´Vergoeding voor slachtoffers van jappenkamp´

Den Haag wil ook slachtoffers van de jappenkampen compenseren. Burgemeester Pauline Krikke bekijkt na schadevergoedingen voor Haagse Joden ook rechtsherstel voor stadsgenoten die na terugkeer uit Nederlands-Indië achterstallige belastingen moesten betalen.

Door Niels Klaassen

Volgens schattingen uit de politiek gaat het om tientallen Hagenaars die tijdens de Tweede Wereldoorlog in een Japans interneringskamp hebben gezeten en bij terugkeer in de stad alsnog aangeslagen werden voor straatgeld en erfpacht. “Dit gaat om een vergeten groep”, zegt PvdE-politicus Arnoud van Doorn.

In Den Haag werden tijdens de oorlog 1754 woningen totaal verwoest en 4324 woningen door de bevolking zwaar beschadigd om aan brandhout te komen. Vernielde huizen aan de Turfmarkt.
Foto: H.A.W. Douwes, Haags Gemeenteacrchief.

Burgemeester Pauline Krikke belooft om de groep slachtoffers uit Nederlands-Indië mee te nemen bij de uitwerking van het rechtsherstel voor Haagse Joden. “Ik ga met de Indische organisaties in overleg om te kijken wat er boven tafel komt.” 

Eind februari trok het Haagse stadsbestuur 2,6 miljoen euro uit voor schadevergoedingen aan nabestaanden van oorlogsslachtoffers die na 1945 gedwongen werden openstaande belastingen te betalen.

Volgens verschillende politieke partijen zijn ambtenaren en ondernemers na hun terugkeer uit Nederlands-Indië net zo kil ontvangen. Tijdens hun uitzending naar de kolonie hielden zij vaak hun huis aan in de stad, stelt Van Doorn, “voor als ze weer zouden terugkeren.”

Groep de Mos-raadslid Lex Kraft van Ermel: “Gelijke monniken, gelijke kappen. Het zal niet een heel grote groep zijn, maar we moeten het onderzoeken. Zelfs als er maar één familie is, moeten we ze nog hetzelfde behandelen.”

Burgemeester Krikke komt nog met een precies plan hoe de schadevergoedingen aan de families van oorlogsslachtoffers worden betaald. Aanvankelijk zou de gemeente een jaar de tijd nemen om families te vinden die recht hebben op compensatie, maar op verzoek van de gemeenteraad wordt die deadline geschrapt: “Ik zit daar wat ruimer in”, aldus Krikke. “Als het langer dan een jaar moet duren, dan is dat prima. Daar hebben we coulance.”

‘Immoreel’

Het rechtsherstel volgt na nieuw onderzoek naar de bejegening van Haagse Joden na de Tweede Wereldoorlog. Daaruit blijkt dat de gemeente destijds ‘immoreel’ handelde. “Natuurlijk had het veel eerder gemoeten, maar het is goed dat we nu een millimetertje meer recht doen”, zei Krikke vorige week in de raad.

 

Dit artikel verscheen eerder in het Algemeen Dagblad, 4 april 2017

 

Naschrift Java Post:
De inhoud van het artikel in het Algemeen Dagblad is positief. Toch moeten we er misschien een meer symbolische betekenis aan geven, dan dat werkelijk enige compensatie van Indische huiseigenaren mag worden verwacht.
Teksten als “volgens schattingen uit de politiek” en “volgens verschillende politieke partijen” doen veronderstellen dat het politieke belang in Den Haag misschien wel eens groter zou kunnen zijn dan het materiële belang van de gedupeerden.
Mogen Indische Hagenaren en Hagenezen toch enige hoop koesteren? Uit de pers vernemen we dat de gemeente Den Haag zélf op zoek gaat naar de groep gedupeerden. Omdat het hier om een zéér kleine groep gaat van (terzijde: blanke) Indische Nederlanders, zou deze zoektocht wel eens disproportionele kosten met zich mee kunnen brengen. Maar, natuurlijk, de intentie telt.

Naschrift 8 december 2017:
In de media lezen we vandaag de bevestiging van onze veronderstellingen:
“De gemeente Den Haag plaatst vanaf deze maand advertenties in internationale media in de zoektocht naar Joden en hun nabestaanden die in de Tweede Wereldoorlog vastgoed bezaten. Zij krijgen mogelijk het geld terug dat na de oorlog onterecht werd geïnd door de gemeente. (…)
Ook vastgoedeigenaren uit Nederlands-Indië komen in aanmerking voor moreel rechtsherstel. De gemeente heeft daarvoor 150.000 euro gereserveerd. Dat bedrag is zo laag omdat er geen aanwijzingen zijn dat geïnterneerden uit Nederlands-Indië hetzelfde is overkomen als de Joodse huiseigenaren.” (www.nos.nl)

Dit bericht werd geplaatst in 9. Java Post. Bookmark de permalink .

31 reacties op ´Vergoeding voor slachtoffers van jappenkamp´

  1. eugene zegt:

    L.S.

    Onderstaande heeft niets te maken met wat ik ter sprake bracht en onderstaande bericht wordt gebracht door een burgemeester !! wat een gotspe !! Waar blijft de politiek en de media waaronder de “Java Post “ Genoeg artikelen om over te schrijven : Bersiap Nooit betaalde salarissen Buitenkamp kinderen Discriminatie ten opzichte van andere oorlogsslachtoffers . en zo kan ik nog bladzijden vullen .

    C.E.A.Daems

  2. Madelon zegt:

    Hoe durfden de bestuurders van destijds! En waarom heeft het zo lang geduurd. Onvoorstelbaar! Madelon Djajadiningr

    • Jan A. Somers zegt:

      Waarom geen nabestaanden van slachtoffers van de Kenpeitai? Van de bersiap? Met betrekking tot verzekeringen waren de Nederlandse verzekeringsmaatschappijen coulant. Zij keerden na de oorlog uit, ondanks ‘wanbetaling’ gedurende de oorlogsjaren. Maar de Amerikaanse en Australische maatschappijen waren meer populair, goedkoper! Maar met de wanbetaling uit de kleine lettertjes keerden ze niets uit.

  3. J.W.Hoegen zegt:

    Mijn vader heeft nog tot in de jaren zestig zijn overtocht naar Nederland , met rente , moeten terug betalen.
    Normaal toch?

  4. wimwp zegt:

    mijn moeder zou zeggen “breek me de bek niet open” en dat zeg ik ook

  5. Robert Fermin zegt:

    Oh ja, laten wij even nog wat uitpluisen wat kan en niet kan. Gaan wij nog even hier over stemmen? Laten wij nog even langer wachten tot dat er nog minder overlevenden zijn om geld te sparen.

  6. Albert W. Koch zegt:

    Dus alweer de joden die worden voorgetrokken en de andere oorlogslachtoffers dan? Ten slotte was het Nederland dat op 8 december samen met de Britten de oorlog verklaarde aan Japan, hoe zit het dan met hun volkenrechtelijke verantwoordelijkheid tegenover haar onderdanen die zo hebben geleden onder dit besluit? En waarom nu pas? Het is een grote schande!

    • Jan A. Somers zegt:

      “de joden die worden voorgetrokken ” De nabestaanden van de Nederlandse Joden doen tenminste hun mond open. dat wordt gehoord. De Indische gemeenschap blijft doodstil. Wil zich niet bemoeien met de politiek. Die politiek hoort dus niks. En bemoeit zich niet met die Indische gemeenschap. Blijft gewoon wachten, zoals gewend. En boze stukjes schrijven. Het heeft hier overigens niks met Japan, onderdanen en volkenrecht te maken. Het zijn gewoon gemeentelijke belastingen over onroerende zaken die door werden betaald terwijl de eigenaren al dood waren. Amsterdam was hierin al voorgegaan. Erfpacht is er nu niet zoveel meer, wel WOZ, rioolrecht reinigingsrecht e.d. Goed onthouden voor de volgende bezetting.

      • Cezar zegt:

        De gemeenschap wordt vertegenwoordigd door een gemeente. Ook die van Den Haag. En als de gemeente Den Haag voor de joodse onderdaan zorgt, dienen ze dat ook voor hun Indische te doen. Bij het maken van onderscheid wordt er discriminatie gepleegd.

      • Jan A. Somers zegt:

        “wordt vertegenwoordigd door een gemeente” Een gemeente vertegenwoordigt niks, dat is de gemeenteraad, gekozen door de gemeenteburgers. En dan alleen voor gemeentelijke zaken zoals het betalen van de gemeentelijke belastingen. En die worden door de gemeente geïnd zolang in de administratie van het kadaster staat wie de eigenaar is. Van een rekening van de eigenaar die kennelijk in Nederland ook nog open staat. Dat de eigenaar ‘tijdelijk’ ergens anders is doet niet ter zake, de eigenaar moet de belastingen betalen. Ook als dat huis tijdelijk is verhuurd aan anderen. De administratie kan niet ruiken dat de eigenaar is overleden. Pas als uit de administratie blijkt dat de eigenaar is overleden gaat er iets veranderen en komen de erven aan bod. Ik denk dat de erven van de eigenaren niet hebben doorgegeven dat de eigenaar in Indië is overleden. Die erven moeten overigens wel oppassen, hebben zij al die tijd dat huis (onverdeelde boedel) wel bij de belastingen opgegeven? Tegenwoordig is dat veel makkelijker, de belastingdienst vult dat al automatisch in op je aangifte. De Joodse gemeenschap is altijd al veel alerter geweest, hebben op tijd hun mond open gedaan en hun zaakjes geregeld. En de Indische gemeenschap kent daar één woord voor: discriminatie. Waarom heeft de Haagse gemeenteraad niet eerder aan de bel getrokken? Of hadden de Indische inwoners geen belangstelling voor de gemeentelijke politiek?

      • Ron zegt:

        Ik lees diverse commentaren over geen Indische organisatie of niet iets kunnen organiseren.
        Volgens mij zit het probleem niet in een Indisch bestuur, maar om de leden hun neuzen allemaal in de zelfde richting te krijgen. Heb als makelaar in het verleden diverse bestuursfuncties bekleed en heb meegewerkt om de makelaardij op een hoger niveau te brengen. En daar was beslist geen politiek bij. Gewoon een positieve wil. Regelt nu nog ieder jaar eind november een gets together lunch van gepensioneerde en nog werkende jongere engineers en designers van Parsons. En deze mensen zijn van allerlei verschillende pluimage, zoals witte Amerikanen, enkele witte Europeanen, Chinezen van het vaste land en Taiwan, Vietnamees, een Indonesiër, diverse Filippijnen, enkele Zuid Amerikanen. Vorig jaar nog zo’n 40 man bij elkaar gekregen. Geef niet altijd de organisator/vereniging de schuld.

      • boy de Graaff zegt:

        meneer somers u heeft helemaal gelijk,wij willen niks ondernemen alleen maar geld ontvangen,laten wij ons verenigen een advocaat bij betrekken wel resultaat wel betalen,

      • Jan A. Somers zegt:

        Hetzelfde hebben we gehad met de levensverzekeringen in Indië. Amerikaanse en Australische maatschappijen waren heel geliefd, die waren goedkoop. Maar na de oorlog bleek dat gedurende de bezetting geen premie was betaald. Kleine lettertjes: geen uitkering, geld kwijt. De Nederlandse maatschappijen waren coulant. Overmacht, wel uitbetalen. Ik dacht dat enkele maatschappijen wel een korting toepasten voor vier jaar geen premiebetaling. Kan ik inkomen. Zo’n overmacht kun je natuurlijk ook proberen met gemeentelijke belastingen. In Amsterdam en Den Haag hebben de Joodse organisaties succes gehad. De Indische organisaties (zijn die er?) waren muisstil. En het begrip Jappenkamp doet niet terzake. Dat is een zieligheidsargument dat buitenkampers discrimineert. Volgens mij gaat het, in tegenstelling tot Joods bezit, om een heel klein aantal, zoiets komt niet vanzelf in beeld. Moet je je mond opendoen. En zoals hieronder opgemerkt niet alleen direct eigendom, maar ook via erfenis een onverdeelde boedel. Ik denk niet dat je er rijk van wordt, vooral als de belasting meekijkt. Met Indische pensioenen is het wel goed gegaan. De betaalde premies waren altijd keurig in Nederland aangekomen. Tijdens de bezetting werden geen salarissen uitbetaald. dus ook geen premie betaald. Maar daar had de SAIP (ABP) geen problemen mee. Maar daar was ook een Indische Pensioenbond actief!

  7. margreet zegt:

    Er is een deel van de Indische gemeenschap dat zich roert. Maar er is verdeeldheid. Want men komt met bijvoorbeeld verkeerde claims. Met foute advocaten. Met weggegooide gelddonaties voor geplande rechtszaken. Ergens de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. De Indische geschiedenis is ook zo ingewikkeld.

  8. A.C. van Ommen-Douwes zegt:

    Hebben er echt veel (Ind.)Nederlanders een woning gehad in den Haag of elders in Nederland?
    Vaak kwamen zij met verlof (zes maanden uit en thuis). Had je toch geen tijd om een huis te KOPEN?
    Of is het nog een erfenis van een Haagse grootouder?
    Vraagtekens alom.

  9. Roy E. vanOlden zegt:

    Well, most of the ex prisoners of war are already dead and gone ! Their children are now pushing 70 yeas of age, like myself .And if the Dutch government keeps taking their time,we too will be gone and then they’ll be saving a lot of money.I cannot fathom how the cold harded,backstabbing individuals sleep at night and look at themselves in the mirror everyday !

  10. m. de vrijer zegt:

    Zo als ik lees worden de Joden voorgetrokken en ik vraag waarom. Wij Indische/Nederlanders hebben ook veel geleden alles waren kwijt, ons hele huis is leeg geroofd mijn 2 broers zijn verraden om dat ze ook met de ander jongen mee vochten. Ze zijn in het Jappen kamp 3 maanden na elkaar overleden, wij waren alles kwijt. wij kwamen hier in Holland met 2 koffers aan.
    Mijn moeder was zo van de kaart ze heeft nog een paar maanden in een rusthuis in Delf gezetten. Ik was 17 jaar kwam alleen in Eindhoven aan zonder hulp in een opvang centrum aan.
    Daar wordt niet naar gekeken, Met die BBMZ dat waren ook aardige mensen dat zal ik nooit vergeten. De oorlog is voor niemand fijn maar voortrekken dat is nooit eerlijk. Waar hebben wij recht OP?

    • Jan A. Somers zegt:

      Hoezo worden Joden voorgetrokken? Zij zijn gewoon actief in het regelen van van alles en nog wat. En dan kom je ook verder. Indische Nederlanders wachten en wachten (en af en toe ruzie).

    • Kathy Moen zegt:

      De Japanse bezetting
      Onmiddellijk nadat Nederland door Duitsland werd overrompeld in 1940 werden in Indië alle (vermeende) vijandelijke elementen geïnterneerd – als locatie werd weer het eiland Onrust gebruikt voor de kust met Batavia. Dit waren ook de Joden uit Duitsland, Roemenië en Oostenrijk. Van deze Joden werden de achtergronden nagetrokken en uiteindelijk werden zij weer vrijgelaten.

      Binnen de Joodse gemeenschap kwam de vraag naar voren wat de Japanners met de Joden zouden doen. Door de ervaringen in Europa zagen vele Joden in Indië de situatie somber in en er was zoveel angst dat een Joods gezin na de Japanse inval zelfmoord pleegde.

      Er waren ook Joden die ervan uit gingen dat de tegenstelling blank-gekleurd in Indië zo dominerend aanwezig was dat dat het verschil tussen niet-Jood en Jood zou maskeren, en er geen plaats zou zijn voor antisemitisme tijdens de Japanse bezetting. Hun mening veranderde toen op 2 april 1943 de Japanse luitenant-kolonel Murase Mitsuo tijdens een radiospeech in Batavia het volgende in het Bahasa Indonesia zei: ‘Bahaja Jahoedi haroes dibanteras‘, oftewel ‘het Joodse gevaar moet worden uitgeroeid. Het antisemitisme vanuit de bezetter begon en op 5 april 1943 verscheen er een artikel tegen de ‘Jahoedi ‘ in de Indonesische krant Pembangoenan. Vanaf augustus 1943 hoorden Joden in Indië de ontstellende berichten over het lot van Joden in Europa; duizenden Nederlandse Joden zouden naar Polen zijn afgevoerd om uitgeroeid te worden. In september 1943 werden een aantal Joden samen met Vrijmetselaars gearresteerd en kwamen toen in de kampen terecht. Deze ‘septemberrazzia’ was het begin van antisemitische maatregelen door de Japanners.

      Joden in de Jappenkampen
      Tijdens de eerste jaren van de Japanse bezetting werd er alleen onderscheid gemaakt tussen verschillende nationaliteiten en er werd geen onderscheid tussen Joden en niet-Joden gemaakt. Vanaf 1944 begonnen de Japanners echter op verzoek van bondgenoot Nazi-Duitsland de Joden te registreren en samen te brengen in interneringskampen. Wat betekende het om Joods te zijn in de Japanse kampen? Waren er in deze kampen antisemitische maatregelen?

      De ervaringen zijn per kamp verschillend. De barakken waar groepen Joden tezamen zaten zouden ontstaan zijn doordat de Joden elkaar zelf opzochten. Maar de bronnen laten ook een andere kant van het verhaal zien. In het najaar van 1944 werden verschillende Joodse vrouwen in een speciaal kamp, Tangerang, bijeengebracht. Tangerang werd inderdaad het ‘Jodenkamp’ genoemd. Toch waren er ook andere groepen in dit kamp ondergebracht. Maar de Joden zaten wel in een aparte han (afdeling), die de ‘Jodenhan’ genoemd werd. Joden hadden het in sommige kampen evenals de politiek gevangen slechter dan de rest van de geïnterneerden. Samen met de ‘Bagdadjoden’ werden ze als echte vijanden behandeld en kregen ze de slechtste barakken. Ook in Tangerang kregen de Joden als laatst het eten waardoor sommigen dingen soms al op waren als zij aan de beurt kwamen. Ook moest het zwaarste werk door Joden gedaan worden. In eerste instantie werd de algemene corvees in de kampen gezamenlijk gedaan en waren de Joden dus in dit werk niet gescheiden. Later mochten Joodse kinderen niet meer in de werkploegen en mochten Joodse vrouwen geen hancho (kampoudste) meer zijn, zelfs niet meer van de eigen han .

      Een aantal Joden werd in de kampen ook geconfronteerd met antisemitische gevoelens van hun Nederlandse landgenoten, zeker aangezien ze in eerste instantie met een groep NSB’ers in de kampen werden geplaatst. Na de bevrijding werden Joden met antisemitisme geconfronteerd. Aan boord van de Johan van Oldebarneveldt, één van de schepen waarmee Nederlanders werden gerepatrieerd, hoorde bijvoorbeeld een Joodse overlevende uit de Japanse kampen dat het jammer was ‘dat Hitler zijn werk niet af heeft kunnen maken. Dat niet alle Joden dood zijn.’

      • Jan A. Somers zegt:

        Dat is nog steeds normaal bij sommige voetbalclubs. Overigens bedankt voor uw informatie, is niet overal bekend.

      • Kit zegt:

        DIT is toch al lang aan de orde geweest !!
        Waarom kunnen wij daar geen werk van maken !
        Er lukt toch wel eens wat of niet soms ??

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik vind het gewoon nuttig dat dit stukje Joodse geschiedenis in Indië/Indonesië af en toe aandacht krijgt. Indië is meer dan alleen maar Indisch verdriet. In websites als deze vervluchtigd iets snel.

      • Ælle zegt:

        Ik lees dat “Zo’n 200 Dordtse joden werden tijdens de Tweede Wereldoorlog vermoord. ”
        Recentelijk vraag ik me af waarom overgrootvader Arie Nederland hals over kop verliet vlak nadat zijn Joodse moeder, Dina B. overleed. Voelde hij, als jongeman, de bui aankomen? Wie kent de ware geschiedenis?

  11. Name zegt:

    Blijkbaar is er geen enkele criteria om in een verrotte stad als Den Haag een bureaucratisch baantje te krijgen, Arnoud van Doorn heeft meerdere mentale aandoeningen en verkocht drugs aan kinderen waarvoor hij veroordeeld is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s