Vragen en oproepen van lezers
Cursus gastdocent oorlog en bersiap
De doelstelling van de Werkgroep Zuid Oost-Azië van de Stichting Gastdocenten WO II is het geven van voorlichting over de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog (WO II) en de Bersiaptijd in voormalig Nederlands-Oost-Indië aan jongeren. Uitgangspunt is hierbij de eigen persoonlijke beleving, belevenis en ervaringen; met als belangrijkste vraagstelling: “Hoe is het leven in oorlogstijd en in een daarop volgende revolutieperiode?”
De Nederlanders uit Nederlands-Indië hebben toen te maken gekregen met allerlei vormen van onderdrukking, onvrijheid en discriminatie.In de huidige samenleving komen vergelijkbare verschijnselen op grote schaal voor. Het zichtbaar maken van deze vormen van racisme en de gevolgen daarvan heeft een preventieve werking.
Website van de werkgroep: www.gastdocenten.com
Voor de opleiding tot gastdocent WO II is een plaats vrij gekomen. Voorlopig zal dit de laatste opleiding zijn.
Data: 29 januari 2013 en nog 3 daaropvolgende dinsdagen.
Locatie: Museon, Den Haag.
De cursus is kostenloos; reiskosten worden vergoed.
Als het lukt, ben je gecertificeerd gastdocent en kun je overal lesgeven.
Meer informatie:
Marjan Bruinvels
m.bruinvels@gmail.com
Mijn Nicht Gerry (Meitie) Ungerer geeft al jaren lessen aan diverse lagere en highschools in California over het jappenkamp Bangkinang bij Padang., de honger die zij heeft geleden en andere gruwelijke mishandeling, zoals het misbruik van jonge meisjes.
Een hachelijke onderneming….
De kandidaten moeten minstens 80 jaar oud zijn!
Nou zo oud ook weer niet. Voor de scholieren is leeftijd niet zo’n punt. Ze vinden de gastlessen prachtig: “u bent echt, we kunnen u alles vragen”.
Nou, en? Niet alle oude mensen zijn dement!
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/744781/2003/11/03/Verkracht-in-naam-van-de-keizer.dhtml
Dit artikel van 9 jaar geleden uit de Volkskrant door Peter de Greef mag niet ontbreken in de collectie gruwelijkheden in Nederlands Indië en de gevolgen erna. Wie zal ’t Anna kwalijlk nemen?
Dat klopt, want Gerry Ungerer is 84 jaar en leeft de laatste 15 jaar met een pacemaker in haar lichaam om haar hart in werking te houden. Toch doet ze het nog steeds en wordt alom gewaardeerd.
Wat goed! Ik heb speciaal voor Engelstalige kinderen een boekje over het kamp geschreven.
Marjan:
Wordt dat engels talig boekje ook in California verkocht en zo ja, waar?
Ik zie geen link naar Beantwoorden bij Ronny Geenen. Het boekje is bij mij te koop en ik kan het opsturen. Decemberprijs is € 12.50.
Ik heb een oorlogsroman geschreven in het Engels voor onze nazaten The End of an Era en in het Nederlands Het Einde van een Tijdperk. Hierin worden de tijdsperioden en belevenissen van voor de oorlog, de Japanse bezetting en de Bersiaptijd in Surabaya beschreven en ook het klassenstelsel wat voor de oorlog in de kolonie voorkwam. De hoofdpersonen zijn een Hollandse jongen uit een rijke Hollandse familie die met een Indisch meisje trouwt uit een eenvoudige Indische familie en een kleine groep middelbare scholieren. Ontroerend, spannend en informatief.
Louis Pauselius
Check het uit op youtube.com onder The End of an Era.
Graag zou ik voorgelicht willen worden omtrent de methode om te voorkomen dat maagden tijdens de oorlog zouden worden verkracht door de Jap of wie dan ook. Zij kregen ter preventie een flesje vergif mee om in te nemen. Liever dood dan verkracht te worden door de vijand.
Welke gastdocent wil hierop ingaan?
Aelle schrijft: Graag zou ik voorgelicht willen worden omtrent de methode om te voorkomen dat maagden tijdens de oorlog zouden worden verkracht door de Jap of wie dan ook. Zij kregen ter preventie een flesje vergif mee om in te nemen. Liever dood dan verkracht te worden door de vijand.
Welke gastdocent wil hierop ingaan?
Aelle, ik ben geen gastdocent, maar mijn eigen nicht, die toen net 15 jaar was geworden, heeft het volgende in het vrouwen Japankamp te Bankinang buiten Padang ondervonden.
Op een middag moesten een 10 tal jonge meisjes in de leeftijd van 12 tot 16 in een rij gaan staan.
Ze werden uitgezocht om de heren te bedienen. En dat gebeurde ergens een paar km verder op.
Er werd eerst gevraagd wie daar vrijwillig aan wilde meewerken. Vooral de betreffende moeders stonden dat niet toe. Toen de jappen merkten dat niemand wilde meewerken, werden ze boos en kozen zelf 4 meisjes uit, onder andere mijn nicht en duwden ze in een klaarstaande auto.
Er waren 5 barakken en ieder barak had 1 aangewezen vrouw als kommandant. Twee van deze vrouwen zijn direct naar het hoofd van de japanse veiligheids militaire politie gegaan en ingelicht wat de japanse officieren hadden gedaan. Deze hoge officer is met deze twee vrouwen naar het officieren kwartier gereden en heeft nog net deze meisjes kunnen redden. Mijn nicht is nu 84 jaar en is vaak gast docent hier in Zuid California.
Dank u, Ronny Geenen, voor het snelle antwoord.
Het zal je toch gebeuren dat er op zo’n jonge leeftijd van je wordt verwacht vrijwillig je lichaam aan die monsters te willen geven. What were those Japs thinking?!
Het is wel voorgevallen dat sommige vrouwen op Japanse mannen verliefd zijn geworden tijdens de bezetting. En visa versa, natuurlijk.
Ik ben blij met de goede afloop van het verhaal over uw nicht en de drie andere meisjes. Prachtig!
With kind regards,
Aelle
In de boeken “Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog” worden er meerdere hoofdstukken aan gewijd.
Ik denk dat die onderbouwd en voldoende weergeven wat er is gebeurd tijdens de Japanse bezetting.
Mijn vader had in Burma gezeten, en ik wist niet veel over zijn verblijf daar dan dat de Koreanen wreed waren en een aantal saillante details over het verblijf daar. Dat ben ik wel gewend van militairen, die vertellen je alleen maar de “leuke dingen” van hun diensttijd. Ik wist niets van Japan totdat A. Geesink olympisch kampioen werd in Tokyo en iemand (een indo notabene) mij Japanse prenten liet zien van onder andere Hiroshige. Momenteel na Lou de Jong vind ik slechts de vraag interessant hoe het komt dat landen met een zeer rijke en indrukwekkende culturele geschiedenis als Duitsland, Japan en Italie in een kort tijdsbestek tot zulke donkere daden kwamen. Ik denk dat het te maken heeft dat men toen een ideologie had verheven tot religie en men vervolgens daarmee op kruistocht ging.. Andere meningen hoor ik uiteraard graag.
Een ps’je. I heb me voortdurend afgevraagd of er een verband bestond tussen fascisme, wat dat ook moge zijn (gaan we hierover nu niet discussieren) en de aanwezigheid van knappe koppen, geleerden zowel als kunstenaars.
Wellicht bestaat er een verband tussen verheven, al dan niet religieuze doelstellingen en het daarmee samenhangend gevoel/ de neiging om zaken onder het tapijt te schuiven – te verdringen, in de doofpot te stoppen om het zo maar uit te drukken. Kijk maar naar Duitsland en Oostenrijk in het verleden.
Wij Nederlanders hebben nu de neiging alles uit de kast te trekken (evenals lijken) en alles ter discussie te stellen (niet dat ik daartegen bezwaar heb, begrijpt u mij niet verkeerd).
Het is maar een (mijn) inval terzijde.
U had het niet beter kunnen zeggen met de zinsnede: Ik denk dat het te maken heeft dat men toen een ideologie had verheven tot religie en men vervolgens daarmee op kruistocht ging..
Wanneer religie zijn intrede in de politiek doet ontstaat vaak oorlog. Er zijn voorbeelden te over.
Kijk nu maar weer naar Egypte.
Dat kan wel waar zijn, maar je bereikt speciaal de jeugd wanneer je voor de klas staat en je eigen ervaringen kan vertellen.
Ronny Geenen zegt:
6 december 2012 om 5:34 pm
Dat kan wel waar zijn, maar je bereikt speciaal de jeugd wanneer je voor de klas staat en je eigen ervaringen kan vertellen.
Voor de goede orde: niets ten uwen nadele hoor, begrijpt u mij niet verkeerd!
Ervaringsgsdeskundigen OK (zijn die gecertificeerd gastdocent?), maar die hebben in de loop der jaren hun verhalen zo vaak aan elkaar verteld en elkaar zo daarin bevestigd, dat ze m.i. niet in staat zijn om de wlillekeurigheid van hun herinneringen te zien. We hebben daarover een topic gehad “Op zoek naar recht”.
Dat is ook de (een?) reden dat ze alle herinneringen aan de oorlog die niet binnen hun historische zienswijze passen, afwijzen.
Dat is ook juist wat het collectief geheugen zo onnauwkeurig maakt (en ook geinteresseerden) voor onoplosbare problemen stelt.
Alle beetjes helpen om kennis uittedelen en laten weten dat in een oorlog je alleen verliezers heb.
Hier is een link naar het optreden van mijn 84 jarige nicht die optrad in the San Diego area.
http://www.nctimes.com/news/local/oceanside/annual-veterans-appreciation-day-gives-oceanside-students-personal-lessons-in/article_d9366ec9-2c4c-5fc6-b360-06b5702ad50d.html
Even terzijde, mag toch wel, ik zie dat wijlen Londoh een gastdocent is geweest. Die man heft geen enkele opleiding genoten behalve een verblijf van bijna 20 jaar in Indonesie. Jammer dat hij er niet meer is, veel indo’s hingen aan zijn lippen en geschriften
http://www.gastdocenten.com/Documentatie/Soeharto.htm
Ed Vos zegt:
6 december 2012 om 12:21 pm
“Wellicht bestaat er een verband tussen verheven, al dan niet religieuze doelstellingen en het daarmee samenhangend gevoel/ de neiging om zaken onder het tapijt te schuiven – te verdringen, in de doofpot te stoppen om het zo maar uit te drukken”,
….en de aanwezigheid geniale personen (ter aanvulling van de zin).
Moet het per se ervaringdeskundigen zijn ?
Of is interesse voor de Nederlands Indische geschiedenis en de overgang naar Republik Indonesia genoeg.
Wordt er bepaalde opleidingsniveau gevraagd.?
Is het ook mogelijk om als toehoorder aanwezig te zijn ?
U kunt mij even bellen, dan ga ik nader op uw vraag in. 030 2286463
1. Pak Surya Atmadja, Ik dacht het niet. Wanneer u als gastdocent spreekt, graag even een mailtje.
2. Deze zin begrijp ik even niet: (“Hoe is het leven in oorlogstijd en in een daarop volgende revolutieperiode?”)
De Nederlanders uit Nederlands-Indië hebben toen te maken gekregen met allerlei vormen van onderdrukking, onvrijheid en discriminatie.In de huidige samenleving komen vergelijkbare verschijnselen op grote schaal voor. Het zichtbaar maken van deze vormen van racisme en de gevolgen daarvan heeft een preventieve werking.
We hadden te maken met een revolutie, een omwenteling en of het nou een revolutie is van de Bolsjewieken of van de Fransen of de Libiers en de Syriers, tegen (het verdwijnen van) het bestaande regiem, al dan niet van vreemde herkomst, er worden nu eenmaal schendingen gepleegd tegen de mensenrechten.
Edoch allerlei vormen van onderdrukking, onvrijheid en discriminatie daar waren de Nederlanders voor de Indonesische revolutie toch ook ook heel sterk in? Vertalen we een en ander naar Nederland anno 2012 (maar nu zonder kolonieen), dan zien we toch ook vreemdelingenhaat, islamofobie, racisme en onverdraagzaamheid.
Wie heeft er nu wat geleerd?
Juist het zichtbaar maken van wat er in die zogenaamde MULTICULTURELE koloniale samenleving plaatsvond, naar verbanden en analogieen zoeken lijkt me veel beter dan te wijzen naar het gedrag en resultaat van een stel matteklappe Indonesiers.
Ja, de analogie is onverstelbaar met wat wij hedig te zien en horen krijgen in deze woelige wereld. Het feit bestaat dat ondanks zekere buitensporigheden, zoals dat overal gebeurt, wij het prachtig land in 300 jaar een enorm “infrastructure” hadden gegeven. Na 55 jaar in het buitenland gewoond te hebben heb ik toch nog genoeg kennis van onze landstaal. Vergeef mij voor sommige engelse woorden er tussen door. Ik betreur zo heel erg het enorme verlies van goede mensen op de meest gruwelijke manier gedurende de bersiap periode. Maar zie nu weer een deja vu en herhaling overal in de wereld vandaag. Zolang als wij de wat soms onhebbelijke jeugd een kijkvenster van onze wereld geschiedenis kunnen geven kunnen wij met voldoening naar ons graf gaan.
Robert Fermin zegt:
6 december 2012 om 8:51 pm
“Zolang als wij de wat soms onhebbelijke jeugd een kijkvenster van onze wereld geschiedenis kunnen geven kunnen wij met voldoening naar ons graf gaan.”
Naar het graf? Niet zo dan, Hr Fermin. 😉 Toen mijn vader met pensioen ging, hij ging overigens met vervroegd pensioen, was het alsof de oorlog (zijn oorlog?) ook met penioen ging. Ik dacht dat heeft wel met de leeftijd te maken dat zoeken naar heling en zielenrust. Toen hij doodging was de oorlog voor mij ook afgelopen.
Wat mij als zijn nazaat rest is slechts het trachten te analyseren (soms wel iets te klinisch)van wat er vroeger gebeurd was. De zaken op een rijtje te zetten, iets leren voor de toekomst.. Dat gaat mij goed af en ik word niet gehinderd door emoties want mijn vaders emoties (en die van sommige anderen hier) zijn niet mijn emoties — en normaliter houd ik me ook niet zo met het verleden bezig maar met het digitale heden — en ik wil ze ook niet cultiveren.
Citaat: wij het prachtig land in 300 jaar een enorme infrastructuur hadden gegeven.
Ik geloof dat Hitler hetzelfde deed voor Duitsland. Beide(zowel Nederland als Hitler) deden het vanzelfsprekend voor de bevolking waar ze zo veel omgaven.
van Beek zegt: 7 december 2012 om 12:06 am “Ik geloof dat Hitler hetzelfde deed voor Duitsland. Beide(zowel Nederland als Hitler) deden het vanzelfsprekend voor de bevolking waar ze zo veel omgaven.”
Een kleine correctie Van Beek: het doel van de Duitse autobanen was dat Duitsers in het bezit van een VW’tje zich snel van Oost naar West konden verplaatsen. Waar maak je die wagentjes dan voor?
De Grote Postweg was bedoeld om troepen snel van Oost naar West (en vice versa) te kunnen verplaatsen. Wat die mooie bruggetjes en spoorwegen in Indie betrof, die waren bedoeld om goederen snel naar de havens en vervolgens het land uit te transporteren.
Indie was een wingewest, en geen vestigingskolonie (wanneer ik het goed heb), al dachten bepaalde personen daar heel anders over. Mijn vader, zag dat wel in, die sloot een verzekerinkje af of iets dergelijks omdat hij aanvoelde dat aan al dat goede wel eens snel een eind zou kunnen komen. Nou dat had hij dus goed aangevoeld, die zag je in Nederland dan ook niet demonstreren in Den Haag.
citaat: “Wat die mooie bruggetjes en spoorwegen in Indie betrof, die waren bedoeld om goederen snel naar de havens en vervolgens het land uit te transporteren.” Ik denk dan aan de tijd dat wij de A4 en de havens op Europoort aanlegden om de bloembollen uit Lisse zo spoedig mogelijk in Amerika te krijgen. En de verdiensten daarvan in ABNAMRO te investeren. Doen we nu nog, het laatste stukje van de A4 wordt nu aangelegd om nog sneller op Europoort te zijn.
Robert, adoeh toch….”met voldoening naar je graf gaan”.
Ik laat me cremeren – en de voldoening zal m.i. tenvolle bij de undertaker zijn, hopenlijk alleen omdat mijn cheque geincasseerd is!
Ja, en zo gaan wij heen en weer over wat toepasselijk is in ons geheugenstel met goede bedoelingen of winstjachtige drijfeer over de 300 jaren dat wij er waren, Persoonlijk denk aan mijn eerste 10 jaren op de wereld waar van 3 werden geleefd met groot verdriet pus nog twee meer ten beloning van bersiap plus naar het rode kruis gaan om te weten te komen over het noodlot van mijn vader en broer Erik die uiteindelijk onthoofd waren door ploppors met 300 anderen uit de trein gehaald. Dan denk je aan Edith Piaff en haar lied, “la vie en rose”. Desondanks ben ik nu 76 jaar jong en heb zelfs meer geleerd wat verlies betekent als je eenige zoon in een auto ongeluk omkomt op 20 jarige leeftijd nu 17 jaar geleden. Zoals je ziet “Carpe Diem” mijn beste sobats. Van je beste man tuan Robert Fermin.
De grote postweg was aangelegd tbv de verdediging van Java ?
Aanleg van sepur(spoor) voor goederentransport en havens voor export ?
——————————————————————————————————
Dat beweerde ene Sidia in diverse Nederlandse site’s .
Kan men het ook uitbreiden met de invoering van de Van Ophuysen spelling , zodat er communicatie mogelijk is tussen de toeans en de “inlanders” ?
Gezondheidszorg opdat men sterke gezonde tani en koelies kan opleveren.
Is dat dan de reden dat de toeans ook zeggen “wij brengen beschaving naar Nederlands Oost Indie ” ?
Daar werd wat groots verricht , toch ?
De Grote Postweg is rond 1810 in opdracht van Daendels aangelegd. In die tijd was er al jaren geen contact met Nederland geweest, daar was in 1806 door (keizer) Napoleon de republiek afgeschaft en Lodewijk Napoleon als koning aangesteld. Deze had op 28 januari 1807 Daendels als gouverneur-generaal aangesteld. Daendels kreeg grote vrijheid van handelen. Men besefte waarschijnlijk dat bestuur vanuit Nederland onmogelijk was geworden, Daendels moest het zelf maar uitrzoeken.
In Oost-Indië was de Engelse vloot heer en meester geworden. Met uitzondering van de bezittingen op Java waren alle Nederlandse bezittingen over de hele wereld door de Britten overgenomen. Daendels wilde proberen Java te behouden. Met het oog op betere verbindingen werd de Grote Postweg aangelegd, in Soerabaja een vlootbasis ingericht en rond Batavia verdedigingswerken aangelegd. Dit alles in afwachting van Franse versterkingen die nooit zijn aangekomen. In 1811 veroverden de Engelsen tenslotte ook Java dat tot 1816 onder Brits bestuur kwam van Raffles. Begonnen onder Daensels, maar vooral onder Raffles werden zulke grote bestuurshervormingen doorgevoerd dat sinds die tijd van koloniën sprake was.