´Over de moord op mijn vader werd thuis niet gesproken´

Getroffenen door Nederlands militair geweld in Indonesië bleven lang onopgemerkt. „Het is nog altijd een open kwestie.”

Door Frank Vermeulen

Soeloeng Hamonangan Nasoetion (1941) was zeven jaar oud toen hij er getuige van was dat Nederlandse militairen op 20 december 1948 zijn vader met veel geweld arresteerden in Kaliurang bij Yogyakarta in Midden-Java. Zijn vader, Masdoelhak Nasoetion, was een belangrijke adviseur van Mohammed Hatta, vicepresident van Indonesië.

Masdoelhak Nasoetion (met baret) bij zijn promotie in 1943 in Utrecht. (Kitlv)

Masdoelhak Nasoetion (met baret) bij zijn promotie in 1943 in Utrecht. (Kitlv)

Masdoelhak werd door de Nederlanders doodgeschoten. De militair die dit deed, is nooit vervolgd. Soeloengs moeder spande een proces aan en kwam in 1953 als eerste Indonesische oorlogsgetroffene tot een schikking met de staat. Is daarmee recht gedaan in de ogen van de zoon? Hoe kijkt een kind naar die volwassenenwereld?

Soeloeng Nasoetion: “De moord op mijn vader was bij ons thuis geen thema van de gesprekken. Mijn moeder heeft daar natuurlijk wel veel mee te maken gehad. Maar wij, de vier jongens, hebben alleen maar beleefd wat er die dag in Kaliurang gebeurde – begrépen hebben we het op dat ogenblik niet. Daar waren we veel te klein voor.

Het gebeurde gewoon. Nederlandse soldaten klopten op de deur. Ik was met mijn twee kleine broertjes thuis. Mijn moeder was in het ziekenhuis in Yogyakarta waar zij was bevallen van mijn jongste broertje.

Mijn vader deed de deur open. Kreeg een geweerkolf in zijn gezicht. Daar sta je dan. En je vraagt je af wat er eigenlijk gebeurt. Maar er gebeurde niet veel. Kasten werden omgegooid. Laden werden uitgetrokken. En toen gingen ze weg en namen onze vader mee. Mijn vader zei nog: ‘Let goed op je moeder, let goed op je broertjes.’ Het is het laatste wat hij ook tegen me gezegd heeft. Wij waren gelukkig dat wij onze moeder een paar dagen later terugkregen.” 

Menselijk schild

Soeloeng Hamonangan Nasoetion (foto: NRC/Felix Schmitt)

Soeloeng Hamonangan Nasoetion (foto: NRC/Felix Schmitt)

„Dat was eigenlijk het hele verhaal. Of we nu op de 2de, de 3de of de 4de januari 1949 van Kaliurang naar Yogya zijn verhuisd, weet ik niet meer. Hoelang we daar gewoond hebben, heb ik ook geen herinnering aan. Wel herinner ik mij dat ik al die tijd op mijn schouder mijn duif had. In Kaliurang en vandaar is hij meegegaan naar Yogya. Toen we later naar mijn grootmoeder gingen is hij ook meegegaan op mijn schouder naar Sibolga. Het enige wat ik had, was die duif.

Moet niet gemakkelijk geweest zijn voor mijn moeder. Dat beseften we ook wel, hoor. Maar het was geen gebeuren om er boeken over te schrijver. Er was iets gebeurd. Wat? Ja. Die vader was er niet meer. Of hij nog terug zou komen, wisten we ook niet. De wereld was een ietsje anders geworden.

We belandden uiteindelijk in Bandung, in het midden van 1950. Toen de Nederlandse scholen dichtgingen in 1958 zijn we naar het christelijk jongensinternaat in Zeist gestuurd. Later ben ik naar Kiel gegaan, in Duitsland, waar mijn moeder inmiddels als stralingsdeskundige werkte. Daar heb ik eindexamen gedaan. Daar heb ik gestudeerd en daar ben ik getrouwd. Waarna ik carrière maakte in Indonesië in het zakenleven. Sinds enige jaren wonen mijn vrouw en ik in Duitsland, omdat onze drie kinderen hier wonen met onze acht kleinkinderen.”

Soeloeng Hamonangan Nasoetion (foto: NRC/Felix Schmitt)

Soeloeng Hamonangan Nasoetion (foto: NRC/Felix Schmitt)

“Veel dingen worden je pas achteraf duidelijk. Bijvoorbeeld: nadat mijn vader uit ons huis was gehaald, kwamen de militairen me halen. Ik moest vooroplopen bij het patrouilleren op de Merapi. Kaliurang ligt hoog op de helling van die vulkaan. Ik herinner me niet dat ik het gevaarlijk vond. Alleen dat ze zeiden: ‘Loop maar voor ons uit’. Ze wilden naar boven, de berg op. Naderhand, bij het groter worden, besefte ik: mijn god, die lieten mij voorop lopen opdat hun niets zou gebeuren. Maar daar dacht ik op dat ogenblik niet aan.

Ik heb er later nooit aan gedacht om contact op te nemen met de militair die mijn vader heeft doodgeschoten. Hoe de man precies heette wist ik heel lang niet. Maar dat is allemaal onderzocht. Dus ik weet inmiddels dat het ging om een sergeant-majoor Geelhoed. Toen ik dat hoorde, was er geen haar op mijn hoofd die vond dat er iets moest gebeuren met die man.

Ik ben geen tegenstander van het nieuwe geschiedenisonderzoek dat nu gedaan gaat worden naar die periode. Voor de nazaten in Rawagede en al die andere plekken waar Nederlandse soldaten veel mensen hebben gedood, is het niet slecht als het eens rechtgetrokken wordt. Als ze weten waarom iets gedaan is. Maar of dat onderzoek haalbaar is, dat weet ik niet. Er zijn zo ontzettend veel verkeerde dingen gebeurd. De vraag is: tot hoe ver wil je dat nog allemaal uitpluizen?

Of er recht is gedaan in de zaak van mijn vader? Wat moet ik daar nu op zeggen? Als ik die dader ontmoet, dan doe ik niks. En ik hoef mijn buurman er ook niet op te wijzen dat dat nou degene is die mijn vader heeft gedood. Mijn moeder heeft weliswaar een schadeloosstelling gekregen, maar daarbij heeft de landsadvocaat gezegd: ‘Wij zijn niet aansprakelijk’. En mijn moeder zei: ‘Jullie zijn wél aansprakelijk.’ Ik kan de Nederlandse staat niet dwingen om die aansprakelijkheid alsnog te erkennen. Maar als ze mij dat op een briefje geven, dan accepteer ik dat. Met zo’n verklaring is de zaak afgewikkeld. Nu is het altijd nog een open kwestie.”

Als hij thuis was, was hij ook thuis

“Hij was niet erg groot, mijn vader. Hij was een mens met wie je plezier kon maken. Ik vond het prettig om met hem op stap te zijn. Hij kwam op een gegeven moment thuis in Kaliurang en zei tegen de tuinman: ‘Haal jij even dat beest uit de auto?’ Vervolgens klonk een enorm gebrul. De tuinman was zich bijna bewusteloos geschrokken van een enorme paling achter in de auto. Dood natuurlijk. Die had mijn vader gevangen. Hij ging graag jagen en dit was zijn buit.

Ik ging vaak met hem mee als hij ging jagen op herten. Die zijn daar nu zeldzaam, maar die had je in het Kaliurangse bij de vleet. De hele Merapi was begroeid tot aan de top. Nu groeit er niets meer behalve groente en wilde dieren zijn er niet meer.

Op een gegeven ogenblik kwam mijn vader thuis met twee eenden. Zei hij: ‘Hier, die zijn voor jou. Nu moeten we alleen nog maar een hok bouwen.’ Dus die man zegt me wel wat. Hij wist zijn tijd goed in te delen. Als hij thuis was, dan was hij ook thuis. Dan was hij er voor ons.”

x

Zie tevens: Hoe een weduwe de Nederlandse staat deed buigen.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad, 29 januari 2017.

Dit bericht werd geplaatst in 9. Java Post. Bookmark de permalink .

47 reacties op ´Over de moord op mijn vader werd thuis niet gesproken´

  1. Het gaat er om dat de waarheid en gerecht eindelijk gegeven en verteld word, geen wijzende vinger naar iemand of gene, daarom raak je me diep met je verhaal, een verhaal wat eindelijk gehoord is, terwijl al die anderen verhalen, klankloos blijven, nog steeds! Soeloeng Hamonangan Nasoetion

  2. Cezar zegt:

    Laat de waarheid en het gerecht dan ook alles op tafel leggen. Ook wat aan de andere zijde werd gedaan jegens andere families. Het was een smerige tijd, waarbij over en weer werd gemoord, vrouwen verkracht, borsten afgesneden en kinderen tegen putranden doodgeslagen.
    Alles moet toch boven tafel! Mij raakt ieder verhaal diep, want het zijn “mensen” die het een ander aandoen.

  3. Jan van Riebeek zegt:

    De Heer Masdoelhak Nasoetion , indien hij niet op Monsterlijke Barbaarse wijze was vermoord door Nederlandse Psychopaten en Piraten en Boerenkinkels ,had Hij als belangrijke adviseur van Dr.Mohammed Hatta en Sukarno zeker een Gemenebest Relatie gewild met De Nederlanden en Suriname(Waar ook veel Javanen wonen)en De Antillen .
    De Heer Masdoelhak Nasoetion zou cruciaal zijn geweest in een goed einde aan de dekolonisatie proces in Indië .Ik denk zelfs dat de gehele Indo bevolking en KNIL mochten blijven in een vrij Republiek Indonesië met al hun bezittingen .(Net als was gebeurd in Brits-Indië)
    Er hoefden geen Molukkers en Indo mensen bij -20 graden onder Nul naar Nederland te vluchten .
    Maar NEE !De Nederlandse Staat Koos voor de Psychopaat Raymond Westerling en ander Crimineel gespuis om met Indonesië af te rekenen .

  4. roneagle zegt:

    Het heeft mijns inziens geen zin om een bilaterale escalatie van oorlogsgeweld, 70 jaar na dato, door de bril van 2017 (tegen de huidige normen en waarden) te veroordelen. Actie en re-actie, over en weer, zorgen voor onbeschrijfelijke wandaden tegen de menselijkheid. Daar één partij over aanspreken en veroordelen is niet fair.

    • Cezar zegt:

      Ben met u eens, maar er zijn veel meer, die het heerlijk vinden om met hun vinger naar een ander te kunnen wijzen. Een manier om op te vallen ook.

    • RLMertens zegt:

      @roneagle; ‘door de bril van 2017 etc.’ – Is er dan een verschil in; een oorlogsmisdaad van toen en nu? Onze regering, indertijd initiator van deze ‘politionele oorlog’, noemde na jarenlange ontkenning(!) pas in 1969, dat er in die oorlog excessen= uitspattingen zijn gepleegd, Alsof uitspattingen; standrechtelijke executies geen misdaden zijn, zoals wat met vader Nasution is gebeurd. Actie is reactie, zoals door u gesteld, is correct.
      Doordat onze regering toen in 1945, niet akkoord ging met het zelfbeschikkingsrecht= merdeka, volgde bersiap en een oorlog! Die/onze geschiedenis daarover krijgt meer duidelijkheid. Door u ‘veroordelen’ genoemd. Moeten wij per se eerst die andere kant ‘veroordelen’ om dan de onze(misdaden) fair te vinden?

  5. Jan van Riebeek zegt:

    Beste Heer Cezar ,
    Heeft U ooit een studie gemaakt hoe de Engelsen hebben onderhandeld met de Indiase leiders ?
    Kent U Sir Stafford Cripps en zijn Missie Naar New Delhi om te praten met Alle Brits-Indische Politieke Leiders ?Weet U hoe Fatsoenlijk en Beschaafd de onderhandelingen zijn gegaan ?
    Waarom heeft Nederland dit nooit gekund ? en is als een Boerenkinkel te keer gegaan ?De relatie van Eeuwen met Oost-Indië vernietigend maar ook zijn eigen Reputatie door het slijk halend .

    • Cezar zegt:

      Beste van Riebeek
      Weet u hoe de engelsen de Nederlanders en de Indische gevangenen in Noord Sumatra hebben behandeld. Weet u wat Mountbatten de Nederlanders in Engeland hebben gedwongen een contract te tekenen en waarom de Nederlanders niet Sumatra in mochten?

  6. Jan van Riebeek zegt:

    Beste Heer Cezar ,
    Mijn bedoeling was U duidelijk te maken dat De Staat Der Nederlanden moest onderhandelen met de Republikeinse leiders en zijn tussenpersonen zoals Nasoetion (net als De Sir Stafford Cripps Missie) voor een Nederlandse Gemenebest Relatie . En Psychopaten als Raymond Westerling en het Boerenkinkel leger uit Nederland erbuiten te houden .
    En fatsoenlijk en beschaafd te onderhandelen over de toekomst van de Indo-Europeanen en Het KNIL binnen De Republiek Indonesië .Maar Natuurlijk De Gemenebest Relaties met Nederland en Nederlands West-Indië(Suriname/Antillen)en Republiek Indonesië .
    Als het Engeland is gelukt dan was het Nederland ook gelukt een fijne gelukkige Gemenebest Relatie op te richten met haar Eeuwen oude koloniën en gebiedsdelen .

    • Cezar zegt:

      De Engelsen wilden niet eens dat Nederland na de oorlog Indie binnen kwam. Je hebt wel alle partijen nodig om samen te werken. Daarnaast ken ik verscheidene Indische families en vaders die door de heer Westerling gered werden. Ook een paar Indo’s die onder de heer Westerling dienden en streden. Uw uitdrukking die u gebruikt betreffende Westerling bevalt me niet. Ik vraag me af wat u tijdens die bersiap periode heeft meegemaakt om zo 70 jaar na dato te oordelen.

      • RLMertens zegt:

        @Cezar; ‘de Engelsen wilden niet eens etc.’- Omdat zij juist Nederland verzochten om met de Republiek in overleg te komen! (zoals zij met India deden). De Britten wensten niet betrokken te worden in een koloniale oorlog.( zij hebben ons in de steek gelaten, aldus onze mening in 1945). Geen merdeka, dus bersiap! Het vervolg( met Westerling etc.) heeft toch aangetoond dat we/ onze politici aan het verkeerde kant van de geschiedenis belande. Want op 27/12’49 volgde toch merdeka!

  7. August Pijma zegt:

    Kalm aan mensen, het is al zo lang geleden gebeurd.
    We zijn allemaal al oud en hebben allen heel wat meegemaakt.
    De een erger dan de ander, maar we moeten elkaar vergeven voordat we geschiedenis worden.

  8. van den Broek van een andere generatie zegt:

    Ik ben best bereid met de Heren in het bijzonder met dhr Cezar in de discussie te gaan, er worden veel zaken doorelkaar gehaald, wat Noord-Sumatra met de moord op Nasution te maken heeft mag toch wel uitgelegd worden of niet soms? En over Noord-Sumatra begin ik ook e.e.a. te weten i.c. te begrijpen.

    Op basis van normen en waarden van die tijd kan ook een oordeel geveld worden, men wist wat oorlogsmisdaden waren althans daarover werd in die tijd in Neurenberg en Tokyo gesproken .

    Misschien ziet dhr Cezar over het hoofd dat de moord op Nasution anders is dan het gebruikelijke militaire handwerk van het KST. Hij werd doelbewust, met politieke bedoelingen uit de weggeruimd. Misschien kan dhr Cezar uitleggen wat de Landsadvocaat eigenlijk bedoelde met dat de Nederlandse Staat niet aansprakelijk is, ook na een gerechtelijk vonnis. Dat kan helderheid verschaffen aangaande zijn standpunt.

    • Cezar zegt:

      Heb de laatste tijd wat van uw schrijven gelezen. Ik beweeg mij niet op dat vlak. De heer Nasution zegt mij niet. Door vrienden en familie ben ik meer geïnteresseerd in kapitein R Westerling.
      Een van de deelnemers van dit forum beweerde in een schrijven dat hij tussen de 200.000 en 250.000 mensen had vermoord. Dat is schieten met grof geschut.
      Westerling ging met 123 zwaar getrainde mannen op 6 dec. 1946 naar Celebes. De pacificatie begon op 11 dec. 1946 en eindigde op 28 feb. 1947. Gedurende deze periode werden 2000 terroristen gedood waarvan 800 door groene baretten. Westerling zelf verloor 3 mannen van de 123. Totaal heeft alles 80 dagen geduurd.
      Als ik even het getal van 200,000 hanteer, dan zegt het me dat er 2500 mannen per dag werden gedood. Dus de opmerking 200.000 – 250.000 omgerekend tussen de 2500 en 3100 mensen per dag werden door Westerling gedood. En zo zijn er vele verzonnen verhalen in omloop die aan de heer Westerling worden toe geschreven.

      • Indisch4ever zegt:

        Dat al die duizenden lijken van de terrorist Westerling ook terroristen waren is een mythe.
        Er was geen eerlijk onderzoek, geen eerlijk proces, geen rechters .
        Wat de slachtoffers wel of niet gedaan hebben is nooit goed vastgesteld.
        Het was terreur namens de Nederlandse staat.

      • Cezar zegt:

        En in opdracht van de Nederlandse staat.

  9. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    @dhr Cesar.
    In Aug 1948 onthief Gen. Spoor de kpt Westerling van het commando van het Korps Speciale Troepen omdat Spoor hem als leidinggevend officier als mislukt achtte (of woorden van gelijke strekking). Wat kpt Westerling met de politieke moord op dhr Nasution eind 1948 van doen heeft mag dhr Cezar toch wel nader uitleggen?

    Dhr Cezar heeft het uitgebreid en welluidend gehad over moorden jegens andere families, ik neem aan jegens Indische families in de Bersiapperiode, Engelsen in Noord-Sumatra, Mountbatten in Engeland etc.
    Kan dhr Cezar uitdrukkelijk en eindelijk eens aangeven waar hij het gehad wil hebben en wel zodanig met verstand van zaken? En nu ik het toch over verstand van zaken heb, mag ik dhr Cezar op wijzen dat toepassing van het standrecht in het heersend militair recht uitdrukkelijk was uitgesloten. (Militair Tuchtrecht, Krijgstucht o.i.d.). Anders kan ik hem best uitleggen als ex-docent van de vakgroep Recht en Economie op een militair opleidingsinstituut .

    Als hij het toch over die kpt Westerling wil hebben, zou hij dat op een geschikte onderwerp hier op het blog willen aangeven? Discussie aangaande Kpt Westerling op een onderwerp ter nagedachtenis van iemand die door militairen van hetzelfde KST werd vermoord, lijkt mij niet zo Hormat , maar is wel een manier om op te vallen. .

  10. Maud Lebert zegt:

    ik heb in principe niets met deze discussie te maken. Maar mijn reactie gaat over wat er over Westerling geschreven werd. Ik heb een neef (helaas intussen gestorven), die bij Westerling gediend heeft. ‘zwaar getrainde mannen’ ??? ( Cezar) Nooit iets over gehoord van hem, zag er ook niet naar uit.
    ‘Gedurende deze periode werden 2000 Terroristen gedood waarvan 800 door groene baretten’ (Cezar). Mijn neef heeft nooit over ‘terroristen’ gesproken, maar over vrouwen en kinderen, die ze zonder pardon moesten neerschieten. Op bevel, zonder reden! Zolang hij werkte, heeft hij er niet meer aan gedacht, maar toen hij gepensioneerd werd, kwam alles weer boven. Het was een trauma, zowel voor hem als ook voor zijn familie.
    Westerling heeft volgens zeggen een paar indische families gered. Chapeau! En hoeveel heeft hij
    daarentegen (van indonesische kant) uitgeblust, zoals ik van mijn neef heb gehoord, die ‘op bevel’ daaraan moest meedoen?? Er is een standbeeld in Celebes voor deze (zinloze) offers.
    Werd Westerling ooit voor een gerecht gedaagd? Neen. En waarom niet?
    Doden zonder zin. Is dat niet ook terrorisme?
    Okay, het is 70 jaar geleden. Maar deze ‘zwaar getraineerde mannen’ (sic!) hebben er nog steeds traumas van wat ze ‘op bevel’ moesten doen. Was dat nodig?
    Beste groeten van een nicht van een ‘groene baret onder Westerling’.

    • Cezar zegt:

      Zoals ik het begrepen heb, zijn alle mannen in dienst van Westerling uit vrije wil gekomen.
      Naar hun vermogen zocht hij een groep mensen, vertelde hun wat voor training ze kregen en wat voor werk van hun verwacht werd. Aan het einde vroeg hij wie er mee deed. Zij die het wilden stapten naar voren. Dat is beslist ook met uw neef gebeurt. Het was zijn eigen keuze.

      • Maud Lebert zegt:

        Mijn neef zei dat hij ‘op bevel’ heeft moeten handelen. Van ‘vrijwilligheid’ was geen sprake.

      • Cezar zegt:

        Dit is de eerste keer dat ik het hoor. Mij is altijd verteld dat iemand dwingen negatieve gevolgen kan hebben. En Westerling moest volledig kunnen vertrouwen op zijn (123) mannen. Hij was streng in zijn selectie.

      • Maud Lebert zegt:

        Ik herhaal alleen wat mijn neef mij heeft gezegd. Hij was zijn leven lang bij het leger en daar heeft men uit te voeren wat van hogerhand bevolen wordt. Een weigering betekent insubordinatie en dat heeft verregaande consequenties ten gevolge.
        Aangezien u zo goed geinformeerd bent over Westerlings methoden, weet u zeker ook of op diens agenda stond, dat men vrijwillig vrouwen en kinderen moest doodschieten?

  11. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Over de moord op hun vader willen sommigen ook niet op dit item spreken.
    Langzamerhand begint het een gênante vertoning te worden .

    En dhr. Cezar, op welk item , naar Uw eigen keuze gaan we verder? uit respect voor de doden.

    Mijn welgemeende excuses aan dhr Soeloeng Hamonangan Nasoetion.

    Zijn woorden en ik citeer :……Ik ben geen tegenstander van het nieuwe geschiedenisonderzoek dat nu gedaan gaat worden naar die periode. Voor de nazaten in Rawagede en al die andere plekken waar Nederlandse soldaten veel mensen hebben gedood, is het niet slecht als het eens RECHTgetrokken wordt……

    en
    ……ik kan de Nederlandse staat niet dwingen om die aansprakelijkheid alsnog te erkennen. Maar als ze mij dat op een briefje geven, dan accepteer ik dat. Met zo’n verklaring is de zaak AFGEWIKKELD. Nu is het altijd nog een OPEN kwestie.”

    Zijn concept spreekt mijn aan, want met schadevergoeding is het nog niet afgelopen. Het is en blijft een open zaak. Er wordt van de andere kant een gebaar verwacht om de zaak af te willen. Dat concept kan ook voor de andere kant gelden.

    Wat dat betreft heeft hij op het Christelijk internaat in Zeist Mattheus 5: 38 en 39 goed begrepen. een echte emigrant die zijn dorst naar kennis en begrip lest uit twee bronnen., East meets West. Daarin herken ik me wel.

  12. Ælle zegt:

    Op 10 minuten 45seconden wordt Westerling voor het eerst genoemd.

    • RLMertens zegt:

      ‘voorheen….’ – Een stuk leerrijk geschiedenis uit 1994, vooral voor hen die nog steeds behept zijn met vooroorlogse indoctrinatie. Over ‘werd daar wel iets groots verricht?’ Over hun onderlinge strijd na merdeka, de RMS en Nw.Guinea. Als voorbode(?) voor wat wij nu over de diepere achtergronden van die onafhankelijkheid strijd nu voorgeschoteld krijgen; oorlogsmisdaden etc. Het ‘verzoeningsbezoek’ van kon.Juliana, die geen vervolg heeft gekregen- zie het bezoek van kon.Beatrix- De affaire min.Pronk die met het beroemde ‘vingertje’ de relatie verstoorde en nog veel meer…
      Aanbevolen voor hen die nog steeds oostindisch doof blijken te zijn.
      note; zie ook de overige delen.

    • Ælle zegt:

      Even terug in het heden: De Filipijnse president Rodrigo Duterte is bereid meer mensen te doden in zijn oorlog tegen drugs. Hij wil hierbij militairen gaan inzetten.

      De Oorlogswet voor Nederland is een Nederlandse wet die vastgesteld is in 1996. Doel is de buitengewone bevoegdheden van het militair gezag en van het burgerlijk gezag te regelen als een beperkte noodtoestand of de algemene noodtoestand worden afgekondigd. Voor 1996 waren de wettelijke termen “staat van oorlog” of “staat van beleg”. Bij de staat van beleg waren de buitengewone bevoegdheden het meest vergaand.

      Tijdens een noodtoestand kan ‘een overheid’ zeer slagvaardig handelen, zonder eerst toestemming over iets te vragen of overleg met inwoners te voeren.
      Uitvoering door het Rijk en de krijgsmacht
      De regering kan op voordracht van de minister-president via een koninklijk besluit de OORLOGSwet in werking laten treden. Daarmee zijn de volgende buitengewone bevoegdheden mogelijk voor de minister van Defensie en de krijgsmacht:
      Inlichtingen verlangen en inzage vorderen van documenten en computerbestanden
      Toegang tot of het gebruik van bepaalde gebouwen, verblijfplaatsen of terreinen verbieden
      Het vertoeven in de open lucht beperken
      Het via een verordening verbieden van het hebben en verspreiden van ideeën op papier of via films
      Het verbieden van openbare samenkomsten en van niet openbare bijeenkomsten van meer dan 10 personen
      Het tewerkstellen van niet-militairen boven de 18 jaar zonder toepassing van het arbeidsrecht
      Het afwijken van de Wet op de lijkbezorging
      Het fouilleren van mensen aan de kleding en van mensen die een gevaar vormen aan het lichaam
      Het interneren van mensen die een gevaar vormen
      Het verplaatsen van gevangenen uit gevangenissen naar andere bewaarplaatsen
      Gebieden te ontruimen en/of objecten wegruimen die de krijgsmacht in de weg staan
      Verkeer binnen een gebied te regelen
      Het verlaten van een gebied verbieden van zaken en van niet-militairen die voor de verdediging nuttig kunnen zijn
      Het aanbrengen van veranderingen in, aan of op terreinen en opstallen voor te schrijven, te beperken of te verbieden,
      Het vorderen van wapens, explosieven, gevaarlijke stoffen, telecomvoorzieningen en anders regelen van postbezorging, het onbruikbaar maken van spoorwegen.
      Een militair is bevoegd hierbij geweld te gebruiken als het doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf en het moet in verhouding tot het doel redelijk en gematigd te zijn.

      Ik kom een boek tegen van TB Simatupang, ‘Report from Banaran Experience During the People’s War’
      In het kort schrijft John R.W. Small het volgende over de inhoud,.De Indonesische Revolutie wordt hier Volksoorlog genoemd.

      The Indonesian Revolution (1945-1950) was the occasion by which Indonesia achieved political independence. But the way in which this common twentieth century event came about, in the general violence and exaltation of a true revolution, made it far more important than that. Like the Mexican, Russian, Chinese and Vietnamese revolutions, the Indonesian Revolution has been the central event in its country’s whole modern history. For this reason, any addition to the small stock of good English-language writings on the Revolution, like Report from Banaran, is doubly welcome, not only for what it can tell us about the event itself but also for what it can tell us about the Indonesian condition in modern times. General Simatupang-a Christian Batak with a Dutch education who helped lead a guerrilla war in the Javanese countryside, a man who while still in his twenties was simultaneously one of the principal founders of the Indonesian army and one of the key figures in four years of diplomatic negotiations with the Dutch-is well qualified by background and experience for his subject. Two short periods stand out in the history of the Indonesian Revolution: its first great explosion between August 1945 and mid-1946, and its climax-which is the main subject of Report from Banaran-between December 1948 and July 1949. The first set its stamp on the whole. The sudden surrender of the Japanese on August 15, 1945 created an immediate vacuum of power which neither the British (acting for the victorious Allies), nor the Dutch, nor the Republic, hastily proclaimed on August 17, could possibly fill. Out of the void emerged the most powerful single force of the ensuing Revolution, a mass movement of pemuda (youths) caught up in a fervent Indonesian nationalism and committed to an uncompromising perdjuangan (struggle) for freedom. Absolute idealism led naturally to violence, first against Japanese posts and British occupying forces, then to a more general assault on social groups privileged under the old Netherlands Indies order: Chinese, Eurasians, Christian Ambonese, traditional elites, and village and clan leaders through most of Sumatra and Java. – John R. W. Smail
      Als ik later nog tijd over heb dan wil ik bovenstaand verslag eventueel vertalen.

      • Surya Atmadja zegt:

        then to a more general assault on social groups privileged under the old Netherlands Indies order: Chinese, Eurasians, Christian Ambonese, traditional elites, and village and clan leaders through most of Sumatra and Java. – John R. W. Smail
        =====================================================
        Over het geweld tegen traditional elites (APA dan SIAPA ITU ?) is imho een papegaaien verhaal.
        Die hardnekkig werd herhaald , door westerlingen.
        En soms ook na geaapt door NITWITS Indonesiers.

      • Ælle zegt:

        Sorry, even een paar dingen om recht te zetten; de Engelse uitgave van Simatupang’s boek is eveneens een vertaling geweest door Benedict R. O’G. Anderson met een vernieuwde copyright in 2010. (ISBN 978-602-8397-55-1)
        De nieuwe titel die ik nu opgeef is Report from Benaran: Experiences during the People’s War. De ervaringen zijn dus in het meervoud.
        Bericht uit Benaran: Ervaringen tijdens de volksoorlog.
        Zou dit boek dan niet beter in het Nederlands kunnen worden vertaald uit het oorspronkelijk geschreven BI?
        Op vrijdag 8 november 2013 werden drie nationale personages postuum tot helden benoemd voor hun bijdrage aan Indonesië vóór en na de 1945 revolutie.
        Het zijn 1. Radjiman Wediodiningrat, 2. Lambertus Nicodemus Palar en 3.Tahi Bonar Simatupang.

      • Ælle zegt:

        De vertaler van Simatupang’s boek wijlen Benedict Richard O’Gorman Anderson was tot 1999 emeritus-hoogleraar aan de Cornell-universiteit in de staat New York.
        Hij was ooit verbannen uit Indonesië door Soeharto, maar in 1999 keerde hij terug naar zijn favoriete land en ging op Oost-Java wonen. Daar stierf hij op 79-jarige leeftijd.
        Hij schreef o.a. het boek dat in het Indonesisch werd vertaald: “Java in a Time of Revolution: Occupation and Resistance, 1944-1946”.
        Lijkt mij interessant vooral voor historici.
        With remarkable scope and in scrupulous detail, Professor Anderson analyzes the Indonesian revolution of 1945. Against the background of Javanese culture and the Japanese occupation, he explores the origins of the revolutionary youth groups, the military, and the political parties to challenge conventional interpretations of revolutionary movements in Asia. The author emphasizes that the critical role in the outbreak was played not by the dissatisfied intellectuals or by an oppressed working class but by the youth of Indonesia. Perhaps most important are the insights he offers into the conflict between strategies for seeking national revolution and those for attaining social change. By giving first priority to gaining recognition of Indonesian sovereignty from the outside world, he argues, the revolutionary leadership had to adopt conservative domestic policies that greatly reduced the possibility of far-reaching social reform.
        Hierbij een foto van Benedict Anderson de vertaler en Indonesië-ganger.

  13. Surya Atmadja zegt:

    Eerlijk gezegd heb ik zijn boek(en) nog niet gelezen , wel heb ik in diverse artikelen , ook door een paar van mijn gestudeerde landgenoten overgenomen (papegaai-isme) over de “sociale revolutie” en afrekening” van de Indonesische elite die ” fout ” waren geweest.
    In Nederlandse situatie de NSB-er .
    M.a.w de zijde van de Nederlandse herbezetter hadden gekozen.
    Bij ons(R.I) Anjing NICA of Anjing Belanda.
    Dit vanuit de Indonesische perspectief gezien.

    Zijn studie/bevindingen (samen met Cribb of Kahin) zal veel bijgedragen hebben om de Indonesische Revolutie of Perjuangan(strijd) beter te begrijpen.
    Alleen maak ik bezwaren als hij en sommigen over sociale revolutie praten , omdat het niet door feiten(cijfers) werd onderbouwd.

  14. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Ach Heer Atmadja, misschien niet door Uw feiten /cijfers.

    Heer Atmadja zegt zelf dat U niks over Benedict Anderson gelezen heeft en dan beweert hij dat Bendict Anderson en sommige anderen over Sociale Revolutie praten , omdat het niet door feiten/cijfers wordt onderbouwd.
    Uw uitspraak gaat dan wel veel verder dan Omong Kosong.

    Ik heb niet de indruk dat U Cribb of Kahin gelezen heeft, althans niet datgene wat ik gelezen heb. En over Kecir spreek ik maar niet.

    • Surya Atmadja zegt:

      eter van den Broek van een andere generatie zegt:
      4 februari 2017 om 3:16 pm
      1.Heer Atmadja zegt zelf dat U niks over Benedict Anderson gelezen heeft en dan beweert hij dat Bendict Anderson en sommige anderen over Sociale Revolutie praten , omdat het niet door feiten/cijfers wordt onderbouwd.
      Uw uitspraak gaat dan wel veel verder dan Omong Kosong.

      2.Ik heb niet de indruk dat U Cribb of Kahin gelezen heeft, althans niet datgene wat ik gelezen heb. En over Kecir spreek ik maar niet.
      ============================================
      1. Het is gewoon zo, ik heb zijn boek niet nodig , wat hij schreef over sociale revolutie weet ik al jaren .
      Zeg maar sinds eind jaren 70.
      Dat naar aanleiding van persoonlijke verhalen , van onze beide families, familie van hun vrienden/schoolgenoten etc.
      Ondanks dat ze niet allemaal prinsen of prinsessen waren , komen de meesten uit goede huizen , toen de “elite” (APA ITU ? ) of “bovenlaag” van de Indonesische samenleving.

      2. Verhaal van Cribb over de “onderwereld”van Batavia , later Djakarta ?
      Dat is een oude kue(h) verhaal, vooral voor Betawinezen of (D)Jakartanen.
      De S.A “clan” ( zit volgens overlevering) al sinds 1628/1629 , van af de belegering van JPC door de expeditieleger van Sultan Agung van Mataram II.

      PS : Het is Majoor Generaal b.d RADEN Suhario Padmodiwirio BIN (de zoon van) Raden Kusnendar Padmodiwirio , dus niet Kecir.

  15. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Dhr Atmadja heeft gelijk het is niet Kecir, maar Kecik. Door mijn ergernis haal ik ook wel eens wat door elkaar. Ik erger me wel vaker om uitspraken van dhr Atmadja, maar ik hou wel van ergeren.

    Het boek “Student Soldiers: A Memoir of the Battle that Sparked Indonesia’s National revolution ” is geschreven door Suhario “Kecik” Padmodiwiryo translated by Frank Palmos (2015) . Die informatie staat tenminste op de boekomslag.
    Het interessante boek is te lezen op het internet . Natuurlijk heeft dhr Atmadja dit boek niet gelezen, want het is een oud Kuh-verhaal. Hij gaf wel eens aan dat een uitspraak van dhr Kecik in dit boek niet klopte maar dat werd niet door zijn familie bevestigd -> m.a.w. niet-zinnige opmerking

    Misschien weet hij wel de naam van bovengenoemd Heer juist te schrijven maar over deze Indonesische schrijver weet hij alleen te melden dat het een papegaai is (zijn woorden) , verder weet hij niks noch heeft hij iets gelezen van deze Heer. Dat wordt ook door hemzelf bevestig

    Hij geeft wel hoog op, dat een Zeeuwse fotografe erin geslaagd is een interview met Suhario “Kecik” Padmodiwiryo te krijgen. Ik heb niet de indruk dat deze dame zich verdiept heeft in het bovenvermeld boek ( de B-I versie wel te verstaan), althans dat laat zij uit de gestelde vragen niet blijken. Kan men in Nederland nagaan, een fotografe interviewt een overlevende van de slag in Surabaya, waarbij die persoon een eminente rol speelt. Helaas de persoon Kecik is kort geleden overleden en ik vraag me af hoe onze actieve historici zonder prominente ooggetuigen nu die geschiedenis willen beschrijven, dan blijft die Zeeuwse fotografe over.

    Voor de goede orde. Frank (Francis) Palmos heeft een dissertatie geschreven over Surabaya (Sacred Territory 2012 ) , iets gedetailleerder dan ene Heer Meelhuijsen en dat zegt wel wat. In de dissertatie wordt de rol van Jack Boer, U weet wel van die gemiste MWO, tot in de details beschreven, zelfs het n° van het situation report van zijn Britse commandant t is aangegeven en waar het te raadplegen is. Ik verwonderde me erover dat een ambtelijke commissie met deskundigen dit situation report nooit bestudeerd hebben maar dat komt wellicht omdat ze van een verkeerd uitgangspunt vertrokken en dan kom je nooit tot een juist antwoord.

    opmerkingen van dhr Atmadja en in zijn stijl
    ad. 1 Niet relevante dikdoenerij. Welke van zijn elite heeft wel eens een historisch beschouwing over moderne Indonesische historie geschreven (na WO2 en vòòr 1965)?
    ad 2. Niet relevante dikdoenerij. welke van zijn elite heeft wel eens een historisch beschouwing over moderne Indonesische historie geschreven (na WO2 en vòòr 1965)? Dat mag ook in het B.I., ik begin allengs er wat van te begrijpen.

    • In boekje Elien Utrecht, Twee zijden van de waterscheiding, wel beknopt, toch een beperkt overzicht van die jaren Peter, ik mis eind 1949-1952 al hoewel die wel even beschreven word, maar te vaag en ontwijken van uit Indonesië en NL wat juiste bericht geven rond om Bandung

    • Surya Atmadja zegt:

      Peter van den Broek van een andere generatie zegt:
      4 februari 2017 om 5:09 pm
      Het interessante boek is te lezen op het internet . Natuurlijk heeft dhr Atmadja dit boek niet gelezen, want het is een oud Kuh-verhaal. Hij gaf wel eens aan dat een uitspraak van dhr Kecik in dit boek niet klopte maar dat werd niet door zijn familie bevestigd -> m.a.w. niet-zinnige opmerking .
      ===================
      Ik hoop dat Dhr P v.d Broek van een andere generatie een keertje ophoudt om zaken toe te dichten aan mij die ik niet heb gedaan.
      Juist dhr Kecik (nickname) was 1 van de mensen uit de groep nationalisten waar ik respect heb , zoals de andere nationalisten uit die generatie.

      1.Ik ga nu INHOUDELIJK reageren over welke “elite” ( er zijn uiteraard gradaties) ik het heb.
      Dat zijn de 1ste lichting nationalistenleiders geboren van af ongeveer 1900 tot omstreeks 1945 , met Nederlandse opleiding en vorming , met op zijn minst een RADEN titel.
      2.Kijk even naar de namen van de 1ste lichting nationalisten leiders die voldoen aan bepaalde punten die ik op nr 1 heb vermeld.

      Een voorbeeld :
      https://id.wikipedia.org/wiki/Daftar_anggota_BPUPKI-PPKI

      Salam.
      S.A (Jean Pierloo )

  16. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Dhr Atmadja hoeft Benedict Anderson niet te lezen , hij zegt zelf dat Robert Cribb vertelt alleen maar oude Kuh-verhalen en dan komt hijzelf met een verwijzing naar Wikipedia. Wie heeft in hemelsnaam dat stuk in Wikipedia geschreven? Mohammed Hatta postuum in persona?

    En dat noemt hij inhoudelijk en op elite-niveau ingaan op dingen die hij WEL gelezen heeft. Kecik heeft wel iets over Surabaya in het Bahasa Indonesia geschreven dat mij wel een standaardwerk lijkt, ook voor Indonesie. Dhr Atmadja doet een opmerkingen van Kecik over Bung Tomo in dit boek af als papegaai/taal en dan zegt hij dat hij respect voor Kecik heeft.

    Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan en dat noemt deze Heer serieus ingaan op een discussie.
    Ik heb best wel respect voor oral history, ook voor de familie van dhr Atmadja maar hoe dhr Atmadja daarmee de boel manipuleert, daarvan kan een Minister van propaganda nog iets van leren.

    Dhr Atmadja! wanneer beginnen we eens serieus te discussiëren.? Ik krijg de indruk dat U Uw tijd met mij aan het verdoen bent.

  17. Surya Atmadja zegt:

    Peter van den Broek van een andere generatie zegt:
    5 februari 2017 om 11:35 am

    1.Dhr Atmadja hoeft Benedict Anderson niet te lezen , hij zegt zelf dat Robert Cribb vertelt alleen maar oude Kuh-verhalen en dan komt hijzelf met een verwijzing naar Wikipedia. Wie heeft in hemelsnaam dat stuk in Wikipedia geschreven? Mohammed Hatta postuum in persona?

    2.En dat noemt hij inhoudelijk en op elite-niveau ingaan op dingen die hij WEL gelezen heeft. Kecik heeft wel iets over Surabaya in het Bahasa Indonesia geschreven dat mij wel een standaardwerk lijkt, ook voor Indonesie. Dhr Atmadja doet een opmerkingen van Kecik over Bung Tomo in dit boek af als papegaai/taal en dan zegt hij dat hij respect voor Kecik heeft.
    ==============
    1.Waarom zou ik gaan lezen , ten eerste kost het mij moeite , heb nog andere prioriteiten.Behalve als het in het Indonesisch vertaald werd en ik de bewuste boek kan kopen .
    De verhalen van de (D)Jakartaanse Premans (Vrijmannen) , van de Juara(Jawara) etc is oude kueh verhaal voor Oud Betawinezen.
    Om de doorsnee Nederlandse lezers te vergemakkelijken verwijs ik naar GOOGLE/WIKIPEDIA.

    2.Kijk , dat bedoel ik mee dat Pak Peter dingen schreef en daarna het in mijn schoenen schuiven(weet niet of ik het goed verwoord).
    Quote: “Dhr Atmadja doet een opmerkingen van Kecik ………….. ”

    Graag de bewuste passage , het moet verifieerbaar zijn (BISA DICEK) voor andere lezers .

    Voor andere lezers(voor zo ver ze nog niet afhakken) .
    Indonesia was een verzameling van grote en kleine vorstendommen/koninkrijken,
    Je kan zeggen dat het tot begin 1942 (de inval van Japan)een nog feodale maatschappij , vooral op Java ( Java -Sunda) .
    Zie de term KAWULA-GUSTI , hoe de zaken/sociale verhoudingen geregeld zijn .
    De Vorsten/Sultan/Sunan/Radja etc zijn per definitie de leiders van het volk /vervanger van God , er is zo goed als geen grote opstanden (sociale revolutie) geweest , behalve tijdens de PADRI OORLOG (wikipedia) , en kleine afrekening door de linkse groepen(o.a Pesindo) nadat Indonesia terechtkwam in geweldspiraal (na 1945) .
    Elke residenties (kabupaten met aan het hoofd een BUPATHI *) werd bestuurd door families , in opdracht/namens de Sultan/Vorst of de VOC/Nederlanders.
    In West Java was het ook zo (ik ben redelijk “thuis” in West Java) , je hebt verschillende residenties , en de gelieerde families . “Iedereen”kent iedereen .
    Het is een kleine wereld.

    Velen zijn aangesloten bij de nationalisten (de namen kan je zo plukken uit het net ) , sommigen met de hand te tellen zijn pro Nederland.Dat heb je ook , is een feit, en toch worden ze niet zo maar gekielhaald door de opstandige volk die merdeka willen.
    Zoals Andersons dat schreef en door andere westerse wetenschappers werd overgenomen(geciteerd, gedjiplakt ) , en tot mijn schaamte ook gedjiplakt door sommige zgn Indonesische historici.
    Die groep mensen noem ik dan de papegaai-en club.

    • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

      citaat:……Velen zijn aangesloten bij de nationalisten (de NAMEN kan je zo plukken uit het net (ja,ja ) , sommigen met de hand te tellen zijn pro Nederland.Dat heb je ook , is een FEIT (jaja) en toch worden ze niet zo maar gekielhaald door de opstandige volk die merdeka willen.
      Zoals Andersons dat SCHREEF en door ANDERE westerse wetenschappers werd overgenomen(geciteerd, gedjiplakt )

      Ik ben wel zo indolent om de bovenstaand uitspraken van dhr Atmadja niet te gaan fact-checken. Dat is in eerste instantie zijn taak.
      Probleem is dat hij wel schrijf dat Benedict Anderson iets schreef maar hij zegt zelf dat hij Benedict Anderson niet gelezen heeft.
      Het wordt dan wel wat moeilijk om met iemand te discussiëren die in één volzin iets en tegelijkertijd het tegenovergestelde beweert. Het voordeel is wel dat hij steeds gelijk heeft.

      • Surya Atmadja zegt:

        Peter van den Broek van een andere generatie zegt:
        6 februari 2017 om 4:09 pm

        citaat:…
        1.…Velen zijn aangesloten bij de nationalisten (de NAMEN kan je zo plukken uit het net (ja,ja ) , sommigen met de hand te tellen zijn pro Nederland.

        2.Dat heb je ook , is een FEIT (jaja) en toch worden ze niet zo maar gekielhaald door de opstandige volk die merdeka willen.
        3.Zoals Andersons dat SCHREEF en door ANDERE westerse wetenschappers werd overgenomen(geciteerd, gedjiplakt )

        4.Ik ben wel zo indolent om de bovenstaand uitspraken van dhr Atmadja niet te gaan fact-checken. Dat is in eerste instantie zijn taak.
        ====================
        Wil toch per punt reageren.
        1.Het is een feit dat de “elite”, mensen van goede huizen aansluiten bij de nationalisten.
        Kijk maar naar de namen (cq afkomst) van de Perhimpunan Indonesia, Indonesische studenten die zelfs meestrijden met de Nederlandse volk tegen Nazi Duitsland.
        Bron: In het land an de overheersers ( op mijn boekenplank*).
        http://www.oapen.org/search?identifier=613317
        De leden van Boedi Oetomo ,van Sarikat Islam , Studenten van T.H Bandung (o.a RADEN Soekarno de toekomstige 1ste president
        Leden van de BPUPKI en de opvolgster die de vorming van de Republik Merdeka begeleide.
        De leden van de 2de Congres van de Pemuda’s (1928) ,de keuze van 1 land,1volk, 1 taal .
        Een naamgenoot van mij was vertegenwoordiger van zijn studenten organisatie /streek .

        2.Zie o.a Kolonel Raden Abdulkadir Widjojoatmodjo en nog een Majoor KNIL met Raden titel .

        3.Het werd ook vaak overgenomen , zelfs door sommige van mijn landgenoten, die ik de papegaaienclub noemde.

        4. Vreemde manier van discussie.
        Als ik iets beweerd ( Bisa Dicek) en iemand beweerd het tegenovergestelde en mij niet gelooft , dan moet hij/zij met de bewijzen komen .

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Ik wil het nogmaals uitleggen: Als dhr Atmadja beweert (Bisa Dicek) dat Benedict Anderson iets geschreven heeft, dan mag ik toch veronderstellen dat dhr Atmadja iets over/van Benedict Anderson gelezen heeft. Als dhr Atmadja dan schrijft/beweert (Bisa Dicek) hij nooit iets van Benedict Anderson gelezen heeft, dan lijkt dat me die uitspraak (Bisa Dicek)wel in tegenspraak tot wat hij eerst gezegd heeft.

        En dan dien ik met bewijzen te komen dat dhr Atmadja logisch redeneert?
        Als A dan B. Als niet-B dan ook niet-A. Dat zijn toch transformatieregels die je al dan niet op de christelijke lagere school toch uitgelegd krijgt m.a.w. als ik in mijn broek poep, dan is mijn broek vuil. Als mijn broek niet vuil is dan heb ik ook niet gepoept. Logisch hé.

        Daarvoor hoef ik niet in Eindhoven of Tilburg gestudeerd te hebben. Ik heb niks tegen Eindhoven, mijn zoon heeft zelf zijn Masters daar met goed gevolg gehaald , daarna is hij helaas niet in Nederland blijven hangen, alhoewel hij persoonlijk niets van racisme heeft gemerkt heeft ondervonden, vindt hij Nederland toch (te) racistisch

        N.B. Benedict Anderson heeft toch wel zinnige dingen gezegd over imagined communities, over de oorsprong van het nationalisme bvb in Indonesië. Het lijkt me wel verstandig dit boek te lezen als je over Indonesië denkt te hebben, danwel je voortent als kenner bij uitstek.

  18. Ælle zegt:

    Over de moord aanslag,, hit ‘n’ run, op mijn Vader werd ook niet en nooit gepraat. In vredestijd, notabene.
    De dader is nooit opgespoord. Een TNI truckchauffeur.

    • Surya Atmadja zegt:

      Peter van den Broek van een andere generatie zegt:
      6 februari 2017 om 7:20 pm
      Ik wil het nogmaals uitleggen: Als dhr Atmadja beweert (Bisa Dicek) dat Benedict Anderson iets geschreven heeft, dan mag ik toch veronderstellen dat dhr Atmadja iets over/van Benedict Anderson gelezen heeft.
      =============================
      De naam van Anderson heb ik een paar keren zien langskomen.
      Hij en Cribb , plus nog een paar westerlingen hebben bepaalde affiniteit met Indonesia.
      En ik zal als een ongeschoolde grappenmaker geen opmerkingen kunnen geven , behalve op bepaalde onderdelen .
      Mijn opmerking mbt Anderson is , dat ik niet eens ben met zijn stelling over “sociaal revolutie”, dat heb ik meermalen uitgelegd en onderbouwd .(Bisa dicek)
      Ook de opmerking van wat Cribb schreef over de “Vrijmannen” van Batavia/Djakarta .
      Die is 100% waar , maar in feite voor oude DJakartanen/Betawinezen een soort oude KUEH verhaal.
      Moet ik dan (als lid van de familie X die al een paar honderden jaren in Batavia e.o woonden=ook bisa DiCek bij de ANRI-Regerings Almanak Nederlands Indie – besluit van de Bataviase resident ) de boeken kopen ????.

      Is n.m.m bijna dezelfde situatie zoals de vaak dubbele rol van de “mafia”in Italia, toen de Amerikanen landen .
      Soms zijn ze behulpzaam, soms moesten de geallieerden hun omkopen met geld/wapen.

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Dhr S. Atmadja heeft niks over Benedict Anderson gelezen en dan komt hij als ongeschoold grappenmaker iets gefundeerd zeggen over de stelling van Benedict Anderson over de sociale revolutie. Ik ken wel beter manieren om mezelf belachelijk te maken.

        Ik hou het hier maar bij en kom terug als dhr Atmadja weer grensoverschrijdend en relevant bezig is (de mafia in Italia of all place).

  19. Edwin F. F. Jap zegt:

    Ik zou graag willen weten, of Masdoelhak Nasoetion in de jaren 1931 tot 1937 in Leiden gewoond heeft en getrouwd geweest is met een Nederlandse die voor mij tante Adrie heette.
    Zo dat waar is dan praten we over dezelfde personen, en dan moet hun zoon nu dus ca. 75 jaar zijn, 10 jaar jonger dan ik. Zijn vader was dan een studievriend van mijn vader.
    Als bovenstaande klopt, dan heb ik nog een aantal vragen.
    Mijn naam is : (Edwin) Jap Foek Fah, mijn vader was een Chinees , die in Leiden Rechten heeft gestudeerd.
    Graag een reactie op mijn vragen ?

  20. Surya Atmadja zegt:

    Peter van den Broek van een andere generatie zegt:
    6 februari 2017 om 10:05 pm
    Dhr S. Atmadja heeft niks over Benedict Anderson gelezen en dan komt hij als ongeschoold grappenmaker iets gefundeerd zeggen over de stelling van Benedict Anderson
    ========
    Pak Peter blijft gewoon “rookgordijn” verhalen er bij slepen, terwijl ik al een paar keren heb verteld /verzocht om een keertje op te houden om zaken/uitspraken die ik NIET iet heb gedaan in mijn schoenen te schuiven.
    Er zijn een paar mogelijkheden of heeft PP mijn uitleg niet gelezen/of begrepen /of het weer vergeten .
    Wat duidelijk is dat P.P niet zo veel weet over de sociale verhoudingen in Indonesia , heb ik ergens uitgelegd dat er praktisch geen sociale revolutie plaatsvond .
    De opstand van de boeren / have not tegen de uitbuitende elite/vorsten.
    Zoals het in Frankrijk of Rusland gebeurde.
    Misschien honderden jaren geleden ?? , men kan de standaard werk van M.C Ricklefs Indonesian History since 1200 Monash University .

    Wat vaak gebeurde zijn de paleis revolutie/successieoorlogen tussen ruziemakende adel tegen hun vorst die et hulp van de VOC aan de macht kwam.

    Pak Peter vroeg in een topic over de beroemde” fake” foto van Bung Tomo.
    Ik kwam met een komentaar dat het GEEN FAKE foto was ,ook volgens zijn vrouw (zelfs dat werd door P.P niet geloofd .Het is een jaar of zo na de slag van Surabaya genomen door een oud kolllega (van de Domei) van Bung Tomo.
    Staat ook in tientallen Indonesische artikelen/site
    Het was bij de alun alun van Modjokerto, een kleine stad in de buurt van Surabaya.
    Dat het door de hele wereld werd gedacht dat het in Surabaya werd gemaakt is een PR stunt geweest.

    Voor P.P moet het haast op wetenschappelijk en mss ook methodologisch(?) verantwoord zijn , anders geloof hij het niet.

    • Soedibyo zegt:

      Geachte pak Surya Atmadja,

      Pak Surya Atmadja schrijftop 7 Februari 2017 om 11.47am oa:
      De opstand van de boeren/have not tegen de uitbuitende elite/vorsten.
      Zoals het in Frankrijk of Rusland gebuirde.
      Misschien honderden jaren geleden??, men kan de standaard werk van M.C. Riecklefs Indonesian History since 1200 Monash Univercity.

      Wat vaak gebeurde zijn de paleis revolutie/successie oorlogen tussen ruziemakende adel en tussen de adel en hun vorst die et hulp van de VOC aan de macht kwam.
      ==========

      Beste pak Surya, in het boek van Benedict R.O’G.Anderson, JAVA in a time of revolution, occupation and resistance, 1944-1946, heeft Anderson de sociale lokale- en nationale sociale revolutie geschreven. Hij heeft zelf in Chapter 15 Socialist and Social Revolution geschreven. Er waren lokale sociale revolutie zoals in Banten, Bogor, Tjirebon, Pekalongan, Bodjonegoro, Surakarta en andere plaatsen. de plaatselijke Pangreh Praja worden beschuldigd als handlanger te zijn van de kolonialisten of van de bezetter. De pemoedas waren de initiatief nemer onder leiding van lokale Ulama, en ze gingen de bupaties of wedana te onzetten (daulatten) en benoemden met een vervanger van hun eigen keuze. Ook de nationale revolutie was in feite een nationale sociale revolutie, die de verhoudingen tussen individuen en sociale groepen nivelleren tot een democratiesche en genievelleerde samenleven. Het begin al tijdens de laatste jaren van de Jappense bezetting. De residents, bupaties, werden vervangen met mensen van do Perjoangan die met de Jappnners willen samenwerken, maar later na de proclamatie werden ze ook door het volk gedualat. Wedanas en camats (assistent wedanas) werden vervangen met met schoolopzieners en leeraren.
      In Soerakarta de georganiseerde pemoedas onder leiding van de socialisten eisen de afzetting van de Susuhunan en Mankunegoro. Hun eisen werden door Republiekeinse centrale regering gehonoreerd. Het was het begin van de as Komunisten opstand in Madiun in 1948.
      Pak Surya veroorloof mij om u aan te raden het Anderson’s boek in bezit te hebben. De lokale- en nationale-sociale revolutie wordt in het boek in detail beschreven, het is de moeite waard om over de Indonesische revolutie tot in het detail te begrijpen. soedi

      Wassalam,

      Soedibyo

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s