De koloniale kist

Het was me het jaar wél. De emoties in verband met Nederlands-Indië liepen hoog op. Alsof we op zolder nog een oude kist vonden met daarin allerlei dingen waarvan we het bestaan misschien wel kenden, maar die nog lang niet waren verwerkt: brieven, documenten en foto´s, zaken die ons hart raken en die we maar moeilijk los kunnen laten.

De Lesseps_2

De Lesseps, Port Said

In augustus, de maand van de herdenking, werd veel aandacht besteed aan de onafhankelijkheid van Indonesië. Het was zeventig jaar geleden dat Soekarno de ‘proklamasi’ voorlas: een moment van hoop voor de Indonesiërs, maar voor de Indische Nederlanders het begin van veel ellende. Tegelijkertijd was er veel media-aandacht voor nieuwe onderzoeken naar de manier waarop we onze kolonie wilden veiligstellen. ‘Structureel geweld’, heette het in de woorden van verschillende onderzoekers. 

Backpay

De laatste maanden stonden in het teken van de ‘backpay’. Eerst beloofde de regering niets, toen alleen een uitkering aan nog in leven zijnde ambtenaren en militairen, en daarna daarna klonken alweer de eerste geluiden om verder te onderhandelen over een nog beter resultaat. Onrecht verjaart niet. Herman Bussemaker, de onlangs overleden ex-voorzitter van het Platform, had nog graag méér gezien.

De media-aandacht voor Nederlands-Indië was dit jaar nogal negatief gekleurd. Toen in mei de biografie van Jan Pieterszoon Coen verscheen, werd verbaasd gereageerd op het feit dat de schrijver zo ‘neutraal’ was, en zich niet bijzonder negatief uitliet over de misdaden van de man. Het was toch een aartskoloniaal, een moordenaar? Een echo van deze reacties weerklonk enkele maanden later in de berichtgeving over de oorlogsmisdaden van het Nederlandse leger. Indië was een wingewest, een stukje Aarde waar we van af hadden moeten blijven.

Als dat laatste echter ons oordeel is, wat betekent dat voor de backpay? Is het honoreren van de werkzaamheden van onze ambtenaren en militairen destijds, in dat land waar we niets hadden te zoeken, niet in strijd met dit inzicht? Hoe paradoxaal ook, er is geen andere oplossing dan het correct afwikkelen van iets wat op zich zelf misschien níet correct was.

De Lesseps

Graven we wat dieper in de koffer, dan moeten we op zoek naar De Lesseps. ‘De Lesseps?’, zegt u, ‘Was dat niet de ontwerper van het Suezkanaal?’ Jawel, dezelfde. Ferdinand de Lesseps was een Franse ingenieur die in de jaren ’50 van de 19e eeuw werd ingehuurd door een Frans/Egyptisch consortium om het Suez-kanaal te graven. In 1869 werd het kanaal geopend. De wereldhandel kreeg een enorme opsteker. Ook voor Nederland was het kanaal een zegen. De reis naar Indië werd een stuk korter, en dus waagden veel meer Nederlandse ondernemers de tocht om in Indië hun geluk te zoeken. Grondstoffen konden nu op veel rendabelere wijze worden gewonnen en verscheept. Het Cultuurstelsel werd afgeschaft om deze ondernemers de ruimte te geven. De gevolgen voor de lokale bevolking waren minder positief: tani´s werden koelies en kregen slechtere arbeidsomstandigheden. De strategische ligging van Atjeh werd vergroot, en dus moest daar een oorlog worden gevoerd. Enzovoort, enzovoort. Het huidige Indië kan niet worden begrepen zonder aandacht voor de gevolgen van de aanleg van het Suezkanaal.

Onthulling van het standbeeld van De Lesseps

Onthulling van het standbeeld van De Lesseps

En De Lesseps? Die kreeg een standbeeld, bij de monding van zijn eigen kanaal in Port Said. Hij had het verdiend. Maar ook zíjn roem was niet eeuwig. In 1882 verkochten de Egyptenaren hun aandeel aan de Britten. Deze laatsten bezetten de oevers om de zo belangrijke doortocht voor hun schepen te garanderen. Pas in 1956 veranderde dit toen Egypte het kanaal nationaliseerde. De Lesseps, die ooit werkte in opdracht van Egypte, werd nu als koloniaal gezien. Sindsdien siert zijn beeld – uit het zicht van het grote publiek – in een tuintje van de havenautoriteiten. Het kan verkeren. Roem of geen roem: zonder de ‘koloniaal’ De Lesseps zou de Indische gemeenschap in Nederland misschien maar half zo groot zijn geweest, of nog minder.

Coen, De Lesseps, Soekarno: het zijn maar een paar actoren uit het Indische verleden, maar misschien wel de belangrijkste. Onze visie op hun bijdrage aan de geschiedenis verandert steeds. Misschien kan de Indische gemeenschap, zo nauw verbonden met hun daden, juist dáár enige troost uit putten.

Eind van het jaar. Tijd om de koffer – ook al is het voor even – te sluiten. En te hopen op vrede.

x

Dit bericht werd geplaatst in 6. Onderzoek, Aanspraken en Verwerking en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

48 reacties op De koloniale kist

  1. Ron Geenen zegt:

    Het gaat mij niet alleen over bovenstaand artikel, maar toch een vragende opmerking. Waarom krijgen altijd de kopstukken van de geschiedenis en vooral die meegewerkt hebben aan een negatief geschiedenis, altijd de aandacht?
    Persoonlijk hoor, lees en schrijf ik liever over de mensen die daar het slachtoffer van werden of waren.

  2. eppeson marawasin zegt:

    @/…/en vooral die meegewerkt hebben aan een negatief geschiedenis./…/@

    — Over wie hebt u het dan, en wat bedoelt u dan precies ?

    e.m.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””— Over wie hebt u het dan, en wat bedoelt u dan precies ?”””””””””

      Ha, Ha, eens kijken wie de schoen van Sinterklaas past.
      En trouwens, wat voor de een, negatief is, is voor een ander een positief resultaat.

      • eppeson marawasin zegt:

        @En trouwens, wat voor de een, negatief is, is voor een ander een positief resultaat.@

        — Ah, dank u. Nu bent u een stuk duidelijker, zoals we dat hier in Nederland zo mooi (kunnen) zeggen !

        Have a nice weekend !

        e.m.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””””— Ah, dank u. Nu bent u een stuk duidelijker, zoals we dat hier in Nederland zo mooi (kunnen) zeggen !
        Have a nice weekend !””””””””””””

        Zeker ook overgewaaid van uit Amerika.
        Alleen hier wordt gezegd :Have a nice day! Immers als een standaard werken niet alleen restauranten, ook hospitaal personeel, politie en brandweer gewoon door, maar ook zijn alle winkels, supermarkten, warenhuizen, makelaarskantoren, enz van vaak 7:00 in de ochtend tot s’avonds laat open.
        Jaren geleden werkte ik doordeweeks in engineering en in de weekends deed ik mijn makelaars pet op. Een weekend voor de een is een werkdag voor een ander. De mensen hebben hier ook gemiddeld 14 dagen vakantie.

      • Jan A. Somers zegt:

        “En trouwens, wat voor de een, negatief is, is voor een ander een positief resultaat.” Gelukkig gaat in de wiskunde bij ‘oneindig’ negatief over in positief. Ook bij nul. Gelukkig hebben wij het altijd over heel veel nullen. Kunnen we vaak switchen.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””Gelukkig gaat in de wiskunde bij ‘oneindig’ negatief over in positief.”””””””””

        Tijdens een discussie wordt niet met wiskunde rekening gehouden en de meerderheid beslist.
        Behalve in de politiek, want daar wordt vaak beslist tegen de wensen van de meerderheid van het volk in.

      • Jan A. Somers zegt:

        “tegen de wensen van de meerderheid van het volk in.” Tja, dat krijg je als het volk niet naar de stembus trekt. Die meerderheid had kennelijk geen wensen.

  3. M.F.Bus zegt:

    Hare Majesteit Koningin Wilhelmina stelde vast, dat daar iets groots werd verricht. Vragende opmerking: wie durft dat in twijfel te trekken?

  4. Geachte Redactie, Lezers, Indisch Platform en Sympasitanten,
    Waarom steeds weer discussies hierover….Nu Acties en geen Discussies: over 10-20 jaar is dit probleem automatisch opgelost, want dan bestaan er geen Indo’s, etc. meer!!!
    Actie 1: Zoek 1 of meer goede advocaten die dit probleem kennen;
    Actie 2: Laat het JURIDISCH oplossen;
    Actie 3: Laat de NL-overheid schriftelijk waarschuwen via deze advocaten voor een komende
    Rechtzitting hierover.
    Actie 4: Winnen of …..winnen.
    Ik heb ervaring, dat de NL-Regerings-autoriteiten totaal geen belangstelling meer hebben voor de Indische Kwesties!
    Vergelijk:
    1. De V.O.N. heeft na 64 jaren (!) op 27 februari 2006 de OorlogsGravenStichting c.s. gedwongen de Herinhuldiging van het Karel Doormanmonument in Surabaya te moeten doen, omdat wij vinden, dat op het toen nog lege Monument de namen van de 913 omgekomen NL-Marine-mannen van “De Slag in Java Zee 1942” moeten staan.
    2. De V.O.N. heeft na 70 jaren (!) op 27 februari 2012 de EERSTE Herdenkings-Ceremonie van de “De Slag in Java Zee 1942” op de Zee-lokatie in de Java Zee gedaan: 70 km uit de kust, 63 m boven de kruisers Hr.Ms. “De Ruyter” en Hr.Ms. “Java”. En dat daarna ieder jaar op 27 februari hebben / zullen blijven doen. De Indonesische TV vaart dan met ons mee, en zend het uit. Een DVD daarvan wordt ieder jaar naar mij gezonden !
    Indien u meer wil weten over de 5de Herdenkings Ceremonie 2016 op zaterdag 27 februari 2016, dan kunt u mij emailen op joopnahuysen@ing-rail.com.
    3. De NL-Koninklijke Marine koopt de gestolen scheepsbellen, etc. van piraten op en verdedigt zich, door te zeggen, dat het hun eigendom is. Neen, de V.O.N. heeft gewaarschuwd, dat dit heling en dus strafbaar is: het behoort nu aan het Zeemansgraf!!!
    4. Binnenkort legt de V.O.N. een betonkoepel over deze scheepswrakken, zoals het is gebeurd bij de Ms. “Estonia”. Dan is het voorgoed over met het stelen en helen!

    Voor meer informatie:
    ing. Joop Nahuijsen
    Voorzitter V.O.N.
    (Vereniging van Overleefden & Nabestaanden van “De Slag in de Java Zee 1942, c.a.).

  5. Boudewijn van Oort zegt:

    Aardig verhaal Buitenzorg: dank U.
    Zonder Indie had de Gouden Eeuw niet plaats gevonden.
    Boudewijn

      • eppeson marawasin zegt:

        Terima Kasih Ibu Ellen, ik kijk uit naar de volgende aflevering !!!

        e.m.

      • van den Broek zegt:

        Er worden weer open deuren ingetrapt. Het geschiedenisonderwijs is er niet op vooruit gegaan als dit op de telvisie dient te worden onderwezen. En dat op U-niveau. Er wordt pedagogisch helemaal geen filmpje getoond en de spreker komt ook wat moeilijk uit zijn woorden.

      • eppeson marawasin zegt:

        Gelukkig maar dat historicus Prof. Dr. Leo Lucassen op eenzame hoogte staat en niet behoort tot de laagdrempelige categorie de beste stuurlui …

        e.m.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””””””””””Gelukkig maar dat historicus Prof. Dr. Leo Lucassen op eenzame hoogte staat en niet behoort tot de laagdrempelige categorie de beste stuurlui …””””””””””

        Doet u aan discriminatie? Voelt U zich de mindere dan een andere persoon. Is het niet zo dat wat u en ik weten, die man zeer waarschijnlijk niet weet? Talent heeft een ieder.

      • Ælle zegt:

        En welke invloeden waren er toen (vroeger) van de overheden van het land van herkomst? Het bestuur/de regering van alle landen hadden toch hun fiat gegeven met het oog op …winstdeling?
        Een voorouder, zoals er zovelen waren , had meegevochten in de oorlogen van Napoleon en kreeg een nutteloos stomme medaille.

        “Regering moet beleid aanpassen zodat vluchtelingen zo snel mogelijk aan het werk kunnen.”
        ~ Leo Lucassen (Aap komt uit de mouw)

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””“Regering moet beleid aanpassen zodat vluchtelingen zo snel mogelijk aan het werk kunnen.”””””””

        Een waarheid als een koe. En laat ze pas recht op een voorziening hebben als ze ook belasting hebben betaald. Een voorschot moeten ze later terugbetalen. Immers wij moesten het ook.

      • Ælle zegt:

        Met de medaille St.-Helena, in het leven geroepen door Napoleon III, werden in 1857 ca. 405.000 nog in leven zijnde soldaten geëerd die tijdens de veldtochten tussen 1792 en 1815 aan de zijde van Napoleon I vochten.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””Met de medaille St.-Helena, in het leven geroepen door Napoleon III, werden in 1857 ca. 405.000 nog in leven zijnde soldaten geëerd die tijdens de veldtochten tussen 1792 en 1815 aan de zijde van Napoleon I vochten.”””””””””””

        De stamvader van mijn moeder was Antoine Ceasar Chevalier, ridder en officier bij de cavalier in het leger van Napoleon Bonaparte. Onze familie heeft nooit iets van bovengenoemde medaille gehoord.

      • Jan A. Somers zegt:

        “kreeg een nutteloos stomme medaille” Er zijn hier bij Javapost en I4E mensen die daar anders over denken. Maar dat mag gelukkig allemaal in Nederland. Het is hier niet zo slecht als het lijkt.

      • Ælle zegt:

        Pardon, maar wie is wij?
        Immers wij moesten het ook.

      • Ælle zegt:

        “kreeg een nutteloos stomme medaille” Er zijn hier bij Javapost en I4E mensen die daar anders over denken.
        Kregen zij dan eveneens La médaille de Sainte-Hélène?

      • Ælle zegt:

        …werden in 1857 ca. 405.000 … nog in leven zijnde … soldaten … geëerd

        Ik heb getjekt, Antoine Ceasar staat niet op de lijst van de 100 Chavaliers, sorry.

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””Ik heb getjekt, Antoine Ceasar staat niet op de lijst van de 100 Chavaliers, sorry.””””””””””””

        Bedankt, maar het is Chevalier en niet zoals u het schrijft. Vermoedelijk staat hij niet op de lijst omdat hij direct na de verloren slag bij Waterloo met zijn hele familie uit Frankrijk is vertrokken en is weg gezeild naar Sumatra. Deze Chevalier had een familie wapen met o.a. een wit steigerend paard. Hij was daar trots op, want in Fort de Kock reed hij altijd op een wit paard, zelf toen hij al de 90 was gepasseerd. De rest kunt u vinden op mijn website http://www.MyIndoWorld.com

      • eppeson marawasin zegt:

        @Doet u aan discriminatie? @
        — Ja, maar niemand weet dat ik aan discriminatie doe. Wil ik zo houden …

        @ Voelt U zich de mindere dan een andere persoon.@
        — Nee, ik voel me niet minder dan een ander persoon. Niet helemaal waar; Ik voel me alleen de mindere van wijlen mijn vader, Ambonese ex-KNIL militair …

        @ Is het niet zo dat wat u en ik weten, die man zeer waarschijnlijk niet weet?@
        — Zeker, de goede man zal ongetwijfeld geen weet hebben van het geheim dat ik deel met de buurvrouw …

        @Talent heeft een ieder.@
        — Ik heb waardering en respect voor des mans academische vorming, gestudeerdheid en geleerdheid. Ik leer van zijn kunde en know how, zoals ook van de hh. Somers, Buitenzorg en Mas Rob.

        Zelf kan ik Prof.Dr. Leo Lucassen slechts leren fonetisch van één tot elf te tellen en terug* in het Maleis. Maar of hij daar nu echt op zit te wachten . . .

        *seblas,spoeloe,sembilan,delapan,toedjoe,anam,lima,ampat,tiga,doea,satoe

        e.m.

      • eppeson marawasin zegt:

        @Een voorschot moeten ze later terugbetalen. Immers wij moesten het ook.@

        — Vele laatsten zijn niet zoals de eersten !

        e.m.

  6. van den Broek zegt:

    Ik heb even snel de onderwerpen in 2015 op deze blog doorgekeken en heb bij de keuze die onderwerpen uitgekozen die meer dan 100 reacties uitlokten. Dit laatste criterium is geheel willekeurig maar dat mag na het precies-70 jaar criterium. Mijn commentaar komt later wel !!!

    Geplaatst op 21 januari 2015
    Nederland hield doodstraf in Indië in stand
    Afgelopen zondag werd in Indonesië de Nederlander Ang Kim Soei geëxecuteerd door een vuurpeloton. Hij werd in 2003 aangeklaagd voor betrokkenheid bij de productie van XTC en veroordeeld tot de doodstraf. Een gratieverzoek en diverse diplomatieke ………
    Geplaatst in 1. Het vooroorlogse Nederlands-Indië | Tags: doodstraf, Nederlands-Indië, Ravensbergen, recht | 234 reacties

    Geplaatst op 5 maart 2015
    Herdenk de veteranen van strijd in Indonesië
    Erken dat oud-strijders van de politionele acties in ‘ons Indië’ ondank als loon kregen voor hun vuile werk. Herdenk ze. Hylke Speerstra over het drama van een ‘sniper’ in de dessa. Door Hylke Speerstra Het is nu 65 jaar geleden………
    Geplaatst in 3. Bersiap en Merdeka, 1945-1949 | Tags: erkenning, Hylke Speerstra, veteranen | 108 reacties

    Geplaatst op 4 april 2015
    Namen de Nederlanders wraak?
    Een Nederlandse patrouille liep in juli 1949 in een hinderlaag bij een Indonesisch dorp. Een dag later werd het dorp platgebrand. Wat gebeurde er in Prambon Wetan? Door Marjolein van Pagee en Gijsbert van Es Twee keer drie mannen. Een …….
    Geplaatst in 3. Bersiap en Merdeka, 1945-1949 | Tags: Marjolein van Pagee, Prambon Wetan | 185 reacties

    Geplaatst op 22 juni 2015
    Historici, stel de juiste vragen over Indië
    De bloedige strijd om Nederlands- Indië maakt nauwelijks deel uit van ons collectieve geheugen. Historische instituties hebben hun taak laten liggen, stelt Anne-Lot Hoek. En dat is een zaak van ons allemaal. Door Anne-Lot Hoek De Nederlandse staat verborg jarenlang …….
    Geplaatst in 3. Bersiap en Merdeka, 1945-1949 | Tags: Correspondent, Hueting, Oostindie, Van Pagee | 184 reacties

    Geplaatst op 18 juli 2015
    ‘De vlag gaat neer in Indië. Wilt gij dit?’
    Herstel van het koloniale gezag in Indië, nodig om de wederopbouw te betalen, liep uit op oorlog en het doorsnijden van alle banden. Over het einde van Indië. Door Kester Freriks Museum Bronbeek in Arnhem, gevestigd in het Koninklijk Tehuis …….
    Geplaatst in 3. Bersiap en Merdeka, 1945-1949 | Tags: Bronbeek, Hatta, Soekarno, tentoonstelling | 145 reacties

    Geplaatst op 17 augustus 2015
    ‘Nederland heeft zichzelf uit Indonesië verjaagd’
    Over de vrijheidsvlag die op 17 augustus 1945 in Djakarta werd gehesen. Door Kester Freriks ‘Veel Nederlanders zaten op de ochtend van dinsdag 27 december 1949 gekluisterd aan de radio. Ze luisterden naar de uitzending van de korte plechtigheid in …
    Geplaatst in 3. Bersiap en Merdeka, 1945-1949 | Tags: merdeka, proclamatie, proklamasi, Soekarno | 123 reacties

    Geplaatst op 17 september 2015
    ‘Nette oorlogen bestaan niet’
    Historicus Rémy Limpach promoveert op onderzoek naar Nederlandse militairen in Indonesië. Die zouden structureel en extreem geweld hebben gebruikt. Peter van Gelderen zet vraagtekens bij zulk onderzoek. Door Asing Walthaus Willy van Kammen, 21, sneuvelde als eerste van het bataljon …
    Geplaatst in 9. Java Post | 105 reacties

    Geplaatst op 16 oktober 2015
    Nieuwe executiefoto’s Nederlands-Indië opgedoken
    Door Lidy Nicolasen Opnieuw zijn foto’s opgedoken van de politionele acties in voormalig Nederlands-Indië. Het gaat om 179 nooit eerder gepubliceerde foto’s en dia’s. Daarop zijn onder meer de lichamen te zien van zes geëxecuteerde Indonesische mannen. Het beeldmateriaal is…
    Geplaatst in 9. Java Post | 125 reacties

    Geplaatst op 3 november 2015
    Eindelijk ‘backpay’, zij het slechts voor enkelen
    Van Rijn en Indisch Platform doorbreken 70-jarige impasse Na 70 jaar strijd lijkt er dan toch een klein succesje te vieren voor de Indische gemeenschap. Na jarenjange strijd tussen deze gemeenschap en de Nederlandse overheid zal sprake zijn van de ……..
    Geplaatst in 9. Java Post | 120 reacties

  7. Ælle zegt:

    De Verenigde Staten van Indonesië = De VSI
    Dutch sovereignty was transferred to the United States of Indonesia on November 2nd, 1949.
    When the Japanese surrendered in 1945, the East Indies nationalists seized the opportunity to throw off the colonial yoke of the Dutch and proclaim the independent state of Indonesia which the Japanese had promised them. Neither Communism nor Islam much appealed to the nationalists, who were led by Achmed Sukarno and Muhammad Hatta.

    … Sukarno, the son of a school-teacher and Theosophist, had little time for religion or ideology and believed himself a man of destiny. He had been imprisoned and exiled by the Dutch. So had Hatta, a Sumatran with a Rotterdam University degree in economics. Both had collaborated with the Japanese and helped to organise a Japanese-backed Indonesian army.

    Equipped with Japanese weapons, the nationalists waged an armed struggle against the Dutch, who had powerful economic reasons for recovering the East Indies and believed that most Indonesians wanted them to return. Dutch forces made substantial headway in Java and Sumatra, but there was fierce criticism in the United Nations, and the United States pressed for a negotiated solution. Eventually a conference of 120 delegates assembled at The Hague in August 1949 under the chairmanship of the Dutch prime minister, Willem Drees. The nationalist delegates were skilfully led by Hatta. On November 2nd, after ten weeks of haggling, the conference reached an agreement which transferred Dutch sovereignty to the United States of Indonesia, with Queen Juliana of the Netherlands as titular head of a new Netherlands-Indonesian Union, Sukarno as Indonesian president and Hatta as prime minister. The thorny question of Dutch New Guinea (Irian Jaya) was put aside for later. The Dutch released thousands of political prisoners before independence was formally celebrated on December 27th. The new Indonesia, with a population of 78 million on an archipelago approaching 2 million square kilometres of land, immediately became an important factor in the Southwest Pacific.
    ~ Richard Cavendish
    Who was Soe (u) karno?
    Sukarno was born with the name Kusno Sosrodihardjo. His father named Raden Soekemi Sosrodihardjo, a teacher in Surabaya, Java. His mother was Ida Ayu Nyoman Rai comes from Buleleng, Bali.
    http://info-biography.blogspot.nl/2010/03/biography-ir-soekarno-indonesian-first.html (Eewww, slechte Engelse vertaling)

    • Ælle zegt:

      En toen was er eveneens Assaat, president van Yogyakarta-based Republic of Indonesia Dec.1949- Aug. 1950..
      Assaat Datuk Mudo (18 September 1904 – 16 June 1976), known as Mr. Assaat, was born in Banuhampu, West Sumatera, Dutch East Indies (now Indonesia). He was the only President of Yogyakarta-based Republic of Indonesia when became part of the United States of Indonesia. Reign from December 1949 until August 1950. He and a number of Indonesia founders, fought for the independence of Indonesia from the Dutch.

      http://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/en/id/id048en.pdf
      http://www.tokohindonesia.com/biografi/article/285-ensiklopedi/3954-pejabat-presiden-ri-(ris)

    • Surya Atmadja zegt:

      Sukarno, the son of a school-teacher and Theosophist,
      ===============================================
      Het was toen bijna standaard dat mensen uit het onderwijs vaak belangstelling hebben voor theosofie en sommigen met een link naar vrijmetselarij.
      Mijn grootvader Rd Kandoeroean S.Atmadja was ook een generatie genoot van Rd Soekemi Sosrodihardjo en met veel belangstelling voor theosofie en Rudolf Steiner.

      Trouwens de naam Achmad (Soekarno) is een uitvinding van een Westerse journalist.
      ()Koesno Sosrodihardjo kreeg een nieuwe naam (Rd).Soekarno , omdat hij tijdens zijn kindertijd vaak ziek was .Door een juiste naam te krijgen die bij hem past” werd zijn gezondheid verbeterd.
      Ik heb ook een naamsverandering gekregen,uiteraard met selamatan erbij.

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””””Door een juiste naam te krijgen die bij hem past” werd zijn gezondheid verbeterd.””””””

        Is dat niet een vorm van traditie en bijgeloof? Ik weet niet wat voor waarde dat heeft.

      • Jan A. Somers zegt:

        Zo lang het voor die persoon waarde heeft, is dat goed. We hebben dan met een tevreden mens te maken. Te midden van al die andere ontevreden mensen.

    • Jan A. Somers zegt:

      “United States of Indonesia on November 2nd, 1949.’ Een beetje dom!

  8. Ælle zegt:

    SA schrijft:
    Ik heb ook een naamsverandering gekregen, uiteraard met selamatan erbij.
    Mijn vraag:
    Was je ook ziekelijk (regelmatig ziek) en daarna door de naamsverandering met slametan oergezond geworden? Deze praktijken zou men eigenlijk ten behoeve van alle zieke kinderen kunnen overwegen. Ik ken een persoon die vanaf zijn geboorte aan ernstige eczeem lijdt en gisterenavond las ik dat de oorzaak een lekkende darm syndroom (LGS) moet zijn. Wat nu?

    • Ælle zegt:

      Interessante links:
      http://www.travelmarker.nl/bestemmingen/azie/indonesie/cultuur/java_religie.htm
      http://wichm.home.xs4all.nl/javmysnl.html
      ‘Onder de typisch Javaanse gebruiken is die van de naamsverandering. Men gelooft dat de naam direct verband houdt met de lotsbestemming. Als iemand voelt voortdurend door het noodlot getroffen te worden dan verandert hij zijn naam. Men gelooft dat er een innerlijk conflict ontstaat als iemand geen juiste naam draagt.’

    • Ælle zegt:

      Poepdonoren gezocht.

    • Surya Atmadja zegt:

      Ælle zegt:
      15 december 2015 om 9:59 am
      SA schrijft:
      Ik heb ook een naamsverandering gekregen, uiteraard met selamatan erbij.
      Mijn vraag:
      Was je ook ziekelijk (regelmatig ziek) en daarna door de naamsverandering met slametan oergezond geworden?
      ============================================================
      Katanya, verhaal van mijn ouders .
      Ik weet nog dat ik een soort “pleegouders” kreeg, die ik praktisch nooit meer zag.
      Het is een soort “sjarat” , formaliteit.

      Bij de Indonesiers moet een naam passend zijn op de persoon.
      Tenminste als ze aan de adat en traditioneel levenswijze vasthouden.
      Anders is het niet tjotjok .
      Dat kan negatieve gevolgen geven.

      Quote: nationalgeographic.co.id
      Dijelaskan pada situs , salah satu tradisi yang sampai saat ini masih ada yaitu mengganti nama si anak apabila anak sering mengalami sakit-sakitan yang tak kunjung sembuh.

      • Ælle zegt:

        ‘Bij de Indonesiers moet een naam passend zijn op de persoon.’
        Dat is ook het geval geweest in tijden van bijbelse geschiedenis. Toen Esau was geboren werd hij aldus genoemd omdat hij ‘ongewoon sterk behaard’ was. Kasian!
        Er liep bij ons vroeger ook iemand gebrekkig dagelijks door de straat met de naam 5 Cent (?)/ Goh Tun; hij was verkocht of gekocht voor die prijs.
        Door het thuisfront word ik nog steeds Baby genoemd, omdat Mama na mijn geboorte geen kind/baby meer wilde. Ze mocht van Papa onder geen beding een ‘baboe anak of een kokki’ nemen. ’t Heeft niets uitgehaald, want er kwam na jaren toch nog één, mijn bulèh/blank zusje met blauwe/later groene ogen, hahahahaha.

  9. van den Broek zegt:

    Ik kom even terug op de eerste reacties van het onderwerp die wel getuigen van de wijze waarop gekeken wordt naar de werkelijkheid in positief en negatief. Daarbij wordt klaarblijkelijk , lettend op de reacties van de correspondenten uit voorgaand discussies, als criterium gehanteerd: Al datgene wat in mijn kraam past is positief en alles daarbuiten is negatief, ik kan dat met voorbeelden wel staven.

    In eerste instantie dacht ik dat ze het hadden over positivisme: Het positivisme gaat uit van empirie, d.w.z. van de ervaringswerkelijkheid, en tracht op grond van ervaringsfeiten verklaringen te vinden en de samenhang vast te stellen van de te onderzoeken verschijnt . Ik heb op een rijtje gezet de onderwerpen met de meeste reacties in 2015 en ik schrijf daarover een analyse, wat tijd kost. Ik doe dat wel laagdrempelig en als een stuurman.

    Ik zou ook een hypothese willen testen: Of er een verband bestaat tussen het eindexamencijfer op de middelbare school en de kwaliteit van de reacties op een blog. Maar dat onderwerp zal ik een andere keer behandelen.

    • Jan A. Somers zegt:

      Misschien heb ik het niet goed begrepen, maar iedereen die iets uit die kist oppakt kan er een mening over hebben. positief, negatief, weet ik veel. En misschien een andere mening dan vorig jaar. Maar het is zijn/haar mening, en die telt voor hem/haar. Een ander mag er best anders over denken, dat is democratisch?

      • eppeson marawasin zegt:

        @Een ander mag er best anders over denken,@

        — Daarom leer ik heel veel van uw persoonlijke ervaringen, eruditie en wijsheid! Heb dank ‘Oh Goeroe !’

        e.m.

  10. van den Broek zegt:

    Ps eindexamencijfer = eindexamencijfer Geschiedenis op de middelbare school

    • Surya Atmadja zegt:

      eppeson marawasin zegt:
      17 december 2015 om 12:12 pm
      Daarom leer ik heel veel van uw persoonlijke ervaringen, eruditie en wijsheid! Heb dank ‘Oh Goeroe !’
      ===================================
      Ik zou hem eren als een Maha Goeroe.

  11. van den Broek zegt:

    Negatief wordt hier als bijvoeglijk naamwoord gebruikt en heeft betrekking op Geschiedenis. Volgt U, dhr Somers even de conversatie van deze Heren en dan weet U hoe zij denken over Geschiedenis. Dat bestaat bij hun uit positief en negatief. Wat dat inhoudt bij deze Heren mag Joost weten, het definiëren van begrippen is niet hun sterkste kant, wel het hanteren van de meest gekunstelde woorden.

    Maar de scheidslijn is duidelijk: positief en negatief. In de wiskunde weet ik wat positieve en negatieve getallen is maar wat negatieve Geschiedenis is. Klaarblijkelijk heb ik dat op de Middelbare school niet gevolgd danwel niet meegekregen.

    En dan mogen de Heren best een mening over Geschiedenis, ook negatieve Geschiedenis hebben, maar dient wel gefundeerd te zijn, anders waar hebben ze het in wezen over op een Geschiedkundig forum. De consequentie van Hun denken is dat alles wat negatief is en eenieder die dit denken aanhangt bij voorbaat gedesavoueerd worden

    Hr. Somers zijn verdediging over Mening in het algemeen gaat wel op, maar dat gaat a priori in het algemeen op, maar U geeft niet aan waar dat opgaat bij negatieve Geschiedenis. ik vind dat wel een diskwalificatie.
    Meningen worden gewogen, worden gekwalificeerd, alhoewel Postmodernisten daarover van mening verschillen, dat zijn die Heren dus. Ik bekritiseer de Heren omdat zij loze beweringen plegen te uiten zoals negatieve Geschiedenis. Laat ze maar een rijtje negatieve Geschiedenis opgeven, dan geef ik aan vanuit welk perspectief zij redeneren.

  12. eppeson marawasin zegt:

    @Klaarblijkelijk heb ik dat op de Middelbare school niet gevolgd danwel niet meegekregen.@

    — Dan valt er verder niets te bediscussiëren. Mijn advies: neem uw tabletje nou maar en ga dan lekker bij moeder de vrouw rustig op de bank liggen en wacht tot het vanzelf overgaat …

    e.m.

  13. van den Broek zegt:

    Ach dhr Marawasin, als het niet goed gaat met u, begint U altijd op de man te spelen. Dat ben ik wel vaker van U gewend. Ik kan daar niks mee want het is gewoon niks en zo min. Bent U wel Indisch, danwel iemand die er nog voor uit dient te komen???

    Waarom gaat U niet uitgebreid en diepgaand in op negatieve Geschiedenis of ontbreekt daarvoor de argumenten. U heeft het dus over niks, U kan het niet eens definiëren dus waar kibbelt U over. Ik had wel wat aardigs over Positivisme kunnen zeggen maar ik kan niet tippen aan de vooropgestelde eruditie, wijsheid en persoonlijke ervaringen Uwerzijds en de Uwen.

    Ik begin me wel te schamen voor de woorden van dhr. E.M. . . Maar er zit meer achter. Het is niet de laatste keer dat zulke beschamende woorden onder het mom van mening aan mij gericht worden en dat in een discussie, dat heb ik nooit in Nederland meegemaakt maar ik ben al lang uit Nederland. Leest U maar de reacties. Voordat ik wat zeg, raadpleeg ik uitgebreid mijn bronnen, spreek er met mensen over en geef dan mijn gefundeerde commentaar. Laatst schreef iemand: denkt toch normaal. …….Dat brengt me toch op de overpeinzing hoe mensen zulke woorden kunnen opschrijven. Ik krijg dan als tegenargument dat ik het niet heb meegemaakt. want zij die het hebben meegemaakt hadden een breed perspectief. Dat de Indonesische onafhankelijkheidsverklaring door de ervaringsdeskundigen niet voorzien was, dien ik te wijten aan de Japjes.

    Dan vraag ik me af hoe niet alleen de geloofwaardigheid, authenticiteit en geschiedkundige waarde van de ervaringen dan zijn. Dan mag zo’n generatie zich toch wel vragen wat zij willen overbrengen. Wat wordt dan wel door de volgend generatie geaccepteerd? Hoeveel 2de generatiegenoten doen mee op dit blog. . Dit zijn zielenroerselen die mij bezighouden die in geen verhouding staan tot de gedachten van bovenstaande Heer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s