Foto zoekt familie: album 1061

1061_autoveer

Europese man met auto en Inlanders op veer

Bookmark de permalink.

10 reacties op 1061_autoveer

  1. Fred H Roos zegt:

    Kunnen wij nu na 300 jaar eens ophouden met het woord ” Inlanders” .

    • Van beek zegt:

      Fred totaal mee eens. Maar Laten we het voortaan omdraaien. Nieuwe titel:

      ” Inlandse man met auto en Indonesiers op veer. ”

      Kijken of de belanda’s dat leuk vinden, want zij zijn immers ook inlanders.

    • buitenzorg zegt:

      Beste Fred,

      Je mag me beschuldigen van onvoldoende politieke correctheid. Maar ik ben ook historicus. “Inlanders” was destijds de gangbare aanduiding voor niet-Europeanen. Tegenwoordig zouden we zeggen “Indonesiërs”. Maar dat klopt niet volgens de destijds geldende afspraken. Inheemsen evenmin. Niet-Europeanen is al even Europa-centrisch. Dus wát? Lokalen kan, maar da´s het probleem omzeilen.

      Het is eigenlijk hetzelfde als Batavia Batavia noemen als we het over de periode van voor 1949 hebben. In mijn artikelen over de periode 1945-1949 ben ik nogal ambivalent, en gebruik dus soms de oude en soms de nieuwe naam. Net als in het écht. 😉 Over de periode na 1949 zul je mij het woord inlander niet meer zien gebruiken, evenmin de naam Batavia of Buitenzorg, ook al heb ik – omdat ik het een mooie naam vond die paste bij de site, die laatste naam weer aangenomen als nickname voor het forum.
      Tenslotte: inlanders betekent niets anders dan ´van-het-land´, en kan dus slechts een negatieve bijklank hebben door het referentiekader van de lezer.

      • Jan A. Somers zegt:

        Onderschrift van de foto? In die tijd heel normaal, zelfs in officiële stukken zoals de Indische Staatsregeling. Ik dacht (weet niet zeker) dat de ‘Inlandse’ leden van de Volksraad daar geen probleem mee hadden. Voor hen die daar problemen mee hebben is dat misschien wel een eretitel. (elk nadeel heb ze voordeel) Inlander is dan de binnenlander die daar thuis hoort. De Nederlander is dan de buitenlander die daar voor de criticus zo snel mogelijk moest vertrekkenj. Overigens is dat woord geen 300 jaar oud. Bij de VOC gebruikten ze vaak de etnische afkomst, Javaan, Molukker enz. Maar voor de VOC was de Indische archipel dan ook geen eenheid, maar een verzameling van landen, vorstendommen enz. Mijn vader had Boeginezen en Madoerezen als schepelingen aan boord.

      • Fred zegt:

        Bedankt voor de verklaring en daar kan ik meeleven.
        Een verre voorvader van mij trouwde met een “vrije inlandse vrouw” toen hij als soldaat daar aankwam en dat was voor 1700 !!!
        Dus die term werd toen al gebruikt.Wat mij betreft einde discussie.

      • buitenzorg zegt:

        Nog een klein weetje:
        In de kranten-databank van de KB (kranten Nederlands-Indië) komt het woord “inlander” voor het eerst voor in 1810. In de loop van de 19e eeuw wordt het steeds meer gebruikt, en dat blijft zo tot de Tweede Wereldoorlog. Daarna houdt het opeens op.
        De tem inlands, als bijvoeglijk naamwoord, komt hier al voor in de 18e eeuw.

        Tenslotte, Fred, excuses aanvaard 😉

      • Jan A. Somers zegt:

        Sorry, ik denk dat ik een beetje te snel ben geweest. In de VOC-tijd stikte het van de plaatselijke verordeningen, daar kan het woord inlander best voorkomen, maar ik denk net als Buitenzorg alleen als bijvoeglijk naamwoord. Zo in een verdrag in Ceylon (CD MXLIX, 14 februari 1766): eenmaal Inlandsche vorsten tegenover verder Singaleesche vorsten. Ik heb snel nog een paar verdragen doorgekeken, maar daar ben ik verder niets tegengekomen. Het door mij gebruikte ‘Molukker’ bestond overigens ook niet! Wel Ternataan, Ambonnees, Bandanees e.d., in allerlei schrijfwijzen. In verdragen in Kaap de Goede Hoop wordt gesproken over caepman, San, Hottentot e.d., geen Inlanders. De Zulu’s kwamen geloof ik pas later. Op Java was al gauw iedereen Javaan. Zo wilde men in Batavia ingezetenen en niet-ingezetenen kunnen onderscheiden; Europeanen en Chinezen waren duidelijk kenbaar als ingezetene maar ‘Maleyers en Javanen, ingesetenen van Batavia’ moesten bij de shabandar afhalen ‘seecker teycken, ’t welck haer buyten costen sal behandicht werden’. Ik zie het al voor me, een bouwvakker met een papiertje met een tjap daarop in zijn broekzak, in de stromende regen. Maar wel een Javaan, geen Inlander. Misschien is er wat te vinden in W.E. Van Mastenbroek, De historische ontwikkeling van de staatsrechtelijke indeeling der bevolking van Nederlandsch-Indië, diss. UvA, 1934.
        Bij het echten van mijn moeder scheen mijn grootmoeder (uit oude verhalen in mijn geheugen) ‘eenen Javaanschen vrouw genaamd Wakirah’ te zijn. Dat vond ze maar niks, ze was toch een Madoerese! Net alsof je een Scheveninger uitscheldt voor Hagenees. En mijn Zeeuws meisje heeft wel de Nederlandse nationaliteit, maar is beslist geen Hollandse. En als we een allochtoon (mag dat nog in Javapost?) tegenkomen zegt mijn meisje: die komt ook van ver. Die ‘ook’ ben ik dan. Maar daarmee zijn we verschrikkelijk offtopic.

    • Si Aelle zegt:

      Ik zie ongeveer dertien ‘jongens en mannen’ rondom een cabriolet staan, waarvan er één een bril draagt en sommigen een hoofddeksel met op de achtergrond een groot koloniaal gebouw in een bergachtige oosterse omgeving badend in de middagzon.

  2. van den Broek zegt:

    Interessant al die foto’s want het geeft toch een kijkje op de Indische samenleving. Aangezien de foto’s niet alleen familiekiekjes zijn maar de foto’s ook het sociale leven in beeld brengen kan ik de hypothese toetsen (natuurlijk niet helemaal wetenschappelijk methodisch correct) of de Indische maatschappij een zgn kaste of een gemengde maatschappij was. Ik kijk vol verwachting naar de andere foto’s.

    Ik ben natuurlijk niet helemaal kleurendoof om de verschillen te zien. Op de foto’s van het zwembad is niet het beruchte bordje “verboden voor inlanders en …..) alhoewel een vermoeden van het bestaan dezer gerechtvaardigd is

  3. Surya Atmadja zegt:

    Jan A. Somers zegt:
    11 oktober 2012 om 5:04 pm
    Op Java was al gauw iedereen Javaan. Zo wilde men in Batavia ingezetenen en niet-ingezetenen kunnen onderscheiden; Europeanen en Chinezen waren duidelijk kenbaar als ingezetene maar ‘Maleyers en Javanen, ingesetenen van Batavia’ moesten bij de shabandar afhalen ‘seecker teycken,
    ————————————————————————————————————————————————————————
    In 2012 gebruiken veel Nederlanders het Javaan voor de bewoners van Java .
    Dat irriteert mij ook wel eens , om Sundanezen als Javanen aan te duiden(in 2012)
    Het woord inlander gebruik ik vaak als het nodig is om bepaalde context te verduidelijken.

    & VdB:
    Het bstaan van het bordje Verboden voor inlanders en …….. honden werd door een dochter van een bupathi (regent) die in Nederland woonde bevestigd.
    Had ik in een krant artikel gelezen.
    Trouwens als je eerlijk bent kan je de plaatsing van zo’n bord in een zwembad(ingang) wel begrijpelijk .
    Er is een raciale scheiding tussen de Blanda’s en de Inlanders , zelfs als de Inlanders betere asal usul hebben dan de Blanda’s.
    Asal usul zijn afkomst , opleiding en vorming.
    En het is logisch dat …..(honden) niet toegelaten kan worden in een zwembad , of in een park*.
    In China schijnt zulke borden wel te bestaan, met foto’s als bewijs.

    Ik kan het begrijpen dat de park/zwembad beheerder geen honden wil hebben, straks gaan ze poepen en plassen of de perken in de park kapot maken.
    Hoe de “top”van de Indische gemeenschap in Batavia leven kan je afleiden uit het boek van Bas Veth, “Het leven in Nederlands Indie”

Laat een reactie achter op buitenzorg Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s