“Diepe excuses” bood premier Rutte deze week aan voor het structurele geweld van Nederlandse militairen in toenmalig Nederlands-Indië. Dat Rutte de woorden ‘structureel geweld’ in de mond neemt, ziet hoogleraar rechtsfilosofie Wouter Veraart als een “enorme stap” die is bereikt door het rapport over het geweld in de voormalige kolonie dat vandaag werd gepresenteerd.
“Dit rapport laat in ieder geval zien dat we het woord ‘excessen’ niet meer kunnen gebruiken en dat we moeten spreken over extreem en structureel geweld.” Maar de conclusie van het rapport heeft weinig gevolgen voor eventuele rechtszaken, denkt mensenrechtenadvocaat Liesbeth Zegveld.
Zegveld stond jarenlang weduwen en kinderen bij van Indonesiërs die in de onafhankelijkheidsoorlog tussen 1945 en 1949 werden geëxecuteerd. Ook vertegenwoordigde zij oud-militairen die in de jaren 40 weigerden om naar het toenmalige Nederlands-Indië te gaan om daar te vechten.
Zegveld ziet het rapport als een nieuwe erkenning van de Nederlandse gewelddadigheden in het koloniale verleden. “Maar de rechtelijke macht had in tal van uitspraken al de conclusies getrokken die in dit rapport staan”, stelt zij. In de zaak waarbij zij twee dienstweigeraars bijstond, besloot de Hoge Raad dat hun straf bleef staan en werd de zaak terugverwezen naar de politiek.
Aan die zaken kan het rapport wel iets bijdragen, denkt zij. “Op basis van dit rapport kan de regering eerherstel bieden.” Hoewel veel van hen al zijn overleden, kan dat aan de nabestaanden troost bieden, denkt Zegveld. “Ook op hun kinderen heeft dit enorme impact gehad. Hun vaders moesten de gevangenis in en hadden geen baan meer.”
Premier Rutte liet in zijn eerste reactie op het rapport weten hier niet in mee te gaan. Hij verwees naar de eerdere uitspraak van de Hoge Raad en stelde dat zij “niet vallen onder de excuses aan veteranen die in Nederlands-Indië hebben gediend”.
‘Misdrijven tegen de menselijkheid’
Wat de verdere gevolgen zijn van het rapport, vindt rechtsfilosoof Veraart lastig te bepalen. “We moeten dit eerst maar eens op ons in laten werken.” Wel ziet hij het als een mogelijke volgende stap dat de regering ook woorden gebruikt die een juridisch-ethische betekenis hebben.
“Het is interessant hoe de regering dit nu verder gaat kwalificeren. Blijven ze weg bij de woorden oorlogsmisdrijven of misdrijven tegen menselijkheid? Bij ons slavernijverleden geven burgemeesters wel al deze kwalificatie. Ik ben wel benieuwd of de regering een begrip als misdrijven tegen menselijkheid in de mond durft te nemen.”
Tot veel extra rechtszaken zal dat niet leiden, denkt hij. “Maar ook al kan je daders niet bestraffen, het geeft toch erkenning aan het onrecht dat heeft plaatsgevonden. Ik kan mij voorstellen dat het een volgende stap is, die nodig is voor de verwerking.”
Zegveld denkt ondanks de beperkte juridische implicaties van het rapport dat “de regering wel stappen kan zetten”. Zij hekelt de volgens haar “passieve houding die de regering heeft aangenomen, op excuses aanbieden na en regelingen voor slachtoffers”. Ze zou graag zien dat de vergoedingen die kunnen worden aangesproken door Indonesiërs makkelijker beschikbaar worden, ook als ze niet in Nederland wonen.
Ook zou ze graag zien dat, naast eerherstel voor de slachtoffers, de regering ook de boodschap uitdraagt dat het laten verjaren van oorlogsmisdrijven uit die tijd fout is geweest.
De Tweede Kamer nam in 1971 een wet aan die verjaring in het geval van oorlogsmisdrijven en misdrijven tegen de menselijkheid ophief. Daarbij werd door het parlement echter een uitzondering gemaakt voor Nederlandse militairen tussen 1945 en 1950, waardoor misdragingen in de oorlog in Indonesië buiten schot bleven.
Dit artikel verscheen eerder op de website van de NOS, 17 februari 2022.
Eindelijk een eerlijk onderzoek. De meeste indo’s hebben altijd de mondvol over de gruwel daden van de Indonesiërs. En Nederland alleen died voor Indonesia en Indonesiërs heeft gezorgd. De geschiedenis van de andere kant kennende maakt ik me heel vaak kwaad.
Verstuurd vanaf mijn iPhone
Zeg (maar niets, mevrouw heeft daar nooit in het) Veld gediend.
– jonge vrouwen werden vastgebonden en met bamboe speren in hun schaamstreek gestoken, net zolang tot zij bezweken aan de pijn en bloedverlies.
– hun borsten werden afgesneden.
– kleine kinderen, zelfs baby’s, werden aan hun benen vastgehouden en kapot geslagen tegen de muur.
– bij mannen werd hun penis, levend, afgesneden en in hun mond gestopt, dit om het geschreeuw te stoppen. Zij werden namelijk kapot gehakt met kapmessen en ook lek gestoken met bamboe speren.
Mevrouw Zegveld haalt geld binnen voor de nabestaanden van geëxecuteerden.
Geëxecuteerden die mogelijk bovenstaande feiten hebben gepleegd.
@Pascal; ‘met bamboe speren etc.’- Van horen zeggen of zelf meegemaakt/gezien? De VN/Commissie van goede diensten was toen al alert; wat Nederland in Indië deed.
– Waarom zijn deze gruwelen; compleet met foto’s /rapporten toen ’45-’49 nimmer bij de VN gemeld? – Ooit Huyting hierover aangesproken oa ‘de zgn penis in de mond’ van de vermoorde soldaat. Hij antwoorde ; ‘veel over gehoord, maar nooit zelf meegemaakt en gezien…
Mijn moeder heeft als meisje van 7 in de bosjes gelegen met haar moeder en gezien hoe haar vriendinnetje levend in de waterput werd gegooid. Heeft gezien hoe haar oom lek geprikt en kapot gehakt in de keuken lag. Dus stop met dat “van horen zeggen” woke gedrag
Ga je schamen
Er zijn genoeg ‘geheim dossier’ documenten die de barbaarse verhalen bevestigen.
Het verhaal van die weduwen is alleen van horen zeggen, wellicht waren zij moeders of vrouwen van de moordenaars die terecht standrechtelijk zijn geëxecuteerd.
@Pascal; ‘genoeg geheime dossier etc.’- Nederland zat toen al in het VN beklaagbankje
( muv.België was er geen ander land, die ons steunde) Waarom dan deze dossier indertijd niet ter visie/info bij de VN ingediend? Deze gruwelen(indien geschied) moeten toch gerapporteerd zijn? – Waarom zijn dan deze dossier in de afgelopen 70 jaar na dato niet gepubliceerd? Bij dit onderzoek team?
@Pascal;’geheim dossier etc.’- Bij een vergelijk met de Republiek was er nooit bersiap ontstaan/geweest. – Het vernietigend Onderzoek eindrapport; Den Haag keek weg etc. geeft het fiasco aan. Den Haag; Drees sr., Beel ea. lokte alle ellende uit; met honderd duizenden doden als gevolg! – Al in 1988(!) dr.L.de Jong dl.12/2;conclusie ‘dat Nederland eind 1949 genoegen heeft moeten nemen met een resultaat, dat het al 3 jaar eerder, zonder al die strijd óók(!) had kunnen verwerven’! – Een historische schande
Ik hoop dat de heer Rutte binnenkort ook eens gaat denken aan al die Nederlanders, geknecht en geplaagd door die onzinnige Corona-maatregelen. Deze groep mensen verdient ook een spijtbetuiging van Rutte, en moet die walgelijke vent ophouden, al die mensen naar de duvel te beredeneren, welke zijn opgetreden in Indie om het beestenwerk van de nationalisten een eind te zetten. Verdraaid links clubje beterweters doen vandaag de dag scheinheilig hun beklag, maar hebben de zaak niet aan eigen lijf ondervonden. Mij komt de maaginhoud hoog van al die afgestudeerden, met een doctorstitel onder de arm, links-georienteerde zwetsers, nooit een schop in de handen gehad en al op jeugdige leeftijd gesubsidieerd door vader en moeder, etc.
@van Santen; ‘aan eigen lijf ondervonden etc.’- U wel?
ach meneer Mertens, met uw eenzijdige kijk op de dingen kunt u eigenlijk niks anders doen als dwarsbomen, dingen na te vragen, te betwijfelen, realiteit om te draaien, enz. Het ligt eenvoudigweg aan uw persoonlijke houding, ….en die is nu eenmaal ‘anti’. Laten wij het daarbij houden. Nog een fijne dag verder 😉
@Mertens,
U praat alleen maar mee met de woke figuren, om uzelf in een beter daglicht te zetten. ” nee, hoor, ik ben altijd goed geweest, daarom was ik buitenkamper “
@Pascal; ‘praat mee etc.’- Gewoon de waarheid onder ogen zien; Nederland weigerde het door ons dd. aug.1941 ondertekende Atlantisch Handvest( voorloper VN): elk volk heeft het zelfbeschikkingsrecht! Het verloochende dit;
in het gesprek Batavia 4/10-’45 vdPlas-Hatta; geen merdeka ! Dus amok= bersiap! Nederland lokte bersiap uit! Rekende /hoopte dat de Britten deze opstand zouden neerslaan.( zoals later in Soerabaja) – Wij, buiten de beschermde kampen, werden geslachtofferd(!) voor herbezetting van Indië! – Al in sept.1945 was er de Progressieve Groep, Batavia met oa.DM.Koch, W.Wertheim, JdeKadt, Bep Vuyck die bij Den Haag er op aandrongen; op erkenning van het zelfbeschikkingsrecht(!), de jonge natie bij te staan; tot enige vriendschap( zoals Engeland en India) – JdeKadt 1949; Een tragedie van gemiste kansen; ‘wat ons overblijft is; te beseffen wat we verknoeid hebben, de schaamte over zoveel bekrompenheid, onbekwaamheid en zelfgenoegzaamheid!’
Dat waren mijn woke(!) figuren!
Nabestaanden? Hoeveel 100 plussers zijn nog in leven of wordt er weer “ gesjoemeld “ met de leeftijden zoals bij Rawagedeh. Geboorteregisters werden niet bijgehouden.
Ik kwam dit ontluisterende interview tegen met Frank van Vree en deel die graag met jullie https://youtu.be/LytwVPAgdMU
Bersiap speelde geen rol bij inzet troepen. “Het enige (neven)doel was de verwezenlijking van paragrafen uit de Japanse capitulatie: Herstel van de vooroorlogse status quo. Dat betekent herstel van het Nederlandse gezag. Dat betekent handhaving van dat gezag. En daar waren jammer genoeg nogal wat militairen voor nodig. En veel onnodige slachtoffers.” (Bron J.A. Somers)
Tja Ellen …. wat jammer dat hij niet meer in ons midden is en dat wij ons niet meer aan zijn grote kennis en wijsheid kunnen laven.
@ellen; ‘herstel van het Neder4landse gezag etc.’- Dus Japan moet het vooroorlogse Nederlands gezag herstellen? Dat is natuurlijk een misvatting; de geallieerden eisten van Japan de; status quo= de toestand zoals die nu is! Vandaar ook, dat de Britten/Seac samenwerking met Japan – Wel was het de wens(!) van de net uit Japan terug kerende Tjarda vS. toen de proklamsi 17/8’45 werd uitgeroepen. Want zei hij ;’elke handreiking aan de Republiek is een verzwakking’. Echter, de Britse gen.Christensen zocht juist wel toenadering tot de Republiek op advies van de Z-Afrikaanse/Brit Laurens van Post, ex. krijgsgevangene op Java en op de hoogte van de kracht van het Republikeinse leger en de aanzwellende fanatieke meute!
@W; ‘ontluisterende interview etc.’- Niet beantwoord aan uw verwachtingen? Door de FIN opgenomen; die zeker ook iets anders hadden verwacht. De Nederlandse troepen kwamen pas in mrt.1946, dus lang na de bersiap period okt.- dec.1945(!) Zij werden wel met dit soort propaganda, ‘Indië bevrijden, orde en rust, voor de zo zwaar getroffen bevolking etc. aangemoedigd zich te melden. En dat allemaal zo net na de nazi bezetting 5 mei 1945….toen het land nog in puin lag, de suiker op de bon etc. werden alle gelden besteed om oorlogstuig aan te schaffen tbv.; land- zee- luchtmacht! Om daar nb. de roep om vrijheid/merdeka te smoren….
De term extreem en structureel geweld is zorgvuldig gekozen. Natuurlijk is bij het onderzoek de geweldsdelicten van de extremisten ter sprake gekomen. Geweldsdelicten die gericht waren op de afkomst van de slachtoffers. Chinezen , totoks en alle anderen die niet tot het zuivere Indonesische ras behoorden. Uitgevoerd door de Hr. Mertens zo geroemde en geadoreerde “ vrijheidsstrijders”. Deze zuivering wordt ook wel GENOCIDE genoemd. Daarom wordt de term oorlogsmisdaad en misdaad tegen de menselijkheid niet genoemd. Waar zouden de “vrijheidsstrijders” van de Hr. Mertens dan onder vallen , ik weet het wel.
@JeanLouis; ‘genocide etc.’ – Heb die moordende meute, die ook tegen mij en familie
( oom vermoord, tante dodelijk verwond) hebben geageerd; vrijheidsstrijders genoemd?
Genocide gepleegd= volkeren moord, was dat de redenen van de Republiek? Een volk uitmoorden? Waarvoor/waarom overdrijven? De Indonesiërs betaalden een hoge tol(!) voor hun vrijheid! Zie de uitkomsten van het onderzoek!
Wat een geouwehoer , hebben ze niets anders te doen in Nederland?
Beste Lieuwe. Deze getraumatiseerde generatie blijft zitten met een onvoltooid verleden tijd. De hoofdrolspeler , de regering, kan uitkomst brengen. Maar de regering blijft zich in allerlei bochten wringen om maar geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen. Keer op keer wordt door de regering geprobeerd de doofpot te hanteren. Dankzij lezers van de Javapost blijft het in het nieuws. Regering erken en benoem het en neem verantwoordelijkheid met en in jullie aandeel in de naoorlogse gebeurtenissen in Nederlands Indië. Dan komt er hoop ik rust, niet alleen voor die generatie maar ook voor hun kinderen en kleinkinderen. Dat is alles wat deze generatie van de regering vraagt en verwacht en niks anders.
Nu heeft meneer Lieuwe de Haas een keer eerder, wellicht vaker, maar dat is mij dan ontgaan, geschreven dat hij “het” allemaal geouwehoer vindt. Hij verklaart zich niet nader, dus zou hij alles wat hier op JP is en wordt geschreven, “geouwehoer” kunnen vinden.
Dan zou ik zeggen, verspil uw tijd niet met het volgen van het “geouwehoer” op JP. Ga knikkeren, een cursus welsprekendheid of mindfulness volgen, een Indisch kookboek schrijven, eenden fokken.
Kortom meneer De Haas, er is nog zoveel moois te doen en te beleven en dank de hemel dat u dat hier in vrijheid kunt doen.
@Jean-Louis; de regering kan uitkomst brengen etc.’- Die is er nu; Mark Rutte; diepe excuses aan de Indonesische bevolking! – Bij jongste kleinzoon vroeg mij waarom wij ons NIET achter de de onderdrukte Indonesiërs hebben geschaard. Maar juist wel achter de bezetters….(!) Heb hem toen geadviseerd om via zijn iphone; java post.nl op te zoeken en daar de reacties zien van de oudere generatie uit Indië (!). Vooral van ene Pierre de la Croix ea!
R.L. Mertens zegt 25 februari 2022 om 9:39 pm: “Heb hem toen geadviseerd om via zijn iphone; java post.nl op te zoeken en daar de reacties zien van de oudere generatie uit Indië (!). Vooral van ene Pierre de la Croix ea!”
Welk een compliment aan mijn adres meneer Mertens! Met genoegen zal ik uw kleinzoon het objectieve, genuanceerde beeld schetsen. Kans is echter groot dat uw kleinzoon u en uw mantraatje met andere ogen zal gaan bekijken.
@PierredelaCroix; ‘objectieve etc.’- Hij las het eindrapport, ‘stelselmatig extreem geweld tot martelingen toe, die onbestraft bleven; krijgsmacht, justitie, kabinetten(!) tolereerden en keken de ander kant op’! Vandaar zijn opmerking/vraag! – *Wellicht dat u nu op deze site op die opmerking van hem ‘objectief’ kan reageren….
Wie interesse heeft leze het volgende:
https://verenoflood.nu/bersiap-blijft-afwezig-bij-de-rijks-revolusi-indonesiers-zijn-lief/
Dank je wel. Verhelderend.
@Mertens,
Waar woont u?
Net als Pondaag in Nederland? of anders als de Molukse fantasie filmmaker Taihuttu op Bali?
Beide klagen er op los, maar wonen niet in Indonesië, nee dat dan weer niet.
Niemand zou dan luisteren naar de inbreng over Nederlands-Indië. Gewoon niet interessant
@Pascal; ‘klagen er op los etc.’- Ik klagen? Ik ben verguld(!) met de verklaring van min.Rutte; ‘diepe excuses aan de Indonesische bevolking’! – En U; liever oostindisch doof blijven?
@R.L.Mertens,
Ik wil de gehele geschiedenis op tafel.
4 generaties in Nederlands-Indië geboren vaders, waarvan mijn vader op 19 jarige leeftijd het land heeft moeten ontvluchten.
Heeft hij of zijn vader, grootvader in die 200 jaar vrouwen verminkt, verkracht, kapot gehakt omdat hij geen totok was?. Nee
Woonden zij in een groot kolonial huis? Nee
Hadden zij bedienden? Nee.
Zij allen deden gewoon hun werk, hadden een gezin, gingen naar school en zelfs universiteit tot de kretek rokende laaggeschoolde moslim jongeren, opgehitst door de fascistische Japanners, hun beestachtige gang konden gaan.
@Pascal; ‘opgehitst door fascistische Japanners etc. – Is dat wel zo? Niet door de ondervonden meer dan 3 eeuwen(!) bezetting? Waar de Inlander rechteloos was! Indië was juist fascistisch= geen democratie met gg. met exorbitante rechten= dictator! Niet voor de Europeanen; want die leefden met hun baboe’s/katjong’s als een in vorst in Frankrijk! – Zie Boven Digoel; een concentratie(!) kamp waar men zonder proces naar toe werd verbannen. Een malaria gebied waar zonder voldoen kinine men tot; gekte kwam en ….dood ging. Lees Salim; 15 jaar Boven Digoel! ( we hadden al concentratie kampen 1924 nog vóór de Duitsers!.
De volledige persconferentie krijg ik net doorgestuurd. Toch interessant om nog eens te horen hoe het een en ander precies wordt verwoord https://youtu.be/TKtFE7KMp-U
@Pascal in uw reactie van 26 feb om 07:30 uur was uw vader 17 jaar toen hij het land moest verlaten ..In uw bovenstaande reactie van 27 feb om 09:54 is uw vader plotseling 19 jaar oud toen hij het land moest verlaten ………………………..raadselachtig en u schrijft “” Ik wil de gehele geschiedenis op tafel “” Nou ik heb liever een hele rijsttafel op tafel !
In die chaotische tijden kan een mens snel ouder worden.
@Pierre de la Croix,
Goh, wat dramatisch 17 jaar / 19 jaar.
Geboortedatum 08 Augustus 1933 te Tjiandjoer (misschien schrijf ik de plaatsnaam verkeerd en in uw optiek kan het dus zijn dat ik de plaats verzin.)
Ach heer Pascal, ik zag de humor er van in. Van daar mijn reactie over het verouderen in chaotische tijden. Ik had er een smiley achter moeten zetten. Dat doe ik liever niet, want het is dan net of ik van mijn eigen mop moet zeggen dat het een mop is. Excuses als ik u heb geïrriteerd. No offense meant.
Ik moest bij het lezen van de – ik denk eveneens goedaardig bedoelde badinerende – reactie van Bert Siap denken aan een schoolvriend van mijn wijlen mijn stiefmoeder, later in NL bekend homeopatisch arts en yoga meester geworden, die na een kort verblijf bij de Kenpeitai zo grijs als een duif was geworden. Laat hem toen een jaar of 25 geweest zijn.
Tjiandjoer lijkt mij goed geschreven in de oude koloniale spelling. Het zou nu in de Ejaan Baru (nieuwe spelling) wel “Cianjur” zijn.
Goede dag verder. Keep smiling. Het is nog koud, maar de zon schijnt.
R.L. Mertens zegt 26 februari 2022 om 10:29 pm: “@PierredelaCroix; ‘objectieve etc.’- *Wellicht dat u nu op deze site op die opmerking van hem ‘objectief’ kan reageren….”.
In een vorig stukje schreef u over uw jongste kleinzoon: “Heb hem toen geadviseerd om via zijn iphone; java post.nl op te zoeken en daar de reacties zien van de oudere generatie uit Indië (!). Vooral van ene Pierre de la Croix ea!”
Laat uw kleinzoon eerst maar uw advies opvolgen en JP (I4E ter aanvulling) napluizen op reacties van de oudere generatie uit Indië en vooral dus op die van mij. Zo hij dan nog geen genuanceerd beeld van de situatie na 15 augustus 1945 (begin bersiap = oorzaak) en de acties van het Nederlandse leger tot herstel van orde en vrede (= gevolg) heeft gekregen, dan is hij welkom bij mij thuis voor een gesprekje.
Als voorbeeldje voor de nuancering wil ik een stukje citeren uit de getuigenis van Henk Itzig Heine (Poerworedjo, 1930), deze week opgetekend in de NRC door Frank Vermeulen. Henk, zijn moeder, oudere broer Wim en jongere broer Eddie hadden in Semarang in verschillende Jappo kampen gezeten. Na hereniging van de 2 oudste broers met hun moeder en broertje besloot hun moeder naar Soerabaja terug te keren. Ze kwamen terecht in het beruchte Goebeng transport, u wel bekend neem ik aan.
Citaat uit het verslag daar over van Henk I.H. (toen dus 15 jaar):
“Plotseling was er een wegblokkade. Er werd geschoten. Een woedende menigte viel ons aan. Ik zat met mijn moeder voorin die truck en Wim is gevlucht. Eddie zat nog achterin. Ik zei “ik ga er uit, ik moet hier weg”. Mijn moeder heeft me tegengehouden. Het duurde uren. Dappere Brits Indische soldaten vochten voor ons. Maar uiteindelijk werd de deur opengetrokken en werden mijn moeder en ik naar buiten gesleurd. Ik zag het lichaam van Wim verder op liggen. Ik dacht dat het voor ons ook afgelopen was. Maar we werden door een Indonesiër meegenomen naar een veilige plek. Ondertussen had ik Eddie meegetrokken, die ze aan het afranselen waren”.
Henk I.H. besloot zijn verslag: “Van de naar schatting 250 evacuees zijn er toen 110 vermoord”.
Die evacuees waren dus weerloze vrouwen en kinderen, wellicht ook oudere mannen uit de kampen. Honderd en tien doden van de 5.000 of veel meer bersiapmoorden, de juiste aantallen zullen niet meer worden achterhaald.
Steeds weer schrijft u dat die laffe, wrede bersiapmisdaden op weerloze vrouwen, kinderen en mannen een gevolg waren van koloniaal beleid van de Nederlandse overheid en dus te begrijpen en goed te praten. Welnu, u zou uw kleinzoon er eerlijkheidshalve op kunnen wijzen, dat het optreden van het Nederlandse leger in het licht van de zelfde karma wet van oorzaak en gevolg, van zaaien en oogsten, kan worden vergoelijkt. Herstel van orde en vrede, in een niets ontziende guerilla.
Wel eens in zo’n oorlog moeten vechten, meneer Mertens?
@PierredelaCroix; ‘begin bersiap etc.’- Begin punt? En waarom/waardoor dan bersiap? Zomaar? Niet meer dan 3 eeuwen overheersing en Batavia 4/10-’45 gesprek vd.Plas- Hatta; geen zelfbeschikkingsrecht= geen merdeka. Dus amok= bersiap! – Steeds dezelfde propaganda/leugens. De legermacht aanvoer mrt.1946 was bedoelt om de Republiek te vernietigen! Zie eindconclusie Onderzoeksrapport en video FIN gesprek met onderzoek voorzitter; van Ree !- @ H.I.Heine; door provocaties van Indo’s; die rood/wit vlaggen
( nav.17/8’45 Proklamasi gehesen) van de gebouwen verwijderden en het opvolgend vlagincident+ geen merdeka!, werd de kreet siaaap; boenoeh belanda! Het was ons beleid geweest; de Britten voor het blok te zetten om deze opstand neer te slaan. Alle bersiap slachtoffers zijn op conto van het Nederlands beleid! Oorzaak en gevolg! – Helfrich 1947; ‘deze slachtoffers tov. het verlies van ons imperium'(!)
*note; zie Poetin nu ; terroristen, genocide etc. als het Nederlands beleid van toen!
U ook: nog steeds over bersiap genocide?
R.L. Mertens zegt 28 februari 2022 om 9:56 pm: “…..”.
Op deze onsamenhangende wartaal vol citaten en uitroeptekens zal ik maar niet reageren. Zonde van mijn tijd.
@PierrtedelaCroix; ‘in een oorlog etc.’- Ik ‘zat’ in een koloniale oorlog met de eind smaak(!) van een overwinning; de diepe excuses van Mark Rutte!
R.L. Mertens zegt 28 februari 2022 om 10:02 pm: “@PierrtedelaCroix; ‘in een oorlog etc.’- Ik ‘zat’ in een koloniale oorlog met de eind smaak(!) van een overwinning; ….”.
Weer niet goed gelezen of expres lekker gedraaid, meneer Mertens. Mijn vraag aan u was: “Wel eens in zo’n (guerilla) oorlog moeten vechten, meneer Mertens?”
@PierdelaCroix;’in een guerrilla oorlog etc.’ – Neen, wel een gorilla onlangs ontmoet…
Hahahahaaaa ….. guerilla – gorilla. Wat een vondst. U kunt nog eens leuk uit de hoek komen, meneer Mertens.
citaat: “Die evacuees waren dus weerloze vrouwen en kinderen, Wellicht ook oudere mannen uit de kampen”.
Wellicht als begrip is niet alleen ontsproten aan de onuitputtelijke fantasie, maar ook onnauwkeurig , ik mag zonder overdrijving zeggen: het beter gokwerk.
“wellicht” kan getoetst worden aan het verhaal van Henk Itzig Heine. Hij vermeldt dat TENMINSTE 1 oudere Heer onder de slachtoffers was , Pieter Rijke, 61 jaar oud. Of er meerdere mannen onder de slachtoffers vielen, dient nader onderzoek te bepalen.
De volgende uitdrukking is meer in overeenstemming met de werkelijkheid: weerloze vrouwen, jongens en meisjes waaronder kinderen. Onder de slachtoffers waren ook z.g.n. opstappers, jongelui die bij het transport meehielpen, waarvan tenminste 2 de identiteit kon worden vastgesteld.
Daarnaast heb ik ook wat moeite met een ander uit de lucht gegrepen citaat:, dat als vaststelling wordt geserveerd. Naar schatting Honderd en tien doden van de 5.000 of veel meer bersiapmoorden, de juiste aantallen zullen niet meer worden achterhaald.
vandenbroek@libero.it 1953 zegt 2 maart 2022 om 5:02 pm: “……..”.
Goede avond meneer Van den Broek, zit u weer lekker in uw ivoren torentje met de muggenzift voor u op tafel, nog steeds als een klein jongetje na-mokkend over wat u door mij is aangedaan?
Een groot wetenschapper als u moet zich toch niet zo laten kennen.
@ Pierrtedela Croix : Vraagje aan dhr Pierrtedela Croix ,bent u familie van Pierre de la Croix ? Wat betreft die guerilla ervaring van de geachte heer Mertens ,veel lezers zijn zo nobel om dhr M een gratis enkeltje Kiev aan te bieden ..Moet uiteraard per bus ( Bis kilat ) of per betjak want er vliegen geen vliegtuigen die kant op .Het schijnt daar uit te draaien op een guerilla strijd en die president van Oekraine nodigt buitenlanders uit om mee te strijden ! Overigens is de moedertaal van die Oekrainse president Russisch .Het begint een beetje op een familie ruzie uit te draaien .net zoals die strijd tussen Indonesiers en Indo,s .
Goede middag heer Bert Siap, leuk dat u zich af en toe in de discussie mengt. Een kwinkslag is nooit weg in deze poel van strijd om het betere weten.
“Pierretedela Croix” lijkt mij, vrij geïnterpreteerd en houdt u mij dus ten goede, een plaatsnaam, net zoals “St. Job in ’t Goor” en “Katzenellen Bogen by the Sea”.
Tja …. de heer Mertens zal ook deze unieke kans om nog wat te betekenen in het leven door zich als vrijwilliger aan te melden voor de guerilla in de Oekraïne tegen de Ruski’s, voorbij laten gaan. Toch wel opmerkelijk, want die binnenvallende Ruski’s zijn in slechtheid toch best te vergelijken met de Belanda Boesoek tegen wie de heer Mertens met zijn mantraatjes al jaren lang strijd voert..
Overigens, die “moedertaal” van de Oekraïnse president is hem ingegeven doordat het Oekraïnse volk decennia, zo niet met onderbrekingen eeuwen lang, gedwongen was Russisch te spreken terwijl de eigen taal verboden was. Net als de Oeigoeren nu ook netjes Mandarijn moeten leren spreken en hun eigen taal zelfs niet mogen fluisteren binnen hun tenten.
@PierelalaCroix; ‘boesoek etc.’- Politiek journalist Martin Somer in de Volkskrant 26/2-’22; ‘verbazend wekkend was de snelheid waarmee premier Rutte reageerde; beschamende feiten, wegkijken, afschuiven en misplaatste superioriteitsgevoel; mijn diepe excuses etc.’
-Al in 1969 vroeg indertijd min.den Uyl om een onderzoek en nu na 72 jaar met nb. een snelle(!) reactie van onze premier – Heeft Rutte zich gerealiseerd, dat nu ook onze Drees sr. met terugwerkende kracht een oorlogsmisdadiger is? En u….wat heeft u in die politionele jaren in Semarang uitgespookt?
R.L. Mertens zegt 1 maart 2022 om 9:43 pm: “En u….wat heeft u in die politionele jaren in Semarang uitgespookt?”
Nou … ik moet 8 (1946) tot 11 (1949) geweest zijn. Dan moet ik uit volle borst hebben meegezongen met de Jannen die in mijn straat in trucks voorbij reden op weg naar het front, op de wijs van “Singing yaya yippy yippy yee”:
En wat doen we met Soekarno als hij komt
Als hij komt
En wat doen we met Soekarno als hij komt
@PierredelaCroix; ‘binnen vallende Ruski’s etc.’- U slaat de spijker (ditmaal)op de kop! Met lucht- ,zee- en legermacht zocht Nederland in 1947 de aanval. Op een volk dat slechts om merdeka(!) vroeg. Zie ze nog; de mariniers in Soerabaja 1946 binnen trekken; iamfibie- Sherman tanks, artillerie en in USA outfit gestoken, de duim omhoog. lachend naar al die (Indisch)Nederlanders en …een kille blik van de Inlanders! Exact met de propaganda/leugens als wat nu door Ruski’s beweren; ‘tegen extremisten, terroristen en zelfs …genocide(!)plegers. In 1946 werd in Amsterdam nog gedemonstreerd tegen troepen uitzendingen. Op een bord stond de tekst; ‘maak van onze jongens geen moffen’ En velen(!) werden het:- Het eindrapport; stelselmatige en wijdverbreide gebruik van extreem geweld; buitenrechtelijke(!) executies, mishandelingen, martelingen, inhumane detentie, brandstichtingen van desa’s/kampongs, massa’s arrestaties, berovingen, verkrachtingen van zeer jeugdige Inlandse meisjes( 10 jr.), waar zelfs officieren aan meededen!
Een historische schande!. En min.Rutte terecht zijn diepe excuses aan land en volk van Indonesië heeft uitgesproken. En u meneer de la Croix…? –
R.L. Mertens zegt 2 maart 2022 om 9:23 pm: “En min.Rutte terecht zijn diepe excuses aan land en volk van Indonesië heeft uitgesproken. En u meneer de la Croix…?”
Tja ….. als meneer Rutte als premier aller Nederlanders al namens zijn volk excuses heeft aangeboden en de Koning daarvóór ook al en meneer Bot toen hij nog minister van BuZa was ook, waarom zou ik het dan dunnetjes moeten overdoen, meneer Mertens?
Ik wentel mij niet in schuldgevoel. Heb alleen maar terug geslagen en geschopt toen ik werd gekrojok door de Tentara Peladjar, de oud pemoeda’s die weer naar school mochten. Zelfverdediging. Actie en reactie, u weet wel.
Als ik ook nog excuses zou aanbieden voor daden die ik niet heb gepleegd – ik kan er niets aan doen dat ik als bevoorrecht Indo-Europees kind in het land werd geboren – dan zou het Indonesische volk vragen “Apa itoe, wat zit je toch te zeuren, heeft die meneer Mertens je opgestookt? Laat hem maar hier komen, kan hij ons helpen. Wij hebben nog miljoenen die honger lijden, ver onder jullie armoedegrens leven. Waarom blijft hij in Nederland zijn mantra’s zoemen?”.
@PierredelaCroix; ‘dunnetjes overdoen etc.’- Zelfs dat niet? Die excuses van min. Rutte geldt; ‘voor iedereen in ons land die tot op de dag van vandaag heeft moeten leven met de gevolgen van die koloniale oorlog’! Voor u als koloniaal gelden deze excuses niet …. u moet daarmee leven…..tot het einde der tijden!
R.L. Mertens zegt 3 maart 2022 om 9:21 pm: “@PierredelaCroix; ‘dunnetjes overdoen etc.’- Voor u als koloniaal gelden deze excuses niet …. u moet daarmee leven…..tot het einde der tijden!”
Oeps meneer Mertens …. als uw mantraatjes niet helpen, dan ten einde raad maar dreigen met hel en verdoemenis? Daar komt de ware Calvinist in u boven drijven.
@PierelalaCroix; ‘boesoek etc.’- Politiek journalist Martin Somer in de Volkskrant 26/2-’22; ‘verbazend wekkend was de snelheid waarmee premier Rutte reageerde; beschamende feiten, wegkijken, afschuiven en misplaatste superioriteitsgevoel; mijn diepe excuses etc.’
-Al in 1969 vroeg indertijd min.den Uyl om een onderzoek en nu na 72 jaar met nb. een snelle(!) reactie van onze premier – Heeft Rutte zich gerealiseerd, dat nu ook onze Drees sr. met terugwerkende kracht een oorlogsmisdadiger is? En u….wat heeft u in die politionele jaren in Semarang uitgespookt?
Sommige luitjes vinden hun inzending ( reactie ) ZO LEUK ,dat ze hem maar dubbel klikken ,zie reacties van 1 maart 2022 om 9:43 en om 9:44 uur .Kunnen we dubbel “” Genieten “” denken ze dan ,ja als we dat nou allemaal gaan doen ……………………………??
LEUK? Ik denk meer aan obsessieve zendingsdrang. Hun boodschap moet door de strotten van de ongelovigen worden gedjedjel (gewurgd, geduwd, getrechterd), tot ze ervan kokhalzen.
Ik heb nog wat vergeten bij mijn reactie . Om het concreet te houden bijgaande wat voorlopige cijfers over burgerslachtoffers in de Bersiapperiode die iets te maken hadden met Semarang.
aantal geïdentificeerde slachtoffers Semarang over de periode sept-dec 1945 :
september: 151
oktober: 121
november: 71
december: 45
totaal sept-dec 1945: 388
Let wel er was in de Bersiap veelal sprake van onderreportage
De cijfers kunnen in tegenstelling tot die van de projectgroep niet alleen naar maand maar ook naar geslacht, beroep, leeftijd, leeftijdscategorie worden onderverdeeld. Daardoor kunnen andere en gedetailleerde uitspraken worden gemaakt.
@ dhr de la Croix
Heeft dhr de la Croix mij iets aangedaan, ik ben me nergens van bewust. Hij toont zijn vindingrijkheid en creatieve vermogens. Daar kan ik toch alleen maar blij om zijn?
Hoezo muggenzifterij? Wat kritische kanttekeningen bij uitspraken zoals anderen doen is toch heel normaal, daar zijn we toch voor op dit blog? Ik toets een uitspraak aan feiten. Wat is daar mis mee, geschiedenis is toch een empirische wetenschap? Als dat muggenzifterij is, dan mag ik toch weten wat die kleinigheden zijn. Toch niet die duizenden Bersiapslachtoffers?
Om dhr de la Croix gemakkelijk te maken neem ik Semarang als voorbeeld. Was hij daar niet geboren? Hij heeft de Bersiap aan den lijve ondervonden. Hij verbleef toch tot 1948 in Semarang? Als dat waar is, dan heb ik meteen met een echte ooggetuige, een ervaringsdeskundige te maken, een primaire bron. Dat vergemakkelijkt de discussie. Dus waar dwingt de schoen? Trouwens we zijn dan weer volledig on-topic. Ik wordt afgeleid.
Opmerkelijk is dat in september 1945 relatief veel slachtoffers vallen in Semarang! Wellicht heeft dhr. de la Croix een verklaring? Wat gebeurde toen precies in Semarang van net na de Japans capitulatie?
correctie : waar wringt de schoen
andenbroek@libero.it 1953 zegt 2 maart 2022 om 11:22 pm: “@ dhr de la Croix
Heeft dhr de la Croix mij iets aangedaan, ik ben me nergens van bewust”.
Nou … dan heb ik mijzelf te veel eer toegeëigend. Boekan saja dus. Uw gemok en gepruttel zal dan ergens anders vandaan komen.
U schrijft: “Om dhr de la Croix gemakkelijk te maken neem ik Semarang als voorbeeld. Was hij daar niet geboren? Hij heeft de Bersiap aan den lijve ondervonden. Hij verbleef toch tot 1948 in Semarang?Als dat waar is, dan heb ik meteen met een echte ooggetuige, een ervaringsdeskundige te maken, een primaire bron”.
De hoon druipt van de regels af. Tóch door opmerkingen van mij op uw conclusies in uw wiek geschoten en nog steeds aan het mokken? Maar ik zal u accommoderen. Anders blijft de nonsens die u over mij uitkraamt als waarheid hangen bij andere lezers die u nog niet kennen.
Ik ben in 1938 op het nippertje in Semarang geboren (mijn ouders waren net 3 maanden terug van “Europees verlof”) en niet getogen tot 1948, maar er midden 1952 uit vertrokken, in mijn 14de levensjaar, in een schooljaar van de plaatselijke “concordante” HBS die leegliep en een jaar later zou worden opgeheven.
De bersiap heb ik als 7 jarige doorgemaakt in ons zwaar gebarricadeerde huis, met (inlandse) grootmoeder, moeder, tante en oudere zus. Hoeveel dagen wij daar in angst hebben gezeten weet ik niet. Buiten geweer- en mitrailleurvuur. ’s Nachts geschreeuw. Trouwe baboe Bèng (officieel Soepie) bracht ons uit de naburige kampong af en toe eten. Zij liep van boom tot boom en moest oppassen niet zelf om zeep te worden gebracht door eigen bangsa, wegens hulp aan “Belanda’s”. Als door een wonder zijn wij gespaard gebleven, misschien omdat bekend was dat mijn grootmoeder “inlands” was en altijd in sarong en kabaja rondliep. De deuren van ons huis waren gemakkelijk ingetrapt.
Wij zijn in die tijd door Japanners beschermd. Die patrouilleerden regelmatig door onze straat. Serèk-serok hun laarzen. Dan werd het stil. De dappere pemoeda’s hadden heilig respect voor de Ridders van Bushido.
Opeens vreugde. De mare ging rond door de stad: Brits Indiërs en Ghurka’s in de stad gezien. Het schieten in onze buurt hield op. Even later commandopost op de hoek van onze straat, een hoofd verkeersweg naar het Oosten, richting Soerabaja. Twee weapon carriers met lange antennes en vervaarlijk uitziende Sikhs die snoep en sigaretten uitdeelden. Ook aan jongetjes zoals ik, “for my father” (die nog in het verre Siam aan het uithijgen was van de arbeid aan het spoor).
Dan een nieuwe uitdaging voor mijn omi, moeder en tante. Wij moesten evacueren. De Britse troepen waren met te weinig om onze veiligheid te waarborgen. Iedereen ging weg. Overal huizen leeg. Dorado’s voor de rampokkers. Ook de bevriende dames Pen, Afro-Indische vriendinnen van moeder en tante uit de Karreweg. Hun neef, Nico Klink en andere Indo’s, ik herinner mij de naam Kees Worthington en die van een meneer Faulhaber, kwamen bij ons sobatten: Ga weg! Moeder en tante stonden voor een groot dilemma: Blijven of vluchten met de anderen, naar Siam. Hun moeder, toen 77 jaar, had een zwakke gezondheid. Zij was “La Mama” die dochters en kleinkinderen veilig door de Japanse bezetting had geloodst. Een frêle vrouwtje uit Banjoewangi. De reis zou zij misschien niet overleven. Moeder en tante besloten te blijven. Zij wilden “ma” niet alleen laten. Later bleek dat de moeder van de dames Pen de reis inderdaad niet had overleefd, net als oom John Frederiksz, ook uit de kennissenkring van moeder en tante, volgens mijn herinnering een man met een vervaarlijke grijze snor. Hij was net met vele anderen door Japanners bevrijd uit de Boeloegevangenis, samen met de man die later mijn stiefvader zou worden.
Langzaam kwam het normale leven op gang. Ruilhandel voor eten. Een oude broek voor een kip op de pasar. Nederlandse troepen arriveerden. OVW-ers van het Bataljon Stoottroepen. Semarang werd een relatief veilige enclave omringd door pemoeda gebied. Maar langzaam begon de haat van de Indonesiërs op andere manieren voelbaar. Volwassenen werden bedreigd. Ons huis door een menigte uit de kampong bekogeld met stenen. Gewapende rampok aan de orde van de dag. Moordpartijen ’s nachts. Gevechten tussen Indische jongens en Ambonezen enerzijds, en Indonesische jongeren anderzijds. Je werd vóór de school door velen opgewacht en als je alleen of in de minderheid was, gekrojok, door de meerderheid, c.q. in elkaar geslagen. Ik was groot voor mijn leeftijd en daardoor niet ontzien. Het werd steeds erger, ook voor mijn oudere zus, die werd lastig gevallen. Aldus besloten midden 1952 mijn moeder en stiefvader mijn zus en mij vooruit te zenden naar Nederland. “Voor ons bestwil”. Mijn stiefvader kon voor zijn werk niet weg. Mijn moeder zou ik pas 4 jaar later, in 1956, terugzien. Zij had een jongen in zijn eerste lange broek aan de kade nagewuifd, zij zag een man terug die weldra zou gaan varen. Weer scheiding …..
Tot zover meneer Van den Broek, het relaas van de “ervaringsdeskundige” en “primaire bron” die u in mij ziet. Proef ik in die kwalificaties toch een sprankje van respect en bewondering of maken ze deel uit van de eerder geconstateerde hoon uit de ivoren toren?
Wellicht (daar hebt u dat vermaledijde woord weer dat uws inziens niets te betekenen heeft) noemt u mij ook nog in uw proefschrift; ik begrijp tenminste dat u daaraan noest arbeidt. Jammer dat de sympathieke heer Mr. Dr. Ir. Jan Somers er niet meer is als ervaringsdeskundige en primaire bron voor u. U hebt jaren lang met hem op open fora gecorrespondeerd over de Indische zaak in de breedste zin van het woord en ik neem aan al doende ook veel van zijn formidabele kennis en inzichten tot u genomen. Ik miste echter enig rouwbeklag uwerzijds toen hij overleed. Heb ik het gemist? Zo ja, dan bij deze mijn excuses.
@Pierre de la Croix : Eens schreef een door mij hooggeachte dame op dit blog “” Ik zal wel gek zijn om mijn levens geschiedenis op dit blog te zetten ,de meeste mensen hier zijn alleen bezeten van zich zelf !”” Ik heb zeker een half uur naar die tekst moeten kijken en dacht alleen maar ,allemachtig wat heeft die dame gelijk ! Wat u hierboven schreef ,wist ik allang ,terwijl ik niet eens zo lang op deze site zit ,dus mensen die veel en veel langer deze site bezoeken ,hadden het ook mogen weten ,ik schrijf niet MOETEN weten ,want dat ligt aan de persoon zelfe en waar hun interesse ligt .Ik ben intussen maar opgehouden persoonlijke zaken op dit blog te zetten .Interesseerd de mensen toch geen ene fluit !
Corrigendum: Ergens in de 3de alinea van beneden schreef ik “Nederlandse troepen arriveerden. OVW-ers van het Bataljon Stoottroepen”.
Bij nader inzien zal dat moeten zijn: “OVW-ers van het Regiment Stoottroepen”. Het zal de “T” of Tijgerbrigade geweest zijn, waar over op JP ook eens is geschreven in een artikel over de SF Tjepiring.
Eens, als jongetje gezeten op een tjot in de Semarangse wijk Tjandi die het dal overzag waarin het ereveld was gesitueerd, heb ik een begrafenis met militaire eer van A tot Z gezien. De St. Bernhard kapel van de Stoters, man met de grote trom in pantervel, mascotte Kees de Bok in vol ornaat aan de linkerflank, saluutschoten. Ik meen dat de kapel speelde “Ik had een wapenbroeder”. Heel indrukwekkend.
Ach heer Bert Siap, ik ben geen zwelbast, maar schreef het stuk over mijn leventje in Semarang om de weledelgeleerde heer Van den Broek te behagen.
Hij noemde mij toch “ervaringsdeskundige” en “primaire bron” en besloot met de concrete vraag aan mij “Wat gebeurde toen precies in Semarang van net na de Japans capitulatie?”
Tja, als een geleerd man als de heer Van den Broek mij zoiets vraagt, dan kan ik toch niet antwoorden met een “Waaaah, niet so nou Nirrr, weet niet toh?”. Hep-ie niks voor zijn proefschrift. Blijkbaar had hij mijn verhalen niet eerder gehoord of gelezen en de Javaanse adat zegt mij dan dat ik een eerbiedwaardig Kandjeng Toean als hij niet door een afwijzing gezichtsverlies moet bezorgen. Daar zou alleen maar weer gezeur en gedonder van komen.
U en de andere lezertjes die ik met mijn verhaal heb verveeld bied ik mijn excuses aan. Maar daar voeg ik aan toe “Eigen schuld, dikke bult, u had het verhaal niet HOEVEN en niet MOETEN lezen”.
Het verhaal van dhr de la Croix past in een historisch kader van de gebeurtenissen in Semarang:
14.09 het eerste RAPWI-team (dr Soltau) arriveert in Semarang
24.09 lady Mountbatten brengt een bezoek aan Semarang en omliggend interneringskampen
26.09 Hr. Ms Tromp verschijnt op de rede van Semarang
14.10 pemoeda’s pakken minstens 1400 (Indo) Europeanen, Ambonezen en Menadonezen op en interneren ze in gevangenissen in Semarang, andere bronnen spreken van 2700 geïnterneerden
14.10-19.10 1ste slag om Semarang.
dhr. de la Croixgeeft geen datums aan in zijn verhaal, heeft hij iets gemerkt van deze gebeurtenissen tot 19 oktober 1945?