Zeepost 2013/7

Het Museon vraagt uw aandacht voor de nieuwe expositie, vanaf 23 mei 2013:
‘Buitenkampers, de kleur van overleven’

Affiche tentoonstelling

Affiche tentoonstelling

Een paar maanden na de inval van Japan in 1942 begon in Nederlands-Indië de registratie van alle Nederlanders. Er werd daarbij onderscheid gemaakt tussen volbloed Nederlanders, totoks, en Indische Nederlanders, Indo’s. Met een afstammingsbewijs, een asal oesoel, kon bewezen worden dat er in de familie een Aziatische voorouder was. De totoks werden geïnterneerd, de Indo’s bleven buiten de kampen. In april 1943 ging het Japanse bestuur over tot een speciale registratie van niet-geïnterneerde Indische Nederlanders. Veel van hen werden toen alsnog naar de kampen gestuurd. Japanse ambtenaren bepaalden tot welke groep iemand hoorde. De tentoonstelling gaat over de Nederlands-Indische mensen die buiten het kamp bleven. Buitenkampers, de kleur van overleven is tot en met 27 oktober 2013 te zien.   

De tentoonstelling is in samenwerking met Holland Harbour tot stand gekomen dankzij een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds. Het Museon is verantwoordelijk voor de samenstelling, Five Spices verzorgde de vormgeving.

Het Museon is een educatief museum voor cultuur en wetenschap met collecties op het gebied van natuur, cultuur en techniek. In het Museon zijn veel interactieve presenta­ties te zien over actuele thema’s in wetenschap en samenleving.

Stadhouderslaan 37
2517 HV Den Haag
070-3381338
http://www.museon.nl
Openbaar vervoer: Tram 17, 11; Bus 24
Bij het Museon is gratis parkeergelegenheid

Dit bericht werd geplaatst in Zeepost en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

79 reacties op Zeepost 2013/7

  1. nel muller-koster zegt:

    Heel veel dank zal er zeker heengaan en vertel nog zodra ik er geweest ben, het is belangrijk voor me, we waren buitenkampers en ik weet zoveel niet.

  2. Mijn moeder, mijn broertje en ik waren in N.Sumatra geen buitenkampers, haar zus en haar twee kinderen op Java wel

  3. Verdwaalde Indo alias Richard. zegt:

    Mijn vader heeft als volwaardige Indische Nederlander in Birma aan de Doden-Spoorweg zijn hachje moeten zien te redden! Gelukkig is hij er levend vanaf gekomen. In tegenstelling tot helaas vele anderen. Japan heeft de oorlog in gang gezet! Maar het leed dat daarmee aan Onschuldige Mensen berokkent is, is met geen pen te beschrijven. Misschien overbodig, maar hiermee wil ik nogmaals memoreren aan al de Ellende die Japan destijds voortgebracht heeft! Dit mag nooit vergeten worden. Maar wat is nooit?!

    • Bram Menke zegt:

      Beste Richard,
      Waarschijnlijk is jouw vader door de Jappen in het kamp gezet omdat hij in militaire dienst was. Al mijn Indische ooms zijn eveneens in het Jappenkamp gezet, maar zij waren bij het uitbreken van de oorlog (1942) als dienstplichtige opgeroepen. Mijn grootvader van moeders kant was geen dienstplichtige en reeds met pensioen, maar ook hij heeft in het kamp Cimahi nabij Batavia gezeten.
      Er was een grote willekeur en als jongen van 7 jaar heb ik dit nooit kunnen verklaren. Mijn vader was een echte blanda en die zat meteen gevangen bij de Jap, maar mijn moeder was een halfbloed en daarmee zag zij kans met de kinderen buiten het kamp te blijven. Met betrekking tot het oppakken van de Indo’s is m.i.geen vast patroon vast te stellen.
      Bram.

  4. van den Broek zegt:

    Richard, wat is een volwaardige Indische Nederlander. Als halfbloed ben ik sowieso een onvolwaardige Nederlander. Ik krijg de indruk dat de rassentheorieën van de Nazi’s zoals weer naar boven worden gehaald. Hier blijkt weer het verborgen rassisme van sommige Indo’s

    • Verdwaalde Indo alias Richard. zegt:

      Beste meneer van den Broek,
      Mijn vader noemde zichzelf met Humor volwaardige Indischman, omdat hij er trots op was van Indische afkomst te zijn. En aan een beetje humor en trots is niets mis mee , dunkt mij. Het heeft niets met rascisme te maken. Maar trouwens verborgen Rascisme is aan vele “volwaardige” Nederlanders niet vreemd! En eventuele meerdere reacties van u zijn altijd welkom.
      Namens Richard.

    • Ed Vos zegt:

      Het heef allemaal te maken met iemand’s visie en mensbeeld. We kunnen niet allemaal een EF Douwes -Dekker zijn of Professor Wolff -Schoemaker (zie Van Dullemen- Tropisch Modernisme in dit blog) waarvan zijn vriend Soekarno zei: Professor Wolff -Schoemaker was een groot mens. Voor hem was er geen verschil tussen wit en niet-wit. Tussen Nederlanders en Indonesiërs, tussen vrij en slaaf’. ‘Het ging hem er slechts om wat iemand kan.’

      Overigens waren EF Douwes Dekker en Schoemaker ook “indo” en “Indisch”, maar wie weet dat (nog).

      • Verdwaalde Indo allias Richard. zegt:

        Yes, to be or not to be! And to have or to have not.
        Afkomst verloochent zich nooit. En dat mag ook niet.
        Wees altijd jezelf en doe goed in het leven!
        Maar dat laatste is niet altijd even eenvoudig.
        Vaak is het weer niet goed of het deugt niet!
        Ik wens iedereen veel succes in zijn leven. Amen.

      • Toch heeft Wolff-Schoemaker zijn afkomst verloochend.
        Hij zwoor zijn Europese naam af. Hij werd islamiet.
        En dit laatste was niet uit religieuse overtuiging, maar uit politieke overtuiging.
        Het politieke idee was dat buitenlandse afkomsten moesten verdwijnen.
        Iedereen moest de identiteit van de dominante meerderheid overnemen.
        Normale extreemrechtse standpunten voor westerse begrippen.
        Het zal wel zijn dat Wolff-Schoemaker hier doordraafde in zijn anti-kolonialisme en zich onderdrukkend ging opstellen

      • Ed Vos zegt:

        .Indisch4ever zegt:
        30 mei 2013 om 12:29 am —–

        Mensen van allerlei nivo’s kunnen om diverse redenen ook radicaliseren. (EFE Douwes Dekker overigens, ging opeens voor de Jappen spioneren)

        Dat zie je tegenwoordig ook bij bepaalde alochtone jongeren. Je doet je best om een goed Nederlands burger te zijn, word je toch gediscrimineerd, wordt er op je neergekeken.
        Die jongeren betreden dan de meest afwijkende paden. Zeg je dat je dat soort ontwikkelingen afkeurt, maar dat je het begrijpt, word je opeens ook voor radicaal, onbegrijpelijk en wat dies meer zij aangezien.

        Maar ja, blijkbaar gedragen de meeste mensen zich als een Rubberen Robbie: je slaat hen op hun hoofd, geef hen een trap in het kruis, blijven ze nog lachen en vriendelijk doen ook tegen degene die hen dat aandoet. Tja, die moeten dan maar het pad van de Boeddha in Birma maar opgaan.

      • Ed Vos zegt:

        Om terug te komen op Schoemaker, die van indo totok werd en vriend was van de inlander Soekarno, en er tussendoor bij overmaat van ramp ook nog moslim werd – al was het op papier zoals vele Nederlanders die nu met een indonesische moslima trouwen. Hij was wel de architecht van de stad Bandoeng. Van Dullemen is op de man gepromoveerd, en daar ben ik heel blij mee, want zijn boek “Tropische Moderniteit”, staat als een wolkenkrabber in mijn boekenkast, daar kan niemand om heen.

        De bouwkunst van Schoemaker is echt indisch, en zal door de volgelingen van SS/Nazi Hitler beslist als Entartete Kunst aangemerkt worden.

      • Ed Vos zegt:

        Verdwaalde Indo allias Richard. zegt:
        30 mei 2013 om 12:05 am
        Yes, to be or not to be! And to have or to have not.
        Afkomst verloochent zich nooit. En dat mag ook niet.
        Wees altijd jezelf en doe goed in het leven!
        Maar dat laatste is niet altijd even eenvoudig.
        Vaak is het weer niet goed of het deugt niet!
        Ik wens iedereen veel succes in zijn leven. Amen.

        —————–
        AkA Richard, ik hoop dat u regelmatig op dit forum komt en schrijft. Uw alias “indo kesasar” getuigt van zelfspot (inzicht, en acceptatie).
        Alleen drukt u met “volwaardige Indische Nederlander’ ietwat ongelukkig uit. Dat is weer die neiging van veel indische mensen om geaccepteerd te willen worden (door wie eigenlijk, de Belanda?). Dat hoeft niet hoor 😉

        Met de bezuiniging van 6 miljard Euro die de EU Nederland oplegt zult u zien dat er naast personen die vinden dat de Nederlandse integratie in Europa beter kan mislukken (eruit stappen dus, separatisme), dan dat Nederland — zoals anderen dat weer verkondigen — een volwaardig lid moet worden en blijven (associatiegedachte).

        In het indisch verleden waren er ok een aantal die door de eeuwen trouw aan Nederland wilden blijven, dan er uit te stappen. Het gaat hen nu allen voorspoedig in Nederland, maar wel klagen dat men niet geacepteerd wordt, trappen tegen de Belanda, klagen over het weer, over gebrek aan gezelligheid en gemeenschapszin, kortom over alles wat er in Nederland ontbreekt maar wat men in Indonesie, pardon in virtueel Indie, denkt aan te treffen. En kijk nu omarmt men allemaal van die inlandse (Indonesische) dingetjes , begint men krom Nederlands te spreken om aan te geven dat ze ook niet helemaal Nederlands zijn.

        En zo is er altijd weer wat 😉

      • Verdwaalde Indo allias Richard. zegt:

        Geachte Ed Vos,
        Bedankt voor uw leuke en begripvolle reactie op mijn “To be or not to be” .
        Kijk, mijn mening is dat het vaak ook niet meevalt om je ware identiteit te ontdekken,
        als je van twee totaal verschillende volken en culturen afstamt.
        Bij mij is de Duitse cultuur er nota bene ook nog tussen in geslopen.
        De vermenging in Ned.Indië zat destijds vaak complex in elkaar.
        De innerlijke psychische tweedeling die dan kan ontstaan, kan leiden tot verwarring.
        Vooral als jongeling heb ik dat sterk ervaren.
        Maar zoals u weet is de Mens i.h.a. een groot kudde dier!
        Dus ben ik naarstig op zoek gegaan naar de Kudde waartoe ik zou kunnen behoren.
        Eigenlijk is dit overkomelijke probleem niet zo typisch Indisch!
        Maar wereldwijd aanwezig bij nakomelingen van 2 of meer culturen.

        Naar aanleiding van uw item over het Europa-Debacle zou ik u graag willen vragen;
        Europa ja of neen?? Ik zelf geef er een Grote neen voor!
        Er gaat niets boven Zelfstandigheid en eigen identiteit.
        En het unieke van ieder Mens trek ik in vergelijking tot het unieke van ieder land.
        En dát “unieke” mag m.i. niet verloren gaan. Tot zover mijn mening over Europa.

        Hopende nog van u te horen en met Vriendelijke groeten . Richard.

      • Ed Vos zegt:

        Geachte heer Richard,

        U stelt mij een vraag die ik moeilijk met ja of neen kan beantwoorden.
        We hebben te maken met globalisatie. Dat wil zeggen dat alles met alles is verbonden. Spiritueel klopt dat ook wel.

        Het voorbeeld is internet. Wist u dat wanneer u een site heeft, die zonder dat u het weet ook via via met een pornosite is verbonden 😉

        Een en ander wil zeggen dat wij met elkaar verbonden zijn, op welke manier dan ook. Dat is een prachtige gedachte, en dat wij van elkaar afhankelijk zijn, elkaar nodig hebben, en elkaar in lief en leed moeten steunen.
        Neem nou het ziekenfonds, of de sociale verzekering. We leggen botje bij botje neer om anderen te helpen, zodat wij zelf ook worden geholpen.

        Daarvoor is verantwoordelijkheidsgevoel nodig. Maar wanneer anderen zich onverantwoordelijk gedragen of gewoon bot profiteren (EGOISME), dan wordt het een ander verhaal.

        Zo is het ook met Europa. Kortom ik zie het wel, en wacht de dingen rustig af.

      • Verdwaalde Indo allias Richard. zegt:

        Met respect constateer ik dat u het Europa probleem liever in het midden laat staan.
        Dat moet natuurlijk ook kunnen.
        Verder geniet ik elke dag van het bestaan van internet.
        Maar daarom voel ik mij nog lang niet met iedereen verbonden! Oh nee!
        Uiteraard ken ik de problematiek en het kwalijke van internet. (b.v.porno c.q. kinderporno)
        En er worden mensen op een pijnlijke manier bedreigd via internet.
        Verder is het ook bekend dat de misdaad zich gretig bediend van internet.
        En meer van dat soort minne praktijken die internet bedreigen!
        Zoals wel vaker kleven er aan nieuwe Uitvindingen ook kwalijke kanten.
        Internet kan daar helaas ook niet aan ontkomen.
        Het is maar wat de Individuele mens ermee doet!
        Ik merk dat ik nu aardig aan het afdwalen ben t.a.v. het Indisch onderwerp.
        Tja, we leven nu eenmaal in het heden. En niet in het verleden.
        Maar Ned.Indië leeft voort in het geheugen van velen. Het zij zo.
        Mede dankzij de Java Post waar Indische mensen zichzelf in kunnen herkennen.
        Hiermee sluit ik af. En bedankt voor de prettige conversatie.
        Namens Richard.

      • Ed Vos zegt:

        @ Hr. Richard.
        Dus ben ik naarstig op zoek gegaan naar de Kudde waartoe ik zou kunnen behoren.
        ———–

        Ik ben eigenlijk meer op zoek naar gelijkgestemden – vanwege mijn hobbies e interesses. U zoekt toch ook niet het gezelschap op van personen die het voortdurend met u oneens zijn of waar u uw ei niet kwijt kan?

        Vaak zijn dat ook eenlingen, moet ik wel toegeven. Af en toe gedragen we ons ook als een kudde. Maar wat mij betreft is dat tijdelijk. Af en toe een koempoelan oid.

  5. Museon schrijft dit:
    “….. De totoks werden geïnterneerd, de Indo’s bleven buiten de kampen. In april 1943 ging het Japanse bestuur over tot een speciale registratie van niet-geïnterneerde Indische Nederlanders. Veel van hen werden toen alsnog naar de kampen gestuurd. ….. ”
    Die eerste zin moet men anders formuleren. Men maakt zo een scherpe tweedeling die er NIET was. En dat leidt tot generalisatie bij het publiek, maar ook bij deskundigen . Tienduizenden indo’s zaten in 1942 ook in jappenkampen. Als burger of als militair. Om allerlei redenen waren er ook indo’s die in de eerste burgerinterneringen al in het kamp terecht kwamen.
    Buiten Java werden indo’s ook direct geinterneerd.
    Ander voorbeeld:
    Mijn moeder, oma, tante, met 2 kinderen (indo’s) gingen met mijn totokopa mee naar de verplichte zgn beschermde wijk in Bandoeng. En toen die vol was, werden er omheiningen gebouwd. Ook toen mijn opa naar een mannenkamp werd gedeporteerd werden zij niet vrijgelaten, maar inmiddels was al vastgesteld dat zij te blank waren voor vrijlating.

  6. Peter van den Broek zegt:

    Ik kom terug op Schoemaker. Hij is geboren in Nederlands-Indie, ging naar Nederland maar kwam terug in Indonesie en werkte daar. Hii is natuurlijk sterk beinvloed niet alleen in zijn bouwkunst maar ook door zijn Indonesische omgeving (Theosofie?). Om dan een geloofswisseling al een radicalisering te noemen, noem ik wel woordterrorisme, een overdrijving en stemmingmakerij (NB Snouk Hourgomje bekeerde zich ook tot de islam en die ga toch ook niet Al Quadista noemen) . Ik denk niet dat Schoemaker de omwisseling uit politieke overtuiging heeft gedaan want waarom heeft hij anders de Hadji gedaan, toch niet om goedkoop naar Mekka te reizen.

    En dan deze uitspraak:
    Het politieke idee was dat buitenlandse afkomsten moesten verdwijnen. Iedereen moest de identiteit van de dominante meerderheid overnemen.

    Normale “extreemrechtse” standpunten voor westerse begrippen.
    Het zal wel zijn dat Wolff-Schoemaker hier doordraafde in zijn anti-kolonialisme en zich onderdrukkend ging opstellen

    Deze woorden lijken mij meer stemmingmakerij die niet door feiten gestaafd worden en inbreuk maakt op de persoon Schoemaker als architect. Zulke uitspraken horen zowel in extreemrechtse als extreemlinkse hoek (dit hoef ik dus ook niet te staven).

    Waarmij ik alleen maar wil aangeven dat ik niet direct op zoek ben naar gelijkgestemden maar naar mensne waarmee ik een discussie kan opbouwen opdat de waarheid naar voren komt.

    • Ed Vos zegt:

      Over Schoemaker valt nog te vertellen dat hij vijf maal was getrouwd, Hetgeen in conservatieve Calvinistische kring niet bijzonder goed zal zijn gevallen. Veelwijverij, immers trof je slechts aan bij onverbeterlijke Mohammedanen zoals Soekarno die dat (9) maal deed. De villa Isola bouwde hij ook voor een indo waarvan in indo-kring opvallend genoeg ook weinig werd (wordt) gesproken. Over de bouwkunst van Schoemaker valt eigenlijk weinig te discussieren behalve dan de vermelding dat de zogenaamde Indo-Europese bouwkunst slechts voortbestemd was aan individualisten
      Daarnaast : Henry Maclaine Pont en Schoemaker waren Indo-Europeanen, en de Amsterdammer (!)Karsten had een Javaanse echtgenote en was ook bevriend met de Mangunegoro van Solo. Deze drie mannen deelden, begrijpelijk, een diepe betrokkenheid voor het land waar zij werkten en waarmee zij zich verbonden voelden.

  7. @ Peter van den Broek,

    Ik noemde de geloofswisseling zelf niet radicalisering.
    Het moet toch duidelijk zijn dat ik het over politieke radicalisering had, wat leidde tot verloochenen van de Europese afkomst en tot aanname van het islamgeloof.
    Stemmingmakerij tegen een man die al jaren dood is?
    Je mag het wel stemmingmakerij noemen tegen het pakket van monoculturalisme, nationalisme, eigen-volk-eerst-engheid.

    Het heeft niks te maken met de architectuur van de man . Daar reageerde ik dus ook niet op.
    Ik haakte in zoals Ed Vos de gedachten van Soekarno verwoordde:
    “…. waarvan zijn vriend Soekarno zei: Professor Wolff -Schoemaker was een groot mens. Voor hem was er geen verschil tussen wit en niet-wit. Tussen Nederlanders en Indonesiërs, tussen vrij en slaaf’. ‘Het ging hem er slechts om wat iemand kan.’….”
    Die ‘eigenschap’ van Wolff Schoemaker zette hij op het eind van zijn leven dus overboord .
    Kennelijk vonden WS en DD dat er geen plaats meer mocht zijn voor Europese afkomsten in Indonesië.

    • Misschien een interessant studieproject voor studenten:
      Het dwingend monoculturalisme van het Indonesisch nationalisme na de machtsovername.
      Voor Nederlandse studenten met het aangekoppeld onderzoek: … en de zelfverloochende rol van nationalisten van Europese afkomst

      • Ed Vos zegt:

        Ik lees overigens dat het topic ging over buitenkampers maar goed, om in te haken op het afwijzen van Europese afkomsten. Tijdens de regeerperiode van Soekarno werd westerse muziek verboden. Maar daar weet Pak SA meer van af….

    • Ed Vos zegt:

      .Indisch4ever zegt:

      30 mei 2013 om 2:58 pm

      @ Peter van den Broek,

      Ik noemde de geloofswisseling zelf niet radicalisering.
      Het moet toch duidelijk zijn dat ik het over politieke radicalisering had, wat leidde tot verloochenen van de Europese afkomst en tot aanname van het islamgeloof.
      Stemmingmakerij tegen een man die al jaren dood is?
      —————————-

      Sorry, ik had je in verkeerd begrepen, ik had gedacht dat je bedoelde dat Schoemaker zijn inlandse afkomst verloochende. Maar ik weet niet of je van verloochening van zijn Europese afkomst kans spreken. Misschien van zich afzetten tegen de heersende koloniale mentaliteit.
      Wat zijn opvattingen tav de bouwkunst betreft zou je wel kunnen zeggen dat Schoemaker Europeser was van opvatting dan Maclaine Pont. Alles moest van boven worden bepaald. Schoemaker’s opvatting tov de Javaanse bouwkunst waren niet mals die lag volgens hem al eeuwen op zijn achterste,er bestond niet zoiets als een Javaanse bouwtraditie. Volgens Maclaine Pont was dat wel het geval en hij benadrukte de eigenheid van de Javaanse bouwkunst – de pendopo – en die moest (net als alle andere inlandse bouwtradities) in ere gehouden worden gehouden.

    • Surya Atmadja zegt:

      .Indisch4ever zegt:
      30 mei 2013 om 2:58 pm
      Kennelijk vonden WS en DD dat er geen plaats meer mocht zijn voor Europese afkomsten in Indonesië.
      ——————————————————————————————
      Het gaat niet om de Europese afkomst af te wijzen/elimineren maar om gelijkwaardigheid van bruin (inlander), blank(totok) en (Indisch) .
      Het is toch bekend dat blank/totok en de Indischen neerkeken op de Inlanders.

      Ben zelfs geschrokken van de eerlijke bekentenis van Dr Bussemaker (oud voorzitter van I.P/ ook buitenkamper ) over hoe pijnlijk voor zijn moeder was om de verbinding met de “verfoeide kant” ( de Inheemse- ooit verfoeide Indonesische voorouders) te benadrukken om in aanmerking te komen voor de buitenkamperstatus.
      Zijn wij (de inheemsen ) dan zo minderwaardig ?

      Toen hij vertelde over de aandeel van Indische jongens in Nederland ( Taselaar en Soldaat van Oranje etc) vergat hij (?) de aandeel van tientallen Inlandse studenten van goede huizen die hadden verzet tegen de bezetting van Nazi Duitsland .
      (intervieuw staat bij I4E)

      De tweedeling tussen Binnen en Buitenkampers is een feit , ook hoe de Binnenkamper denken over de problemen van de Buitenkampers te bagataliseren.

      Bussemaker gaf ook geen duidelijk antwoord op de vraag van Peter v.d Broek tijdens de presentatie op TTF 2013.

      • Ed Vos zegt:

        Te bedenken dat Bussemaker met zijn vijandbeeld mbt Indonesiers zeer waarschijnlijk het denken van “de indische gemeenschap” over Indonesiers heeft bepaald. Ik bezit twee boeken over de bersiap, maar niet die van Bussemaker, die ook als adviseur optrad voor dat programma van MAX. Dat leek mij geen geschiedschrijving een historicus waardig, maar leek meer op rancuneuze stemmingmakerij.

      • Eveneens… het was toch bekend hoe Indonesiërs gingen neerkijken op totoks en indo’s.
        Vanuit die minachting werd geformuleerd dat er geen plaats meer zou zijn voor Europese identiteit in het nieuwe Indonesië . Indo’s moesten zoveel mogelijk dat verloochenen, kennelijk in de visie van de nationalisten zoals WS en DD dat lieten zien, en ik neem aan dat dit monoculturalisme aansluit op het volkse gevoel van eigen-volk-eerst.

      • Volgens mij bestaat er maar een ras, ongeacht kleur; de mens!
        hg: Wim Bluemers

  8. Ed Vos zegt:

    Om terug te komen op deze expositie. Het verhaal van de bezetting van Indie kwam voornamelijk uit de hoek van zij die werden geinterneerd. Het kwam bij menigeen (buitenstaanders) over dat iedereen in het Jappenkamp had gezeten, en zij die in de kampen hadden gezeten het meest hadden geleden, in tegenstelling to degenen die buiten het kamp verbleven.

    Het zou dan ook wel heel verdacht overkomen wanneer je niet werd geinterneerd, want dan was je wellicht een collaborateur. In Nederland zat iedereen in het verzet, zo kwam het bijvoorbeeld bij mij over.

    Een en ander pastte natuurlijk binnen het idee van de concentratie (cq vernietigings) kampen voor joden of de werkkampen (of gedwongen tewerkstelling) in Duitsland.

    Dit zette kwaad bloed bij degenen die niet in het kamp verbleven, want daarmee werd hun leven buiten het kamp gebagatellisserd. Vergeten we ook niet dat er miljoenen anderen in Indie buiten het kamp verbleven. Wij weten inmiddels ook dat er grote hongersnood heerstte tijdens de Japanse bezetting. Men spreekt zelfs van genocide gepleegd door de Japanners die alle voedsel en grondstoffen en dergelijke versleepten naar hun land of die gebruikten voor hun krijgsmacht.

    Door de verdeling in binnenkamper en buitenkamper werd ongewild een schisma veroorzaakt binnen de gemeenschap die uit Indie kwam, en dit had meer te maken met uitbetaling van gelden, bijvoorbeeld de uitbetaling van achterstallige salarissen.

    Zie hiervoor dit artikel die ik u nogmaal in herinnering wil brengen
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/581648/2001/08/20/Geld-van-Indisch-Gebaar-zaait-diepe-verdeeldheid.dhtml

  9. Surya Atmadja zegt:

    Peter van den Broek zegt:
    30 mei 2013 om 12:47 pm

    Ik kom terug op Schoemaker. Hij is geboren in Nederlands-Indie, ging naar Nederland maar kwam terug in Indonesie en werkte daar. Hii is natuurlijk sterk beinvloed niet alleen in zijn bouwkunst maar ook door zijn Indonesische omgeving (Theosofie?).
    —————————————————————————————
    Van Snouck van Hurgronje (Hadji Abdoel Gaffar)was bekend dat hij een nep Muslim was .
    Zijn bekering was gebaseerd op zijn opdracht (Aceh) en zijn Moslimschap gebruikt hij om de vertrouwen van de Moslim te winnen.
    Hij had 2 Sundanese vrouwen en 5 kinderen .
    Die werden achtergelaten toen S.H terug ging naar Nederland en weer Christen werd ( volgens de Islam kan het niet).

    Van Schoemaker was het niet zo duidelijk , was het overtuiging of opportunisme ?
    Het zou ook kunnen dat hij in aanraking kwam met theosofie en vrijmetselarij .
    Als dat zo was dan kan men hem de voordeel van twijfel geven .

  10. Surya Atmadja zegt:

    .Indisch4ever zegt:
    30 mei 2013 om 10:00 pm
    Eveneens… het was toch bekend hoe Indonesiërs gingen neerkijken op totoks en indo’s.
    ———————————————————————————————————————
    Bussemaker en anderen waren geschokt dat de inheemsen toch niet echt loyaal zijn voor hun koningin en vaderland .
    Voor zover ik weet , uit waarneming van mijn directe omgeving (familie en vrienden) , de generatie van mijn ouders en zijn oude broers(generatie van Soekarno) , mijn eigen generatie hadden we geen negatieve kijk of gevoelens jegens de Indo’s.
    Mijn tante is getrouwd met een Indo (Totok-Sundanese).
    Ik zat in een IEV froebel en lagere school , speel ook samen met Indische en Hollandse buurjongens .Tot dat de West Irian kwestie roet in het eten gooit.
    Het volk ( Kromo met de kupluk=Jan met de pet) ging pas ageren na de komst van de Japanners en toen de Indo’s hun keuze hadden gemaakt ( afwijzen van de warga negaraschap).
    Zie de uitspraak van Soetan Sjahrir ( Indo’s zijn landskinderen) , en de aanbod van Soekarno .
    Wat ik wel weet (uit verhalen) hebben indonesiers die dezelfde niveau hadden (opleiding/vorming) wel neerkijken op omhoog gevallenTotoks en Indo’s die hun als minderen zien.
    Hun zgn superioriteit was alleen gebaseerd op hun huidskleur .

    “Ooit verfoeide Indonesische voorouders”.
    Toch een krasse opmerking .
    Aan de andere kant ken ik ook Indo’s maar weinig Totoks uit die tijd die de inheemsen als hun gelijken zien.
    Ik verwacht ook niet dat iemand met AMS of HBS (of verder) een inlander met ongko loro school als gelijke zien.

  11. Ed Vos zegt:

    on Zeepost 2013/7 Verdwaalde Indo allias Richard. zegt:

    1. 30 mei 2013 om 10:33 amKijk, mijn mening is dat het vaak ook niet meevalt om je ware identiteit te ontdekken,
    als je van twee totaal verschillende volken en culturen afstamt.

    2. Verdwaalde Indo allias Richard. zegt:
    30 mei 2013 om 12:16 pm
    Maar daarom voel ik mij nog lang niet met iedereen verbonden! Oh nee!
    ————————————————————————————————-

    1. Misschien moet u – zo u er nog nooit bent geweest – naar indonesie gaan, en kijken wat er u in dat land aantrekt. Leer de taal, verdiep u in een stukje cultuur/muziek dat u aantrekt.
    Daar zie ik ook wel dat er veel aan dat land te verbeteren valt en aan de (materialistische) mentaliteit van de inwoners

    In Indonesie zoek ik bijvoorbeeld ook naar restanten van het Nederlandse koloniale invloeden in dat land.

    Kijk van de andere kant ook naar Indonesische invloeden in eigen land

    2. U hoeft zich niet met iedereen verbonden te voelen, maar u kunt ook niet op een eiland willen wonen en denken dat u van niemand afhankelijk bent.
    Kijk maar eens rond in uw huiskamer en denk eens na over hoeveel mensen er betrokken waren om u zich daar senang te doen voelen. Wie bouwden u huis, uw stereo-apparatuur en dergelijke.

    Vroeger stelde ik me ook onafhankelijk op van mijn ouders. Voor de feestdagen aan het eind van het jaar in de woongemeenschap waarin ik leefde zaten we elke avond (linkse) studentikoze praat te verkondigen eonder het genot van bier en chips ons af te zetten tegen alles en iedereen.
    Maar hoe vaak keerden mijn gedachten ook weer naar mijn – in tempo doeloe blijven stekende ouders – die thuis weer eens aan het koken waren voor wanneer ik -de verloren zoon- thuis kwam.
    Dan dacht ik ook van, wat ben ik hier nu eigenlijk aan het doen.

    Met dat idee probeer ik altijd mild te blijven tegenover anderen – ik heb wel een gruwelijke hekel aan “fascisme” en racisme dat zich openbaart in dom ultra-rechtse praat – ik schiet dan af en toe wel uit mijn slof (de Balinese invloed? )- maar over het algemeen heb ik in mijn leven weinig reden tot klagen, hoewel mijn behoeften veel en velerlei zijn
    😉

    • Ed Vos zegt:

      Dit stukje moest eigenlijk naar het java-cafe…

    • Richard. zegt:

      Hallo Ed Vos,
      Ik begin met het eind van uw schrijven. Want reden tot klagen mag ik ook niet hebben.
      Ondanks dat ik in een vorm van isolatie ben geraakt in Nederland. Maar daar til ik niet zwaar aan.
      Naar het land van herkomst ben ik inderdaad nooit terug geweest.
      Dat ligt uiteraard aan mijzelf. Maar de invloed van mijn Vader leeft sterk voort in mij.
      Toen hij Indonesië moest verlaten om zowel politieke als godsdienstige redenen,
      reageerde hij zeer verbitterd. Hij zei dat hij nooit meer zou terug keren.
      Met het verloren gaan van Nederlands Indië was ook zijn liefde vergaan voor het land,
      waar hij eens zoveel van heeft gehouden! Ik denk nu dat het Nederlander zijn en voelen en,
      het Nederlanderschap te dominant bij hem aanwezig was.
      Hij was er eens van overtuigd dat het mogelijk moest zijn dat de Indische mensen,
      er in rust en vrede moesten kunnen blijven wonen. Ondanks de destijds naderende Onafhankelijkheid van Indonesië. Mag ik refereren aan “het verdrag van Lingadjati” ?
      Afijjn, er is niets van terecht gekomen. Maar de toekomst voor zijn kinderen had volgens hem in Ned.Indië moeten liggen. En niet in Nederland.
      En zo zie je maar weer eens dat de mens wikt maar God beschikt!
      Ach ik ben nu 63 en sudder maar rustig verder in Nederland. Soedah soedah, laat mij maar.
      Wederom bedankt voor je goede reactie en misschien tot weder horen.
      Richard.

      • RLMertens zegt:

        Richard, zie via google:r.l.mertens; Opmerkelijke feiten aangaande Indië/Indonesië-bersiap, waarom,waardoor.dec.2011

      • Richard. zegt:

        Aan Hr.Mertens,
        Ik heb uw stuk geschiedschrijving gelezen.
        Veel feiten waren mij reeds bekend.
        Maar dat Marga Klompé destijds als minister een milde en sympathieke kijk had,
        op de Indische mensen was mij niet bekend. Dat siert haar! En zal ik onthouden.
        Namens Richard.

      • Ed Vos zegt:

        Beste Richard. Toen mijn vadet mij in 1998 vroeg om mee te gaan naar Bali om daar mijn nevenen nichten te gaan opzoeken, had ik er een zwaar hoofd in. Geen zin. Hij ging 7 weken. Veel te lang voor mij. 2 weken zou voor mij al genoeg zijn. Na dat bezoek (van 7 weken dus) , geen spijt gehad. Althans voor mij niet Werkte zeer verruimend op mijn geest.
        Ik denk nog steeds niet in termen van indo/indisch/Indonesier, voor mij zijn ze (raciaal) allen hetzelde. Het verschil zit hem in het eiland en de stad waarvandaan zij komen, en in Nederland hoe verwesterst zij zijn.

      • Richard. zegt:

        Hallo Ed Vos,
        Dat u liever geen Verschil wilt zien tussen ras en afkomst, siert u alleen maar.
        En pleit voor u als mens binnen de Humanistische filosofie!
        Maar de wereldse praktijk en realiteit laten helaas vaak het tegenovergestelde zien.
        Het “Wereld-Burgerschap” is denk ik, nog ver van ons verwijderd.
        Verder is mijn opinie dat de Mensen best onderscheid mogen maken.
        Maar dat mag dan niet leiden tot discriminatie en andere kwalijke praktijken!

        En voor u ben ik blij dat uw Indonesië-reis met uw vader een verhelderende ervaring is geweest.
        Dat lees en hoor ik wel vaker. Voor mij is die verre reis naar Indonesië nooit zo bijzonder aan de orde geweest. Ondanks mijn afkomst. Mijn heimwee gevoelens naar dat land zijn niet zo erg aanwezig geweest. En nu nog niet. Ik denk omdat ik als jongetje van 5 jaar met mijn ouders naar Nederland ben gekomen. En dat “verre land” dus eigenlijk niet zo bewust heb kunnen ervaren.
        Namens Richard.

      • Ed Vos zegt:

        Richard. zegt:
        31 mei 2013 om 10:24 am

        Hij was er eens van overtuigd dat het mogelijk moest zijn dat de Indische mensen,
        er in rust en vrede moesten kunnen blijven wonen. Ondanks de destijds naderende Onafhankelijkheid van Indonesië. Mag ik refereren aan “het verdrag van Lingadjati” ?

        —–

        Ik begrijp dat u bedoelt dat indische mensen ook in Indonesie rustig kunnen blijven wonen?

        Ja dat kan, vroeger ook en nu ook en waarom niet?
        Maar ja dan heeft u NU te maken met visa en dergelijke, maar genoeg gepensioneerden gaan naar dat land terug.

        Vaak begrijp ik de redenering van (bepaalde) indische mensen niet.
        Indien je in het verleden om politieke en om welke redenen dan ook gedwongen werd het land te verlaten, of een je een hebt een keuze gemaakt om dat land te verlaten,kun je in betere tijden daar toch ook weer terug?

        Kijk bvb maar naar de Arabische landen nu.
        Maar daar worden langdurige (godsdienstige) stammenoorlogen gevoerd (Syrie), die niet te vergelijken zijn met de bersiap die slechts 3 maanden duurde.
        Vroeger op de Balkan werd duidelijk aantoonbaar genocide gepleegd op moslims, en tegenwoordig ook in het boeddhistische Birma.

        Dat er genocide werd gepleegd op indo’s is een een fabel, want veel indo’s bleven er tot ver na 1949.
        Dat veel bekrompen Indonesiers nog al eens twijfelden aan hen (aan hun loyaliteit aan de Republiek bvb) of ze niet geheel vertrouwden, dat kan.
        Maar veel van mijn familieleden wonen daar nog steeds (waren toen zowel Nederlanders – die Indonesier werden – als Duitsers).

        Maar ik geef toe dat er in indonesie er nog wel het een ander ontbreekt aan toerantie, maar dat komt vanwege al die eilanden en geloven.
        Maar niet omdat u indisch of indo bent; dit laatste is grote flauwekul, baarlijke nonsens.
        .
        Daar heerst ook veel animisme onder christenen en moslims, daar zijn ook veel verschillen tot het sectarische toe.
        U gaat toch niet als, zeg een atheist of moslim, of onkerkelijke/a-bijbelse christen, toch ook niet in Staphorst wonen, tenzij u zich aanpast aan de locale mores?,

        Ik begrijp dan ook niet die klaagzangen van Indischen in Indonesie op de tv die (na 60 jaar) nog steeds naar Nederland willen omdat ze vroeger geen paspoort konden krijgen, of dat zij gediscrimineerd zouden worden vanwege hun Hollandse naam.
        Dat soort lui zou slechts om economische redenen naar Nederland willen.
        Een onderzoek heeft ook uitgewezen, dat de mensen die vroeger vanuit Nederland verder verhuisden naar Amerika /Canada e.d. dat deden omdat men daar economisch ook beter af was (of dacht te zijn)..

        En indien je je in Nederland je prettig voelt, dan blijf je toch ook in Nederland wonen?
        Veel Indonesiers die naar Nederland zijn gekomen doen dat ook.

  12. Richard. zegt:

    Een PS voor EdVos.
    Het frappante voor mij in uw Reis naar Indonesië met uw Vader is dat, mijn Vader met zijn Vader eens rond 1911 een reis tegenovergesteld heeft gemaakt! Dus vanuit Ned.Indië naar Nederland als een vakantie. Mijn vader was toen ongeveer 10 jaar oud.
    Met Vr. Gr. Richard.

  13. RLMertens zegt:

    Afgelopen vrijdag 31mei hield hoogleraar UvA Pamela Pattynama(uit Nw.Guinea) haar afscheidsrede met als titel; ‘Bitterzoet Indië’.
    Treffende titel. Bitter door de gevolgen van catastrofaal naoorlogse politiek beleid van ministers Gerbrandy,Romme, Drees sr.,Beel,Luns met hun aanhang. Die door volksmisleiding (Indië bevrijden,orde en rust etc.) een bersiap; een complete oorlog(politioneel; alsof er een politiegroep gezonden werd!) ontketende met duizenden slachtoffers als gevolg. En bittere herinneringen, vooral bij de Indische geenschap.Die gemeenschap en overigen die nog steeds onthouden wordt, dat de kern van het conflict nl.het zelfbeschikkingsrecht (Atlantisch Handvest=voorloper VN, sept.1941 door Ned.ondertekend) werd verloochend!!(gesprek Batavia dd.4 okt.1945 tussen Van der Plas-met medeweten van Van Mook- en Soekarno/Hatta).De Nw.Guinea kwestie bracht een diepte punt in de verhoudingen.(ten koste van Indo’s ,die WN werden) Door ingrijpen van de USA werd een treffen met Indonesië(nog meer slachtoffers) voorkomen! Hoogste tijd om met een realistisch blik achterom te kijken.Het ‘zoete van toen froeher’ te koesteren en met een nieuw elan vooruit te kijken. Naar een bestendige/verbonden relatie met Indonesië.En tenslotte een oprecht; ‘Hidup Indonesia!’

    • Ed Vos zegt:

      Ja, over welke Indonesie hebben we het dan ?
      Over Indonesie dat op 17 augustus 1945 (compleet met Pancasila) Onafhankelijk werd of het Indonesie dat op 27 december 1949 door Nederland werd overgedragen?

      Wij kunnen in Nederland wel aanvaarden dat men Indonesie op de 17e augustus gaat pitulassen, maar de erkenning van de nieuwe staat RI opdiezelfde datum is een(andere) punt van discussie voor oud-Indieveteranen en enkelen uit de indische gemeenschap.

      Dat met de 7e decemberrede van Koningin Wilhelmina – die nauwelijks werd gehoord – een aanzet werd gedaan tot dekolonisatie door Nederland, is mij duidelijk. Maar gezien de ontwikkelingen daarna, en dat is niet de schuld van Wilhelmina, lijkt het erop dat een aantal Nederlanders – uit de indische gemeenschap? – krampachtig de kolonie wilden behouden.

      Tja en waarom wilde Nederland tav Indonesie vasthouden aan de federatieve staatsvorm terwijl in het geval van de Antillen zij aan de eenheidsstaat voorstond. Lessen uit het verleden misschien?

      Hiduplah Indonesia, klopt, waar bemoeien wij (of enkelen van ons) Nederlanders nu eigenlijk mee of maken we zorgen over 😉

      • RLMertens zegt:

        Natuurlijk het Indonesia van 17 Aug.1945! De datum 27 dec.1949 is slechts een administratieve! afhandeling van deze proclamatie. Dit door toedoen van een catastrofale Ned.politiek beleid welke tot nu een trauma heeft geleid bij hen die nog steeds bezoedeld zijn met kretelogiën; orde en rust etc.Wel of niet erkenning van de datum 17 Aug. zal Indonesië een ‘worst’ zijn. Zij hebben de strijd gewonnen van hun bezetter, die hun vaderland eufomistisch een kolonie noemde (alsof Ned.in nazzi tijd ook een kolonie van Duitsland was). De HM 7 dec.rede was een aanzet voor dekolonisatie?( Indon. een zelfstandigheid binnen Rijksverband) Ja na, volgens min.Logemann minstens 25 jaar! en volgens van lt.gg. Van Mook 30 jaar!!En dan nog bij arbitrage! Indisch krampachtig vasthouden aan de kolonie? De Indisch gemeenschap had totaal niets te vertellen! Deze groep werd (mis)gebruikt voor dit Ned.beleid! Idem bij de Nw.Guinea kwestie (waarin de meeste Indo’s totaal geen interesse hadden). Zelfs geslachtofferd in de bersiap periode! Vasthouden aan federatie (RIS) staatsvorm (door Van Mook) was vooral onder het motto van ‘verdeel en heers politiek’ (Boeng S.kortwieken). Een totale mislukking, toen bij de 2e politionele actie deze staten zich achter de Republike stelden. Waar bemoeien/zorgen wij…etc.? Niets te bemoeien! Wel vaststellen en willen weten wat er werkelijk!! geschied(gebeurd) is in dat verleden, wat ik zelf heb meegemaakt! En niets anders!

  14. Richard. zegt:

    T.a.v. reactie Ed Vos.
    Hij zegt dat de Indische mensen ten tijde van de overname, rustig in Republiek Indonesia konden blijven wonen. Goed leuk en wel! Maar… mijn vader is destijds gezegd geworden dat hij maar eerst Indonesisch staatsburger moest worden indien hij wilde blijven. Ik meen dat dat “Warda Nagara” of zoiets heette? Dat verdomde hij natuurlijk! En dit verhaal is ook waar gebeurd:: Op het kantoor van de KLM waar papa toen werkte, is hem een Pistool op het hoofd gezet. Door een Indonesiër! Met de bedreiging dat hij maar moest vertrekken naar Nederland. Dan wordt het je wel te heet onder de voeten. Want blijven betekent dan spelen met je leven!
    En trouwens velen die wel gebleven zijn, zijn in diepe armoede geraakt. En werden vies aangekeken door vele Indonesiërs, omdat ze eens Trouw de Nederlandse zaak gediend hadden.
    Maar de zo geheten “Spijtoptanten” kwamen er later pijnlijk achter wat het betekende om er toch te blijven. En zijn alsnog met hangende pootjes naar Nederland gekomen.
    De bedoeling van Soekarno en aanhang was ook om Indonesië Ras-zuiver te maken!
    Hierin herken ik iets van een bepaalde Dictator destijds 1940-1945 in west Europa.
    Namens Richard.

    • van Beek zegt:

      Richard, zou u mij de bronnen kunnen opgeven dat Soekarno plus aanhang voor een raszuiver Indonesia waren? Ik geloof er namelijk niks van. Bent u de gemengde Indonesier Douwes Dekker die een adviseur was van Soekarno vergeten?

      Overigens kan ik me heel goed vinden in de reactie van de heer reactie van de heer Vos op 29 mei om 11:46. Hij zei het volgende, ik citeer: overigens waren EF D.D. en Schoemaker ook Indo en Indisch, maar wie weet dat (nog)?.

      Ik hoor zelden de Indisch-Nederlandse gemeenschap praten over de pro Indonesie Indo’s. Op indisch4ever staat eerbetoon aan de Indische helden:
      http://indisch4ever.nu/2008/08/20/eerbetoon-aan-i/. Dit zijn Indo’s die voor rood wit blauw streden. Ik heb grote respect voor Indo’s als dahler, D.D en al die andere indo’s die opstonden tegen het Nederlandse koloniale gezag en die voor de rood-witte vlag ‘streden’. Dat zijn nou mijn Indische helden!

      • Dahler ging voor de Japanse vlag strijden. Hij likte zich in bij de Japanse fascisten.
        Hij zat in allerlei commissies, raden, clubs. Maar wel met goedkeuring van de Jappen…. die een eigen bedoeling hadden met die clubs.
        Net als veel andere Indonesische nationalisten was zijn tactiek:
        Japan moest winnen, wij slijmen en roepen ‘leve de keizer’ en dan komt er een onafhankelijk Indonesië . (surtan sjahrir en de communisten weigerden dat )
        Zorgvuldig bleef hij een trouwe jappenknecht,.
        Wat was daar nou voor heldhaftigs aan ? Dat is eerder laf.

        Zou hij ook mensen verraden hebben ? Die toen vermoord werden ?

      • Richard. zegt:

        Reactie voor meneer van Beek!
        Ik zou zeggen lees de felle reactie van @Indisch 4 ever, over ene Dahler! En dan wordt u misschien wijzer meneer van Beek. Maar mijn stelling dat Soekarno bezig was met weg-zuivering van o.a. Indische Nederlanders destijds kan ik helaas niet bewijzen. Soekarno mag het voordeel van de Twijfel hebben. Maar ik weet meer dan genoeg!

      • van Beek zegt:

        @Indisch4ever, ik snap niet dat dat laf is. Japan wilde (terecht): azie voor de aziaten, Indo’s behoren tot de aziaten. Dahler deelde die mening. Het enig wat dhaler voor ogen zag was een onafhankelijke republiek, Japan was eigenlijk een middel om dat doel te bereiken. Helaas heeft Japan zijn macht flink misbruikt.

        Waar ik me aan irriteer is dat een groep Indo’s ten koste wat kost het Nederlandse koloniale/onderdrukkers gezag steunde en achter de rood-wit-blauwe vlag bleven staan. Aan de verkeerde kan dus. Ik kan het hen niet verwijten want zij zijn namelijk honderde jaren gehersenspoeld/geindoctrineerd door de Nederlanders.

      • Richard. zegt:

        Beste meneer van Beek,
        Het is uiteraard ieders goed recht om zich te scharen bij de Politieke Groepering die hij zelf uitkiest! Maar uw keuze is en blijft de mijne in ieder geval niet! In de kwestie Koloniaal Nederlands Indië. Kent u de film > “Soekarno Feed your People !” ? Een goede film die verteld dat Soekarno zijn eigen Volk honger en ellende deed lijden! Veel erger dan onder het Nederlands bewind. Destijds bouwde Soekarno wel dure en geweldig mooie standbeelden en bouwwerken ter meerdere Glorie van zichzelf. Waarschijnlijk in navolging van de Koloniale Nederlanders in Nederlands Indië?! Wat een naloper die Soekarno! Soekarno zorgde goed voor zichzelf en liet zijn eigen Volk creperen.
        Dat soort “Onafhankelijkheid” kan ik niet waarderen en geen respect voor opbrengen.
        Het woord is nu aan u. Namens Richard.
        Ps, de bedoelde Film was een Amerikaanse productie! En geen Nederlands product, wellicht zou u dat kunnen denken.

      • RLMertens zegt:

        Indië/ Indonesië; gouden tijden/zwarte bladzijden(boekenweek 2013). We stonden aan de verkeerde kant van de geschiedenis!(min.Bot) Kies je helden;
        -Gerbrandy/v.Mook to.Soekarno/Hatta-Mutsert to.Poncke Prinsen-gen.Spoor to.gen.Soedirman-Westerling to.Boeng Tomo-
        Helden die de bezettende macht vertegenwoordigen of zij die voor hun vrijheid vochten?

      • Richard. zegt:

        Over “raszuiver” voor hr. van Beek.
        Helaas formele bronnen daarover ken ik ook niet. En zijn er m.i. ook niet.
        Met “raszuiver” heb ik misschien een te groot woord gebruikt.
        Maar de haat van Soekarno t.a.v. de Nederlanders en alles wat daarmee samenhing,
        dus ook vele Indische mensen in het algemeen, was bekend.
        Soekarno zag ze liever gaan dan komen! Indonesië voor de Indonesiërs alleen!
        En zeker op leiding gevende posten, werd al het Blanke weggezuiverd.
        Aldus heb ik met “raszuiver” o.a.het bovenstaande willen benadrukken.

        Vele Indische mensen hingen destijds het Nederlands bewind aan.
        Voor die groep kom ik op! Dat u een aanhanger bent van ene Dahler en die andere Indo’s, dat is uw goed recht. Politieke meningen en inzichten verschillen nu eenmaal!
        En dat is maar goed ook!
        Ps: dit antwoord is eigenlijk niet voor dhr. Mertens bedoeld. Maar voor dhr. van Beek.
        Ik zie wel vaker dat mijn reactie onder een verkeerde eerste schrijver komt.
        Jammer, maar helaas niets aan te doen.
        Namens Richard.

    • Ed Vos zegt:

      Richard. zegt:
      1 juni 2013 om 4:14 pm
      De bedoeling van De bedoeling van Soekarno en aanhang was ook om Indonesië Ras-zuiver te maken!
      —–

      Dan hadden ze vergeten om in Surabaya mijn opa + 4 kinderen weg te zuiveren. Hij woonde in een opvallen groot wit huis aan de Jl Boeboetan.
      Mijn vader werkte in 1950 ook voor de RI, dat heb ik ook meerdere malen geschreven.

      Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen verhaal. Gelukkig is er na zovele jaren ruimte om eens andere meningen te verkondigen en aan te horen nadat we 60 jaren lang ant-soekarno, anti-Indonesie(r), pro-politionele acties hebben moeten aanhoren.

      Het gros van de indo’s heeft gezwegen uit solidariteit, angst om met de nek aangekeken te worden of als verrader te worden beschouwd, zo komt het bij mij vaak over.

      • Richard. zegt:

        Voor de heren Atmadja, Vos en alle anderen.
        Inderdaad u heeft gelijk. Atjeh is 1 van de bloedigste voorbeelden! En met de politionele acties rond 1950 werd het Einde van 350 jaar Nederlands bewind ingeluid. Maar fraai is het allemaal niet verlopen. We kunnen erop terug zien en erom treuren! Maar de zonden die begaan zijn en al het zinloze bloedvergieten kunnen we helaas niet meer herstellen.
        En de Grote Schuldvraag?? Zoals zo vaak wijzen de Vingers naar de 1 en naar de ander!
        Nu mag het Verleden en de Geschiedenis al die Ellende op de schouders nemen.
        Afijn, zo gaat het wel vaker in de wereld. De mens is nu eenmaal geen Heilig boontje!
        Richard.

    • W.(Bill) Zitman zegt:

      Richard, in welk jaar werkte uw vader voor de KLM, toen hij met een pistool tegen zijn hoofd werd gedwongen om Indonesia te verlaten? En in welke stad was dat?

      • Richard. zegt:

        Halo Bill Zitman,
        Hou met te goed, maar de juiste data weet ik niet precies meer.
        Mijn vader werkte voor de KLM rond 1950. Wel de eerste helft van 1950.
        Want we zijn in 1956 naar Nederland gekomen.
        Naar ik meen op de afdeling Inkoop als boekhouder.
        Namens Richard.

      • Richard. zegt:

        Ps voor B.Zitman.
        En het was in Jakarta.
        Van Richard

  15. @ van Beek…. Ik schreef “eerder laf” dit in tegenstelling om Dahler als een held te zien.
    De man deed zijn best om lievelingetje te worden van de fascisten die alle macht hadden.. Dat is echt niet heldhaftig.
    Bekend van hem is wel dat hij geen nors en agressief persoon was en ook mensen individueel uit de nood hielp met papieren en buiten de internering te houden. Daar zit een vleugje ‘held’ in.

    Het was een grote meerderheid van Indische Nederlanders ( en niet een kleine groep) die Nederlanders waren en zich verbonden voelden met Nederland.
    Dat is niet verkeerd. Net zo min het verkeerd is dat Indonesiërs zich Indonesiërs achten en vrij wilden zijn van een Nederlandse dictatuur.
    Verkeerd is dat met de stok achter de deur ( de Japanse stok) mensen te intimideren om die afkomst te verloochenen en te kiezen voor steun aan Japan. ( dat was de scheve schaats van het Indonesisch nationalisme.)
    Vooral van den Eeckhout deed dat …. en Dora van der Velden schrijft dat Dahler daar ook wel eens medeschuldig aan was . Zij achtte Dahler en zijn indo-comité te Batavia medeschuldig aan het sturen van jongeren naar Glodok ( haar boek Japanse burgerkampen, pagina 447),
    En in Glodok gebeurden zeer onfrisse dingen.
    https://javapost.nl/2011/01/05/de-ware-aard-van-het-halimoenkamp/
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Glodok-affaire

    • p.s.
      Japan wilde Zuidoost-Azië voor de Japanners… dwz onder Japanse dictatuur of een andere vorm van controle.
      Nederlands imperialisme was fout. Het Japans imperialisme uit de periode 1930-1945 was nog veel fouter… vooral veel wreder.

      • RLMertens zegt:

        Imperialisme ten koste van andere volkeren is FOUT en niets anders.De rest is propaganda en niets anders! Van welke kant dan ook!

    • buitenzorg zegt:

      Over Glodok verschenen vele verhalen. Er is echter weinig over gepubliceerd dat de volledige (voor zover dat mogelijk is) waarheid bevat. Wikipedia is n.m.m. niet de bron die we kunnen vertrouwen hier. Wat wel waar is, is dat Dahler – evenals Van den Eeckhout – idealen belangrijker vond dan mensen (en dus: mensenlevens). Dat heeft hij gemeen met veel anderen.

      Bijzonder is wel, dat we op Wikipedia over Dahler zelf alleen een Engelstalige bio vinden, waarin:
      “The older Dahler, who was known to be a quiet and amiable man, did not take a liking to the militant and sometimes harsh approach of the newcomers, but was unable to temper it, as Van den Eeckhout was being directly instructed by the Japanese.”
      Hier wordt Dahler dus geschilderd als de goedbedoelende man die de misstanden, veroorzaakt door Van den Eeckhout, niet kon tegenhouden.

      Persoonlijk heb ik nogal wat onderzoek gedaan naar die periode. Ik kan me niet herinneren ooit te hebben gelezen dat Dahler zich heeft gedistancieerd van Van den Eeckhout. De Japanners moeten ongetwijfeld hebben gedacht dat het met Dahler niet lukte, en dat het misschien beter ging met de hardliner Van den Eeckhout. En dus trad vdE steeds meer op de voorgrond vanaf september 44, en vervaagde de rol van Dahler. Maar: Dahler bleef in functie, en bleef dus mede verantwoordelijk voor de misstanden in Glodok. Hij liet het werkelijke bestuur echter over aan Van den Eeckhout.
      Een man met idealen: ongetwijfeld. Een held: nee, bijna in tegendeel.
      Het wachten is op de officiele biografieën, van beiden.

      • Richard. zegt:

        Deze reactie is voor iedereen en algemeen!
        Wie kent de Amerikaanse Film > “Soekarno Feed your People” ?
        Geproduceerd naar ik meen ergens in de 70er jaren.
        Kort en bondig gaat het hierover dat Soekarno en consorten het Volk lieten creperen!
        Maar Soekarno had voor zichzelf wel een mooi duur en Luxe leventje ingericht.
        Helemaal naast de Waarheid is mij deze Film nooit overgekomen!
        Weet u meer? Dan wil ik dat graag vernemen.
        Namens Richard.

      • Richard. zegt:

        Tot op de dag van vandaag heb ik nooit van ene Dahler gehoord. Dat ligt aan mijn gebrekkige kennis over de geschiedenis. Maar Dahler komt er niet goed vanaf! En Heldhaftig lijkt hij mij ook al niet. Te oordelen aan de hand van diverse reacties.

      • RLMertens zegt:

        Van Eeckhout (de PAGI groep) was voorheen 1933 (door Ned.) muiter van de de 7 Provincieën) genoemd.’Muiters’die in opstand kwamen olv.matroos 1e klas Kawilarang, die als kapitein! fungeerde, vanwege een salariskorting.(Alleen toegepast bij de lagere rangen van KM). Na overgave op weg was naar Soerabaja. Terwijl dit voorval wereldnieuws werd, tot grote ergenis van vooral de Nederlandse gemeenschap- leden/aanhangers van de Vaderlandse club, werd door een vliegboot gericht(?),zonder vooraf een waarschuwing, een bom afgeworpen met enorme gevolgen voor de bemanning(ook Nederlanders). Door dit voorval werd hij ‘anti blanda’. Met Dahler( die het raciale koloniale regiem beu was) , aanhanger van DDekker, kozen zij voor Azië voor de Aziaten en schaarden zich achter Soekarno. Geen helden voor Nederland. Wel voor Indonesië! Dat is een feit.

      • Jan A. Somers zegt:

        citaat: “zonder vooraf een waarschuwing, een bom afgeworpen”:
        Op 10 februari seinden vliegtuigen van de Marine Luchtvaart Dienst: “Geeft u onvoorwaardelijk over of geweld zal worden gebruikt; stoppen en witte vlag hijschen.” Hierop als antwoord: “De bemanning heeft absoluut geen communistische neiging en geen geweld in zin doch protesteren tegen salariskortingen en de gevangenneming van de protesterende marinemenschen; ons niet hinderen; alles wel aan boord.”
        Zie hiervoor een artikel van Herman Keppy, en mijn verhaal in de Javapost.

      • RLMertens zegt:

        ….zonder vooraf een waarschuwing; moet zijn;… een waarschuwingschot! Het is toch van de zotte dat men muiters, omwille van twist over salariskorting, bestookt met een bomaanval met gevaar voor eventueel verlies van een pantserschip! En dat met het vooruitzicht op dreigend oorlogsgevaar uit het Oosten. De media werd medegedeeld dat aan boord van de 7 Provinciën de ‘inlanders’ alle Nederlanders hebben vermoord! Zo trachtte de vlootleiding de wraaklust tegen inlanders doen opvlammen, aldus kpl.machinist Maud Bos Boshart aan boord. Het aanvalsplan werd opgesteld op regelrechte aanwijzingen van min.pres.Colijn. Resultaat 19 doden, 11 zwaargewonden, waarvan later nog 4 overlijden en enorm materieele schade. De wraaklust der inlanders? Die overkwam ons… tijdens de Jappentijd en de bersiap periode!

  16. Richard. zegt:

    In deze kwestie over Indonesische Nationalisten en bovenal Soekarno, zijn de woorden van “Indisch 4 ever” alleen maar een bevestiging van wat mijn vader daarover gezegd heeft.
    De Japanse overheersing werd gebruikt of misbruikt om tot versnelde Onafhankelijkheid van Indonesië te komen! En (moederland) Nederland was zelf verzwakt. Door de oorlog dankzij Duitsland in west Europa. Soekarno greep de kans van het moment! Dom was Soekarno zeker niet!
    Je moet het ijzer smeden als het heet is! En het juiste Tactische en Politieke moment uitkiezen.
    Soekarno was daarin geslaagd. Dat moet ik hem nageven.

    • Surya Atmadja zegt:

      De droom van Indonesia merdeka (was eerst Groot Java ), werd gelanceerd door de nog elitaire studentengroep die gedomineerd waren door de Javanen.
      Dat was al in 1908 , de groep heet Boedi Oetomo .
      Toen was Soekarno 7 jaar oud.

      • Richard. zegt:

        Het broeide al veel langer dan voor 1950 onder een bepaald deel van de Indonesische bevolking. Dat geloof ik graag. Slechts de Onwetenden hadden dat niet in de gaten. Maar er waren destijds ook genoeg Inlandse mensen die tevreden waren met de Nederlanders samen te leven. Ondanks dat het in een Baas-Knecht verhouding was. Maar kijk nu eens naar een (beschaafd) land als Nederland momenteel is! Hier bestaan toch ook nog steeds Bazen en Knechten! Tot en met in de allerhoogste kringen in Nederland! (let vooral op politiek Den Haag!) Dus de droom van Onafhankelijkheid is maar zeer beperkt ! En dank u wel voor uw aandacht.
        Namens Richard.
        .

  17. Surya Atmadja zegt:

    Richard. zegt:
    1 juni 2013 om 8:12 pm
    Reactie voor meneer van Beek!
    Maar mijn stelling dat Soekarno bezig was met weg-zuivering van o.a. Indische Nederlanders destijds kan ik helaas niet bewijzen.
    ————————————————-
    Sorry, ma’af dat ik me mengde.
    Denk ook niet dat de Nederlanders ( ook Indische Ned.) zo maar kan beweren over een weg zuivering actie of gedachten in de richting van Soekarno .

    Mijn stelling is : Het was Soekarno (en Hatta) die door Soetan Sjahrir en de groep linkse studenten uit de Perhimpunan Indonesia (de zgn “hard liners” en gedeeltelijk Komintern groep) verweten van een te slappe houding tegen de Nederlanders .

    Het elke keer Soetan Sjahrir te pas en te onpas als een “vriendje” van de Nederlanders naar voren te schuiven is historisch niet juist *
    Het was een Nederlandse propaganda en een schoolvoorbeeld van de verdeel en heers politiek.
    Tegenwoordig zou Sjahrir een “knuffel autochtoon” genoemd worden , sommige Indonesiers uit die tijd die de juiste toedracht niet kennen noemen Sjahrir een “Belanda Tjoklat”.
    Onterecht en zeer kwetsend .

    En helaas hadden sommige delen van de generatie Indonesische nationalisten, in het bijzonder bepaalde deel van het leger in midden Java in de valkuil van de Nederlanders er in getrapt.

    salam sejahtera .
    * Indien nodig ben ik bereid om verder uit te leggen.

    • Richard. zegt:

      Voor meneer Surya Atmadja.
      Adoe! Ik ben nog steeds wakker. Straks maar gauw naar bed.
      Het is niet zomaar en voor de lol geweest dat duizenden en duizenden Indische Nederlanders naar Nederland zijn gekomen! Ze voelden zich niet meer Senang in hun eigen geboorte land! Na de overname door Soekarno. Hoe zou dat zo gekomen zijn, denkt u?? Mijn antwoord kent u reeds! Maar daar wilt u niet aan geloven. Dat is uw goed recht.
      Groeten van Richard.

      • RLMertens zegt:

        Oprecht overleg door een gevestigde natie als Nederland, conform het overeengekomen Linggadjatie overleg (zie ook het Indonesisch Manifest 1945) had tot profeit van beide volkeren kunnen leiden. Zoals de Britten dit met India hebben gedaan.
        Ondanks waarschuwingen van de Engelsen bleef Ned.oostindisch doof. Men zocht de weg als van ouds met het ‘paciferen’ ( Atjeh, Bali etc.) Men wilde zich rehabiliteren voor de vernederingen door Japan. Kortom men zocht het apocalypse.
        note; -na de 2e wilde gen.Spoor zelfs een 3e ‘politionele actie’!
        -Lees over de inspanningen die min.Soejono deed in het Londen kabinet om het zelfsbeschikkingsrecht in de 7 dec.HM.rede op te nemen. Ook toen bleef men liever oostindisch doof!

      • Surya Atmadja zegt:

        Pak Richard , ik geloof je voor 1000%.
        Het is niet niks dat de Indo’s hun huis en haard , hun verleden moeten achterlaten.*
        En het gebeurde op een harde manier( bersiap tijd) en later de zwarte sinterklaasavond.
        Dat zijn gewoon feiten.

        De vraag , hoe is het zo ver gekomen ?
        De fout van de inland , pardon pribumi’s omdat ze zo nodig merdeka willen ?
        Of lag het bij de Nederlandse politiek/regering ?
        Zelfs de spijtoptanten ( door vele Indo soms als ….. werd aangeduid *) moeten lijden onder de verkeerde politiek van hun moederland .
        De spijtoptanten (bijna 30.000) hadden het eerst redelijk goed in de nieuwe Indonesia.
        Er was zelfs na 1950 een kleine migratie geweest naar Indonesia van uit Nederland.
        Hun belangen werden alleen door hun moederland vergeten (West Irian) , zelfs de bij de NIET spijtoptanten zoals de Indo’s die voor hun koningin en verre onbekende “moederland” hadden gekozen wilde Nederland als het kan de toegang weigeren.
        Vandaar de Nieuw Guinea avontuur ( Indo kolonie) en de advies van commissie Werner .
        Itu betoel Pak .

        * Zie de discussies over de Indische perkara’s , de rol van I.P , en tot nu toe is het nog steeds een soesah verhaal .

      • Ed Vos zegt:

        Surya Atmadja zegt:

        2 juni 2013 om 12:03 am

        Pak Richard , ik geloof je voor 1000%.
        Het is niet niks dat de Indo’s hun huis en haard , hun verleden moeten achterlaten.*
        En het gebeurde op een harde manier( bersiap tijd) en later de zwarte sinterklaasavond.
        Dat zijn gewoon feiten.
        ———————-

        Zowel de bersiap als Zwarte Sinterklaas hadden niets met indo’s te maken, maar wel met de hinderlijke aanwezigheid van Nederlanders die een sta in de weg waren bij het vormen van een natie.
        Dat veel indo’s fel gekant waren tegen de vorming van zo een natie moge wel duidelijk zijn. Nederlanders konden makkelijk terug naar Nederland waar familie op hen wachtte. Voor veel indo’s was dat niet het geval.
        Maar een en ander geeft ook weer aan hoe de relatie van die indo’s was met 70/80 miljoen andere landgenoten. Totaal geen relatie en daarbij waren zijook zeer gehersenspoeld en vervormd door koloniale en andere Nederlandse doctrines.

        Deze ind’s zouden maar eens mider trots moeten zijn op hun indisch zijn, want bezoedeld met inlands bloed. Anderen die daarvoor wel uitkomen alle hormat , maar die schreven geen boeken, artikelen, verhalen of zag je vroeger op internet

  18. Surya Atmadja zegt:

    .Indisch4ever zegt:
    1 juni 2013 om 7:40 pm
    Net als veel andere Indonesische nationalisten was zijn tactiek:
    Japan moest winnen, wij slijmen en roepen ‘leve de keizer’ en dan komt er een onafhankelijk Indonesië . (surtan sjahrir en de communisten weigerden dat )
    —————————————————————————————
    Als Japan eerst moest winnen dan weten de goed ( Westers-Nederlands) opgeleide nationalisten ook wel dat ze hun droom Indonesia Merdeka in de tong sampah (afvalbak) moeten deponeren.
    Gemakshalve vergeet de Nederlanders de Petitie Soetardjo en de aanbod van PAGI( alle nationalistische groepen waren vertegenwoordig) om Nederlands Oost Indie te helpen verdedigen tegen eventuele aanval van de Japanners.

    Ze hadden bewust samen gewerkt met de vijand van hun vijand .
    Kennelijk weten de Nederlanders weinig over de geschiedenis van de Indonesiers .
    Ze waren geschokt * hoe de inheemsen de Japanners hadden verwelkomd , ze hadden gedacht dat de inheemsen trouw aan hun koningin en vaderland ( welke ?) zouden zijn .
    Terwijl ze al bijna 350 jaren geknecht werden door de Nederlanders

    * zie de interview van Dr Bussemaker ex voorziter van Indisch Platform in Tong Tong Fair 2013.

    Zie de 4 Serangkai Soekarno, Hatta , Raden Mas Soewardi Soerjaningrat , en Kiai Hadji Mas Mansoer..
    Soekarno, Hatta, Sjahrir waren ook bekend onder de naam 3 Serangkai .
    Soetan Sjahrir is in feite een “rode man” , hij was de oprichter van de Partai Sosialis Indonesia ( veel intelectuelen).
    Dat deed hij omdat hij niet onder Moskou( Komintern) wil staan .
    In tegen stelling tot Tan Malaka ( de “die hards groep”= Merdeka atau mati) .
    Trouwens Sjahrir en Tan Malaka waren Pahlawan Nasional (Nationale helden).
    Soekarno had ook Marxisme etc bestudeerd , samen met zijn medestudenten die in de leer waren bij Raden Hadji Oemar Said Tjokroaminoto (de oprichter van Sarikat Islam) .
    Soekarno kwam later met zijn Marhaenisme , de onafhankelijke vrije boer(tani) , als voorbeeld had hij een Sundanese boer die Marhaen heette als voorbeeld genomen, toen hij in Bandung studeerde.
    Zijn flirt met Peking, Hanoi , zijn Nasakom idee , die de coup van 1965 had ingeleid.

  19. Surya Atmadja zegt:

    Richard. zegt:
    1 juni 2013 om 11:51 pm
    Het broeide al veel langer dan voor 1950 onder een bepaald deel van de Indonesische bevolking.
    —————————————————————————————————————
    Eigenlijk sinds de VOC probeerde om met verdrag of geweld monopolie in de handel van specerijen te verkrijgen.
    Zie de oprichtingstractaat van de VOC , de verovering van de Molukken van de Portugezen(begin 1600) en de verwoesting en Jayakerta en de vestiging van Batavia door Jan Pieterszoon Coen.
    Tot december 1949 was het altijd wat met de vele opstanden in de Gordel van Smaragd.
    (even de APRA affaire buiten deze verhaal houden)

  20. Richard. zegt:

    Rectificatie van Richard.
    De Film die ik in een voorgaand schrijven bedoeld heb, droeg de juiste titel ::
    “The Year of living Dangerously” en niet Soekarno Feed your People!
    Onder “Soekarno Feed your People” Is deze film wel zeer bekent geworden.
    Namens Richard.

  21. Peter van den Broek zegt:

    Ik wil even terugkomen op het onderwerp “Buitenkampers”. Er is naast de tentoonstelling ook een film in de maak die gepresenteerd werd op de TTF.

    Ik had op de TTF van Zaterdag 25.05 j.l. tijdens de presentatie van de film “Buitenkampers” een bescheiden vraag gesteld aan de samenstelster Mevr. Helmrich n.l “waarom er zo weinig bekend is over de Buitenkampers”. Zij sluisde de vraag direct door naar dhr. Bussemaker die antwoord gaf op een vraag die ik ten stelligste niet gesteld heb. Misschien komt het dat mijn Nederlands na langdurig verblijf in het buitenland meer trekken van een allochtoonse uitspraak (zie Bernard: mijn vrouw en ik) begint te vertonen
    Het antwoord van dhr. Bussemaker toont wel zijn bewonderlijke gedachtenwereld aangaande de Indische maatschappij.

    Hij begon zijn betoog met : “het antwoord op de vraag is vrij DUIDELIJK. .Ik begon mij allengs te schamen om mijn tololheid dat zulk soort simpele en evidente dingen voor mij niet zo duidelijk zijn
    Hij geeft aan dat de Indische Nederlanders een orale , terwijl de Totoks een schrijftraditie hebben, ze schreven in Indie brieven naar familie in den Nederlanden, zodat het bijhouden van een dagboek in het kamp volgens dhr Bussemaker in de traditie past. Hij eindigt zijn opmerkelijk betoog met “nogmaals het zijn hypothese, theorien”. Toen zakte bij mij wel even de broek af, ik droeg geen riem. Dhr Bussemaker had het eerst over een DUIDELIJK antwoord, in de zin van empirisch getoetst antwoord cq een betekenis geven (zie de duitse betekenis van Deutung, en dat is toch volledig tegenspraak met de hypothese danwel theorien die hij te berde schijnt te brengen.

    Na meer dan 65 jaar kunnen deze hypothese/theorien toch wel empirisch getoest worden zo een serieuse onderzoeker betaamt.
    Als de Indische Nederlanders een orale traditie hebben dan hadden ze wel over de oorlogsperiode kunnen praten en dat is juist NIET gebeurt. De film doorbreekt juist het beroemde danwel beruchte Indische stilzwijgen en falsificeert de theorie van dhr Bussemaker.
    En dan de schrijftraditie van de Nederlanders, Binnenkampers hebben 107 dagboeken bij gehouden, van deze is een veeltal ook in boekvorm uitgegeven. Maar veelschrijverij leidt niet qualita qua tot literaire kunst, alhoewel ik voor de literaire kwaliteiten van Mevr. Leonora Dijkgraaf-Lokkers een uitzondering wil maken.Dat Nederlanders in den vreemden Indie een schrijverstraditie hebben wil ik betwijfelen. Zeelui zijn ook veel van huis, schrijven dus veel maar literaire hoogstandjes zijn toch wel met een spaargloeilampje te zoeken, natuurlijk is Slauerhoff met zijn “alleen in mijn gedichten kan ik wonen” de grote uitzondering

    Dhr Bussemaker ontzegt op ondoorgrondelijke wijze een schrijftraditie aan de Indische Nederlanders. Maar hoe moet ik dan E. Du Perron, Rob Nieuwenhuys, Cleintuar, Joop van den Berg, Lilian Ducelle of een Tjalie Robinson plaatsen. En dan laat ik niet onvermeld de keur van tweede generatie Indische schrijvers, zoals Marion Bloem, Adraan van Dis, Jil Scholte. Het lijkt dat zij zich van de koloniale ketenen hebben ontdaan. Waar is de tweede generatie totokschrijvers danwel gebleven waarvan de ouders volgens dhr Bussemaker toch mooi in die schrijftraditie passen?

    Zolang dhr Bussemaker zijn theorien niet empirisch toest dient hij toch op zoek te gaan naar betere stellingen, een ex Vz van het Indisch Platform waardig

    Ik hoop dat de documentaire/film van Mevr. Helmrich een duidelijk beeld geeft van de leef- en gedachtenwereld van Buitenkampers. Dan worden ze eindelijk in de schijnwerpers geplaatst en verdienen een pgerechtvaardigde plaats in de Geschiedenis

  22. Surya Atmadja zegt:

    De reactie van Dr B , iemand met bepaalde achtergrond en functie in de Indische gemeenschap is voor mij zeer teleurstellend .
    Eigenlijk sinds zijn betrokkenheid met Pia v.d Molen ( Archief van tranen) .
    zie ook mijn posting op : 30 mei 2013 om 9:38 pm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s