Gouden Koets gaat naar museum

De Gouden Koets keert volgend jaar na de restauratie niet terug naar de Koninklijke Stallen in Den Haag, maar is vanaf juni tot november in het Amsterdam Museum te zien. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) bekendgemaakt.

De gouden koets

Of het rijtuig daarna weer door het staatshoofd op Prinsjesdag gebruikt gaat worden, is nog onduidelijk. “Dat is de grote vraag”, zei Koninklijk Huis-verslaggever Kysia Hekster op NPO Radio 1. “Ik verwacht het niet, maar het officiële besluit is nog niet genomen.”

De afgelopen jaren kwam de koets onder vuur te liggen vanwege vermeend racisme op het zijpaneel ‘Hulde der koloniën’. Daarop is een witte vrouw op een troon te zien met daaromheen mensen met een donkere huidskleur die voor haar buigen en geschenken aan haar voeten leggen.

De koets is eigendom van het Koninklijk Huis. Koning Willem-Alexander zei afgelopen zomer dat het omstreden ‘slaven-paneel’ niet wordt verwijderd. “Het maakt deel uit van het Nederlandse culturele erfgoed.”

Volgens Hekster zijn er behalve het omstreden paneel ook andere redenen om de koets niet meer op Prinsjesdag te gebruiken. “Het is een kunstobject dat voor miljoenen gerestaureerd wordt. Ligt het voor de hand om daarmee door de regen te gaan rijden? Bovendien, het is omstreden. Er hoeft maar één iemand te bedenken om er een blik verf op te gooien en de restauratie kan opnieuw beginnen.”

Deel van omstreden zijpaneel

Publieksprogramma

De koets wordt al jaren gerestaureerd. Hij werd in 1898 door de inwoners van Amsterdam gepresenteerd aan koningin Wilhelmina, toen zij op 18-jarige leeftijd werd ingehuldigd. Veel Amsterdammers hebben eraan meebetaald. De kussens zijn geborduurd door de weesmeisjes uit het Amsterdamse Burgerweeshuis. In dat pand zit nu het Amsterdam Museum.

Het museum start dit najaar al een publieksprogramma, waarin onder meer tijd is in geruimd voor een gesprek over het paneel en het Nederlandse koloniale verleden.

De Gouden Koets zal in een speciale glazen behuizing op de binnenplaats van museum te zien zijn. In zes museumzalen wordt ingegaan op de geschiedenis en de functie van de koets. “Hierin is ook aandacht voor verschillende perspectieven op de geschiedenis”, schrijft de RVD.

 

Dit artikel verscheen eerder op http://www.nos.nl, 8 september 2020

 

Dit bericht werd geplaatst in 9. Java Post. Bookmark de permalink .

32 reacties op Gouden Koets gaat naar museum

  1. Ziska Kountul-Loth zegt:

    Daar hoor het ook thuis!!

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  2. Henry van Amstel zegt:

    Je had al op je klompen kunnen aanvoelen dat dit zou gebeuren. En natuurlijk komt die koets niet meer in gebruik. Weggepropt in het Amsterdam Museum, dat ongetwijfeld bol staat van de om ons heen woekerende inclusiviteitsgedachte. Het zich voortdurend ernstig kwetst voelende deel van Nederland zou de messen immers al aanscherpen. Racisme! Slavernij! Weg met de witten mens! Schande!
    Kortom, weer een prachtig stuk Nederlands erfgoed naar de mallemiezen…

    • Jan A. Somers zegt:

      Tja. Soms ben je blij dat je al zo oud bent. Gemeen natuurlijk, je zadelt je (achter)(klein)kinderen wel op met een gat in hun geschiedenis. Maar ja, elke generatie krijgt zo de problemen die hijzelf bedenkt.

    • RLMertens zegt:

      @HenryvanAmstel; ‘prachtig stuk Nederlands erfgoed etc.’- Prachtig geschilderd, dat wel. Maar slaafse onderdanen/taferelen een prachtig erfgoed? * ‘weg met witte mensen etc.’- Er waren in het verleden toch ook witte slaven; de lijfeigenen! Over inclusiviteitsgedachte gesproken. Of is het eigenlijk de exclusiviteitsgedachte van (oud) kolonialen?

    • Indisch4ever zegt:

      Die koets hoort ook permanent in een museum ten toon gesteld te worden.
      Dat is niet wegproppen … of naar de mallemiezen mieteren
      De teneur van de panelen is koloniaal, monarchistisch, feodale persoonsverheerlijking, maar zo dacht men eenmaal. Moet getoond worden.
      Iets anders , is paraderen op straat met die panelen… zo van ‘ kijk eens hoe mooi’ .
      Men kan best de koets permanent in een open museum laten staan, met prinsjesdag de panelen verwijderen, paraderen, en daarna weer met de panelen in het museum plaatsen.

      En als Lex en Max niet meer willen paraderen met de koets …. tjaa dat is niet het benadelen van “den witte mens”

      • RLMertens zegt:

        @I4e; ‘hoort ook permanent in een museum etc.’- Waarom? Koets is net gerestaureerd! Waarom niet de bestaande panelen vervangen door andere met bv. nieuwe taferelen/beschilderingen; bv. schilderij van een Hollandse meester: van Goch etc. Dan kan de koets weer in gebruik worden genomen. En de traditie voort gaat. -De oude/aanstoot gevende panelen in het museum ten toon stellen; ter overdenking, ter aanbidding, ter verafschuwing etc.!

      • Indisch4ever zegt:

        Die panelen zijn best mooi geschilderd en het is cultureel erfgoed.
        Laat het op de koets staan , zodat iedereen het kan zien in het museum.
        Als King Lex met de gouden koets wil uitrijden, 1x per jaar, dan moet hij die panelen even weg halen, dit om niet de schijn van pronken met fouten uit het verleden op te roepen.
        Hoe moeilijk kan dat zijn ? Half uurtje werk , toch ? Misschien een kwartier.

  3. J.Michiel Alma zegt:

    Is dit nu racisme ? Ik zie eigenlijk alleen onderworpenheid , ja , van gekleurd versus wit ,
    maar zo was het in die tijd , oftewel , onze geschiedenis . Dat etiket racisme gaat mij te snel ,

    J.Michiel Alma

    • RLMertens zegt:

      @JMichielAlma; ‘is dit racisme etc.’- Ja natuurlijk! Dat was toch ook in ons Indië met zijn raciale indeling; Europeanen- Inlanders. De Inlanders waren toch toen ook onderworpen?Zoals op de panelen is geschilderd.- Nou ja; uiteindelijk verheffen…..duurde te lang, dus bersiap!

  4. Jean-Louis zegt:

    Hulde der koloniën. Waar staat dat. 1898 was de slavernij toch afgeschaft? Dat hij thuishoort in het museum akkoord. Restoratie wordt straks onbetaalbaar en vooral scholen kunnen hier voordeel uit halen. Wel opgemerkt dat niemand de vorstin aankijkt. Deze panelen vertellen ons geschiedenis.

    • Albertine Cornelie van Ommen-Douwes. zegt:

      De autochtone bewoners(de indonesiers) waren net zo ‘onderworpen’ aan hun eigen sultans en hogergeplaatsten in Indie zelf! Had te maken met het feodale stelsel in de tijd van die periode. Racisme(?) een woord van de 21e eeuw en maar naschreeuwen en niets van de geschiedenis in zijn ware contekst geleerd.. Een herinnering uit mijn jeugd: de kokkie wilde bijna knielend voor oma het eten opdienen. En oma zegt: ; doe niet zo raar, gewoon staan hoor kokkie.
      Ach als 86 jarige heb ik veel goeds èn verkeerds gezien. Wees lief voor elkaar!! Tineke.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Waar staat dat. 1898 was de slavernij toch afgeschaft?” In Nederland volgens mij op 1 juli 1863. Dan zet je die in 1898 toch niet op de koets?

  5. RLMertens zegt:

    @Jean-Louis; ‘vertellen os geschiedenis etc.’ – En dat is het juist; dat onderworpene! En dat willen wij nou net niet horen ….en zien! – Oud journalist Hofland; Tegels lichten: ‘ Indië of de Oost was van ons. Wij waren geliefd bij de daar wonende inboorlingen, die voor ons de plantages onderhielden. Dit was de kern van de bijna even simpele wetenschap die mij op de Lager school en ook nog op de HBS werd bijgebracht. Het was publieke opinie’! – En zo kwamen dan ook die simpele(!) panelen op de gouden koets! Een hulde van simpele onderdanen. Uitsluitend bedoelt voor simpele mensen!

    • Jean-Louis zegt:

      Meneer Mertens , u hamert steeds op onderworpenen. Als u de panelen goed bekijkt ziet , een man met gebalde vuist wordt tegen gehouden. Bij Vrouwe Justitia wordt de weegschaal naar beneden gedrukt en het jongetje krijgt een boek aangereikt. Zelfs de esculaap wordt op de achtergrond afgebeeld. Je kan er alles van maken wat ermee bedoeld wordt. Zo simpel is dat.

      • Jan A. Somers zegt:

        Het zijn dan ook prachtige panelen. Goed at ze zijn gerestaureerd. Vor in een museum, waar niemand komt (behalve met een prijs van de bankgiroloterij).

      • Frank Bikker zegt:

        “ een museum waar niemand komt” . Kom nou alle 8e groepers van A’dam komen hier al. En het komt op het plein van het Burgerweeshuis, tussen het Begijnhof en de Kalverstraat in!
        Overigens kan ik mij heel goed voorstelling dat het koningshuis niet meer daarin wil zitten , want hoe je het ook wendt of keert . Het zijn symbolen van een verleden waarover wij nu anders denken.

      • RLMertens zegt:

        @Jean-Louis; ‘onderworpenen etc.’- Alles van maken? Alle koloniën/Indië waren toch onderworpen? De onderdanen toch niet gelijkwaardig? Vandaar toch hun offers aan de koningin. – De beschilderingen geven wel aan hoe het moraal van die generaties was! De zwarte bladzijden uit onze geschiedenis. Moet de koning daarmee nu nog pronken? Of wil het klootjesvolk dit?

  6. Jan A. Somers zegt:

    Padde, Hajo en Rolf nemen als scheepsjongens dienst op de Oost-Indiëvaarder Nieuw Hoorn. De scheepsjongens van Bontekoe is in 1924 geschreven door Johan Fabricius en is geïnspireerd door het eerste deel van het Journaal van Bontekoe over een zeereis in de Gouden Eeuw. Dat boek heeft u vast wel gelezen! Spannend! Kolonialisten!!!!! Ze hadden toch beter straatveger in Hoorn kunnen worden, van vreemde smetten vrij? Moeten die drie standbeelden in de haven van Hoorn ook niet worden gesloopt? En dat boek verwijderd uit alle openbare bibliotheken?

    • Frank Bikker zegt:

      Nu is het 2020 geen 1924. Dat is een eeuw terug!

      • Jan A. Somers zegt:

        Klopt, toen is dat boek geschreven. En die scheepsjongens waren uit de 17e eeuw.
        “alle 8e groepers van A’dam komen hier al. ” Amsterdammers! Vraag hier eens rond: welke van de Javaposters zijn daar wel eens geweest? Of zullen dat doen?
        “op het plein van het Burgerweeshuis, tussen het Begijnhof en de Kalverstraat” Wel over het dak!

    • Frank Bikker zegt:

      Ik vond dat boek wel spannend, maar geeft u het eens aan uw kleinkinderen. Ik denk dat ie heel anders reageren.
      En stelt u eens de omgekeerde situatie voor. Een Indonesische man paradeert met een koets en heeft de roomblanke Hollanders aan zijn voeten in alle nederigheid. Je zou je toch rotlachen. Dit is gewoon een zienswijze uit de 19e eeuw en niet meer van de 21e eeuw. Dat vlakt niet uit dat het gewoon een mooi ding is! Maar om nu hier het huidige staatshoofd in rond te laten rijden? Wel hoort die koets bij de traditie van de vorige eeuw en mag ie best tentoongesteld worden als een voorbeeld van de zienswijze van toen.
      En tenslotte en wat dan nog over het dak?

      • Jan A. Somers zegt:

        Volgens een reageerder stond die gewoon op een pleintje. Maar ja, dan moet je wel dat museum binnen gaan, of over het dak, zoals ook die koets over dat dak moet worden getakeld.

      • Jan A. Somers zegt:

        “maar geeft u het eens aan uw kleinkinderen. ” Mijn kinderen hebben het nog op school gehad. En Fabricius is tenslotte een bekende Indische schrijver. Mijn kleinkinderen hadden een heel andere keuzelijst voor literatuur.

      • Frank Bikker zegt:

        Beste man , dat pleintje is gewoon openbaar. Daar kan iedereen bij.
        En wat dat boek betreft. Bij ons mocht Johan Fabricius niet eens op de lijst als zijnde geen literatuur. ( ik behoor tot het laatste HBS- jaar). En je kan altijd een verzoek bij je leraar indienen of het wel mag. Dat zal elke leraar zelfs toejuichen als zijnde initiatiefrijk als het de toets van literatuur kan doorstaan.

      • Jan A. Somers zegt:

        “dat pleintje is gewoon openbaar.” Ik wacht maar af. Op TV leek het mij een binnenplein . En de directrice vertelde dat het over het dak van het museum moest worden getakeld. Ik zie die koets nog niet staan op een openbaar plein waar iedereen bij kan. Ook weer en wind.

      • Jan A. Somers zegt:

        “mocht Johan Fabricius niet eens op de lijst als zijnde geen literatuur.” Op de RHBS in Vlissingen, lang geleden, was het niet alleen literatuur (wat is dat?) maar behalve de verplichte nummers al het lezenswaardige waarvan een wat ontwikkeld mens kennis moet hebben genomen. Ik had van Fabricius Eiland der dermonen.

      • Frank Bikker zegt:

        Die koets komt inderdaad te staan op een binnenpleintje, maar dat pleintje wordt ‘s avonds al eeuwen afgesloten. Ik weet niet waar u woont, maar als u eens in Amsterdam bent is het best leuk om eens te gaan kijken en een kopje koffie te drinken in het aangrenzend restaurant waar David en Goliath staan.
        Wat betreft dat boek dat kan natuurlijk per leraar verschillend zijn geweest. En misschien verschilt het ook van boek tot boek. Ik heb het gelezen in de 6e klas van de lagere school. Daar stond in de klassenbibliotheek nog het superdikke orginele exemplaar. Dat weet ik nog omdat de meester zei dat ik wel aan een pil begon. 😂

      • Frank Bikker zegt:

        Op YouTube Amsterdam Museum exterieur staat nog een leuk filmpje waar die binnenplaats in voorkomt. Dan kunt u het zelf beoordelen.

      • Jan A. Somers zegt:

        ” YouTube” Heb ik gelukkig niet. Voor mij is Google voldoende. Ben benieuwd hoelang die restauratie het daar in weer en wind uithoudt.
        In Google lees ik toevallig: “Op 12 september 2019 stopte het museum met het gebruik van de term Gouden Eeuw” Toch gek. Het gaat toch over Amsterdam, in de Gouden Eeuw? Daar is de grachtengordel ontstaan!

  7. j.w.hoegen zegt:

    De inlanders waren de enigen die onroerendgoed mochten bezitten .
    Die wet geld nu nog .

    • Jan A. Somers zegt:

      Klopt, ter bescherming. Oppassen, het ging om de grondeigendom, niet van de opstallen. De grote cultuurmaatschappijen huurden de grond en namen de eigenaren/tani’s in dienst. Maar meestal was er geen één eigenaar, maar een groepsbezit of zoiets in die desa Ook als je een eigen huis wilde hebben, huurde je de grond en regelde een ‘recht van opstal’, dan kon je bouwen.

Laat een reactie achter op Henry van Amstel Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s