De tropenhelm: symbool van koloniale onderdrukking?

De afgelopen weken hebben we weer zo´n heerlijk voorbeeld gezien van onzin-nieuws. En misschien hadden we het zélf niet eens door. U heeft er vast wel over gelezen: de kleding van Melania Trump, – altijd goed voor een smeuïg artikel. Heeft ze met die kleding nu een boodschap te verbergen, of niet?

De First Lady op safari

Dit keer maakte de First Lady een rondreisje door Afrika. Om toeristische redenen, en om de door haar gesteunde projecten aandacht te geven. Een paar dagen, meer was het niet, maar voldoende om in de media breed uit te worden gemeten. Wat schreef de Volkskrant over het bezoek? “De keuze voor een spierwitte 19de-eeuwse tropenhelm dreigt het bezoek van de Amerikaanse first lady, Melania Trump, aan Afrika te bepalen. Niet de bezoekjes aan weeshuizen, scholen en andere goede doelen in Ghana of Malawi blijven hangen, maar de vraag waarom zij op haar safaritrip in Kenia juist dit specifieke hoofddeksel droeg dat als symbool van koloniale onderdrukking geldt.” 

De tropenhelm als symbool van koloniale onderdrukking? – nooit geweten. Nu kopieerde de Volkskrant hier de Anglo-Saksische kranten, en heeft dit dus niet zélf verzonnen, maar toch, je moet wel op blijven letten, want voor je het weet zit je in de bus naar Dokkum om het kolonialisme te bestrijden. En of het dan de Volkskrant was, De GroeneThe Washington Post of The Guardian die je daartoe aanzette, dat dóet er dan niet meer toe. Die helm was immers fout.

Welke bureauredacteur heeft dit echter bedacht? In welke landen werd de tropenhelm als ‘fout’ gezien? Sinds wanneer? En vooral: waarom? In deze absurde tijd van de social media kun je van alles verzinnen zonder dat het gecontroleerd wordt.

Nederlands-Indië

Ook in Nederlands-Indië werd de tropenhelm gedragen. In de 19de eeuw werd het hoofddeksel gebruikt door blanke, bezwete planters die in de buitengebieden hun gewas moesten inspecteren. Het was een hard, breed hoofddeksel om bescherming te bieden tegen overvallende takken, en geëigend om de ogen wat rust te gunnen. In de 20ste eeuw werden de helmen al weer minder gedragen omdat het métier meer en meer een kantoor-aangelegenheid werd.

Dus ja, het was meestal een hoofddeksel voor de blanken. Echter, diezelfde blanken onderscheidden zich door veel méér kenmerken van de rest van de bevolking. Ze hadden grote huizen en auto´s. Ze droegen witte pakken, zwarte gepoetste schoenen en horloges. Ze gaven elkaar bij bijzondere gelegenheden bloemen. Ze leefden in een wereld die Kester Freriks onlangs beschreef in zijn Tempo Doeloe, een omhelzing.  Worden al die andere kenmerken van deze blanke bovenlaag nu óók beschouwd als fout? Ik dacht het niet. Vanwaar dan, nu opeens, dit ‘symbool van koloniale onderdrukking’?

Soekarno in 1950 op de fiets, met tropenhelm. Later zou hij steeds de peci als hoofddeksel gebruiken.(Ch.Breijer, NA)

Ik heb, voor wat Nederlands-Indië betreft, geen bronnen gevonden die erop duiden dat de Indonesiërs de tropenhelm zien als symbool van koloniale onderdrukking. De door de machthebbers gebruikte hoofddeksels veranderen van tropenhelm in peci, van peci in militaire tooi, en tenslotte in baseball caps.

Het heeft er alle schijn van dat de stylist(e) van Melania Trump weinig oog heeft voor politieke gevoeligheden, maar ook veel fantasie heeft en zich graag laat inspireren door historisch beeldmateriaal. De First Lady beëindigde haar Afrikabezoek  in Egypte. Ook daar droeg ze weer iets controversieels, een kopie van een kostuum gedragen door een nazischurk in een Indiana Jonesfilm.

We mogen slechts hopen dat zij de komende jaren niet steeds verkeerd wordt geïnterpreteerd en dat daarmee ons geschiedbeeld wordt verwrongen. Dát echter hangt misschien meer af van ons dan van haar. Laten we kritisch blijven.

x      

Dit bericht werd geplaatst in 9. Java Post. Bookmark de permalink .

177 reacties op De tropenhelm: symbool van koloniale onderdrukking?

  1. Franklin Moquette zegt:

    Onzin!
    Het Noord-Vietnamese leger droeg als helm ook de tropenhelm in legergroen. En je kunt het leger van Noord-Vietnam nu niet bepaald ‘kolonialistisch’ noemen!

    • ælle zegt:

      De Tropenhelm was bedoeld voor als een kokosnoot op je kop zou vallen, eventueel.
      Tegen hersenschudding bijvoorbeeld.
      En toen Megawati geboren werd onweerde ’t zo erg dat de pannen van het dak vielen.
      De reden voor haar naam: Donderwolk.

      • Arthur Olive zegt:

        Ik dacht dat de naam Megawati iets had te maken met electriciteit, Megawatts.
        Donderwolk in Bahasa is Gemuruh Keras. Donder can ook Guntur zijn zoals de naam van die moordenaar zoon van Soekarno.
        Ik ben echter geen expert in Bahasa, verre van dien.

      • Maud Lebert zegt:

        Mega = wolk (zie bv mega mendung) en ‘wati’ is een Suffix. Dus Megawati betekent Wolkenmeisje.

      • ælle zegt:

        In Franse lectuur wordt Megawati regelmatig genoemd als fille of fruit des cieux tourmantés. Dit gegeven is al ouwe koek/old hat (ha ha ha)!
        O.a. leest men: Megawati, « fruit des cieux tourmentés », en bahasa (langue officielle indonésienne), avait été ainsi baptisée par Ahmed et Fatmawati Sukarno, car née en janvier 1947, par une nuit orageuse.

      • ælle zegt:

        In het boek Femmes en politique dans le monde, geschreven door J-L Veyssy avec la contribution de Bernard Collignon in 2007, leest men: Son nom Honorable fille de Sukarno, officieel genaamd Dyah Permata Megawati Setyawati Soekarnoputri,
        ce qu’ elle est, et son prénom “Fille des cieux tourmentés” parce qu’ elle serait née pendant un orage.

      • Ælle zegt:

        Toen Melania door Tom Llamas (ABC correspondent) geinterviewd werd had ze de helm al lopend in de hand en al zittend op een tafel gezet.
        George Orwell schreef iets grappigs over het feit waarom blanken eerder een zonnehoed nodig hadden of nodig zouden hebben. (Blanken zouden een dunnere schedel hebben)
        De fotograaf van de first lady, Carlo Allegri, is bekend om zijn portretten. Hij heeft mijn aandacht eerder getrokken met zijn foto’s over albino kinderen, die verminkt en vermoord worden om hun albinisme.
        https://widerimage.reuters.com/story/tanzanian-child-victims-of-witchcraft-attacks-get-new-limbs

    • John Kleinen zegt:

      De pith-helmet van de Vietnamese bo doi (infanterist) van het Vietnamese Volksleger VNA) is gemodelleerd naar de Franse tropenhelm, die Vietnamezen in de koloniale periode op straffe van een lijfstraf nooit mochten dragen. Voor de Vietnamezen in het zuiden stond na 1975 die groene helm symbool voor (neo)-kolonisering vanuit het Noorden. De eerste APA-reisgids (Singapore) begin jaren negentig kreeg veel kritiek vanwege een cover van een portret met uitgerekend die groene helm.

  2. Wendy Saleh zegt:

    De tweede vrouw van Sukarno heette Fatmawati. Megawati was zijn dochter, politicus en ook president van Indonesia. Overigens is Sukarno negen keer getrouwd geweest.

  3. HES zegt:

    Waar was “nepnieuws” ???
    Trump Visits 14 Year Old Cancer Patient In Israel – MSM Refuses To Cover
    During Donald Trump’s whirlwind 27 hour stop in Israel this week, he visited a young cancer patient whose dream it was to meet the U.S. President. 14 year old Trump fan Emilee Imbar has been battling cancer for the past seven years at the Rachashei Lev center for pediatric cancer. Director Shimi Geshayed reached out through long time supporter Benjamin…
    Read More | Print & PDF

    • helen zegt:

      Hoe noemen jullie ook al weer iemand die kinderen afpakt van hun ouders en opsluit in kampen? Kidnapper toch? En dat meer dan duizend maal, nog altijd opgesloten en straks nog veel meer. Al het minimale dat zij nodig hebben en hun bewaking wordt betaald van jullie belastinggeld.

      • robertmacare zegt:

        Ja Helen, Obama was inderdaad een “kidnapper” want die mooie fotos die CNN jou liet zien waren kinderen die gescheiden waren gedurende de Obama tijd, niet door Trump!
        Dat noemen wij hier in Amerika “nep News”.Ondertusen heeft Trump weer veel stomme dingen van Obama moeten veranderen om het leven van de Amerikanen te verbeteren, maar dat horen jullie niet van de linkse jongens. Je kan beter proberen het leven in Holland te verbeteren voor jullie ouderen dan kritiek te leveren op dingen waar je niets vanaf weet.
        Het beste.

      • Ron Geenen zegt:

        @Je kan beter proberen het leven in Holland te verbeteren voor jullie ouderen dan kritiek te leveren op dingen waar je niets vanaf weet.@
        Volledig mee eens. Als ik een tip mag geven. Er zijn nog heel wat Indo oudjes die door de WUV in de steek zijn gelaten. En ook de Indo oudjes die in Indonesie zitten te creperen van de armoede.
        Ja Helen, doe daar eens wat aan in plaats met dat Hollandse vingertje te wijzen.

      • Franklin Moquette zegt:

        Ik had beloofd om hier niet langer op dat ‘fake-news’ en die onzin van die Trump-aanhangers te reageren.
        Maar het kost mij erg veel moeite…

      • Arthur Olive zegt:

        Helen, als bij jullie de ouders worden opgepakt door de politie, gaan hun kinderen dan ook de gevangenis in? Zoniet waar gaan die kinderen dan naar toe als er duizenden ouders tegelijk de gevangenis in gaan? De ouders gaan niet de gevangenis in omdat ze om assiel vragen maar omdat ze stiekem de grens zijn overgestoken en het is vaak nog de vraag of het de ouders zijn.
        Als jullie een betere oplossing hebben, zeg het dan maar.

      • Ron Geenen zegt:

        @Als jullie een betere oplossing hebben, zeg het dan maar.@
        Ik betwijfel of Helen of iemand anders een betere oplossing hebben. In 1950, periode kabinet Drees, kwamen 12500 Molukkers naar Nederland (tijdelijk?). Ze mochten maar 3 kinderen meenemen. Zij die meer hadden, moesten een paar achterlaten. Lees de laatste krant van NICC.

    • Frank Bikker zegt:

      Alle bovenstaande berichten zijn min of meer waar. In Nederland hebben ze nog altijd het spreekwoord; De pot verwijt de ketel , dat ie zwart ziet! Daarom moet je niets verzwijgen, want misstanden en fouten komen overal voor en als alles naar waarheid gezegd wordt, kan het ook hersteld worden.

  4. HES zegt:

    Sorry, weet niet waarom “Read More” niet werkt. Do een web search, “Trump Visits 14 Year Old Cancer Patient In Israel” en lees het volledig bericht. Hoop dat mijn Nederlands te begrijpen is.

  5. Melania Trump is, zover als ik kan beoordelen, Trumps “better half”. Onze lieve Trudeau, geen ongeschikte vent, deed heel wat stommer op zijn reis naar Indie- zijn hele gezin in traditionele Indische kledij, terwijl zijn Indische gastheer keurig in westers kostuum gekleed was. Was dit nu een zakenreis of familie uitstapje? Dat werd ook een groot media feest, maar de media is niet zo zeer een bron van belangrijke informatie, als een bron van vermakelijkheid, en niets is leuker dan een faux pas van hooggeplaatste bewindslieden of hun echtgenooten. Ondertussen gebeuren onprettige dingen in de verre oost en daarover hoor je weinig. Zo was het ook in 1940.

    • Jan A, Somers zegt:

      “zijn hele gezin in traditionele Indische kledij,” In Volendam Amerikanen in dracht op de foto, voor het thuisfront! Bij TNO was ik een keer met de familie van een gasthoogleraar (verplicht) in Volendam. De dochter liet zich uiteraard fotograferen in dracht. Andere toeristen vonden dat prachtig, ook foto’s maken. Dat meisje was dus een echte kapitalist en ging met de pet rond. Gelachen! En ik ben als peuter gefotografeerd in Zeeuwse boerendracht.

  6. HES zegt:

    “@Overigens is Sukarno negen keer getrouwd geweest.@
    En hoeveel tussendoortjes?”

    Het is niets abnormaals wat Sukarno heeft gedaan, hij was een Muslim. Lees de “Qur’an” en de “Hadiths”, did kan tegenwoordig zelf via de internet (web search) heel gemakkelijk gedaan worden. Het vorige heb ik gedaan om de lezer niet te vervelen, raad aan om op z’n minst drie of vier websites op te zoeken, één of twee websites van een Arabiese website.
    Persoonlijk heb ik five websites gebruikt, drie Engels academia en twee Arabies geleerden, waarvan één ’n Imam was, heb met hem heel wat emails gewisseld omtrent Sura 9:5 omdat ik een juiste (als dit mogelijk is) begrip wil hebben, wij zijn niet tot een accord gekomen, het was heel leerrijk voor mij. Heb heel wat tijd besteed om de “Qur’an” en “Hadiths” te lezen, ben geen “expert”, by no means ! Waarom zo veel websites, ganz einfach, lees of het uitleg samen valt. Heb dit werk gedaan na 9/11.
    Wij Indos hebben met Muslims in vrede geleeft, wat In New York gebeurde was mij een raadsel, daarom heb ik mij in de “Qur’an” en “Hadiths” verdiept. Mijn vrouw vroeg waarom ik zo veel tijd met de laptop bezig was, heb haar dus uitgelegd waarom, ik wil begrijpen, niet weten maar begrijpen waarom het gebeurd is. De doorslag (antwoord) was en is Sura 9:5. Men kan deze vers op zoeken, de Muslims noemen het de “Verse of the Sword”, dat zegt alles. In Europa en America wordt beweert dat Islam is een geloof van vrede en begrip. Ten eerste Islam is NIET een geloof (religion) het is een ideologie, de “Qur’an” en de “Hadiths” kontrol het leven van een Muslim. Christianity says “Thou mayest”, Islam zegt, “Thou shall”. Anyway, ik hoop van harte dat ik niet een hornets nest heb veroorzaakt. Pardon my Nederlands aub, zins bouw en all that. Mijn broer en zijn vrouw krabben hun hoofden vaak en vragen zich af wat ik toch in hemels naam bedoel (mean) wanneer ik hun email, poor guys.

    • Frank Bikker zegt:

      Wat heeft een terzijdse opmerking over het aantal huwelijken van sukarno te maken met 9/11 en de uitleg van vermeende agressie van de islam in een stukje over hoofddeksels? Ik zie het verband niet zo.

    • Jan A, Somers zegt:

      “En hoeveel tussendoortjes?” Droegen zij bij al die feestelijkheden ook tropenhelmen? Dezelfde, of kregen ze elke keer een nieuwe?

      • RLMertens zegt:

        @JASomers; ‘tussendoortjes etc.’- En onze prins van Oranje had 4 vrouwen. Oranje boven, oranje boven, leve ….Las, dat één van hen door de prins was ‘ingemetseld’!

      • Maud Lebert zegt:

        Willem van Oranje had niet alleen 4 vrouwen, Maar ook ‘tientallen van bijslapen’. Te lezen bij Hanno de Ionch “Oranje bastaarden. Buitenechtelijke kinderen van het Oranjehuis.”
        Claus was de eerste Oranje-echtgenoot die trouw bleef. (zie Historiek.net)

  7. kakipanah46 zegt:

    @HES: Begrijpelijke uitleg. Heb me ook wat lectuur over deze ideologie aangeschaft om wat meer aan de weet te komen,Een redelijk gesprek met een moslim voeren blijkt een opgave te zijn,had het wel eens geprobeerd,dan wordt een serie argumenten aangedragen om je de pas af te snijden.Heden ten dage is in Indonesia de Islam ook wat minder “vriendelijk” geworden dan toen we daar nog woonden.

    • HES zegt:

      Dank voor Uw post kakipanah46. Een neef van mijn vrouw was een prediker geweest (hij is overleden) in Solo, hij wilde een kerk bouwen. Hem werdt schriftelijk medegedeeld dat eerst een “moskee” gebouwd moest worden voordat hij zijn Kerk kon opzetten. Result, “moskee” nooit gebouwd and Rudi (predikers naam) is overleden. Zijn aanvraag was in de jaar 1960, Rudi is 2015 overleden.

      • Maud Lebert zegt:

        Nou en? Hier in Zwitserland kan en mag men geen Moschee bouwen, zelfs niet als men eerst een kerk wil bouwen. Waar kunnen dan de gelovigen hun geloof uitoefenen? Ergens op een alp?
        Lectuur? Zelfs met mijn vriendinnen heb ik communikations problemen per E-Mail. Neen, ik spreek direct met Imamen in Indonesien en heb daar nooit problemen mee gehad. Mij werden nooit ‘argumenten aangedragen’ en nooit ‘de pas afgesneden’.
        Ik heb er meer begrip voor mijn kritiek ondervonden dan bij christelijke predigers.
        Het is prachtig zich met het geloof (het is pardon geen Ideologie!) Islam te bevatten, Maar persoonlijk meen ik dat men zich wat intensiver met het christelijk geloof zou kunnen uiteen zetten.Lees maar eens de bijbel! En ook met wat dit geloof voor gevolgen voor heel veel bevolkingsgroepen had.
        Anyway. We zijn bij tropenhelmen als thema. Mijn oom Harry was eerst bij de Shell (als ik me niet vergis) en later bij de Indon. Pertamina (als ik me niet vergis) werkzaam-. Ik heb hem alleen als mijn oom met tropenhelm in herinnering. Zelfs toen hij met 85 jaar in pensioen naar Nederland ging (zolang had men hem nodig), had hij een tropenhelm op, tot ontzetting van mijn moeder, zijn zuster. Helaas heb ik de foto, want hij kwam in de krant, niet bewaard.
        Wie weet wat Melanie Trump met haar Tropenhelm will zeggen!!?

      • Arthur Olive zegt:

        Ze mogen in Zwitserland wel een mosque bouwen.
        Wat niet meer mag is het bouwen van die minaretten, die hoge torens, omdat het niet past met het unieke Zwitserse landschap.
        Is toch ook niet leuk als je een minaret ziet tussen die molens in de Schaanse Schans.
        Laat ons niet vergeten dat in al de eeuwen het bouwen van mosques veel te maken heeft met een verovering. In Manhattan is er nu een mosque dichtbij de vorige Twin Towers van 9-11. Niemand woont in die buurt.

      • Jan A, Somers zegt:

        “niet leuk als je een minaret ziet tussen die molens in de Schaanse Schans.” Dat is ter beoordeling van de ‘welstands/monumentencommissie’ bij de aanvraag van een bouwvergunning. Dit lijkt mij overigens niet in overeenstemming met het bestemmingsplan, geen moskee/minaret dus bij de Zaanse Schans. Makkelijk geregeld!

    • Frank Bikker zegt:

      @ HES & Kakipanah46. Heeft u wel eens een redelijk gesprek kunnen voeren met een orthodoxe christen? Of een orthodoxe Jood? Of een echte atheïst ? Ze denken allemaal de waarheid in pacht te hebben. Geldt de term ideologie niet allemaal voor alle fanatieke godsdienstigen en mensen die een “isme” belijden?

      • kakipanah46 zegt:

        Inderdaad heb ik wel eens gespekken gehad met de door U genoemde lieden,ik vond discussieren n.l altijd als het wetten van een snijwerktuig.Met een islamaanhanger draaide het bijna altijd uit op een bedreigende sfeer,(door mijn werk ion het MO en Persische Golf.) Met een Ortodoxe Jood had ik echter nooit “de eer” gehad,met een ortodoxe Christen en Atheist ja,maar het draaide meestal uit op: ” Meneer in Uw zienswijze heeft U alle gelijk van de wereld en in mijn zienswijze heb ik ook gelijk” om het gesprek niet “eeuwig” te laten duren,hij heeft geluisterd en ik heb geluisterd,”oortje in-oortje uit”.Ook toen discussies gehad met Mormonen,Jehova getuigen en aanhangers van destijds ´Lou de Palingboer,of zelfs politiek als onderwerp.´.Maar nu op mijn (ver gevorderde leeftijd is het veel minder geworden,is ook goed voor mijn zielerust blijkt het.

      • Frank Bikker zegt:

        Ach , ik zie het meer als een hoffelijke manier om iemand in zijn waarde te laten van iedereen. En op een gegeven moment denk je “ Laat maar”. Een Arabier omschreef mij het eens als “ Iedereen heeft rood bloed”

      • kakipanah46 zegt:

        Sudah,laat maar ?

      • Aelle zegt:

        Een discussie betekent /is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen.
        Met andere woorden heeft de tegenpartij de ander eveneens willen/proberen te overtuigen van zijn of haar standpunt.
        Ik luister en gebruik daarbij mijn eigen verstand en volg wat mijn eigen hart mij ingeeft.
        Ook noem ik niemand fanatiek of wat dan ook.
        Voor mij is GOD liefde en dat wil ik ook trachten te zijn (al valt ’t niet mee).

      • Ron Geenen zegt:

        @@Ik luister en gebruik daarbij mijn eigen verstand en volg wat mijn eigen hart mij ingeeft.@@
        Ik wilde maar dat ieder mens dat deed. Alle ismen zijn persoonlijk en door ervaring opgebouwd. Iemand die van de 2de jaar tot haar 12 jaar in een weeshuis van nonnen o.a. ook is misbruikt, vormt haar eigen isme. Niemand heeft het recht om haar daarover aan te spreken en trachten iets anders aan te smeren.

  8. Hedi Hinzler zegt:

    er zijn heel veel Javaanse wayangpoppen met een tropenhelm, of een Nederlandse legerpet/helm boven op hun traditionele hoofddoek. Dat deden vorsten ook. Dat kun je op oude foto’s zien. Ze waren er trots op. Het is m.i. van dezelfde orde als het dragen (en zelf ontwerpen) van medailles. Je neemt iets over van een andere groep en maakt er dan je eigen versie van. Zo moet je ook die tropenhelmen en andere hoofddeksels zien….

  9. HES zegt:

    Wat geeft het nou wat wordt gedragen, een tropen helmet, een soldaten helmet. Tegenwoordig is er kritiek op alles, is dit een teken dat men niets te doen heeft, of is hun leven zo leeg. Hier (US) zegen. schrijven wij, “Get a Life !”. En voor kledij, “What ever floats your boat !”. And so it goes !

  10. Lieuwe de Haas zegt:

    De news media heeft altijd kritiek vooral als het de REPUBLIKEINEN betreft .maar de DUMBOCRATEN kunnen alles zeggen en doen ,zelfs mensen ( republicijnen) aanvallen in restaurants en in andere plaatsen, zelfs sommige dumbocraten hitsen de mensen op om met geweld te beginnen tegen de republicans maar daar zegt de linkse news media niets van!

    • Franklin Moquette zegt:

      Hou toch op met het verspreiden van die fake Trump-propaganda.
      Heeft helemaal niets met de tropen of Indië te maken en is dus zwaar off-topic!
      Alle politici liegen, maar Donald Trump heeft het tot een nieuwe kunstvorm verheven.
      Ook al heeft hij al enkele dingen bereikt en een paar goede dingen gedaan; iemand die zo vaak zichzelf tegenspreekt en het met de waarheid niet zo nauw neemt, kan ik met de beste wil van de wereld niet serieus nemen.

      • Ronny Geenen zegt:

        Ik woon al heel lang in Calif. en lees sporadisch Amerikaans nieuws. Daarentegen lees ik op bijna elke Nederlandse krant allerlei politieke Amerikaans nieuws plus commentaren. Hebben ze werkelijk niets anders te doen?

      • Franklin Moquette zegt:

        De USA is met China de grootste superpower. Bijna alles wat de Amerikaanse regering doet, heeft invloed op ons leven hier in Europa. Geen wonder dat de USA de laatste twee jaar zo in het Nederlandse nieuws is. Behalve dat we met spanning volgen of we in een wereld-handelsoorlog of een echt gewapend conflict worden meegesleept, is het vermakelijk om te zien dat de grootste wereldmacht door een ‘dwaas’ wordt geleid. Vermakelijk en misschien ook wel een beetje gevaarlijk…

      • Ronny Geenen zegt:

        Zolang hij door de handelsoorlog meer voor ons bereikt, vind ik het prima. Wij hebben veel te lang en veel te veel belastingen voor o.a. Europa betaald.

      • Franklin Moquette zegt:

        Sorry, Ronny Geenen, je bent zoals zoveel Trump-aanhangers ‘gebrainwashed’….
        Jullie hebben veel te lang teveel belastingen betaald voor allerlei totaal overbodige militaire ‘avonturen’ in allerlei uithoeken van de wereld. De uitgaven voor Europa e.d. vallen daarbij totaal in het niet…
        Wat niet wegneemt dat Europa meer zijn eigen broek moet gaan ophouden waar het de veiligheid van Europa betreft. Daar heeft Trump een punt. Maar ook voorgaande Amerikaanse regeringen hebben daarop al gehamerd. En de boodschap is inmiddels overgekomen…

      • Ronny Geenen zegt:

        @Maar ook voorgaande Amerikaanse regeringen hebben daarop al gehamerd. En de boodschap is inmiddels overgekomen…@
        Dan toch een vraag: Hoeveel draagt een Europees land aan de Navo? Nederland 1.3% en Duitsland idem dito. Afspraak was 2%. En de VS heeft al die jaren 3.5% betaald. Voor mij mag Trump er uit stappen. Een auto import van Europa naar de VS wordt slechts 2.5% belast. Amerikanen naar Europa 10%. Enz. Al die spelletjes moeten maar eens gestopt worden. Mexico en Canada hebben intussen hun lesje geleerd.

      • Arthur Olive zegt:

        Ik vraag me dan ook af waarom vorige Amerikaanse presidenten niet iets hebben gedaan om Europa zijn eigen broek op te laten houden waar het de veilighijd van Europa betreft maar deze “dwaas” kon het wel.
        Hoe komt het dat deze “dwaas” meer heeft gedaan voor de Amerikaanse economy in de eerste twee jaar dan welke president dan ook in 8 jaar?
        Hoe komt het dat deze “dwaas” in minder dan twee jaar ISIS zowat verslagen heeft terwijl de vorige pientere president ons vertelde dat het wel generaties zou duren?
        Hoe komt het dat de knappe politicians willen dat illegalen mogen stemmen, een rijbewijs krijgen en vrije medical met open grens zodat de hele wereld hier gratis kan komen en deze Trump, die “dwaas”, wil een muur zodat ook de MS 13 gang weg blijft, wat een “idioot”.
        Hoe komt het dat de Blacks en Latino’s tegen deze “dwaas” zijn terwijl ze nog nooit zoveel werk hebben gekregen in de geschiedenis van de USA?
        Hoe komt het dat deze “dwaas” al deze dingen doet terwijl hij de belastingen heeft verlaagd en duizenden bedrijven hun werknemers $2000 bonus hebben gegeven.

        Het kan me niet schelen wat Trump zegt, ik heb liever zo’n “dwaas” als president dan eentje die op een apology tour gaat en zich zowat dubbel buigt voor de Japanse Keizer.

      • Franklin Moquette zegt:

        ‘Don’t be a parrot’, Arthur Olive…
        Je herhaalt de slogans van Trump die nergens op zijn gebaseerd. Borstklopperij van Donald Trump!
        Tijdens de acht jaar van Obama heeft zich het grootste economische herstel ingezet en is de USA uit het dal van de grootste economische crisis gekropen. Toen hij aantrad bevond de economie zich op een dieptepunt.
        Ja, Trump heeft enkele kleine successen geboekt, maar die zullen de komende tijd weer ongedaan worden gemaakt door de handelsoorlog met de rest van de wereld. De prijzen van diverse goederen (consumer goods) zullen door de importtarieven behoorlijk gaan stijgen. Ook de prijzen van automobielen zullen door de importtarieven op plaatstaal aanzienlijk gaan stijgen. Ford en General Motors zullen plaatstaal van de Nederlandse hoogovens blijven afnemen, gewoon omdat die kwaliteit staal nergens anders te koop is en al helemaal niet in de USA!
        Door de onzekerheid van de handelsoorlog met China en een mogelijk conflict met Egypte over de dood van een journalist zijn de aandelen op Wall Street overigens al behoorlijk gekelderd en is de stijging onder Trump al weer deels ongedaan gemaakt.
        Tijdens het presidentschap van Obama zijn al een record-aantal illegale immigranten uit de USA gezet. Iets wat door de Democraten en andere ‘Obama-knuffelaars’ overigens wel wordt ‘verdonkeremaand’.
        Alleen worden onder Trump nu ook illegale immigranten getroffen die geen kip hebben kwaad gedaan en worden kinderen van hun ouders gescheiden. Bedenk ook dat de Amerikaanse landbouw en veeteelt grotendeels op illegale Mexicaanse arbeiders draaien! Ik heb Trump-stemmende boeren al horen klagen dat zij niet meer aan goedkope arbeidskrachten kunnen komen…
        En die muur met Mexico gaat er niet komen (is onbetaalbaar) en zal ook niet door Mexico worden betaald…
        Genoeg over Trump!
        Dit is alles wat ik er over kwijt wil.
        Ik wil verder alleen nog over Indië en Indonesië schrijven.

    • HES zegt:

      Dank voor Uw post, it is “right on the money”.

  11. HES zegt:

    Heer Arthur Olive, I am with you all the way, however you may be “Pissing up a rope”, because folks not living in the last “bastion of freedom”, the US of A, know better what is going in our country then we who are living here.

  12. HES zegt:

    Frank Biker heeft gelijk, bless his soul, en Maud Lebert’s bevestiging (OMG, laatste woord was voor mij een tandentrekker) is net als een kusje op Frank’s hoofd (betekenis of “Good boy!”). Als men hier over giftig wordt is mijn antwoord, “Get a life will you”, mensen hebben tegenwoordig “hele lange tenen”. Waarom is het dat tegen woordig velen zijn chagreinig (?) zijn, volgens zeggen zijn wij beter af dan onze ouders, “Wij hebben veel free time (balen van opzoeken) en dus kunnen wij veel meer dinner doen dan onze ouders”
    Waarom heb ik gereageerd op, “@Overigens is Sukarno negen keer getrouwd geweest. @En hoeveel tussendoortjes?”, gang einfach, het revlekts how weinig “infidels” Islam kennen en begrijpen, wilniet op door gaan want dan wordt ik weer beschuldigd van “of topic” te zijn of aan het “duim zuigen”, in niet de zelfde woorden, maar in die geest.
    Dames en Heren, mag ik aub een voorbeeld geven how “demented” (BTW, I proud of it) ik ben:
    Picture this: In the ICU voor lever transplants, we (verpleegsters en ik) praten how hun vacantie was, ik vroeg aan één of de verpleegsters waar zij en haar familie met vacantie zijn geweest, haar antwoord, “We went to Hawai”, waarop ik zei, “OMG, That is a long drive”. De andere verpleegsters, die mij kennen, hadden het niet meer, de verpleegster die mij antwoorde was een nieuw bee, zij heel verontvaardig (?) , “You can not drive to Hawai !”. Een andere verpleegster heeft haar gezegd, “You have to be careful with him”. Er zijn meer van die voorvallen gebeurd maat ik zal U allen besparen (zucht maar) want, “The brain can only absorb what the rear end can endure”. Hartelijk dank voor Uw geduld en het lezen van dit beknopt epistel. And like the Vulcan said; “Live long and prosper”.

  13. HES zegt:

    Ladies and Gentlemen,

    My profound apologies if I have offended anyone with my coarse/vulgar language used in my response to Mr. Arthur Olive’s post, dated; “18 oktober 2018 om 12:48 am”. Like the gentleman I am, instead of; “You maybe ‘Pissing up a rope”, etc., etc. I should have written; “You maybe ‘Urinating up a hænep”. etc., etc., to maintain the etiquette of society.
    The above described situation has been sticking like a fish bone in my throat, now it is out. Thank goodness! Hallelujah and Praise the Lord!
    Dames en Heren, ik zal vulgar language nooit niet meer gebruiken! Amen!

  14. robertmacare zegt:

    Franklin Moquette,
    “Ik wil verder alleen nog over Indië en Indonesië schrijven.”
    Ben blij te horen dat jij die beslissing gemaakt heb Franklin!
    I had al genoeg van jouw CNN geklep nonsense. Als ik jou was kan je beter klagen over de omstandigheden in Holland en daar wat aan te doen dan een “PARROT” zijn van nep-niews linkse groepen!
    Looking forward to your Indonesian stories!

    • Franklin Moquette zegt:

      Typische ‘Trump-reactie’ om de informatie van iemand anders als ‘fake news’ te betitelen, zonder aan te geven wat er dan precies in die beweringen van die ander niet klopt. Makkelijk om zomaar wat te roepen.
      Jammer!
      En… links ben ik zeker niet. Ik sta behoorlijk rechts in het politieke spectrum, zoals ook al bleek uit mijn commentaren die over het dekolonisatieproces in het Indië/Indonesië van na de oorlog gingen.

  15. RLMertens zegt:

    ‘Tropenhelm etc.’- Ook geschikt om tropenkolder op te lopen! En dat is helaas velen overkomen!

    • ælle zegt:

      Het artikel Geestesziek in Nederlands Indië was reeds geplaatst op 2 april 2012 dankzij de heren Bertelsman en Eckhardt.

      In 1860 waren slechts een ziekenzaal in het Chinese ziekenhuis te Batavia en enkele bedden in militaire ziekenhuizen beschikbaar voor psychiatrische zorg en het totale aantal ‘krankzinnigen’ in Nederlands-Indië werd op 350 geraamd.

      We zijn hier (tropenkolder) niet om grollen te verkopen. Sorry, mijn welgemeende excuses, als ik die indruk gaf.

      • ælle zegt:

        Mw dr. Esther ten Dolle vraagt wat er gebeurt als je een gezonde Hollandse jongen alleen achterlaat in het tropisch oerwoud. Het antwoord luidt: hij wordt gek . Knettergek als het even kan, na het lezen van romans en verhalen.
        Haar afstudeeronderzoek ging over Tropenkolder in de Indische Letteren.

        Toch dan maar een tropenhelm op?

      • Maud Lebert zegt:

        Na ja, mvw. ten Dolle heeft boeken nagelezen om tot haar Dr.titel. te komen. Een ‘gezonde Hollandse jongen’ alleen in een tropische rimboe, zou ‘knettergek’ worden? Had ze de brieven van de Hollandse jongens die als militär in de ‘tropische rimboe’ gediend hadden, bestudeerd, dan was ze waarschiijnlijk tot een ander resultaat gekomen. Tropenkolder? Goed, er waren altijd simulanten, die graag weer naar huis wilden en dat is te begrijpen.
        En wat is dan een ‘rimboe’? Er worden in Indon. ‘jungle trecks’ aangeboden. Light, medium en heavy. Aangezien ik geen hele dag aan zo’n ‘trecking’ wilde besteden, heb ik een ‘medium’ genomen. Ah jeh, dat was net een wandeling door het bos in de buurt waar ik woon, alleen zijn hier de paden beter. Een beetje struikelen over wortels, en voor de rest, waren en schattige hertjes en schuwe aapjes, die allemaal iets eetbaars van mij wilden hebben. Daar zouden gezonde (!)Hollandse jongens dan knettergek van worden?
        En wat heeft ‘verslavingskunde’ met tropenkolder en tropenhelmen te maken? Het bovengenoemde thema heeft al geen betrekking tot Melanias tropenhelm. Maar goed, wat hier allemaal te lezen viel had er ook niets mee te maken.

      • ælle zegt:

        Helaas bestaat in Nederland de kolder der verslavingen van het volk.
        Op 16 oktober 2018 werd de eerste Landelijke Dag Verslavingskunde gehouden in de Rijtuigenloods in Amersfoort.
        De dag was voor iedereen die in brede zin betrokken is bij Verslavingskunde Nederland, maar vooral ook voor zorgverzekeraars, beleidsmakers, politici, cliënten, wijkteams, etc.
        Ik zou niet weten of een tropenhelm verslaving onderdrukt, maar het kabinet heeft plannen om mensen met een psychische aandoening zoveel mogelijk mee te laten doen aan de samenleving en stigmatisering tegen te gaan.

      • Jan A, Somers zegt:

        “hij wordt gek ” Misschien als s5je toch in militaire dienst terecht gekomen als gevolg van tekort aan mensen? Lijkt mij onwaarschijnlijk, behalve de simulanten werden s5-twijfelgevallen voor het gemak toch maar afgekeurd. Iedereen tevreden.

  16. ælle zegt:

    Uit het boek Jungle Fever; Exploring Madness and Medicine in Twentieth-Century Tropical Narratives uit 2012 van Charlotte Rogers lees ik de conclusie:
    Ultimately, Jungle Fever suggests that the greatest horror of the jungle is the unknown regions of the character’s own mind.
    “t Doet me denken aan Adam en Eva, die pas later beseften dat ze naakt waren en zich bedekten met vijgenblaren. Nee, de tropenhelm had hun pudiciteit, wat ze eerst niet kenden, ook niet kunnen loslaten. Wij de onze ook niet, denk ik.

  17. robertmacare zegt:

    Hi Franklin,
    “Typische ‘Trump-reactie’ om de informatie van iemand anders als ‘fake news’ te betitelen, zonder aan te geven wat er dan precies in die beweringen van die ander niet klopt. Makkelijk om zomaar wat te roepen.
    Jammer!”

    Wat ik jammer vind is dat jullie in Europa alleen kunnen luisteren naar CNN.
    Ik wou graag van jou weten over welke beweringen jij wil praten, dan kunnen wij een goed gesprek daarover hebben, maar wel doen in het Java Cafe. Ik geloof best dat jij rechts staat in het politieke spectrum maar jij woont niet in de USA, ik wel en ik ben ook behoorlijk rechts. Ik kan al de beweringen bestuderen van de linkse en rechtse kant.

    • Jan A, Somers zegt:

      “dat jullie in Europa alleen kunnen luisteren naar CNN” En waarom zou ik naar CNN luisteren of andere berichtendiensten. Ik heb genoeg aan ons journaal. Weet ik genoeg, mijn rugzakje is dan weer gevuld. Veel weten is veel verdriet.

    • Maud Lebert zegt:

      ‘dat jullie in Europa alleen kunt luisteren naar CNN’ Ik luister nooit naar CNN, waarom zou ik. Ik lees kranten en op mijn tv heb ik 600 programmas in verschillende talen. Ik heb wel wat anders te doen dan ‘al die beweringen’ te bestuderen.

  18. Jan A, Somers zegt:

    Zomaar een vraag in het wild: Wie van jullie heeft regelmatig een tropenhelm gedragen? Wie van jullie had een tropenhelm in huis? Wie van jullie had kennissen/familie die regelmatig een tropenhelm droegen? Indien ‘ja’, werd dat dan gebruikt bij het onderdrukken van inlanders (kleine k)? Voor de volledigheid, ik heb al deze vragen beantwoord met nee.

    • Ron Geenen zegt:

      Ben zelf in het bezit van een 300 pictures van ouders, grootouders, groot-grootouders en andere familieleden Geen een had een tropenhelm op. Is het niet zo dat mensen die veel in het buiten zijn, zoals de tuinbouw, meer met een helm op liepen?

    • Maud Lebert zegt:

      Zoals ik hier al eerder schreef had mijn oom (van moeders kant) altijd een tropenhelm op, want hij werkte ‘in de olie’. En die helm had hij zeer zeker bij hem in huis, want die moest elke dag weer op zijn hoofd, omdat hij dan weer naar de olievelden moest. En dan heb ik fotos van mijn vader, ook met een tropenhelm op. Want die werkte bij de Stoomvaart Mij. Nederland en had het opzicht en de verantwoording voor het laden en lossen van de cargo. Dat was voor de veiligheid, zoals tegenwoordig ook mannen die op de bouw werken, helmen op hebben. Van ‘onderdrukking van ‘inlanders” is in mijn familie nooit sprake geweest. Iedereen had zijn opgave bij het werk en dat was het dan.

    • Arthur Olive zegt:

      @Wie van jullie had kennissen/familie die regelmatig een tropenhelm droegen?@
      Ik had een aangetrouwde Indische oom die op een plantage werkte en elke dag zo’n tropenhelm droeg.
      Later in Nederland had hij spijt dat hij de inlandse plantage werkers altijd sloeg.
      De enkele keren dat hij bij ons kwam zag ik hem al huilende bij mijn ouders vertellen wat hij al niet gedaan had.

    • Arthur Olive zegt:

      De tropenhelm en evenmin de witte kledij en het dragen van schoenen inplaats van blote voeten waren niet het symbol van onderdrukking volgens mij.

      • Ron Geenen zegt:

        De witte kledij is een goede afstoot bescherming tegen de zonnestralen. Grootvaders en overgrootvaders droegen het allemaal. Eenmaal thuis en na een mandi liepen de meesten in een pajama rond en op sloffen. Een koele dracht voor die tijd.

  19. robertmacare zegt:

    Maud, mijn kommentaar was niet op jou gericht maar op Franklin Moquette.Ik weet van mijn hollandse vrienden wat zij in Holland te horen krijgen en wat niet verteld wordt wat hier gaande is in de USA. Helaas is het een eenzijdige affaire van de linkse kant.

    • Maud Lebert zegt:

      Thanks Robert. Maar de formuliering was zo algemeen gehouden, dat iedereen zich daarvan aangesproken kon voelen. Vandaar mijn reactie. Ik kann alleen van mezelf spreken.
      Groetjes
      Maud

  20. Peter van den Broek zegt:

    Herkomst van de tropenhelm

    Gouveneurs-generaal zoals van Limburg Stirum hadden bij hun bezoeken vaak een bruine of witte tropenhelm, afhankelijk van het soort gelegenheid . Op sommige foto’s droeg ltnt-GG van Mook ook zo’n helm, een witte dan wel een bruine. Daarnaast hadden ambtenaren van het Binnenlands Bestuur bij hun dienstbezoeken de tropenhelm op. Op plantagefoto’s zag ik ook de tropenhelm.

    Dit soort tropenhelm droegen Spaanse troepen voor het eerst in hun Oost-Indische kolonie. De Spanjaarden noemden deze hoed “salacot”, gemaakt van riet of palmbladeren. Later noemden de Britten het de Pith-helm, gemaakt van de sholapith.

    Franse, Britse, Portugese, Italiaanse, Duitse en ook Nederlandse militairen (Marechaussee) in de Tropen namen deze helm over . Later gebruikten ook burgerlijke bestuurder in de koloniën zulk soort helm. De “burgerlijke” helm was niet zo hoog als de militaire helm en had een brede rand. Later gebruikten burgers op safari of expedities (Dr Livingstone I presume) ook dit soort helm ook wel safarihelm genoemd.

    Zodoende werd de tropenhelm een symbool voor de blanke koloniale Heerschappij of koloniale onderdrukking, afhankelijk vanuit welk perspectief je de helm bekijkt.

    • Jan A, Somers zegt:

      In Nederland was Provinciale Waterstaat vroeger (vóór 1953) belangrijker dan Rijkswaterstaat. Nu nog is Provinciale Waterstaat verantwoordelijk voor de kwalitatieve/kwantitatieve waterhuishouding. Bij die stand hoorde vroeger een uniform, met steek! Volgens mij droegen ministers vroeger ook een steek. Werd alleen gedragen bij bijzondere gelegenheden. En in Indië bij KNIL. KM en GM (dat was toch de ‘onderdrukking’!) werd geen tropenhelm gedragen. In mijn diensttijd had je als officier als pakean-deftig het dagelijks tenue met bokkentuig en pet. Tegenwoordig zie ik dat bij bijzondere gelegenheden niet meer. Gevechtstenue met baret.

      • Jan A, Somers zegt:

        ff vergeten: Provinciale Waterstaat was verantwoordelijk voor het bestaan boven water van Nederland. Vandaar die belangrijkheid. En binnen PW waren het de civiel ingenieurs die een steek hadden. Onderdrukking? Ja, van het water!

      • Arthur Olive zegt:

        In Manokwari,Nieuw Guinea, hadden wij de Residentie Waterstaat Dienst (RWD). Het had niet alleen te maken met water maar ook met de infrastructure van de hele vogelkop van dat eiland. Ik neem aan dat het dus anders ingesteld was als in Nederland.

    • Peter van den Broek zegt:

      In Nederland wordt de “militaire tropenhelm” ook wel helmhoed genoemd. Bij de KM dragen de Mariniers bij het ceremonieel tenue de “militaire tropenhelm” zie de erewacht op het Binnenhof. Ook de Marinerskapel draagt de “militaire tropenhelm”. https://www.google.nl/search?q=gala+uniform+mariniers&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiy_6uT-KHeAhVEXxoKHe3uD-sQ_AUIDigB&biw=1618&bih=992#imgrc=V7aO5R9994cwqM:

      Bij de KL draagt het Garderegiment Fuseliers Prinses Irene de bij het ceremonieel tenue de “militaire tropenhelm” https://nl.wikipedia.org/wiki/Garderegiment_Fuseliers_Prinses_Irene

      Op javapost is een foto uit 1905 te zien van de Deli-plantersvereniging uit 1905 waarbij de “militaire tropenhelm” zichtbaar is.
      https://javapost.nl/2015/09/01/zo-mooi-was-het-niet-in-indie/

      • Jan A. Somers zegt:

        Rare opmerking over Garderegiment Prinses Irene: “De winter van 1944-1945 zat de Brigade op Walcheren en Noord-Beveland waar ze moesten verhinderen dat Duitse eenheden zouden oversteken.” Daar zaten helemaal geen Duitse eenheden meer. Dat stuk Zeeland was in oktober 1944 bevrijd met landingen in Westkapelle en Vlissingen, daar zat ook geen ‘Prinses Irene’ bij. Die Schotten en Engelsen droegen hun gewone soepborden. Walcheren was toen geïnundeerd met bombardementen van de dijken in Westkapelle, Vlissingen (twee plaatsen) en Veere. Mijn schoonmoeder is bij die gevechten gewond geraakt en uiteindelijk op 15 februari 1945 overleden.
        De helmen van die mariniers en fuseliers hebben volgens mij niets te maken met tropenhelmen. Wel die planters uit Deli, uiteraard. Maar dat waren geen militaire helmen, gewone tropenhelmen.

  21. RLMertens zegt:

    Ene fotograaf HM.Neeb maakte op 14 juni 1904 te Atjeh de beroemde/beruchte foto van de verovering van kampong Koeto Reh-zie Zentgraaff Atjeh. Trots poseren overste G van Daalen en zijn marechaussees bovenop de omheiningen met daaronder de lijken. En daartussen een kind, die de moordpartij heeft overleefd.De hele actie duurde slechts 1,5 uur en kostte het leven van 313 Atjehse mannen,189 vrouwen en 59 kinderen. Historicus Mochtar Lubis; Marechaussee’s repeteer geweren tegen voorladers en steekwapens. Als ware het ‘kleiduiven schieten’. Criticaster/tekenaar Albert Hahn schilderde van Daalen toen te paard met een tropenhelm op. En op de achtergrond Atjehse skeletten, die hem uitgeleide deden.

    • Jan A. Somers zegt:

      Heeft u ok nog foto’s van mij in de Kenpeitai? van mij in de Simpangclub? van mij in de Werfstraatgevangenis? Heeft u ook nog foto’s van het Goebengtransport? Ik heb alleen maar een foto van mijzelf als ambulancechauffeur daarna. Zag er ook niet zo fris uit. En foto’s van Kembang Kuning. Daar vertel ik ook niet eindeloos over. Heeft u daar al hormat gebracht?

  22. connoisseur2 zegt:

    Ach du Lieber, wat kan een “Tropen Helmet” teweeg brengen. Het is niet te beschrijven!!!

    • Maud Lebert zegt:

      Ja beste Connoisseur, heeft u nog niet gemerkt hoe het op dit portaal loopt? Een thema is de aanleiding , vooral als er een provokatie inzit zoals hier het begrip ‘onderdrukking’, voor iedereen daarop te reageren. En zoals u heeft gelezen, is het niet alleen het thema zelf, in dit geval de ‘tropenhelm’, die voor ten dele reacties geeft met betrekking tot dit thema, maar ook reacties die in de verste verte niets met het thema te maken hebben. Maar goed, men heeft de gelegenheid iets te zeggen, en anderen hebben de gelegenheid daarop te reageren. Zo komt men met elkaar in contact. En nu heb ik beschreven wat het thema een ‘tropenhelm’ teweeg kan brengen. Hoogst interessant niet waar.
      Beste groeten

      • connoisseur2 zegt:

        Als een hamer op een spijker !

      • Maud Lebert zegt:

        ‘Als een hamer op een spijker’ ???? Nog nooit gehoord. Is dat uw eigen verzinsel? Of bedoelt u misschien ‘ de spijker op de kop geslagen’??

      • connoisseur2 zegt:

        “You hit the nail on the head!”. Dear Maud. My attempt for a Dutch translation did not go well. Pardon me.

      • connoisseur2 zegt:

        Zo land als het “reageren” civile blijft is het geschreven reactie aangenaam te lezen. Het alphabet has plentie of woorden die wij kunnen gebruiken. Persoonlijk heb prefer ik sarcasm over belediging.
        Volgende is helaas in het Engels gelift uit “Scientific American”, Uw aandacht op de laatste twee zinnen svp.
        “Sarcasm is the lowest form of wit but the highest form of intelligence,” wrote that connoisseur of wit, Oscar Wilde. Whether sarcasm is a sign of intelligence or not, communication experts and marriage counselors alike typically advise us to stay away from this particular form of expression. The reason is simple: sarcasm expresses the poisonous sting of contempt, hurting others and harming relationships. As a form of communication, sarcasm takes on the debt of conflict.
        And yet, our research suggests, there may also be some unexpected benefits from sarcasm: greater creativity. The use of sarcasm, in fact, promotes creativity for those on both the giving and receiving end of sarcastic exchanges. Instead of avoiding sarcasm completely in the office, the research suggests sarcasm, used with care and in moderation, can be effectively used and trigger some creative sparks.

  23. connoisseur2 zegt:

    Geachte Dames en Heren,

    “Hop, hop paardtje met jouw vlossen staartje, zo rijden de Heren met hun mooie kleren. Dan komen de Vrouwen met hun weide mouwen. Dan komt Jan de Ackerman met z’n paardtje achter an.” Genoeg van dit nonsense, terug naar de “tropen helmet” en het krakeel dit onderwerp veroorzaakt heeft, te pas en te on-pas! Het volgende gezegde kan men waarscheinlijk aanpassen: “Beauty is in the Eye of the Beholder”, volgens mij : “Men kan van alles achter iets zoeken en vinden”. Oftewel; “Als men een hond wil slaan, vindt men ligt een stok.” Als het U plezier geeft, “Bless Your Heart”. En nu kan ik een sigaar opsteken! Welke zal ik kiezen, oh de beslissingen die ik moet nemen, krijg er koppijn van!
    U heeft gelijk, ik ben een idiot, “Frankly my dear …… !”

    • Ælle zegt:

      Heb ik gekrakeel gehoord?
      Nee, ik niet, hoor,. Sorry!
      Overigens, de oorsprong van de helm (benaming) is uit het Frans HEAUME dat het hoofd en gezicht bedekt/ omhult met openingen voor de ogen gedragen door mannen in de Middeleeuwen.
      BTW, beauty is also in the eyes of the beerholder, Mister c2, onderstreept.

  24. Ælle zegt:

    Brantley Gilbert sings it

    • Ælle zegt:

      YouTUBE/Vevo is niet te vertrouwen. Dit is de verkeerde video.die ik gisteren gelinkt had; .Luke Combs is niet Brantley Gilbert die Bottoms Up met een verhaal zingt.
      Misschien een te oude versie en niet meer beschikbaar.
      Dit is een Tweede poging! Ben benieuwd.

      Gepubliceerd op 17 dec. 2013
      Get Brantley Gilbert’s song “Bottoms Up” here:
      iTunes: http://smarturl.it/bgbu
      Amazon: http://smarturl.it/bgbua

      “Bottoms Up” can be found on Brantley’s latest album JUST AS I AM PLATINUM EDITION: http://smarturl.it/JustAsIAmP
      Music video by Brantley Gilbert performing Bottoms Up. (C) 2013 The Valory Music Co., LLC #BrantleyGilbert #BottomsUp #Vevo #Country #VevoOfficial #OfficialMusicVideo

      • Ælle zegt:

        The ‘Bottoms Up-video’ alternates between scenes of a modern country house party and 1930s gangster.
        It begins with people in period clothes headed to a part. Guys are wearing wing-tipped shoes and zoot suites. They carry Tommy Guns. Women are in skull-hugging caps and flapper dresses. Even the cars are original to the period. And Gilbert is no exception.
        Brantley Gilbert is dressed in black pants and a white tank top undershirt. He wears holsters over each of his arms while a Fedora (=een deukhoed) perches atop his head. With so much skin exposed, his tattoos (not my cup of tea) are easily visible.

  25. connoisseur2 zegt:

    “Caveat Emptor”, for everything on the internet!!! AH yes! wing tipped shoes, had their renaissance in the lat 60’s, early 70’s, had a pair each in black and burgundy. “Those were the days my friend we thought would never end”, they not only ended, they crashed! Society changed big time and not for the best either, it started its slow downward slide into the abyss, the new “Dark Ages”. Thank god I will have gone the way of “shake and bake”, (cremation). It has been said: “Art reflects Society”, if this is so, then this here society is in deep ka-ka, scheiße. Do wish and hope that a “Renaissance” will follow.
    Remember the pouch filled with spices?, add beef or chicken, zip the bag, shake well, open bag, remove the beef or chicken and bake, ergo “shake and bake”.

  26. robertmacare zegt:

    The ultimate “Renaissance” will take place when God decides “enough is enough”.
    As the Christian Bibel says “no one knows when but it will happen in a blink of the eye”….best to be ready.

  27. Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

    Ik heb net het boek van Bas Veth “Het leven in Nederlandsch-Indie” (1900, mijn gebonden uitgave is van 1977) uitgelezen.
    Wat mij opvalt is dat de koloniale klasse vnl witte pakken dragen. Ook als werkkleding lijkt me dat niet geschikt. De witte kleding is meer een uitdrukking van de (koloniale) stand die zich met het beheer/bestuur) bezighoudt en daarvan geen vuile handen overhoudt, de (witte) kleding is uitdrukking van koloniale onderdrukking.

    De tropenhelm en de witte kleding is weliswaar uitdrukking van koloniale onderdrukking maar is de “Soos” niet het symbool van koloniale onderdrukking in de kolonie zelve, zoals Concordia en De Harmonie in Batavia.

    Ik citeer Bas Veth:
    …”omdat ik me dan nog wel een beetje Europees kon voelen”….
    …”als ik met een goede vriend vòòr of in de soos kon zitten keuvelen, kreeg ik nu en dan de indruk, in Europa te zijn.”…
    De “soos” als zelfgeschapen Europees eilandje in Indie.

    Indie was al een rangen en standenmaatschappij maar de ” respectabele soos” deed er een schepje bovenop:er was wel een ballotage maar die was niet te vergelijken met een “soos”, een studentensoos in Nederland.

    • Ron Geenen zegt:

      @Wat mij opvalt is dat de koloniale klasse vnl witte pakken dragen. Ook als werkkleding lijkt me dat niet geschikt. @

      Buiten de citaten van Bas Veth kan ik U gerust zeggen, dat de werkkleding van scheepswerktuigkundigen in de machinekamer bij mijn weten altijd bestond uit witte overalls. Witte kleren hebben ook een andere functie. Betere bescherming tegen de warmte of hitte.
      Zie enkele opnamen: https://myindoworld.com/pictures/ships-engineer-on-oil-tankers/

      • Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

        Dat waren wel scheepswerktuigkundigen van na 1949. Bij de Koninklijke Marine heb ik ook witte kleren voor de Tropen kopen, maar dat was wel na 1949.

        Ik heb het wel over vòòr 1949. Waarom kleedden de koloniale bovenklasse zich in het wit? Hadden de Inheemsen /Inlanders geen bescherming nodig tegen de warmte of de hitte?

      • Ron Geenen zegt:

        @Hadden de Inheemsen /Inlanders geen bescherming nodig tegen de warmte of de hitte?@

        Witte kleren waren een goede bescherming tegen de warmte en zon. Indonesiers zijn daar aan gewend en kunnen daar makkelijker tegen dan de meeste blanda’s met hun rose huidje. Ook hun alcohol gebruik werkt niet mee. Toch kan ik ook vertellen, dat diverse personeel leden van de Chevalier in Padang, zoals de 2 chauffeurs van de Hudsons ook witte kleren droegen.

  28. Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

    Ja chauffeurs in Padang, die maken ook hun handen niet vuil. Zij bepaalden niet wat ze moesten dragen. dat bepaalde wel de koloniale Chevaliers. De uitzonderingen bevestigen toch de regels en die zijn niet kenmerkend voor de koloniale maatschappij.
    Dat geldt toch niet voor geheel Nederlandsch indie in die tijd? Ik kijk naar patronen, niet naar de uitzonderingen. Kijk maar naar de foto’s, dat zijn toch objectiveerbare gegevens?
    Die chauffeur in Padang zijn persoonlijker herinneringen. Maar is dat ook het collectieve geheugen, laat staan Geschiedenis?

    Dat zelfde geldt voor de tropenhelm. Dat heeft een bepaalde geschiedenis. Bovenstaand wordt weliswaar een foto getoond van Sukarno met tropenhelm, maar dat is toch een uitzondering? Waar is Hatta of Sjahrir met een tropenhelm?

    En hoe zit het met de Soos, de Harmonie of Concordia? Waren Indonesiers lid van de soos, laat staan vrouwen? We dienen wel het geheel in beschouwing te nemen.

    • Ron Geenen zegt:

      @En hoe zit het met de Soos, de Harmonie of Concordia? Waren Indonesiers lid van de soos, laat staan vrouwen? We dienen wel het geheel in beschouwing te nemen.@
      Het mijn bouw stadje Sawah Loentoh in West Sumatra had o.a. een jaarlijks gekostumeerd bal van de Ombilin Mijnen in de soos Gluckauf. Op de foto kunt u zien dat elk bevolkingsdeel present was; blandas, Indo’s en Indonesiers, enz. Misschien was dit wel de laatste foto voordat de oorlog uitbrak.(Mijn ouders Geenen zaten in het midden beiden met een zwarte blouse met kaarten? er op)
      https://myindoworld.com/history-of-sawahlunto/

    • Ron Geenen zegt:

      @Die chauffeur in Padang zijn persoonlijker herinneringen. Maar is dat ook het collectieve geheugen, laat staan Geschiedenis? @

      Wat dat betref heb ik lak aan het collectieve geheugen. Voor mij is mijn familie herinneringen belangrijker dan welke geschiedenis dan ook. Mijn website is daar ook op gebaseerd.

    • Jan A, Somers zegt:

      Wel eens geprobeerd lid te worden van De Witte in Den Haag? Of van de vrijdagse waterstaatingenieurs in Middelburg?

      • Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

        Ik hou niet van golfen, heb geen handicap, dus wat heb ik te zoeken bij “De Witte”?

      • Jan A, Somers zegt:

        Als u zich wilt aansluiten bij golfers, dan moet u beslist niet in De Witte zijn. Dat is ander soort volk.

    • Arthur Olive zegt:

      “Ze bepaalden niet wat ze moesten dragen”
      Het is frapant dat alle studenten in 1927 op de “Jan Pieterszoon Coen” stichting witte of licht gekleurde kleren droegen. Of dit nu pepaald was door de inrichting of niet maakt niet veel uit. Zo kleden ze zich.

      https://indisch4ever.nu/2011/04/indisch-in-beeld-1/

  29. Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

    Persoonlijker Herinneringen, Collectieve Geheugen en Geschiedenis zijn verschillende manieren om het Verleden te bekijken, te beschouwen.
    De werkelijkheid verandert niet , maar het zijn wijzelf die bepaalde dingen eruit filteren die we belangrijk of relevant vinden. Daarom heb ik best respect voor de beschouwingswijze van dhr Geenen.
    Als je daarvan bewust ben, dan is zo’n reactie van b.v.b. Kester Freriks over Tempo Doeloe best te kwalificeren als horend in geen enkele categorie thuis, een willekeurige opeenstapeling van feiten waar geen touw aan vast te knopen is. Het rumoer eromheen geeft alleen maar aan dat we nog steeds niet in het reine zijn met ons koloniaal verleden, zoals de Duitsers zo kort en krachtig uitdrukken: “Vergangenheitsbewältigung”.

    Mijn simplistische definitie van Geschiedenis: een verzameling van persoonlijke herinneringen, die op een “methodische” wijze “gerangschikt” (volgens bepaalde regels) en op hun “empirische waarde” beoordeeld worden.

    • RLMertens zegt:

      @PetervandenBroek.eag; ‘tempo doeloe etc.’- Mijn kleinzoon is voor studie op Bali. Ontmoet daar een Indonesische student en maakt een opmerking over (onze) tempo doeloe. Krijgt als antwoord; ‘jullie tempo doeloe is voor mijn groot/ ouders een tijd geweest van armoe en net genoeg/soms helemaal niet te eten te hebben. Werken voor een schamel loontje!’

      • Ælle zegt:

        Ik erger me kapot als ik bovenstaande tekst lees over de opmerking van een Indonesische student op Bali over armoede.
        Mijn grootouders van Vader’s kant en overgrootouders van Moeder’s kant hebben ook vreselijke armoede gekend! Ik ken hun verhalen.
        Tot in New York heerste bittere armoede.
        Journalist en fotograaf Jacob Riis emigreerde in 1870 vanuit Denemarken naar New York. Hij zou wereldberoemd worden met de foto’s die hij in de sloppenwijken van die stad maakte.

      • Maud Lebert zegt:

        Misschien heeft u het niet goed begrepen mv. Aelle, maar bij de Balische student ging het over ONS verleden, de tijd van de koloniale heerschappij in Indonesie en niet over de tijd van uw familie.
        Waar ook ter wereld heerst er armoede. Zelfs nu nog. Maar bij deze student ging het over de heerschappij van een ander volk over het indigene volk, waardoor armoede heerste. Ik hoef hier niet verder opin te gaan. Er is genoeg over geschreven en daar gaat het mij niet om. Maar vergelijken laat het zich niet.

      • eppeson marawasin zegt:

        @Maar bij deze student ging het over de heerschappij van een ander volk over het indigene volk, waardoor armoede heerste. Ik hoef hier niet verder opin te gaan. Er is genoeg over geschreven en daar gaat het mij niet om. Maar vergelijken laat het zich niet.@

        — Dag mw. Lebert, terecht schrijft u @maar bij deze student@, want heer Mertens heeft het inderdaad over @Ontmoet daar een Indonesische student en maakt een opmerking over (onze) tempo doeloe. Krijgt als antwoord; ‘jullie tempo doeloe is voor mijn groot/ ouders een tijd geweest van armoe en net genoeg/soms helemaal niet te eten te hebben. Werken voor een schamel loontje!’@

        — Ik maak hier niet op uit, dat deze student namens 70 miljoen andere Indonesiërs sprak, maar alleen over @mijn groot/ ouders@ volgens de woorden van heer Mertens.

        Als ik nu de pre-koloniale feodale periodes, of meer recentelijk de Japanse bezetting van Indonesië er met de haren bij zou slepen, dan laat zich dat inderdaad niet met uw @(onze) tempo doeloe@ vergelijken. Mogelijk dat anderen daar anders over denken, maar dat is dan hun mening.

      • RLMertens zegt:

        @em; ‘niet namens die 70 milj.andere Indonesiërs etc. – Ik denk juist wel! Niet exact 70 milj. maar wel voor zeker het grootste deel werkvolk etc. Wij, uitgaande van 0,5 milj.
        behorende tot Europese/aanverwante groep, hadden toch het beduidend beter, dan hen in die kampongs en dessa’s. We spreken nu ook (nog) van onze tempo doeloe. Oud min.Gerbrandy 1951 na de overdracht!; ‘een voorbeeld was van de wijze waarop alle tropische gebieden behoren te worden bestuurd en waarop eenvoudige(!) volkeren in die gebieden behoren te worden geregeerd’. Over de Inlanders zie dr.L.de Jong dl.11A; de koloniale samenleving! ‘de Japanse bezetting etc.’- Toen al begon de ontwaking; Indonesia Baroe!
        @Aelle; ‘erger me kapot etc.’- NU al kapot? Bij mijn bezoek aan San Francisco 2014 zag straten vol homeless people! Ik heb toen doorheen gelopen om te kijken of er ook Amerindo’s bij lagen.

      • e.m. zegt:

        @Ælle zegt: 22 november 2018 om 12:59 pm Ik erger me kapot als ik bovenstaande tekst lees over de opmerking van een Indonesische student op Bali over armoede.
        Mijn grootouders van Vader’s kant en overgrootouders van Moeder’s kant hebben ook vreselijke armoede gekend! Ik ken hun verhalen.@

        — In 1850 haalde de helft van de jonge meisjes in Kampen hun twintigste verjaardag niet. In 1857 stierven in Dordrecht 357 van de duizend geboren baby’s.

        “”Malaria. Cholera. Of gewoon diarree door de ontstellende vuiligheid en armoede waarin 60 procent van de Nederlanders toen nog leefde. Gezinnen van zes, zeven personen in kamertjes van nog geen twintig vierkante meter, vaak vochtig en zonder daglicht. Weinig anders te eten dan roggebrood en aardappelen. Water drinken uit de gracht waarin ook alle afval verdween. Water? Borrelende drab!

        /………./

        De sweatshops waarin duizenden Hagenaars, ook kleine kinderen, de japonnen en de kostuums voor de rijken maakten. De honderdduizenden kilo’s stront die jaarlijks door goten en grachten stroomde, of die op grote hopen in de stad verzameld werd om als mest te worden doorverkocht aan boeren op het platteland. De bedsteden met rottend stro waarin mensen bij toerbuurt sliepen, boven het voorraadje rottend slachtafval dat daar als feestmaal voor de zondag bewaard werd.””

        BRON: interview van NRC-redacteur Jannetje Koelwijn met historicus Dr Auke van der Woud, auteur van ‘Koninkrijk vol Sloppen’ in NRC Handelsblad van Vrijdag 21 oktober 2011

        PS
        60 procent van de Nederlanders had blijkbaar zijn eigen ‘tempo doeloe’

        e.m.

      • Jan A, Somers zegt:

        Toen ik in 1950 in Delft aankwam waren ze net begonnen met riolering in de binnenstad. De tonnetjes werden nog opgehaald met paard en wagen, en de rest ging op de gracht. Bij de werkzaamheden op de markt bleek die nog vol graven te liggen. Er waren nog vuur-en- waterwinkels. Daar kon je tegen betaling een emmer met heet water halen en gloeiende kooltjes om de haard aan te maken. In de woningwet was in elk huis één waterkraan verplicht. In de gang, zonder gootsteen, dan konden ze het water tenminste niet vrij laten lopen. Toen ik in 1958 op een flat in Rijswijk woonde moest de onderbetaalde kolenboer de zakken met kolen op zijn rug drie trappen op dragen. Elke dag reed de 4711 van Den Haag naar Drenthe/Groningen. Dat was braaf volk, dat protesteerde niet. Ook het volk in Brabant en Limburg was volgzaam, luisterde goed naar hun bestuurders en priesters. Prachtige plek voor goedkope investeringen van grote bedrijven, met lage lonen. Die keuterboertjes waren allang blij! Een voormalige studiegenoot, werkend bij een groot bedrijf in Eindhoven, kreeg van zijn buren een opmerking dat hij als enige in de straat geen dienstmeid had. Een onderbetaalde deerne uit Duitsland of Zeeland (in dracht), die in de keuken moest eten. Als je in Vlissingen op De Schelde werkte, werkte je op kantoor. Dat was dan anders dan in de fabriek. Als werkstudent bij de Gistfabriek maakte ik kennis met de standsverschillen. De weekloners in overall, de brandermeesters in broek en jasje zonder kraag, als ingenieur met kraag. De laboratoriumbediende was weer wat hoger, die liep in het wit. Kantoorpersoneel was het hoogst, jasje/dasje. Dames in jurk of rok, geen broek! Die moesten aan de kapstok 🙂 Als academicus reed je in een auto. Een fiets of lopen ging ook nog. Maar een bromfiets zoals ondergetekende was echt not done! De vrijdagse borrel van de waterstaatsingenieurs was in een andere kroeg dan die van de HTS-ers. Op stand had je in Indië dezelfde gewoontes als in Nederland.

      • Ælle zegt:

        Je moet samen met je cucu gesmuld hebben van het antwoord van de Indonesische student op Bali, nietwaar? Mmmmmm!
        http://greatwar.nl/weekpictures/peronne.html

      • RLMertens zegt:

        @Aelle; ‘gesmuld etc.’- Het is helaas de waarheid, die we toen (niet) zagen. Die schamele kampongs in achterbuurten en desa’s met gedek/bamboe vlechtwerk hutjes, bewoond door haveloze gezinnen. Halfnaakte kinderen spelend met hun zusje/broertje gegèndong/gedragen en gerimpelde tandeloze oma’s/opa’s, die op hen moesten passen, Schoolplicht etc. was voor hen niet van toepassing. Hun ouders moesten ergens met hun arbeid voor een schamel loontje bijeen schrapen. Ach, het was hun adat! Ze willen niet anders, was altijd het gezegde. Ooit door zo’n kampong gewandeld? Met al die betjekke/modderige paden. Geen waterleiding, Geen elektriciteit. Ooit een katjong/gedoh gezien in schone kleding op schoenen? Dat was de situatie toen wij in 1950 MOESTEN vertrekken! Hein Buitenweg over Indië; Wat wij(in foto’s) in hart omsloten! Nou, die armoede zeker niet! We waren ziende blind wat er om ons heen gebeurde.Welke tempo doeloe wordt er bedoeld? Van de Belanda of die van Kromo?
        Note; ergo, de Inlanders waren rechteloos!

      • Maud Lebert zegt:

        En niet alleen maar ‘rechteloos’. Wat voor een gevoel van vernedering om in het eigen land de bevelen te moeten volgen van wat een vreemdeling, de tuan besar, zegt. Dit gevoel bestaat nog steeds bij de meeste Indonesiers. Tenminste, die met wie ik gesproken en meegemaakt heb.
        Het is makkelijk vanuit zijn/haar comfortzone over de armoede van voor 100 jaar in Europa en Amerika te jammeren. Kijk om je heen.Vandaag de dag sterven er duizenden kinderen van honger, Fotografen verdienen hun brood met opnames van de levensomstandigheden van mensen over de hele wereld, die in de bitterste armoede leven. Vandaag nog! Ook in de USA. Doet er iemand iets tegen, die hier zijn/haar mond vol neemt.
        Mv. Aelle, dat met dat ‘smullen’ is m.E. kindergarten en arrogant.

      • Ron Geenen zegt:

        @Kijk om je heen.Vandaag de dag sterven er duizenden kinderen van honger@

        In de jaren 60 is er al door wetenschappers geschreven dat deze wereld 6,6 miljard kan hebben. Bij een groter aantal zal er armoede en honger heersen. Zelf werd er toen gezegd dat er dan ook een grote kans is voor een 3de wereld oorlog. Een oorlog om honger. De mens doet het zichzelf aan, want nu zijn er meer dan 7,7 miljard.

      • Ælle zegt:

        Voel me niet aangesproken, ik draag een grotere maat schoen.

      • Ælle zegt:

        Mv. (correctie Mw.Ælle) Aelle, dat met dat ‘smullen’ is m.E. kindergarten en arrogant.

        A police officer came up to me yesterday and said, ‘Where were you between four and six?’ I said, ‘Kindergarten’

      • e.m. zegt:

        “”Saïdjah’s vader had een buffel waarmede hij zijn veld bewerkte. Toen deze buffel hem was afgenomen door het districtshoofd van Parang-Koedjang, was hij zeer bedroefd, en sprak geen woord. /………./””

        — Tja, als het eigen volk is, dan is dat minder erg natuurlijk . . . of zelfs helemaal niet erg.

        “”Nee hoor, meneer de assistent-resident. Zoiets zal echt niet voorkomen in Lebak.”” (read my lips! e.m.)

      • RLMertens zegt:

        @em; ‘of zelfs helemaal niet erg etc.’- En wie vindt dat niet erg? De resident? Het is hun adat. Ze zijn dat gewoon. Al eeuwen lang etc.etc..

      • Jan A. Somers zegt:

        “afgenomen door het districtshoofd” Tja, bij Multatuli hoefde je niet eens moelijk te doen met begrijpend lezen. Gewoon recht toe recht aan.

      • e.m. zegt:

        Oh, afgenomen door het districtshoofd! En ook zijn tweede buffel en zijn derde kerbow? Dan noem je dat natuurlijk niet @RLMertens zegt: 24 november 2018 om 2:25 pm Note; ergo, de Inlanders waren rechteloos!@ –Maar dan heet het @RLMertens zegt: 24 november 2018 om 9:28 pm Het is hun adat. Ze zijn dat gewoon. Al eeuwen lang etc.etc..@

        — Hoe moet de arme tani dan zijn landrenten betalen, als steeds zijn buffels -blijkbaar gewoontegetrouw- worden afgepakt en geslacht voor het districtshoofd en zijn familie? Wordt de arme tani daar dan niet voor gestraft als hij zijn landrenten niet kan ophoesten, omdat hij zijn akker niet kan bewerken?

        ’t Blijft een merkwaardig fenomeen, dat ongegeneerd ‘meten met twee maten’ . . .

      • RLMertens zegt:

        @em; ‘het is hun adat etc.’- Ik citeerde; de kolonialen! -De tani, die uiteindelijk dan berust, dat resident en regent samenspant en dus niemand hem kan helpen. En dat terwijl in art.45 der Indische staatsregeling staat; de GG als 1e verplichting de Inheemse bevolking te beschermen; tegen onderdrukking door wie dan ook! (wat Havelaar poogde) Over met 2 maten meten, gesproken- In de dezelfde trant redeneerden toen ook velen in Indië op het aanblik van kampongs, hun bewoners, hun leefwijze, armoe etc. Zelfs nu nog! Ik zie nog in mijn herinnering, de in wit geklede totoks, met hun handen in de zij gedrukt; dat soepzootje meewarig aankijken.Terwijl ze onderweg zijn naar hun clubje.

      • Ælle zegt:

        OMG, Si Dek, incestueus ook nog! (met de dochter van zijn overleden oudere zus, notabene.). Smeerlap!
        Zoals de waard (Eduaard) is, vertrouwd hij zijn gasten!

        https://socialhistory.org/bwsa/biografie/douwes-dekker

      • e.m. zegt:

        @ RLMertens zegt: 25 november 2018 om 11:38 pm @em; ‘het is hun adat etc.’- Ik citeerde; de kolonialen!@

        — Iedereen heeft recht op zijn haar mening, of ze nu gebaseerd is op de mening van één jonge moderne Indonesische student op Bali, of op frustratie atau kortzichtigheid. Zelfs los van de vraag of het al dan niet gefundeerd beargumenteerd is en los van het feit of het des Indo’s of des Totok’s zij.

        In het geval van Nederlands (-Indisch) kolonialisme en Indonesisch feodalisme hecht ik niettemin het meeste waarde aan de doorwrochte zienswijze van een erudiete Indonesiër als Pak Soedibyo (pemoeda en merdeka-voorvechter).

        In ‘s mans bijdrage van @Soedibyo zegt: 12 oktober 2018 om 8:29 am@ getuigt diens zelfbevraging over ‘tempo doeloe’ van intellectuele nuancering @Soedibyo zegt: 12 oktober 2018 om 8:29 am De vraag is alleen maar voor wie en hoe wordt het tempo doeloe belicht. Voor onze gedachten wisseling beoordelen met de waarden van tegenwoordig? Volgens mij niet fair.@

        — Uiteraard is armoede niet goed en slavernij en kolonialisme en feodalisme. Een Indoniesiër als Pak Soedibyo schrijft over die laatste twee verschijnselen als volgt:

        @Soedibyo zegt: 12 oktober 2018 om 8:29 am Voor mij het kolonialisme is slecht maar ook het Indonesische feodalisme, misschien slechter. je moet fair zijn als je vrede met jezelf wil hebben.@

        — Deze wijsheid getuigt van doordenken en dat kan alleen maar als je als persoon in staat bent om je eigen geschiedenis met een ‘open mind’ te willen beschouwen. Natuurlijk is dat niet iedereen gegeven; zelfs het meten met één maat.

      • RLMertens zegt:

        @em; ‘je eigen geschiedenis met open mind etc.’- Nou, dat is precies wat ik over mijn geschiedenis vind. Note; feodalisme= kolonialisme(door vreemden) dwz. voor de Inlander dubbel ellende!

      • e.m. zegt:

        @RLMertens zegt: 26 november 2018 om 9:05 pm Note; feodalisme= kolonialisme(door vreemden) dwz. voor de Inlander dubbel ellende!@

        — Ik ben gelukkig niet verantwoordelijk voor uw IQ.

      • Peter van den Broek zegt:

        Dhr E. Marawasin wordt echt irritant, hij zoekt ruzie en verziekt door het maken van persoonlijk getinde opmerkingen niet voor de eerste maal de discussie. Hij begint voor mij een probleem te vormen. Wellicht kan hij mij zijn Email geven zodat ik hem persoonlijk repliek kan dienen.

      • e.m. zegt:

        @Peter van den Broek zegt: 27 november 2018 om 12:11 am Dhr E. Marawasin wordt echt irritant@

        — Daar weet u natuurlijk alles van heer Van den Broek. Het is nu te laat, maar morgen zal ik een overzichtje laten zien met uw ‘hatelijkheden’ en ‘aantijgingen’ en ‘persoonlijke aanvallen’ jegens een respectabel medereageerder als mr dr ir J.A. Somers.

        Verder hoort uw reactie onder het topic Java Café, heer Van den Broek. Iemand opperde dat eens en daar ben ik wel mee eens. Daar is ruimte voor verdere borrelpraet . . .

        @Note; feodalisme= kolonialisme(door vreemden)@

        — That is not even close to resembling historical facts !

      • Arthur Olive zegt:

        Douwes Dekker was niet alleen incestuens, hij was ook een duivel aanbidder. Ere lid van de “Dageraad” in Amsterdam. De duivel is de Morgenster, zoon van de Dageraad.

      • RLMertens zegt:

        @em. ‘ IQ etc.’- Voor onze Indische verleden/geschiedenis is IQ toch niet nodig? Sekolah djongkok is al goed genoeg.

      • e.m. zegt:

        @RLMertens zegt: 27 november 2018 om 9:34 pm @em. ‘ IQ etc.’- Voor onze Indische verleden/geschiedenis is IQ toch niet nodig? Sekolah djongkok is al goed genoeg.@

        — Ik merk het heer Mertens . . .

      • RLMertens zegt:

        @em; ‘IQ etc.’- Wat bij mij ook speelt is mijn Inlansdse Quotiënt! Die door velen wordt miskend cq. verloochend! Ook al zien ze inlandser uit, dan wie dan ook!

      • e.m. zegt:

        — Point taken, heer Mertens !

      • Jan A, Somers zegt:

        “hij zoekt ruzie en verziekt ” Als marineofficier, varend tussen leslokaal en koffieautomaat, valt van u veel te leren. Heb ik begrepen. Niet erg hoor.

  30. Arthur Olive zegt:

    Ik weet het niet zeker, maar heb zo het gevoel dat de tempo doeloe van de Papoea de tijd voor 1962 is, Vele ouderen onder hun kijken met heimwee terug naar die tijd al was het onder het Nederlands gezag. Nu zijn ze gekoloniseerd door Java met hun stille genocide.

    • Ron Geenen zegt:

      @Nu zijn ze gekoloniseerd door Java met hun stille genocide.@

      Zeg dat wel: stille genocide. En het wordt steeds stiller. Nu zijn er ongeveer 50% uitgeroeid. De rest volgt?

      • kakipanah46 zegt:

        Juist, laten we eens hiebij stil staan , en de tropenhelm en verdere irrelevante commentaren hier omheen commentaren erom heen even in de ” hoedendoos ” terug leggen .De slechte dingen (en ook wel soms goede dingen) voor gekomen uit die “tempo doeloe” is nog maar een herinnering die langzaam wegebt. Wat nu op dit zelfde ogenblik in voormalig Ned.Nw.Guinea gebeurt is veel erger ,het gebeurt n.l. NU NL heeft de toen gedane beloftes aan de in de steek gelaten Papoeas onder de vloerkleed geveegd geveegd,staat er nu bij en kijkt ernaar en verdient grof bloedgeld met de verkoop van wapentuig (o.a. destroyers) Hoelang nog zal het duren voordat het Papoeavolk helemaal weggevaagd en doodgebloed is ? Ik weet het,dit heeft (ook) niets met koloniale tropenhelmen van doen !

      • Ron Geenen zegt:

        @Ik weet het,dit heeft (ook) niets met koloniale tropenhelmen van doen !@

        De Tropenhelm niet, maar wat er onder zat wel.

      • kakipanah46 zegt:

        Howdy Ron,how´re things going out there in California ? Best wishes from an old Van Ommeren colleague (fellow engineer that is)

      • Ron Geenen zegt:

        What is then the real name? Hier is mijn email Ron@MyIndoWorld.com

    • RLMertens zegt:

      @ArthurOlive/RonGeenen; ‘gekoloniseerd door Java etc.’- Tempo doeloe trauma? In onze tijd heette het toch; orde en rust, dmv. straf expedities! Bali, Lombok, Z-Celebes ea. Mijn kleinzoon ontmoette oa. ook in Djokja, Papoea studenten, die zich Indonesiër voelen en zich ook daarvoor laten gelden! Ach, natuurlijke zijn er, zelfs hier in Nederland, oude Indonesiërs, die met weemoed denken aan tempo doeloe. Zij woonden toen ook niet in kampongs/ wel in een achteraf straatje- en waren in dienst geweest van onze gouvernement! Trump zou zeggen: Indonesia first!

      • Arthur Olive zegt:

        “Straf expedities!”
        Die straf expedities zijn niet te vergelijken met de stille genocide die al sinds 1963 gaande is in Papua. Zelfs niet de Padre en Atjeh oorlogen.

        “Papoea studenten die zich Indonesier voelen.”
        Het wordt niet voor niets de “Stille Genocide” genoemd. Deze studenten weten waarschijnlijk niet eens wat er gebeurt in West-Papua of zoals het oude gezegde gaat, “If you have them by the balls, the heart will follow”.

      • kakipanah46 zegt:

        @ Arthur Olive: Juist op gemerkt,dat zijn de feiten die U ter sprake brengt. Je kunt studenten ook hersen spoelen als ze heel ver van hun ouders “opgevoed” worden. Er worden wel raids gehouden in Papoease studentenhuizen in Indonesia.Ook dorpen wordenafgebrand in de Baliem vallei,mensenrechten betogingen in Yayapura worden met harde hand neergeslagen enz.etc,maar dat lees je niet in de Nederlandse3 MSP. Die paar “pro Indonesia” studenten vertegenwoordigen niet het hele Papoease volk(Ook NL telde heel veel “pro Deutschland” lieden in de 2e WO,vertegenwoordigden die “Quislings” dan het het hele NL volk ??)

      • Arthur Olive zegt:

        De heer Mertens heeft nou eenmaal een agenda (Indonesia baik, Nederland busuk) waar West-Papua niet bij past.

      • RLMertens zegt:

        @Kakipanah46/ArthurOlive; ‘pro Indonesische Papoea studenten etc.’- Dat daar bij onlusten hardhandig wordt ingegrepen geloof ik best. Dat deed onze kompenie indertijd ook. In Atjeh indertijd ook genocide? In Bali,Lombok etc.? Althans, er zijn nu hier onder ons nog steeds (!) koloniale adepten, die dat tegen spreken. Die het nu voor de Papoea’s opnemen. Voor een volk dat nb. voor het grootste gedeelte nog een primitieve levenswijze op nahoudt. Ik zag nog recent op I4E(nav.Jouwe) een foto van die strijders; enkele met geweren uitgerust en de rest met met pijl en boog, half naakt met peniskokers. Die enkelen, aangestoken door het Nederlands bewind van 1950-1962, die nu free Papua scanderen. Mocht deze stille genocide inderdaad plaats vinden, waarom dan geen internationale media ophef? Waarom geen reactie/ophef van de, naast gelegen zelfstandige republiek East Papua? Waarom niet van Nederland??? Het is wederom(!) door toedoen van Nederland dat dit gebeurd. Nederland, die toen met zijn politiek beleid; Nw.Guinea uit de Linggadjatti 1947(overdracht van geheel Nederlands Indië!)overeenkomst hield. Om hen nb, tot het zelfbeschikkingsrecht op te leiden(!) (wat gotspe) en om ons/Indo’s daar te droppen(!), die deze ellende over die Papoeá’s heeft uitgestort! Althans, die Papoea’s die geen Indonesiër willen zijn. Eén volk, één land; Indonesia, is het parool van de Republiek.
        -Ten leste; waarom richten de Amerindo’s zich niet tot Trump?

      • Arthur Olive zegt:

        De Stille Genocide past dus toch wel in uw agenda heer Mertens.
        “Nederland made me do it.” De Papua wordt niet uitgemoord omdat ze vrij willen zijn, ze willen vrij zijn omdat ze uitgemoord worden.
        Waarom geen internationale ophef over deze genocide? Wanneer is er ooit ophef geweest gedurende het plegen van genocide? Die ophef komt altijd pas later als het al voorbij is.

      • RLMertens zegt:

        @ArthurOlive; ‘vrij willen zijn etc’- In 1962, nav. VN gehouden referendum, kozen ze voor de Republiek! ‘ze willen vrij zijn etc.’- En dan? Zo’n immense land, met die enkelen die ooit door Nederland zijn beïnvloed de boer op gaan in deze wereld? Wie herinnert zich nog, hoe Jouwe met aanverwanten 1962 te New York bij het VN hoofdkantoor voor vrij Papoea demonstreerden. Geen ander land, die daarvan notie nam! ‘geen ophef over genocide etc.’- zie/lees over Burma, Yemen etc. – Waarom niet gewoon Indonesiër zijn/worden en dan via, als het zover is; een kader gevormd is van bestuurders etc., via democratische weg/vertegenwoordiging/parlement eventueel voor autonomie etc. kiezen-zie Atjeh etc.
        Die Nederlanders, die zich nu druk maken- schrijf onze min. Bot aan(!)- doen mij eerder aan die gefrustreerde uittocht uit Nw.Guinea 1962 denken! Aan vliegkampschip de Karel Doorman, die na het echec in de uitverkoop werd gezet. En tenslotte aan die Indo verstekelingen, die niet in Nederland mochten blijven, maar naar Nw.Guinea werden getransporteerd! En uiteindelijk toch in Nederland weer terug zijn! Eind goed, al goed voor die verstekelingen.

      • Arthur Olive zegt:

        “Demonstratie in 1962 te New York”.
        Er was nog geen genocide toen.
        Het uitmoorden van de Papua door Indonesia heeft niet veel te maken met wat de Papua doet. Ze willen de Papua kwijt want Java wordt overbevolkt.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Om hen nb, tot het zelfbeschikkingsrecht op te leiden(!) ” Dat hoefde dan ook helemaal niet. Dat had Indonesië in de akte van soevereiniteitsoverdracht al geschrapt voor de Indonesische volken. Daar weten ze in Catalonië ook over te spreken. Maar daar hoor je hier niemand over.

      • RLMertens zegt:

        @JASomers; ‘zelfbeschikkingsrecht geschrapt etc.’- Waarom werd dan Nw.Guinea uit de overdracht gehouden?

      • RLMertens zegt:

        @Arthur; ‘genocide etc.’- Een straf expeditie,pacificeren etc., zoals voorheen in Indië. Niet meer dan dat. Van de geschiedenis moet men leren, is het gezegde. Mi. is het; de geschiedenis herhaalt zich! Jammer genoeg.

      • Jan A, Somers zegt:

        “Waarom werd dan Nw.Guinea uit de overdracht gehouden?” Dat kunt u in de stukken lezen. Waar de RIS in alle vrijheid ook haar handtekening onder heeft gezet! Zo simpel is dat.

      • RLMertens zegt:

        @JASomers; ‘Nw.Guinea uit de overdracht etc.’- Het was toch Nederlands initiatief. Uiteindelijk door RIS aanvaard; handtekening, echter ‘dat binnen 1 jaar na overdracht, daarover zou worden onderhandeld. – Mijn opmerking/vraag is echter; waarom Nederland Nw.Guinea niet (direct) wilde overdragen? Dit Nw.Guinea initiatief/uitzondering was al in tegenspraak(!) met het gestelde van; het ondertekende Linggadjatti overeenkomst; art.3 De Verenigde Staten van Indonesië(RIS) zullen omvatten het gehele(!) grondgebied van Nederlands Indië!

  31. Ælle zegt:

    @Aelle; ‘erger me kapot etc.’- NU al kapot?
    @ Ingenieur Mertens; Ik erger me nu ook aan jou! Iewww!

  32. Ælle zegt:

    It’s the rival that gives you the tempo (doeloe)
    depending on who is on the ball or who a pass is played to.
    That is the little secret.
    ~ Sadio Manee

    • Ælle zegt:

      “The administration has elected to hold the Copa Libertadores final return leg, in front of both sets of supporters in Madrid, at the Santiago Bernabéu on 9 December at 8.30pm local time [7.30pm GMT]”.
      Voorzitter Alejandro Domínguez zegt: “Spanje is het land met de grootste Argentijnse populatie. Madrid is bovendien een van de veiligste steden ter wereld en heeft een geweldige voetbalcultuur.”
      Na de aanval van River fans op de Boca bus, waarbij 4 spelers werden verwond, is besloten om de geannuleerde (allereerst in Bombanera, was ’t het slechte weer) wedstrijd in Madrid te spelen. River Plate is een boete (van omgerekend, plusminus 350 duizend euro) opgelegd.
      Sabar subur is hier ook van toepassing, lijkt me.
      Nu lees ik weer dat beide clubs weigeren om in SB, Madrid te spelen. Ze gaan voorlopig in beroep.
      Is een voetbal nu ook al een symbool geworden van onderdrukking?
      Waar is nu ‘afleiding’ te zoeken? Weer in een oorlog dan maar???
      Minta ampun!

  33. H.A. Naberman zegt:

    Ik kwam dit alles toevallig tegen bij het surfen……ik dacht dat de club niet meer bestond. Ik krijg geen links of zo meer toegestuurd….. Hoe kan ik dat herstellen?

    • Maud Lebert zegt:

      Heel gewoon. Op Java Post onder ‘contact’ alles invullen en u krijgt niet alleen maar alle nieuwe berichten van Bert Immerzeel, maar ook van alles en nog wat via Java Café, of u ervan gedient bent of niet, te lezen. Veel plezier. Groetjes

  34. Zwarte Panter zegt:

    Nou ik zoek er niets anders achter dan dat het een normale helm is. Soms als ik mij verbeeld dat ik op advontuur ben, zet ik mijn opa’s helm op trek mijn O Neill surf shorts aan. Natuurlijk moet er rekening worden gehouden als mensen er aanstoot van kunnen nemen.

    • Jan A. Somers zegt:

      “als mensen er aanstoot van kunnen nemen.” Mee eens. Als ik in de spiegel kijk zie ik ook altijd een symbool van koloniale onderdrukking. En die aanstoot kan ik me ook wel indenken, ik zie er niet zo sexy uit. Tenslotte ben ik geboren uit bezettende, onderdrukkende ouders die met hun klewang achter stoute inlanders aanrenden. En heb ik die genen meegekregen. En het item leeft wel, gezien het aantal reacties.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s