Misschien heeft u er ergens over gelezen: er zijn nogal wat misstanden bij valetparkingbedrijven op Schiphol en Rotterdam Airport. Valet Parking? Da’s een nieuw begrip: je laat je auto achter bij een medewerker van zo’n bedrijf voor de ingang van het vliegveld, en bij terugkeer krijg je je auto weer terug bij de uitgang. Hoef je niet zelf te parkeren. Het valetparkingbedrijf garandeert dat je auto wordt beheerd op een bewaakte parkeerplaats.
Met dit laatste blijkt vaak de hand te worden gelicht. Auto’s worden gewoon op straat gestald, en – niet zelden – gebruikt voor prive-uitstapjes van medewerkers van het bedrijf.
Joy riden is van alle tijden, getuige een bericht in de Preanger Bode, van 7 januari 1914. Let wel: al weer meer dan een eeuw geleden!
“Een Chinese chauffeur van de automobiel van iemand uit Gang Besen te Semarang had ’s avonds de hem toevertrouwde auto stilletjes voor de dag gehaald en er een pleziertochtje mee op touw gezet. Vier vrienden, jeugdige Chinezen, waren van de partij en een Macaosche nachtvlinder was al gauw gevonden om mee te gaan tot verhoging van de gezelligheid. Allen stapten in, voorzien van de nodige sterke drank en zo werd in de auto genoegelijk gedronken en plezier gemaakt. Men reed de stad door en buiten om en langzamerhand raakten de ingezetenen half dronken en de chauffeur raakte zijn vaste hand kwijt, wat tot gevolg had, dat het ritje levensgevaarlijk werd en twee tot drie keer was er al bijna een ongeluk gebeurd. Het ongeluk bleef evenwel niet uit, want op Peloran reed men verkeerd en de automobiel zwaaide de slokan in.
Heel het dronken stelletje op de grond, gelukkig niet zwaar verwond maar bebloed en met veel blauwe plekken. En de Macaosche njonja huilde tranen met tuiten over een bebloed gelaat. Toch waren allen zoo verstandig te begrijpen, dat nu de droeve gevolgen kwamen en ze maakten zich uit de weg, terwijl ook de chauffeur zich uit de voeten maakte, de motor latend, waar ze was.
Eindelijk ontdekte een politieman de onbeheerde auto; hij waarschuwde de commissaris van politie, die de eigenaar van de auto wist op te scharrelen en deze, gewaarschuwd, liet zijn beschadigd voertuig naar de garage duwen. Op een klacht van de eigenaar werd de chauffeur opgespoord en opgepakt, terwijl twee van de andere pleziermakers zich mede te verantwoorden hebben.”
Het blad kwam niet terug op deze affaire. Waarschijnlijk liep het met een sisser af, of in ieder geval met het ontslag van de chauffeur. Dat laatste is ook het meest waarschijnlijk bij de geconstateerde gevallen van misbruik van valet parking.
Zelf parkeren is toch aan te raden.
x
Als het niet verkeerdt is.is de eerst auto in Indie van Oei Tiong Ham in Semarang en de 2de van de Soesoehoenan.De eerst TREIN in Indie is zeker in Semarang. de eerste.,
Dank u wel, heer Suparmo,
De Soesoehoenan moet dan Pakoeboewono de Xde zijn; keizer van Soerakarta.
De tycoon Oei Tiong Ham, toen de rijkste man uit het verre Oosten, is een ander verhaal, te volgen op Wikipedia. Zeer interessant!
‘De keizer van Soerakarta’ ?? Ben ik ten achter in mijn kennis? Nog nooit van een ‘keizer’ in Indonesie gehoord.
“Nog nooit van een ‘keizer’ in Indonesie gehoord.” Dat zijn tekenende bijnamen! In Scheveningen heb je de haringkeizer, in Den Haag de haringkoning.
Heeft men hen daar ‘keizer’ genoemd? Het waren zover mij bekend is en was sultans. Is de vertaling daarvan in van Dale ‘keizer’? Hoogstens ‘koning’. Maar ‘keizer’???
U moet die begrippen niet zo letterlijk nemen. Het zijn bijnamen die tekenend zijn voor hoe zo iemand zich gedraagt in de samenleving. Bij haantje de voorste hoor ik ook geen kukeieku! In grote bedrijven zijn er nogal wat mensen die hun eigen koninkrijkje hebben, of hun eigen toko. Vroeger kwam je als beginnend eerste jaars lopend en sjouwend met zware oude koffer bij de universiteit of hospita. Tegenwoordig worden de prinsjes en prinsesjes door Ma met de auto gebracht. Maandag is het hier bij ons in de straat weer een puinhoop. Al die auto’s die elkaar proberen te passeren, een plaatsje zoeken of midden op de stoep gaan staan. Wat leven we eigenlijk in een luxe.
@@Al die auto’s die elkaar proberen te passeren, een plaatsje zoeken of midden op de stoep gaan staan. Wat leven we eigenlijk in een luxe.@@
Luxe? Meer armoede!
“Luxe? Meer armoede!” In mijn tijd waren er nog niet zoveel auto’s als nu! Dat vind ik luxe.
@Valet Parking? Da’s een nieuw begrip:@
Vermoedelijk overgewaaid van uit Amerika. Heb het al in de jaren 80 meegemaakt.
What is het model van de auto in de foto. Mijn vader had hetzelfde model en ik kan er niet achter komen wat het was.
Als ik zo naar die chauffeur kijk dan vraag ik me af hoe hij met zijn blote voeten over dat grind kan lopen. Met het voetballen in Manokwari moesten we altijd uitkijken voor de blote voeten van die Papoea’s want die waren harder dan onze schoenen.