda/zitting-13-februari-klacht-over-ras

    • Jan A. Somers zegt:

      “massaal ten strijde te trekken naar de rechtbank” Heeft geen zin. De griffier zal zeggen, ga maar weer naar huis, lekker rijsttafelen. En dat massale is ook helemaal niet nodig. Je hebt slechts één advocaat/procureur nodig om een zaak aanhangig te maken. Natuurlijk wel met een pot geld. Kun je terugkrijgen als je die zaak wint.

  17. Willemina zegt:

    Bedankt voor de update. Wel gek dat er melding gemaakt wordt van een rechtszaak en dat die helemaal niet plaatsgevonden heeft.
    Waar staat die oproep van Katjang Kaas?

  18. margreet zegt:

    De oproep onder de titel backpay farce is te vinden onder de blogspot van de Kritische Katjang (website)
    http://kritischekatjang.blogspot.com.es/

  19. Willemina zegt:

    Bedankt Margreet. Had graag de oproep willen tekenen maar zie niet waar ik tekenen kan. Misschien ben ik te laat.

  20. margreet zegt:

    Het was meer een boze reactie van het team Katjang Kaas. Niet echt een oproep om te ondertekenen. De Molukse websites zijn daar wel fanatieker in. Onbekend is, hoe het bericht van de vermeende rechtszaak in de media terecht is gekomen.

  21. Willemina zegt:

    Dan heb ik het verkeerd begrepen. Inderdaad vreemd dat het bericht over die rechtszaak in de media terecht is gekomen.
    Ik zou zelf wel een rechtszaak willen beginnen maar mis de financiële middelen. Maar het voelt als groot onrecht. Mijn vader is getekend door de oorlog en dat werkte heel erg door in het gezin.
    Hij kon ook niet praten over die tijd. Het was te erg. Pas toen hij erg oud was kwam het een beetje los. Niet bij zijn gezin maar bij de verpleeghuisarts waar hij toen opgenomen was.
    Wel vertelde hij ons altijd dat het een wonder was dat hij het overleefd had en dat hij geen soldij gekregen had. Dat vond hij heel oneerlijk ( zacht uitgedrukt).
    Bedankt Margreet dat je de moeite genomen hebt om mij iedere keer te antwoorden.
    Misschien dat ooit dit onrecht rechtgezet wordt, maar ben bang van niet.

  22. margreet zegt:

    Uw verhaal is een beetje mijn verhaal. Maar mijn vader (geen beroepsmilitair, maar – volgens zijn Japanse interneringskaart – als burger geinterneerd geweest, o.a. op Pakan Baroe, de dodenspoorweg op Sumatra; heeft deelgenomen aan de Eerste politionele actie) heeft nooit over de backpay geklaagd. Hij was – denk ik – allang blij dat hij alles overleefd had. Met een goed Indisch pensioen (tropenjaren telden dubbel) was hij in Nederland een tevreden mens. Met een rechtszaak wordt – door de rechter – altijd gekeken naar soortgelijke vorige rechtspraken en bijbehorende uitspraken (jurisprudentie), en dat was – in het verleden – niet gunstig geweest. In een aantal rechtszaken werd in het vonnis gesteld dat eisers – in dit geval oud-gouvernementsdienaren – recht hadden op uitbetaling van achterstallig loon, maar dat Nederland hiervoor niet financieel verantwoordelijk was. Betaling was een zaak van de Indonesische autoriteiten. Met een rechtsbijstandverzekering kan men de kosten van een – dure – rechtszaak ondervangen. Maar door de jurisprudentie te raadplegen, kan men zien of een rechtszaak bij aanvang kansen kan hebben of niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s