Advies aan kabinet: ‘Geschiedenis Nederlands-Indië moet prominenter in onderwijs en musea’

De geschiedenis van Nederlands-Indië en Indonesië moet een prominentere en blijvende plek krijgen in het onderwijs, in musea en in de openbare ruimte. Dat adviseert een commissie onder leiding van oud-minister Jet Bussemaker in een rapport dat vanmiddag aan het kabinet gepresenteerd wordt.

Jet Bussemaker vorig jaar bij de presentatie van plannen voor collectieve erkenning van de Indische gemeenschap in Nederland. Naast haar toenmalig staatssecretaris Paul Blokhuis I(VWS). [ANP]

Door Tonny van der Mee 

De commissie ‘Versterking kennis geschiedenis voormalig Nederlands-Indië’ adviseert de overheid hoe in het onderwijs de kennis over de geschiedenis van de 2 miljoen Indische Nederlanders, Molukkers, Papoea’s en Chinezen uit Indonesië kan worden vergroot. Daarnaast kijkt de commissie hoe deze groepen ook in musea en in de openbare ruimte onder een breed publiek meer aandacht kunnen krijgen.

De commissie constateert dat er in het onderwijs al veel lesmateriaal is over Nederlands-Indië en Indonesië, maar dat het vaak versnipperd aan bod komt. Leerkrachten hebben te weinig tijd of er persoonlijk minder affiniteit mee.

Clichés in lesboeken

Daarom adviseert de commissie om deze geschiedenis te verankeren in leerdoelen op basis- en middelbare scholen. Omdat lesboeken vaak blijven hangen in clichés, moet lesmateriaal aan kwaliteitseisen voldoen. Aankomende leerkrachten moeten tijdens de opleiding meer kennis en vaardigheden krijgen om de complexe geschiedenis van Nederlands-Indië en de doorwerking ervan in de klas te kunnen bespreken.

Verder constateert de commissie dat in musea en culturele instellingen tentoonstellingen vaak tijdelijk zijn. Daarom zou er een co-curator moeten komen die alle museumcollecties beter toegankelijk en zichtbaar maakt. Zo pleit de commissie ervoor om in het nog op te richten Slavernijmuseum ook aandacht te besteden aan de slavernij in Nederlands-Indië. Een digitaal platform moet bijdragen aan betere toegankelijkheid en uitwisseling van kennis en materiaal.

Begrip en erkenning

Dit alles moet bijdragen aan meer begrip en erkenning voor deze gemeenschappen. ,,Het is belangrijk in het kader van de collectieve erkenning dat al deze verhalen worden verteld’’, zegt commissievoorzitter Jet Bussemaker, dochter van een Indische Nederlander die de Japanse bezetting en een Jappenkamp overleefde.

,,Tegelijk is de koloniale geschiedenis óók de geschiedenis van ons allemaal. Dat besef is de laatste jaren al gegroeid rondom de Trans-Atlantische slavenhandel, en dat debat wordt ook steeds meer gevoerd met betrekking tot de geschiedenis van Nederlands-Indië en Indonesië. Door dit verhaal beter te vertellen en de verschillende perspectieven te delen met elkaar, ontstaat ruimte voor begrip, erkenning en dialoog.’’

Het rapport ‘Deel en verbind’ wordt vanmiddag in Museum Sophiahof in Den Haag gepresenteerd aan staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS).

 

Dit artikel verscheen eerder in het AD, 8 februari 2023.

Dit bericht werd geplaatst in 9. Java Post. Bookmark de permalink .

23 reacties op Advies aan kabinet: ‘Geschiedenis Nederlands-Indië moet prominenter in onderwijs en musea’

  1. Albert F de Goede zegt:

    dat word ook wel eens tijd,,de vluchtelingen hebben het hier een stuk beter dan de gereaprieerden de indische nederlander en nederlanders die uit indonesie moesten vluchten en dan moesten de reis ook nog zelf betalen!!!!!!!!!!!!!

    • Barbara de Groot zegt:

      Vluchtelingen zijn niet het probleem, maar hebben een probleem.

      Jammer dat u vergeten bent dat terugkeren naar Nederland ook geen vrije keuze was!

      • Bert Siap zegt:

        Heel en Heel goed Barbara de Groot !!! Ben het 1000 % met u eens ! Een mooie quote om boven je bed te hangen “” Vluchtelingen zijn niet het probleem ,maar hebben een probleem !””

      • A. Olive zegt:

        “Vluchtelingen zijn niet het probleem, maar hebben een probleem>”
        Vluchtelingen hebben inderdaad een probleem, maar velen als niet de meesten zijn geen vluchtelingen maar gelukzoekers.

  2. Jean-Louis zegt:

    Laten we eerst beginnen met de aardrijkskunde . Als ik vraag , wijs eens aan op de globe waar Indonesië ligt. U wilt het niet geloven, sommigen kunnen het niet aanwijzen.

  3. krukcor zegt:

    Waarom verscheidene etnische groepen apart benoemen? Indische Nederlanders, Molukkers, Papoea’s en Chinezen uit Indonesië. Waarom kan dat gewoon niet worden vernoemd als uit voormalig Nederlands-Indie of uit Indonesia afkomstige bevolkingsgroepen. Met dit scheiden van de groepen doet men weer exact hetzelfde als men in de koloniale situatie deed, onderscheid maken tussen de verschillende bevolkingsgroepen voor verdeel-en-heers politiek. Hier in Indonesia maakt men dat onderscheid minder tot vrijwel niet. Het is wederom een typisch uit Nederland – soms zelfgezocht – onderscheid waarmee men 70 jaar achterloopt.

  4. kalemol zegt:

    Maar welke geschiedenis? Die van de petani als slachtofffer van blanke en bruine machthebbers? Die van de pemuda’s, laskars, criminele bendes? Die van de opgejaagde indo’s? De geschiedenis van de inheemse vorstenhoven? Of de woke geschiedenis van alles is de schuld van de Nederlanders?

    • R.L. Mertens zegt:

      @kalemol; ‘welke geschiedenis etc.’- Die vanaf 3,5 eeuw bezetting ‘eufemistisch’ kolonie genoemd met ca 500 oorlogen; miljoenen slachtoffers , tot aan de overdracht 1949.

      • kalemol zegt:

        Ach meneer Mertens, wat is er al niet onder koningen en keizers gebeurd? Oorlogen, onderdrukking van opstanden, bezetting van buurlanden allemaal wandaden. Terecht is overal de absolute monarchie beëindigd. Maar gaan we nu alle standbeelden van vorsten te paard omver halen? Gaan we Sleeswijk-Holstein weer teruggeven aan Denemarken? Eisen we excuses aan Spanje voor wat ze in Haarlem hebben gedaan? Kolonialisme is gebaseerd op extreme ongelijkheid, net als het monarchale systeem. Grote verschil is de pigmentatie van de onderdanen. Maar dacht u dat de adel en de bourgeoisie niet evenzeer neerkeken op de boeren? Machtsongelijkheid, vooroordelen, onderdrukking zijn van alle tijden en laten we vooral niet doen alsof het een erger is dan het ander.

      • R.L. Mertens zegt:

        @Kalemol; ‘machtsongelijkheid …zijn van alle tijden etc.’- Dus toch maar de geschiedenis van: ‘daar werd iets groots verricht…aldus JP.Coen. Die op Banda de gehele bevolking uitmoordde, de stad Jacatra in puin schoot om daar Batavia te stichten. Als hulde voor de Batavieren, waar hij trots van afstamde. In het vaderland geeerd met standbeelden. Nu nog aanwezig in het centrum van zijn stad Hoorn. – Oud Parool journalist Lunshof vertelde dat hij op HBS nog leerde; ‘dat in ons Indië; de Inlanders van ons hielden. Het einde van Indië gebeurde onder dwang van VN/Vs, die ons in de steek lieten.’
        – Toen wij In jan. 1950 in Amsterdam aanmeerden stond op één van de gebouwen gekalkt; ‘moordenaars ……’! Wij hadden aan boord nl. ook de terugkerende Indië veteranen. -Willem Frederik Hermans, zelf Indië veteraan schreef; Ik heb altijd gelijk 1951; de toespraak bij aankomst:’gij denkt dat alles voor niets is geweest, indien dat gij denkt tevergeefs in levensgevaar hebt verkeerd en zonder noodzaak enige jaren van uw leven hebt geofferd… De omstandigheden hebben uitgewezen dat het vaderland het beste werd gediend, door het terugnemen van onze troepen. Het winnen(!) van een oorlog bestaat niet altijd uit voorwaarts rukken, het kan ook bestaan uit het terug trekken…!’Volgens journalist Lunshof; verplichte literatuur voor wie wil weten…- Vaderlandse geschiedenis in optima vorm!

  5. Maar dan wel zonder vooroordelen AUB .

  6. P van Geldere zegt:

    Positief Geluid.
    Wij zijn altijd onder gesneeuwd gebleven.
    Met de zachte winter ( weing sneeuw )
    komt Indië boven de grond en word het duidelijk wat voc betekent.

  7. vandenbroek@libero.it 1953 zegt:

    Wat is een……
    Een Indische Nederlander is iemand die in Nederlands-Indië is geboren en/of heeft gewoond en daarna naar Nederland is verhuisd. Nederlands-Indië was een kolonie van Nederland in Zuidoost-Azië die bestond vanaf de 17e eeuw tot en met 1949. Veel Indische Nederlanders hebben zich in Nederland gevestigd na de onafhankelijkheid van Indonesië in 1949. Zij houden vaak nog sterk de Indische cultuur en tradities in ere en beschouwen zichzelf als een aparte groep binnen de Nederlandse samenleving.

    Wat is een ……..
    De term “Indo” is een afkorting van “Indische Nederlander” en wordt gebruikt om iemand aan te duiden die afkomstig is uit Nederlands-Indië en naar Nederland is verhuisd. Het woord is ontstaan in de jaren 1950 en 1960, toen veel Indische Nederlanders zich in Nederland vestigden. Zij vormden een aparte groep binnen de Nederlandse samenleving en onderhielden hun eigen cultuur en tradities. Tegenwoordig wordt de term “Indo” nog steeds gebruikt, hoewel sommige mensen deze term als achterhaald beschouwen en liever “Indische Nederlander” worden genoemd.

    Logische conclusie: Mevr. Jet Bussemaker, dochter van een Indische Nederlander is een Indo.

    Limitations ChatGPT: Limited knowledge of world and events after 2021

    Limitation Jet Bussemaker: ……….

  8. Henry van Amstel zegt:

    Ik zie onze geachte activisten, excuus wetenschappelijke onderzoekers van het KITLV, NIOD en NIMH al weer de glazen klinken. Hen zal ongetwijfeld worden verzocht een voorzet te leveren voor een stukje aangepast onderwijs over Nederlands-Indie. Weer enkele jaren gesubsidieerd antikoloniale stukjes produceren!

    • Indisch4ever zegt:

      De tijd dat men onderwijs gaf over de Nederlandse kolonies met een nationalistisch ondertoon is voorbij. De ondertoon die docenten nu meegeven is meer van: heel veel deugde niet.
      Sommigen – vooral buiten de scholen- slaan door en neigen naar ‘alles wat Nederlanders deden was fout’ … of de nazaten zijn ook schuldig.. of wie kritiek pareert is koloniaal, dan wel racistisch.
      Maar zoveel mensen zijn dat niet en deze zijn niet de onderzoekers van KITLV, NIOD en NIMH.
      https://ind45-50.org/

    • R.L. Mertens zegt:

      @HenryvanAmstel; ‘weer de glazen klinken etc.’- Laat uw glas ook klinken met uw zienswijze op ons Indië verleden…hoe u daar hebt gelleefd, genoot ….hoe tevreden zelfs de Inlanders waren; uw baboe, kokkie, djongos….

  9. R.L. Mertens zegt:

    @Indisch4ever; ‘slaan door etc.’- In 1984(!) verscheen dr.L.de Jong; Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog dl.11a – eerste helft. Met een wetenschappelijk omschrijving van de ‘Koloniale maatschappij’. Over de Kompenie, het Cultuurstelsel, de Europeanen, de Indo , Chinezen/Artabieren en…Inheemsen(als laatste !), rust en orde etc. – Dit grote ergenis van de 1e. Indische generatie genoten, die in kennis werden gesteld door één van de meelezers; een speciale door de Jong samen gestelde groep. Een heisa van jewelste. Tot zelfs een proces kwam: Het Comité Geschiedkundig Eerherstel Nederlands-Indië tegen de Staat der Nederlanden(!). Tegen de uitgave cq. tot herschrijving van de inhoud. Uiteraard verloren ze.- Voor mij; eindelijk de waarheid over Indië! Lees; alle delen!

  10. Indisch4ever zegt:

    Fragment uit het adviesrapport

    Wat bedoelen ze met de term Indisch te problematiseren ?

  11. De Commissie wil de term Indisch (‘want verbonden met de koloniale periode’) een zodanige negatieve gevoelswaarde geven, dat de samenleving het gebruik van het woord als een probleem zal gaan zien (‘dat mag je niet meer zeggen’).

    Zie eerder ook het gedoe over het woord ‘Bersiap’, dat bij aanvang van de tentoonstelling ‘Revolusi!’ plotseling ook ter discussie werd gesteld (het zou een racistische lading hebben). Gelukkig lijkt dat woord gewoon nog in zwang te zijn.

    • Indisch4ever zegt:

      Als je het fragment lees dan zou je denken dat hier bedoeld is het woord Indisch een negatieve gevoelswaarde te geven.
      Domme bedoeling of iets anders bedoeld, maar dom omschreven.

      Wbt het woord bersiap, daar was 1 persoon die het over racistische lading had. Niet alle expositiebouwers of rijksmuseum directeur.

      • Benedict Janssen zegt:

        In het fragment dat u postte schrijft de Commissie : ‘expliciet niet spreken over ‘Indisch’ en ‘wij vinden het belangrijk de term te problematiseren’. Dat lijkt mij vrij duidelijk.

        Over de term ‘Bersiap’: Die persoon (Triyana) was toen gastcurator van het Rijks, en schreef in NRC dat het Rijks de term in de ban zou doen tijdens de tentoonstelling. Tijdens de persconferentie nam de museumcurator Stevens desgevraagd geen afstand van het stuk in de krant. Toen er daarna grote onrust hierover ontstond in de media, maakte het Rijks enkele dagen later alsnog een volledige draai.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s