Rijksmuseum mag term ‘Bersiap’ gebruiken

Het Rijksmuseum in Amsterdam mag de term ‘Bersiap’ gebruiken bij de tentoonstelling ‘Revolusi! Indonesië onafhankelijk‘, die vrijdag begint. Het OM gaat niet over tot vervolging. Volgens het OM bevat de term ‘Bersiap’ “geen negatieve conclusies over Indonesiërs als groep wegens hun ras.

Rijksmuseum

Rijksmuseum

Met ‘Bersiap’ worden de gewelddadige laatste maanden van 1945 in Indonesië bedoeld, toen de Japanse bezetting voorbij was en de Nederlandse troepen nog niet waren gearriveerd.

Indonesische jongeren die de strijdkreet Bersiap (‘Sta paraat’) gebruikten pleegden op grote schaal geweld tegen Chinezen, Nederlanders en mensen die ze zagen als hun handlangers, zoals Molukkers. Er kwamen duizenden en mogelijk tienduizenden mensen om het leven.

Maatschappelijk debat

Het Comité Nederlandse Ereschulden, dat opkomt voor slachtoffers van Nederlands kolonialisme, had aangifte gedaan tegen het Rijksmuseum en tegen directeur Taco Dibbits en curator Harm Stevens. Volgens het comité hebben zij zich schuldig gemaakt aan discriminatie en groepsbelediging, omdat de term Bersiap racistisch en beledigend voor Indonesiërs is. Het comité verwijt het Rijksmuseum hiermee Indonesiërs opnieuw buiten te sluiten. Deze “koloniale apartheid” is racistisch, aldus het comité.

Het OM is het daar niet mee eens en zegt dat de term historische gebeurtenissen aanduidt. Ook valt de term onder de vrijheid van meningsuiting, omdat deze wordt gebruikt in het maatschappelijk debat. Het OM gaat daarom niet tot vervolging over.

Ook andere aangifte verworpen

Ook de eerdere aangifte van de Federatie Indische Nederlanders tegen een Indonesische gastcurator is door het OM verworpen. De aangifte werd gedaan nadat de gastcurator in NRC Handelsblad had geschreven dat besloten was de term ‘Bersiap’ niet te gebruiken omdat die racistisch is. Toen daarover verontwaardiging bestond bij Indische Nederlanders, liet het museum weten dat de term niet in de ban was gedaan en dat die niet racistisch is.

De Federatie Indische Nederlanders had toen al aangifte gedaan van groepsbelediging. Volgens de aanklacht ontkende de gastcurator de verantwoordelijkheid van de Indonesische daders en verdraaide hij de feiten door Indonesiërs te presenteren als slachtoffers en Nederlanders als daders.

Het OM oordeelt dat de uitlatingen van de gastcurator vallen onder de vrijheid van meningsuiting en zijn ze gedaan in een debat over historische gebeurtenissen. Ze bevatten volgens de curator geen negatieve conclusies over de groep Indische Nederlanders als geheel. Daarom gaat het OM ook in dit geval niet tot vervolging over.

 

Dit artikel verscheen eerder op de website van de NOS, 9 februari 2022.

Dit bericht werd geplaatst in 9. Java Post. Bookmark de permalink .

19 reacties op Rijksmuseum mag term ‘Bersiap’ gebruiken

  1. P van Geldere zegt:

    Van dit alles had Koning zich moeten realiseren
    voor dat hij de Indonesiërs verontschuldiging aan bood. De Nesrlandse militairen treft geen schuld.

    • RLMertens zegt:

      @PvanDelder; ‘ Nederlandse militairen treft geen schuld etc.’- Uit het Kerkblad Present, Amsterdam 24/3-1988(!); Uit de Boerhave kliniek: ‘meneer X had te horen gekregen, dat hij ernstig ziek is. Zelfs had hij in een Jappenkamp gezeten maar zei hij; wat de Jappen deden was vreselijk, maar wat wij daarna aangericht hadden was veel erger; In een dorp aan een rivier werden alle mannen gedood, om militaire redenen. Hun lichamen werden in de rivier gegooid. Mochten niet begraven worden. Alleen, die rivier stond in directe verbinding met de zee. En kende dus de getijden werking. Daardoor verdwenen 2x per etmaal de dode lichamen en kwamen ze 2x per etmaal weer terug’ – Eén verhaal uit een reeks van gepleegde gruwelheden! Het kan niet anders of er zijn in ons land veel mensen met dit soort verhalen…. .In naam van Nederland zijn daar afgrijselijke dingen gebeurd. Geen ‘enkele mantel mag dat bedekken’!

  2. P van Geldere zegt:

    Van dit alles had de Koning zich moeten realiseren
    voor dat hij de Indondesiërs verontschuldiging aan bood. De Nesrlandse militairen treft geen schuld.

  3. Magdy Kernkamp zegt:

    Onbegrijpelijk dat de Koning zijn excuses heeft aangeboden! Had hij zelf zich moeten verdiepen in wat er in Indië gebeurde?

  4. Roy Kneefel zegt:

    @Magdy Kernkamp en @ P van Geldere
    Onbegrijpelijk dat de Koning zijn excuses heeft aangeboden! Had hij zelf zich moeten verdiepen in wat er in Indië gebeurde?

    Gevonden op Wikipedia:

    De Chinezenmoord of Bataviase Furie (9 tot 11 oktober 1740) was een slachting onder de Chinese bevolking van Batavia in Nederlands-Indië, waarbij tussen 5.000 en 10.000 Chinezen door de Europese inwoners, hoofdzakelijk Hollandse kolonisten, van de stad werden vermoord. Oorzaak van deze pogrom was de angst die er tot in de hoogste gelederen van de VOC heerste dat de sinds 1722 voortdurende opstand onder de werkloos geworden Chinese arbeiders op de suikerplantages in de ‘ommelanden’ van Batavia zou overslaan naar de grote groepen meer welgestelde en beter georganiseerde Chinese handelaren en ambachtslieden binnen de muren van de stad.

    Zie verder https:
    //nl.wikipedia.org/wiki/Chinezenmoord

    • Bertsiap zegt:

      zo is het Roy ! Excuses van de Koning waren terecht ,O.K je hebt dus die excuses van de Koning ,je hebt Rechtbanken die claims hebben toegewezen aan Indonesische slachtoffers en hun nabestaanden en je hebt historici ,die verklaren dat ,dat Nederlands koloniale bewind een schrikbewind was .Nederland was/is bereid schuld op zich te nemen en het ook te ekennen ! Mooi heel mooi maar nu die Bersiap …………………. Zou ook mooi zijn als Indonesische bewindvoerders het mea culpa op zich namen .Sjahrir was daar een voorstander van en ook veel andere Indonesische intellectuelen ,Bonnie Triyana 4 jaar geleden ook ! Maar hij had zich bedacht ( Onder druk militairen ?) De echte machthebbers in Indonesia zijn die militairen en het woord excuus komt niet in hun woordenboek voor ! Die grootschalige moord-partij is nog steeds bij Chinezen niet vergeten ,laatst noemde een Chinees dat gebeuren .,als een ernstige misdaad van dat V.O.C .

  5. Peter Herman zegt:

    Een goede en vooral redelijk uitspraak. Mijn grootvader werd bewusteloos getrapt toen hij na de bevrijding even het kamp verliet. Daar lag de oude man met honger oedeem. Gelukkig werd hij ontzet door andere Indonesiers. Er zijn vreselijke mensonterende dingen gebeurd in dat prachtige land. Ook zal het militaire ingrijpen door meest angstige en ongetrainde jongens geen schoonheidsprijs verdienen. Ik ben blij dat ik nooit in die situatie ben geplaatst. Ik hoop dat het realisme uiteindelijk zal zegevieren.
    En nog even dit: mijn ouders en grootouders zijn volkomen berooid in 1946 naar Nederland gekomen. Mijn grootouders waren alles kwijt, geld, spaargeld en een huis waar ze van hun pensioen zouden genieten. Ik heb noch mijn ouders noch mijn grootouders ooit horen klagen of financiële genoegdoeing horen eisen. Nooit een woord.
    Ik hoop van harte dat de mensen die hun verontwaardiging ventileren vanuit hun comfortabele posities stoppen met zinloze retoriek waar niemand wat aan heeft.

  6. P van Geldere zegt:

    De gastcurator is een huichelaar.
    Het artikel in het NRC.van 9 februari 2022,daar klopte niet.De waarheid van dat blad blijkt, nu een leugen te zijn.

  7. waluparmo zegt:

    Alles is toch volgens op zet van de Nederlande regering om oorlog te verklaren tegen Japan met 75 000 KNIL met verjaarde bewapening en 10.000 Austalische sodaten, tegenover ongeveer 200000 moderne Japanse troepen en Zero’s.Zodat Ned-Indie door Japan werdt verovert. De oorzaak van de merdeka.! Wal Suparmo

  8. R Geenen zegt:

    Die Indonesische jongeren, die toende bersiap kreet aanhieven en vooral kinderen en vrouwen moorden waren en zijn een stelletje laffe vuile HONDEN.

    • R.L. Mertens zegt:

      @R.Geenen; ‘vuile honden etc.’- Het waren inderdaad ook sadisten etc. Echter, dat die meute op ons , buiten de beschermde kampen, is losgelaten door toedoen van ons(!) beleid; geen(!) merdeka met vooral de provocerende uitspraken; niet praten met de Republiek, een Japans maaksel, een stel oproerkraaiers, Soekarno een collaborateur etc. maakt mij nog razender. Op politieke figuren als Gerbrandy, Romme, Logemann(ex.planter) die ondanks Britse waarschuwingen, dat wij Indo’s ( vrouwen, kinderen, ouderen; zonder vaders) wonend tussen de Indonesiërs, in gevaar waren. Zij lokten (!) – troepen waren er nog niet- bersiap uit om de Britten te dwingen ( zoals later in Soerabaja is gebeurd) de opstand neer te slaan. Gesprek dd.7/10-’45 Singapore; Van Mook – Mountbatten dringt aan op hardere optreden. Idem te Londen 7/10-’45 door min.Logemann en Kleffens bij de Britse regering.- Echter de Britten wensten zich niet voor het Nederlandse karretje gespannen te worden! * Wij buiten de kampen, werden geslachtofferd(!) voor herbezetting van Indië! (Indië verloren; ramspoed geboren..) – En als ik nu de reactie zie van het Rijksmuseum over bersiap eea.; typisch Nederlands; de vermoorde onschuld uithangen!
      Terwijl nb. die hele ‘koloniale maatschappij’ een raciale en fascistische samenleving is- zie de Indische Staatregeling art.163; Europeanen en Inlanders ! ( later nog: Vreemde Oosterlingen) *Als Europeanen(!) leefden wij daar ; als God in Frankrijk…!

  9. Lammert van Wijhe zegt:

    Elke dag waarop de raaskallende ‘racisme!’-roeper Jeffry Pondaag in het ongelijk wordt gesteld, dient gevierd te worden met een goed glas Bintang-bier. Proost!

  10. Harro Salim, Ir., MEngSc., MIEAust., SH., MH. zegt:

    Vooreerst, ik spreek de Nederlandse taal niet zo goed meer, en het is niet de huidige taal die op het ogenblik dagelijks word gebruikt in Nederland, want ik heb de taal geleerd toen ik nog op de zogenaamde Lagere School was in Soerabaja. Dus vergeef me en neem me niet kwalijk als ik fouten maak. Ik ben geboren en getogen in Indonesie. Nu omtrent wat er hierboven werd beschreven, ben ik van mening om wat voorbij is, voorbij te laten gaan. Wij mensen zijn geen perfecte wezens, en zelfs nu in de huidige Indonesiesche staat, waar de opleiding nog niet volkomen is, en nog een groot gedeelte van de bevolking nog geen volledege studie hebben gekregen, is de situatie nooit volmaakt. Maar we moeten akomodatief zijn, en onze verwanten begrijpen. Gelukkig versta en spreek ik een paar lokale dialekten, zoals Javaans, Sundanese, Bataks, een beetje Madoerees, het dialekt van de Menadonezen dan Molukkers, en kan hierdoor gemakkelijk tussen deze bevolkings groepen zitten. Dus alhoewel het verleden een gedeelte is van de geschiedenis, laten wij alsjeblieft geen negatieve gevoelens in ons hart en gedachten hebben. Nogmaals mijn verontschuldiging voor de fouten in de taal. Ik wens al de personen die dit lezen al het beste.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Harro Salim, Ir., MEngSc., MIEAust., SH., MH. zegt 10 februari 2022 om 1:48 am:
      “Vooreerst, ik spreek de Nederlandse taal niet zo goed meer, en het is niet de huidige taal die op het ogenblik dagelijks word gebruikt in Nederland, want ik heb de taal geleerd toen ik nog op de zogenaamde Lagere School was in Soerabaja. Dus vergeef me en neem me niet kwalijk als ik fouten maak. Ik ben geboren en getogen in Indonesie. Nu omtrent wat er hierboven werd beschreven, ben ik van mening om wat voorbij is, voorbij te laten gaan”.

      Let bygones be bygones. Helemaal met u eens. Helaas, sommige mensen kunnen het verleden niet met rust laten en blijven maar aan de boom schudden van schuldgevoel of wraakzuchtige gedachten, het één óf het ander, zelden een objectief genuanceerd nuchter verhaal.

      U verontschuldigt zich voor uw Nederlands, waarin u na al die jaren – volgens u – te kort schiet. Bescheidenheid siert de mens en is volgens uw adat een grote deugd. Want ik zou willen dat mijn kennis van uw taal even perfect zou zijn als uw Nederlands. Ik ben blij wanneer ik in de toko van mijn woonplaats mijn bestellingen in het Bahasa kan doen en een praatje maken met de Indonesische dames achter de toonbank.

      By the way, ik ben een anak Semarang, nog voor een groot deel getogen in die stad.

      Salam, het ga u goed. Hoop meer van u te horen op deze site.

    • Lodewijk Molier zegt:

      Geachte heer Salim,
      Bedankt voor Uw wijze woorden en het mooie Nederlands waarin U schrijft. Door gelukkige omstandigheden is het mij gegund in Uw prachtige vaderland te wonen en van de gastvrijheid en vriendelijkheid van Uw landgenoten te genieten. U hebt gelijk dat het beter is het verleden te laten rusten. Zoals mijn Javaanse grootmoeder zei : soedah.
      Vriendelijke groeten, Lodewijk

Laat een reactie achter op R.L. Mertens Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s